نسخه چاپی

آرامش در واكنش؛ امید تایید صلاحیت در دولت

قصه افشا‌گری‌ها و سر‌سختی‌های احمدی‌نژاد تمام شد. احمدی‌نژاد، دیگر احمدی‌نژاد روزهای افشاگری یا روزهایی كه در حمایت از امثال مرتضوی در مقابل مجلس می‌ایستاد، نیست.

به گزارش نما، روزنامه بهار نوشت:

دیروز بعد‌‌از‌ظهر عکس‌های اولین جلسه هیات دولت پس از رد‌صلاحیت مشایی، منتشر شد. بدون حضور مشایی. در حالی که مشایی در تمام جلسه‌های هیات دولت، طی چند ماه گذشته، احمدی‌نژاد را همراهی می‌کرد و با او به میان خبرنگاران می‌آمد. تنها اعتراض رییس هیات دولت جنجال‌برانگیز هشت‌ سال گذشته به رد‌صلاحیت کسی که خود را چو او و او را چو خود می‌خواند، یک جمله بود: «مشایی مظلوم واقع شد.» شاید صفار‌هرندی، وزیر برکنار شده دولت نهم، پیش از این از خالی شدن چنته احمدی‌نژاد آگاه شده بود که صبح روز سه‌شنبه و پیش از آشکار شدن نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان گفته بود: «احمدی‌نژاد دیگر قدرت تحریک مردم را ندارد.»

دولت تنها حامی مشایی

مشایی نامزد دولت برای انتخابات بود و انتظار نمی‌رفت کسی جز اعضای هیات دولت در دفاع از او سخن بگویند. به همین دلیل بلافاصله پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان، مشایی با فارس مصاحبه کرد و رد‌صلاحیت خود را ظلم خواند؛ ظلمی که او و احمدی‌نژاد به صورت جداگانه پیگیر بر‌طرف کردن آن خواهند بود. اما از بین اعضای دیگر کابینه دهم، حتی آن‌هایی که به مشایی-احمدی‌نژاد نزدیک بودند، نیز تا یک روز پس از ردصلاحیت مشایی هیچ واکنشی در این‌باره نشان نداده‌اند. حتی رحیمی و جوانفکر که پیش از اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع مشایی انصراف داده بودند، نیز سکوت کردند. شاید به همین دلیل بود که احمدی‌نژاد مجبور شد به تنهایی بار حمایت از نامزد رد‌صلاحیت شده دولت را بردوش بکشد و در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت مشایی را «مظلوم» بخواند. هرچند که به مظلومیت مشایی اضافه کند: «در کشوری که ولی‌فقیه وجود دارد، حق مظلوم آن هم در این سطح پایمال نمی‌شود.»

ستادهای مشایی فعالیت انتخاباتی خود را تعطیل نمی‌کنند

وحید شاکری، سخنگوی ستاد «زنده‌باد بهار»، یک روز پس از اعلام اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر از ادامه فعالیت‌های این ستاد داد. سخنگوی ستاد «زنده‌باد بهار» خبر از تلاش برای استفاده از تمام راهکارها و ظرفیت‌های قانونی، جهت تایید صلاحیت آقای مشایی بهره خواهد برد.
پس از آن دفتر هماهنگی ستادهای مردمی حامیان مهندس اسفندیار رحیم‌مشایی خبر داد از حداکثر ظرفیت‌های قانونی موجود کشور، موضوع تجدیدنظر و رفع ابهامات احتمالی در تصمیم شورای محترم نگهبان را پیگیری خواهد کرد. این ستاد از احمدی‌نژاد خواست با استفاده از جایگاه قانونی خود به‌‌عنوان مجری قانون اساسی، نسبت به رفع حقوق احتمالی رحیم‌مشایی، اقدام کند. شبکه ایران، سایت خبری حامی مشایی بیانیه اعتراض خود را با عنوانی جالب توجه منتشر کرد. «اسفندیار رد‌شد، گوییم یا علی(ع) و ز دیوار می‌رویم.» این سایت خبری رد‌صلاحیت مشایی توسط شورای نگهبان را مانعی برای حضور نماینده یکی از بزرگ‌ترین سلایق سیاسی کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری خواند و خواستار تجدید نظر در این‌باره شد. در بند آخر بیانیه این سایت نقل‌قولی از، به گفته نویسندگان این بیانیه، «اسفندیار» آمده است: «مملکتی که ولی‌فقیه دارد، ظلم را برنمی‌تابد و ما از این مسیر، حقمان را خواهیم گرفت.» اغلب بیانیه‌های ستاد‌های مشایی و سایت‌های حامی او، مشی خود را مشی «اسفندیار» خواندند و از حامیان «مهندس» تقاضا کردند که صبور باشند تا احمدی‌نژاد از طریق مقام معظم رهبری شرایط حضور مشایی در انتخابات را فراهم کند.

سکوت رسانه‌ای

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی رسمی دولت اما واکنش متفاوتی به ردصلاحیت مشایی داشت. این روزنامه دیروز بی‌اعتنا از کنار اعلام نام نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری گذشت. این روزنامه که تا پیش از چهارشنبه، از نامزد دولت حمایت می‌کرد، روز چهارشنبه در صفحه یک هیچ خبر انتخاباتی منتشر نکرد. حتی به رد‌صلاحیت مشایی نیز اعتراض نکرد. روزنامه شهروند، وابسته به هلال احمر نیز که تا پیش از اعلام نظر شورای نگهبان، حامی دولت بود، ترجیح داد پس از حذف مشایی، درباره انتخابات سکوت کند. روزنامه وطن امروز و هفت صبح نیز در صفحه اول هیچ خبر انتخاباتی منتشر نکردند. گویا برای این روزنامه‌ها بدون مشایی، انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیت چندانی ندارد. تنها روزنامه خورشید بود که حتی پس از رد‌صلاحیت مشایی، «زنده باد بهار» را تیتر کرد. اما ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، بی‌اعتراض از کنار رد‌صلاحیت مشایی نگذشت. این سایت عصر دیروز طی یادداشتی، ردصلاحیت مشایی را حاصل مدت‌ها صحنه‌سازی خواند. اما به هواداران دولت بشارت داد جریان اصیل حامی دولت همواره در دل‌ها باقی خواهد ماند.

البته ممکن است رسانه‌های وابسته یا نزدیک به دولت توصیه رییس هیات دولت را جدی گرفته‌اند و صبوری پیشه کرده‌اند. احمدی‌نژاد در پایان جلسه دیروز هیات دولت از تمامی علاقه‌مندان خودش و مشایی خواست که صبور باشند.

۱۳۹۲/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...