نسخه چاپی

بزرگراه امام علی (ع) به خط پایان رسید

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام آماده شدن بزرگراه امام علی(ع) جهت بهره برداری همزمان با ولادت حضرت امیرالمومنین(ع) و طبق تاریخ وعده داده شده از سوی شهردار تهران، تاكید كرد: با تكمیل این بزرگراه شهروندان می‌توانند از بلوار ارتش تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) را بدون تقاطع هم سطح و چراغ قرمز طی كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مازیار حسینی از بزرگراه امام علی(ع) به عنوان یک " ابر پروژه" یاد کرد و با بیان آنکه 9کیلومتر از این بزرگراه در بخش حدفاصل بلوار ارتش تا مسیل باختر پیش از این ساخته شده بود، گفت: ساخت 26کیلومتر باقی مانده مسیر بزرگراه امام علی(ع) سال 1390 در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و طی مدت 22ماه به لطف خدا و با یک کار بی وقفه جهادی به سرانجام رسید.

وی با اشاره به اینکه بزرگراه امام علی(ع) طولانی ترین بزرگراه شمالی - جنوبی تهران به شمار می‌رود، اظهار کرد: در این مدت علاوه بر ساخت مسیر اصلی ادامه بزرگراه، 57دستگاه پل در قالب 25 تقاطع غیرهمسطح احداث شده و این در حالی است که هر یک از این تقاطع ها ابعاد و پیچیدگی های یک پروژه عمرانی مستقل را دارد.

به گفته حسینی، سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه، یک رکورد در تاریخ پروژه‌های عمرانی هم سنگ با آن به حساب می آید؛ به عنوان مثال به طور متوسط در هر 25روز یک دستگاه پل ساخته شده و عملیات عمرانی ساخت پل‌ها نیز با کمترین مزاحمت برای تردد شهروندان و اختلال در ترافیک عبوری به سرانجام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین تفاوت این بزرگراه با سایر پروژه‌های بزرگراهی آن است که پوسته طرح نه از یک مسیر خیابانی موجود بلکه در عمده مقاطع از دل بافت متراکم مسکونی عبور می‌کرد و همین مسئله موجب شده بود در طول 20سال گذشته، هیچ یک از شهرداران پایتخت تکمیل این بزرگراه را در دستورکار خود قرار ندهند. حتی به زعم برخی همکاران این طرح تنها بر روی کاغذ قابلیت انجام داشت اما همین مسئله ساکنان مناطق مجاور را دچار بلاتکلیفی فراوانی کرده بود، به طوری که بعضا نه مجوز ساخت و ساز داشتند و نه می‌توانستند ملک خود را به علت قرارگیری در طرح بفروشند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به تملک حدود هفت هزار واحد ساختمانی در جریان احداث این طرح در مناطق فرسوده تهران، اظهار کرد: عبور بزرگراه از دل بافت متراکم اگر چه هزینه زیادی برای شهرداری تهران به دنبال داشت، اما از آنجا که بخش عمده واحدهای تملک شده فرسوده بوده‌اند، عملاً این امر موجب تملیک ساختمان‌های نامقاوم در برابر زلزله و هم چنین تحریک بافتهای مجاور به ساخت و ساز جدید و نوسازی محلات شده است.

وی با بیان اینکه راه، محور توسعه محسوب می‌شود، یادآور شد: عبور مهم ترین و طولانی ترین بزرگراه شمالی - جنوبی تهران از دل مناطق کم برخوردار و فرسوده، زمینه ساز توسعه و افزایش کیفیت مستحدثات این مناطق گردیده است.

آن گونه که معاون شهردار تهران می‌گوید، طول کل بزرگراه امام علی(ع) با احتساب 9 کیلومتر مسیر پیشین و 3 کیلومتر قرارگرفته در کمربندی شهر ری 38 کیلومتر خواهد بود که در بخش احداثی پس از گذر از مسیل باختر با خیابان های سبلان، آیت الله مدنی، دماوند، پیروزی، محلاتی، خاوران و بزرگراه های بعثت، آزادگان، دولت آباد (شهید رستگار)، کمربندی شهر ری (شهید کریمی) و بالاخره بزرگراه صالح آباد (اتوبان بهشت زهرا(س) ) تقاطع غیرهمسطح و ارتباط ترافیکی دارد.

این بزرگراه در دو تراز منفی یک به عنوان مسیر تندرو و در چهار لاین ترافیکی در هر طرف و تراز صفر به عنوان مسیر کندرو و ارتباط با بافت مجاور و البته در سه خط عبوری در هر طرف طراحی و به اجرا درآمده است.

به نظر حسینی بهره برداری از این بزرگراه باعث گشایش بزرگ ترافیکی در مناطق شمالی، شرقی و جنوبی تهران خواهد شد و اثرات آن به ویژه در بحث کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک می تواند بسیار قابل توجه و اثرگذار در طول سالهای متمادی پیش رو باشد.

۱۳۹۲/۳/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...