نسخه چاپی

مشاور انجمن صنايع لبني مطرح كرد:

احتمال افزایش 17 درصدی فرآورده ای لبنی

با پایان یافتن توافق میان دامداران و دولت در 15 فروردین حالا زمزمه های افزایش قیمت شیر خام به گوش می رسد. شنیده ها حاكی از در خواست افزایش 25 درصدی قیمت شیر خام از سوی دامداران است. این در حالی است كه با افزایش قیمت ها میزان سرانه مصرف لبنیات در كشور 22 درصد كاهش داشته است.

به گزارش نما به نقل از فرارو، افزايش 240 توماني هر كيلو شير خام از سوي قوه قضايه هم پس از 50 روز بررسي با شروطي پذيرفته شده است. تداوم عرضه علوفه به قیمت تضمین‌شده از طرف دولت و بازگشت به سازوکار تصویه چکی بدهی‌های دامداران از جمله اين شروط است. به گفته دامداران دولت طي چند ماه گذشته به تفاهمات خود پايبند نبوده است. قرار است امروز در ستاد تنظيم بازار ميزان افزايش قيمت شير خام تعيين شود.

حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی کشور در گفتگویی در اين خصوص گفت: «به نظر مي رسد دولت همچنان اين امكان را دارد كه با تامين نهاده ها همانند سال گذشته از افزايش قيمت شير خام جلوگيري كند. به اعتقاد كارشناسان وضعيت شير در مجموعه كالاهاي اساسي متفاوت از ساير كالاهاست چرا كه غذاي بدون جايگزين است.»

مشاور انجمن صنایع لبنی کشور افزود: «با افزايش قيمت و حذف لبنيات از سبد كالايي خانوار بايد منتظر افزايش بيماري هايي نظير پوكي استخوان، مشكلات دندان و لثه، كوتاهي قد و حتي كاهش بهره هوشي باشيم.»

وي تصريح كرد: «متاسفانه شير در اين مدت بيشترين كاهش ميزان مصرف را داشته است. اين در حالي است كه در ساير گروه هاي غذايي نظير قند و شكر، روغن نباتي و غلات با افزايش مصرف نسبت به ميزان توصيه شده روبرو بوده ايم.»

چمني خاطر نشان كرد: «از سوي ديگر ما در دوران گذار جمعيتي هستيم و جمعيت ما به سرعت در حال پير شدن است. در چهار دهه آينده گروه ميانسال و سالمند به شدت نيازمند مصرف لبنيات در جهت افزايش عمر مفيدشان هستند. بر اين اساس دولت مي بايست به شير نگاهي ويژه داشته باشد و سياست ها مي بايست در جهت افزايش مصرف باشد.»

مشاور انجمن صنایع لبنی کشور در خصوص احتمال ميزان افزايش قيمت فرآورده هاي لبني در نتيجه افزايش 25 درصدي قيمت شير خام گفت: «به دليل آنكه 70 درصد از قيمت تمام شده فرآورده هاي لبني مربوط به قيمت شير خام است انتظار مي رود قيمت اين فرآورده ها تا 17درصد افزايش پيدا كند.»

به گفته وي دولت مي تواند با تقبل هزينه 300 تا 400 ميليارد توماني پشتيباني امور دام و نهاده هاي دامي از هزينه چند 10 هزار ميليارد توماني درماني هم براي مردم و هم براي دولت جلوگيري كند.

۱۳۹۲/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...