نسخه چاپی

كلك های عبور از طرح ترافیك!

«وحید سهرابی» عكاس جوانی است كه چند سالی است با نشریات و خبرگزاری های معتبر كار می كند.

او هفته گذشته عکس هایی برای خبرگزاری ایسنا گرفت که خیلی ها موقع دیدنش دهانشان از تعجب باز ماند. در این گزارش او از ماجرای عکاسی آن روز می گوید: «بعد از اینکه مقدمات کار فراهم شد چندین روز با یکی از موتورسواران پلیس راهور به خیابان فاطمی می رفتیم جایی که خیلی از راننده هایی که مجوز طرح ترافیک ندارند و سعی می کنند از خیابان های آن محدوده وارد محدوده طرح بشوند.

بهانه و توجیه های راننده های متخلف در نوع خود شنیدنی بود. مثلا هنوز چند دقیقه ای نبود که به خیابان فاطمی رسیده بودم که متوجه شدم پسر جوانی که راننده پژو 206 است وقتی به اول خیابانی که تابلوهای هشداردهنده ورود به طرح ترافیک در ابتدای آن نصب شده، رسید خودروی خود را متوقف کرد و چست و چابک از اتومبیل پیاده شد و در صندوق عقب خودرو را بالا زد و بعد هم بدون اینکه در صندوق را ببندد سوار ماشین شده و مسیرش را ادامه داد.

اما چند متر جلوتر هنگامی که از جلوی دوربین های پلیس گذشت دوباره پیاده شد تا در ماشین را ببندد. او به خیال اینکه توانسته از دید دوربین های پلیس پنهان شود به حرکتش ادامه داد غافل از اینکه هم من با دوربینم شکارش کرده ام و هم کمی جلوتر درست در اولین چهارراه ماموران پلیس خودروی او را متوقف کردند. اما نکته جالب تر اینجا بود که این جوان وقتی با ماموران رو به رو شد ادعا کرد نمی دانسته این منطقه محدوده طرح ترافیک است.

کلک پارچه و لنگ جواب نمی دهد

یکی از حقه هایی که بیشتر رانندگان متخلف به کار می گیرند، کلک پارچه و لنگ است. اما آنها نمی دانند این کار مخدوش کردن پلاک به حساب می آید و قانون برایش مجازات حبس و زندان در نظر گرفته است. سهرابی در این باره هم خاطرات جالبی دارد و می گوید: «یک بار مرد میانسالی را دیدم که به نزدیکی های محدوده طرح ترافیک که رسید تکه پارچه ای را که شبیه لنگی بود و راننده ها برای تمیز کردن ماشین از آن استفاده می کنند روی پلاکش انداخت.

او برای ثابت نگه داشتن پارچه چند دقیقه ای با پلاک کلنجار رفت و بعد به راه افتاد اما خیلی زود یکی از ماموران پلیس خودرواش را متوقف کرد.» این مرد هم ادعای عجیبی کرد و گفت: «آقای پلیس فکر کنم زمانی که داشتم پلاکم را تمیز می کردم این لنگ به پلاک چسبیده و یادم رفته آن را بردارم!»

حمل بارهای مزاحم

یک بار هم راننده وانتی را دیدم که وقتی نزدیک دوربین های پلیس شد پتویی را که در پشت ماشینش افتاده بود جلوی پلاک آویزان کرد طوری که انگار پتو خود به خود و اتفاقی روی پلاک افتاده و او روحش از این ماجرا بی خبر است.

اما چند متر از واردشدنش به محدوده ترافیک نگذشته بود که یکی از پلیس های موتورسوار او را متوقف کرد. اینجا بود که راننده شروع کرد به تعریف داستان ننه من غریبم و با اصرار و التماس از پلیس خواست جریمه اش نکنند و ماشین او را به پارکینگ نبرند.

افسانه اسپری مو و پلاک های نامرئی!

بین تعدادی دیگر از رانندگان متخلف شایعه شده که اگر آنها اسپری حالت دهنده موی سر را روی پلاکشان بزنند دوربین ها نمی توانند شماره های پلاک آنها را ثبت و ضبط کنند اما آنها زمانی به اشتباهشان پی می برند که قبض های جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک به آدرس پستی شان فرستاده می شود البته تعدادی از این رانندگان که آدرسشان تغییر کرده و ماجرا را به پلس اطلاع نداده اند قبض های جریمه را دریافت نمی کنند برای همین تصور می کنند دوربین ها پلاک آنها را نمی بینند. این راننده های خاطی باید بدانند که هر چیزی که چشم انسان می بیند دوربین هم می تواند آن را ببیند.

نکته جالب اینجاست که سهرابی در مدتی که راننده های متخلف را با دوربینش شکار می کرد، با تعداد زیادی از این نوع رساننده ها رو به رو شده که با استفاده از اسپری حالت دهنده موی سر سعی می کردند پلاکشان را به خیال خودشان نامرئی کنند.

کلک برف شادی و دستمال

وحید سهرابی می گوید چندباری هم با تعدادی از راننده ها رو به رو شده که قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک با اسپری برف شادی روی پلاکشان را می پوشانند چراکه برف شاید بعد از چند دقیقه آب می شود و از بین می رود برای همین نیازی به پاک کردن مجدد ندارد تعدادی هم چند دستمال کاغذی را خیس کرده و به پلاک می چسبانند دستمال کاغذی ها هم وقتی خشک شوند خود به خود از پلاک جدا می شوند. برای همین راننده متخلف دیگر نیازی ندارد از ماشین پیاده شده و پلاک را تمیز کند. غافل از اینکه این تخلف آنها هم توسط دوربین ها و هم توسط ماموران ثبت می شود و جریمه سنگینی هم دارد.

قایم باشک با خودرو

رانندگان متخلف برای گرفتارکردن خود استعداد زیادی دارند آنها زحمت خرید مجوز طرح ترافیک را به خودشان نمی دهند اما هزار و یک جور بلا سر خود و دیگران می آورند تا به خیال خام خودشان قانون را دور بزنند.

عده ای از این راننده ها کمین می کنند تا راننده هایی که مجوز طرح ترافیک دارند وارد محدوده شوند آن وقت پشت سر آنها حرکت کرده و می خواهند به این شکل از دید دوربین ها مخفی شوند اما این کار هم مانند سایر نقشه های آنها بی نتیجه است چراکه دوربین های پلیس به شکلی نصب شده اند که پلاک تمام خودروها را می بینند.

کارآفرینی در محدوده طرح ترافیک

حقه های فرار از دوربین ها باعث کارآفرینی هم شده است. سهرابی در این باره می گوید: «وقتی با این کلک راننده های متخلف رو به رو شدم با خودم گفتم راننده های متخلف اگر استعداد و خلاقیت خود را در شکافتن اتم به کار می گرفتند تا به حال در این کار پیشرفت های زیادی کرده و در دانشگاه های معتبر دنیا صاحب کرسی شده بودند.

عده ای از آنها وقتی به محدوده طرح ترافیک می رسند وانمود می کنند ماشین شان خراب شده برای همین از همراهشان می خواهند طوری ماشین آنها را هل بدهد که مانع دیده شدن پلاک توسط دوربین ها شوند. ولی اگر همراه نداشته باشند در این محدوده افرادی هستند که در قبال گرفتن 2 هزار تومان پول جلوی پلاک را گرفته و تا عبور خودرو از جلوی دوربین ماشین را مشایعت می کنند.»

دست و پای اضافه و کار ساختمان

سهرابی در ادامه حرف هایش به روش دیگری هم که بین رانندگان وانت و نیسان مرسوم است اشاره می کند و می گوید: «یک روش دیگر هم این است که فردی که در قسمت پشت ماشین می نشیند هنگام ورود به محدوده طرح با پا یا دست قسمتی از پلاک را می پوشاند.

البته عده دیگری هم هستند که پلاک خودروی خود را با گل کثیف می کنند پلیس وقتی آنها را به خاطر خوانانبودن پلاک متوقف می کند ادعا می کنند که مشغول کار ساختمان سازی هستند برای همین پلاکشان گلی شده است جالب اینجاست که از کل بدنه خودرو تنها پلاک ماشین موقع کار گلی می شود. اما این رانندگان خلافکار باید بدانند که هیچ خودرویی از دید دوربین ها و ماموران پلیس مخفی نمی ماند.»

۱۳۹۲/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...