نسخه چاپی

30 درصد مردم كبد چرب دارند

رئیس مركز تحقیقات گوارش و كبد وزارت بهداشت گفت: در ۳۰ سال آینده كبد چرب یكی از مهمترین و شایعترین بیماری‌های كشور خواهد بود و اكنون ۳۰ درصد مردم كبد چرب و ۶۵ درصد دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، رضا ملک‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته سلامت گوارش با محوریت سرطان کبد خاطر نشان کرد: دو نوع سرطان کبد وجود دارد که یکی سرطان کبد اولیه با منشأ سرطانی شدن خود کبد است و دیگری به دلیل سرایت سرطان از اعضای دیگر به کبد است که آن سرطان ثانویه می‌نامیم و در کشور ما این نوع شایعتر است.

وی با بیان اینکه به تدریج با کنترل هپاتیت B و هپاتیت C‌ می‌توان تا حد زیادی جلوی سرطان کبد را گرفت، افزود: اما یکی از دغدغه‌های 30 سال آینده که در ایران شایع خواهد شد ابتلا به کبد چرب است چرا که افرادی که کبد چرب دارند به مرور دچار سیروز کبدی و سرطان کبد خواهند شد.

65 درصد ایرانی‌ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند

این فوق تخصص گوارش اپیدمی چاقی در کشور را یکی از زمینه‌های افزایش کبد چرب عنوان کرد و گفت: بیش از 65 درصد مردم ما یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و مطالعات نشان می‌دهد زنان ایرانی چه در جامعه شهری و چه روستایی نسبت به زنان آمریکایی که در چاقی معروفند چاق‌ترند. وی گفت: 10 درصد مردم در جامعه ایرانی قند خون دارند و 30 درصد از کبد چرب رنج می‌برند. بدون اینکه خود اطلاعی داشته باشند و اگر در زمینه نحوه زندگی و تغذیه فرهنگ‌سازی نکنیم کبد چرب در آینده یکی از دغدغه‌های جامعه خواهد بود.

سکته قلبی قاتل اصلی مبتلایان به کبد چرب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ابتلا به فشار خون و قرار گرفتن در معرض سکته‌های مغزی و قلبی را از عوارض ابتلا به کبد چرب اعلام کرد و گفت: اکثر افرادی که کبد چرب دارند از سکته قلبی می‌میرند.وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از ابتلا به کبد چرب آگاه شد، گفت: کبد چرب علامت خاصی ندارد ولی افرادی که شکم بزرگ دارند باید برای چکاب مراجعه کنند که سونوگرافی از کبد و آزمایش خون برای تشخیص این عارضه بسیار کمک می‌کند.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر در قرن 21 ، 80 درصد عوامل مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: وجود نمک و قند فراوان در غذاهای سنتی عامل اصلی ایجاد کبد چرب، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های کلیوی است.

علت اصلی مصرف قند و نمک

وی ادامه داد: از طرفی در سالهای گذشته فرهنگ مصرف فست‌فود در روستاهای کشور نیز رسوخ کرده و از طرفی خانواده‌های کارمند رغبت بیشتری برای مصرف فست‌فود دارند و این امر موجب شده تا به طور متوسط سن امید به زندگی در جامعه ایرانی نسبت به دنیا 10 سال کمتر باشد.

رئیس مراسم هفته سلامت گوارش در پاسخ به نقش استعمال مواد مخدر در ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان کبد گفت: طی مطالعه‌ای که در برخی نقاط کشور از جمله استان گلستان انجام دادیم نشان داد که مصرف تریاک و مشتقات آن حتی از سیگار نیز مضرتر است و افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند 5 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض خطر بیماری‌های کبدی هستند.

وی تأکید کرد: اگر چه مصرف تریاک به طور کلی برای سلامت مضر است و طول عمر افراد را کوتاه می‌کند اما نباید فراموش کرد که افزایش قند خون، سکته قلبی و مغزی و شیوع 7 نوع سرطان مانند مری، معده، ریه، کبد و مثانه در افرادی که تریاک مصرف می‌کنند بیشتر است.

هفته سلامت گوارش با محوریت سرطان کبد از 2 تا 9 خرداد در تهران و 8 استان کشور به طور سراسری برای آموزش پزشکان و مردم در راستای راه‌های پیشگیری و تشخیص بیماری‌های کبد برگزار می‌شود.

۱۳۹۲/۲/۳۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...