نسخه چاپی

صالحی: واشنگتن عقب‌نشینی نكرده است

عکس خبري -صالحي: واشنگتن عقب‌نشيني نکرده است

وی اظهار كرد: ما هیچ وقت این‌گونه نگاه نمی‌كنیم كه غرب كوتاه آمده است و عقیده داریم غرب همواره فشار خود را تا زمانی كه یقین پیدا كند كه ایران اسلامی قدرتمند است، حفظ خواهد كرد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران تصریح کرد که مستثنی شدن 11 کشور از تحریم‌هاي یکجانبه نفتی آمریکا علیه تهران به معنی عقب نشینی واشنگتن نیست. وی با تاكید بر ضرورت تقویت انسجام ملی گفت: واشنگتن زمانی عقب نشینی مي‌كند كه همه روزنه‌ها را بسته ببیند.

صالحی در گفت‌وگو با «ایرنا» و در پاسخ به سوالی درباره اقدام واشنگتن در مستثنی كردن 11 كشور از اجرای تحریم نفتی اظهار كرد: كشورهای غربی در برابر كشورمان عقب‌نشینی نكرده‌اند و باید در برابر اقدامات این كشورها بیش از گذشته هوشیار باشیم.

وی اظهار کرد: ما هیچ وقت این‌گونه نگاه نمي‌كنیم كه غرب كوتاه آمده است و عقیده داریم غرب همواره فشار خود را تا زمانی كه یقین پیدا كند كه ایران اسلامی قدرتمند است، حفظ خواهد كرد.

خبرگزاری فرانسه در نخستین روزهای سال جدید به نقل از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نوشت: چون شماری از کشورها هم‌اکنون واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند، 10 کشور اتحادیه اروپا به علاوه ژاپن به مدت شش‌ماه از اعمال تحریم‌های سخت جدید علیه ایران مستثنی شده‌اند. کلینتون این 10 کشور عضو اتحادیه اروپا را بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا اعلام کرده بود.

کلینتون افزوده بود: اقداماتی که از سوی این کشورها اتخاذ شده، ساده نبود، آنها باید نیازهای خود به انرژی را در یک برهه زمانی حساس برای اقتصاد جهانی مورد بررسی مجدد قرار داده و شروع به یافتن جایگزین‌هایی برای نفت ایران می‌کردند. وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود در خصوص این کشورها با اشاره به ژاپن مدعی شده بود: این کشور موفق شده واردات نفت خود از ایران را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد و دیگر کشورها هم باید از الگوی ژاپن پیروی کنند.

مستحكم در مقابل غرب ایستاده‌ایم

صالحی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته است: وقتی غرب بداند كه ما همچون صخره‌اي مستحكم در مقابل آنها ایستاده‌ایم و امكان ایجاد هیچ روزنه‌اي در این صخره وجود ندارد، كوتاه مي‌آید؛ اما عقیده دارم هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند.

وی با تاكید بر ضرورت تقویت انسجام ملی در برابر غرب افزود: این انسجام را باید وسیع‌تر كرده و با هوشمندی تصور نكنیم كه غرب در برابر ایران عقب‌نشینی كرده است؛ آمریكا زمانی عقب‌نشینی مي‌كند كه مایوس شود و همه روزنه‌ها را بسته ببیند. صالحی با بیان اینكه اعتقاد دارم هنوز به این شرایط نرسیده‌ایم، گفت: باید در همه زمینه‌هاي علمی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری، عدالت و مهرورزی و... خود را تقویت كنیم تا غرب ناامید شود و در شرایط همسطح با ما وارد تعامل شود

وزیر خارجه تصریح كرد: ما در حال خودسازی هستیم و تحمل فشارهای غرب را داریم و ساكت ننشسته‌ایم. صالحی توضیح داد: غرب از هرگونه مكر و نیرنگی درباره ایران استفاده مي‌كند و ما نیز تلاش كردیم با تمام هوشمندی و ذكاوت این مكر و نیرنگ غرب را دور بزنیم. وزیر خارجه تاكید كرد: اقدام اخیر آمریكا در برداشتن تحریم از 11 كشور برای معاملات نفتی، عقب‌نشینی آمریكا نیست؛ غرب در جایی عقب‌نشینی تاكتیكی مي‌كند و در عین حال برای رسیدن به هدف خود تلاش خواهد كرد. صالحی یادآور شد كه باید خودسازی كنیم و به قدری از درون قدرتمند شویم كه غرب به این یقین برسد كه نمي‌تواند در برابر ما كاری از پیش ببرد.

اهمیت وحدت و انسجام ملی

وزیر خارجه با تاكید بر اهمیت و تاثیرگذاری وحدت و انسجام ملی در اقتدار كشور گفت: ما مي‌توانیم با وجود اختلافاتی كه حاصل تفاوت افكار است و ضمن احترام به آرای یكدیگر، درباره منافع كشورمان یكدست و یكپارچه باشیم.

وی با بیان اینكه این وحدت و یكپارچگی در برخی مسائل همچون مساله هسته‌اي به وضوح دیده مي‌شود، افزود: حتی ایرانیانی كه در خارج از كشور نظرات متفاوتی درباره نظام دارند، بر حق مسلم استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌اي تاكید دارند و امیدواریم كه آنها نیز به حقیقت انقلاب اسلامی پی ببرند.

هیچ دشمنی را دست كم نمي‌گیریم

وی با بیان اینكه غرب را دست كم نمي‌گیریم، گفت: ما هیچ دشمنی را حتی اگر حقیر و كوچك هم باشد، دست كم نمي‌گیریم؛ ما كاملا بیداریم و مسوولان نظام ما، مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری، ارتش، سپاه، بسیج و... همه بیدارند و ملت آماده دفاع از دستاوردهای ایران اسلامی است و نمي‌گذارد كسی به این دستاوردها تعدی كند.

وزیر خارجه افزود: غرب تصور مي‌كند كه ایران هم مانند بسیاری از كشورهای دیگر با فشار آمریكا كوتاه مي‌آید؛ در صورتی كه این تصور از اساس اشتباه است.

وی اظهار کرد: 33 سال است كه كشورهای غربی به ایران فشار مي‌آورند و بخش‌هاي مختلفی همچون بانك‌هاي ما را تحریم مي‌كنند. صالحی ادامه داد: شاید این تحریم‌ها مشكلات كوچكی را برای ما به وجود آورد؛ اما ما به راه خود ادامه مي‌دهیم.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...