نسخه چاپی

تنها نامزدی كه از شورای نگهبان تمكین نمی‌كند

نامزدهای مطرح ریاست جمهوری یازدهم معتقدند دلیلی بر رد صلاحیتشان وجود ندارد، در واقع اگر معتقد بودند دلیلی بر رد صلاحیتشان وجود دارد به وزارت كشور نمی رفته و ثبت نام نمی كردند، اما اكثر آن ها به غیر از یك نفر گفته اند اگر رد صلاحیت شود تمكین می كنیم

به گزارش نما به نقل از مهر، هر چه به واپسین لحظات فرصت بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان نزدیک می شویم، این سوال که آیا چه کسی رد یا تایید صلاحیت می شود به این شکل در می آید که اگر فلان نامزد رد شود چه واکنشی نشان می دهد؟

محمدباقر قالیباف شهردار تهران و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری یازدهم امروز با تاکید بر این نکتهکه همه باید از قانون تبعیت کنند اظهار داشت در صورت رد صلاحیت تسلیم نظر شورای نگهبان است.

علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب گفته که تا این لحظه تماسی از سوی شورای محترم نگهبان با بنده گرفته نشده تا احراز یا عدم احراز صلاحیت اعلام شود. لذا منتظر اعلام نظر رسمی شورای نگهبان هستم و نظر نهایی این شورا را مطابق قانون فصل الخطاب می دانم و از هر تصمیم آن استقبال می کنم.

او اظهار داشته است اگر هم صلاحیتم از سوی شورای محترم نگهبان احراز نشد، خدا را شکر خواهم کرد اگر این بار سنگین با تشخیص این شورا از دوشم برداشته شود از آنها تشکر خواهم کرد و در هر دو صورت خود را در پیشگاه خدا روسفید و پیروز خواهم دید.

زاکانی در پاسخ به این سوال که اگر قبل از اعلام رسمی از عدم احراز صلاحیت خود مطلع شوید به نفع کسی انصراف می دهید یا نه گفت: در عمرم سیاست بازی نکرده ام و این اقدام را خلاف صداقت نسبت به مردم و انقلاب می دانم ولی تمام ظرفیت خود را برای پیشبرد اهداف انقلاب مصروف خواهم داشت.

پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها البته برخی نامزدها انصراف دادند. محمد حسن ابوترابی فرد، داوود احمدی نژاد، رامین مهمانپرست و بالاخره کامران باقری لنکرانی گزینه جبهه پایداری از این طیف نامزدها بودند که یک یا دو روز پیش از احراز صلاحیت ها انصراف دادند.

هوا بهاری است و گریه می کنم

اسفندیار رحیم مشایی تنها کسی است که گفته اگر رد صلاحیت شوم از طریق قانون پیگیری می کنم. علاوه بر هاشمی رفسنجانی که درباره او این سوال مطرح می شود که آیا صلاحیتش تایید می شود یا نه .

اسفندیار رحیم مشایی نامزدی است که درباره او این سوال مطرح است که اگر صلاحیتش تایید نشود احمدی نژاد چی کار می کند؟ احمدی نژاد یک بار در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به این سوال گفته بود که « ‌امروز چقدر هوا خوب است و به نظرم یکی از بهترین روزهای بهاری است»

اما شخص اسفنیار رحیم مشایی علاوه بر آنکه یک بار به شوخی گفته است اگر رد صلاحیت شوم گریه می کنم و تمکین؛ در جای دیگر به جد گفته است که اگر صلاحیت بنده احراز نشود، از مسیر قانون حق خود را پیگیری خواهیم کرد و این به معنای شلوغ‌کاری نیست.

او مدعی شده است: «ما برای خودمان یک صلاحیت کامل و کافی قائل هستیم که اگر اینگونه نبود، اصلاً در انتخابات حضور پیدا نمی‌کردیم.»

دلیلی ندارد

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری نیز در پاسخ به سوالی مشابه اظهار داشته که اصلاً دلیلی ندارد که شورای نگهبان من را رد صلاحیت کند البته اگر این اتفاق هم بیافتد بنده تمکین می‌کنم.

او در حاشیه سفر به اردبیل هم گفت که اگر من را رد صلاحیت کنند پس چه کسی را می‌خواهند تأیید صلاحیت کنند

سوال ایجاد نمی شود

حسن روحانی هم در پاسخ به این سئوال که اگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوید چه اقدامی خواهید کرد، شعر معروف منتسب به ابوعلی سینا را خوانده که کفر چو منی گزاف و آسان نبود.

شهرام شکیبا در طنزی درباره محسن رضایی نوشته بود که اگر او رد صلاحیت شود به شورای نگهبان نامه می نویسد و از دقت نظری که شورا داشته است تشکر می کند، اما محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خود بر این موضوع تاکید کرده و گفته که که سابقه‌ام نشان می‌دهد پایبند به قانون خواهم بود و در صورت رد صلاحیتم از سوی شورای نگهبان باز پایبند به قانون هستم.

محمدرضا عارف هم در یک جمع دانشجویی در پاسخ به این سوال که اگر رد صلاحیت شدید چکارمی کنید گفت: اگر بنده رد صلاحیت شوم تمکین کرده و اعتراضی نخواهم داشت. او البته گفته که علامت سوال بزرگی برای مردم ایجاد می‌شود اما برای من سوالی نخواهد بود.
درباره احتمال رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و واکنش احتمالی هاشمی، علی مطهری گفته در این صورت احتمال این‌که رهبری ورود کنند وجود دارد.

۱۳۹۲/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...