نسخه چاپی

مشایی، مه آفرید و بیادی درقوه قضاییه

میزبانی قوه قضائیه از مسئولان عالی قضایی كشور افغانستان مهمترین رویدار قضایی این هفته بود ولی باز شدن پرونده اسفندیار رحیم مشایی، رسیدگی به پرونده مه آفرید در دادگاه بانك آریا و یك پست قضایی برای حسن بیادی هم در بسته اخبار قضایی این هفته قرار گرفت.

به گزارش نما در هفته قضایی که گذشت آیت الله آملی لاریجانی میزبان رئیس قوه قضائیه افغانستان بود. عبدالسلام عظیمی که برای تقویت روابط دو قوه و اجرای صحیح تفاهم نامه های همکاری میان دو کشور در موضوع استرداد مجرمین و تبادل زندانیان به ایران سفر کرده بود با رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، وزیردادگستری و رئیس دیوانعالی کشور دیدار و گفتگو کرد. بعد هم نوبت به ضیافت شام و ارائه پیشنهادات میان دو طرف رسید.

دادستان افغانستان هم در گفتگو با مهر گفت: در این کشور 6 ایرانی به جرم قاچاق زندانی هستند و در افغانستان برای حمل بیش از 12 کیلو تریاک و 5 کیلو حشیش تنها حبس ابد دارند!

دو ابلاغ رئيس قوه قضائيه / قضات سيگاري پذيرش نمي شوند

در این هفته بود که رئيس قوه قضائيه آيين نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات و دستورالعمل ضوابط و شرایط تأسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ كرد که در یک از بندهای آن نوشته شده است که قضات سیگاری حق ندارند گزینش شوند.

وقتی "حسن بیادی" بازرس می شود

انجمن حمایت زندانیان که وظیفه حمایت از خانواده زندانیان جرائم غیر عمد را دارد روز سه شنبه تشکیل جلسه مجمع عمومی داد که در این جلسه سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری گفت: در زمان حاضر شرایط به گونه ای است كه اگر قاضی بدون قرار وثیقه این افراد را آزاد كند ، خودش نیز مرتكب تخلف شده است بنابراین این سوال مطرح است كه چه باید كرد كه هم قاضی تخلف نكند و هم اینكه این افراد به زندان نیافتند؟قضات باید از مقوله زندان به عنوان آخرین مرحله از مجازات افراد استفاده كنند. البته این موضوع را نیز نباید فراموش كرد كه برخی افراد ، به عنوان عناصر نامطلوب جامعه به شمار می آیند و اگر به زندان نیافتند، امنیت جامعه به خطر می افتد. در این جلسه «مرتضی حسینی » و «حسن بیادی» با اكثریت آراء اعضا به مدت یكسال به عنوان بازرسان مجمع عمومی انجمن انتخاب شدند.

قانون حمایت از خانواده منتشر شد

در این هفته بعد از ابلاغ قانونی قانون حمایت از خانواده با خبر شدیم که کتاب این قانون توسط ریاست جمهوری منتشر شد. علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب به آدرس خیابان ولی عصر(عج) نرسیده به تقاطع خیابان جمهوری اسلامی شماره ١١٥٨ - خانه کتاب معاونت تدوین ، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات مراجعه كنند. این کتاب در ٢٤ صفحه، در قطع پالتویی با شمارگان ٣٠٠٠ نسخه و با قیمت ١٠٠٠٠ ریال عرضه مي شود.

درخواست استاندار تهران از قوه قضائیه

مرتضی تمدن استاندار تهران که از ساخت و سازهای غیر مجاز به ستوه آمده است در هفته جاری در جمع مسئولان استانی گفت: شهرداران ما ساختمانهای غیرمجاز را تخریب می کنند و بعد به زندان می روند در حالی که ساخت خود این بناهای غیرمجاز غیرقانونی نیست و از قوه قضائیه می خواهیم که ساخت و ساز بناهای غیرمجاز را جرم محسوب کند.
اعدام 2 جاسوس سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه

دو جاسوس سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در هفته جاری به دار مجازات آویخته شدند. در این پرونده مده است نخستین محکوم‌علیه که حکم صادره در مورد او به موقع به اجرا درآمد، محمد حیدری نام داشت که اطلاعاتی در زمینه مسایل مختلف امنیتی و اسرار کشور را تهیه و در ملاقات‌های مکرر خود با عوامل موساد در خارج از کشور، در اختیار آنان قرار داده بود و در این زمینه مبالغی نیز بعنوان دستمزد دریافت کرده بود. محکوم‌علیه دیگر کوروش احمدی نام دارد که ضمن ارتباط گیری با عوامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاعات کشور در زمینه‌های مختلف را جمع آوری و در اختیار آنان قرار داده بود. در پی تکمیل تحقیقات، پرونده اتهامی نامبردگان با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال و دادگاه پس از تشکیل جلسه با حضور نماینده دادستان و وکلای مدافع متهمان، اتهام آنان را در حد محارب تشخیص و نامبردگان را به اعدام محکوم کرد. احکام صادره از سوی دیوان عالی کشور نیز مورد تایید قرار گرفته بود.

پرونده رحیم مشایی مفتوح شد

اين روزها بحث داغ پرونده هاي رحيم مشايي نقل محافل خبري شده است. پیش از این حجت الاسلام حسن نوروزي از نمايندگان سابق مجلس كه آزاده و جانباز 50 درصد است گفته بود: افرادي مانند رحيم مشايي و بقايي در رياست جمهوري خزيده اند و كشور را به تعطيلي كشانده اند و من از قوه قضائيه و مجلس به دليل اقدامات اين آقايان شكايت دارم. اين دونفر از كجا آمده اند و چه كساني هستند و آيا سابقه جبهه و آزادگي دارند و ايثارگر هستند؟ پس از اظهارات اين نماينده مجلس متن شكايت به كميسيون اصل 90 ارائه شد. البته تنها شكايت اين نماينده براي مشايي رقم نخورد چرا كه نام اسفنديار رحيم مشايي در پرونده سوء استفاده و اختلاس در منطقه آزاد كيش هم به چشم مي خورد. حالا مصطفي افضلي فرد سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس اعلام كرده است: پرونده رحيم مشايي پرونده باقیمانده از مجلس هشتم و شکایت تعدادی از نمایندگان از او مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن همراه با مستندات به هیئت نظارت و شورای نگهبان ارسال شده است تا در بررسی پرونده وی در صورت کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مدنظر قرار گیرد.

دادگاه متهمان پرونده بانک آریا

هر چند پرداخت وجوه پذیره نویسان بانک آریا بعد از 800 روز انجام شد ولی آخرین اخبار حکایت می کند که دادگاه متهمان و موسسان بانک آریا برگزار شد. این نخستین دادگاه بانک آریا است که 26 متهم داشته و کیفرخواست آن به شعبه اول دادگاه انقلاب ارائه شد. حالا کیفرخواست صادر شده و باید دید که حکم دادگاه برای متهمان چه خواهد. البته قرار بود مه آفرید در دادگاه حاضر شود وکیلش به جای او دفاع کرد.
منبع: مهر

۱۳۹۲/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...