نسخه چاپی

فینال لیگ قهرمانان اروپا از دریچه آمار

عکس خبري -فينال ليگ قهرمانان اروپا از دريچه آمار

در آستانه فینال لیگ قهرمانان اروپا نگاهی به آمار خواندنی این تورنمنت مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، پرونده فصل مهمترین تورنمنت فوتبالی دنیا فردا شب بسته خواهد شد زمانی که استادیوم ملی انگلیسی‌ها میزبان اولین فینال تمام آلمانی لیگ قهرمانان اروپا بین دو تیم بایرن مونیخ و دورتموند خواهد بود.

به این بهانه نگاهی می‌اندازیم به آمار و ارقامی که تاکنون ثبت شده‌اند و یا در بازی فردا شب به ثبت خواهند رسید:

*بازی فرداشب پنجاه و هشتمین فینال لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌های اروپا) از زمان شکل‌گیری آن در فصل 1956-1955 است. رئال مادرید فاتح 5 فینال نخست این رقابت‌ها است.

*بایرن مونیخ در فهرست تیم‌‌هایی که بیشترین حضور را در فینال لیگ قهرمانان دارند،‌ با 9 حضور رتبه سوم را در اختیار دارد. باواریایی‌‌ها در چهار دوره از این 9 فینال در سال‌های 1974، 1975، 1976 و 2001 پیروز از میدان خارج شده‌اند و 5 بار در سال‌های 1982، 1987، 1999، 2010 و 2012 بازنده میدان را ترک کرده‌‌اند.

* رئال مادرید از سال 1956 با 12 حضور و میلان با 11 حضور در فینال لیگ قهرمانان رکوردداران اول و دوم شرکت در مهمترین بازی باشگاهی فصل فوتبال اروپا هستند. بایرن مونیخ فردا شب برای پنجمین بار در فینال این رقابت‌ها، از زمانی که به عنوان لیگ قهرمانان معرفی شد، حضور پیدا می‌کند. تنها تیمی که نسبت به باواریایی‌ها تعداد دفعات بیشتری در فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته، میلان است که در فاصله سال‌های 1993 تا 2007، شش بار فینالیست شده است.

* این دومین باری است که بورسیا دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا شرکت می‌کند. دفعه قبلی سال 1997 بود که این تیم با شکست 3 بر یک یوونتوس در مونیخ جام قهرمانی را از آن خود کرد.

* اوتمار هیتسفلد، سرمربی پیشین بایرن مونیخ یکی از سه مربی است که با دو تیم مختلف توانسته لیگ قهرمانان را فتح کند. او با دورتموند در سال 1997 و با بایرن مونیخ در سال 2001 لیگ قهرمانان را فتح کرد.

* دو مربی دیگری که لیگ قهرمانان را با دو تیم مختلف برده‌اند، ارنست هاپل (با فاینورد 1970 و با هامبورگ 1983) و ژوزه مورینیو (2004 با پورتو و 2010 با اینتر) هستند.

* فرانتس بکن باوئر، رئیس افتخاری بایرن مونیخ،‌ اولین بازیکنی است که سه سال پیاپی به عنوان کاپیتان جام قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را بالای سر برد. او این کار را در سال‌های 1974، 1975 و 1976 به همراه بایرن مونیخ انجام داد. رئال مادرید که در 5 دوره نخست رقابت‌ها قهرمان شد در این 5 فصل سه کاپیتان مختلف داشت.

* از زمان تغییر شکل رقابت‌های جام باشگاه‌های اروپا به لیگ قهرمانان در سال 1992، هیچ تیمی مقتدرانه‌تر از دورتموند قهرمان نشده است. این تیم از 11 بازی که انجام داد 9 بازی را برد، یعنی 81 درصد پیروزی. ضعیف‌ترین قهرمانی‌ در این دوره هم متعلق به منچستریونایتد در سال 1999 است که با پیروزی در 45 درصد فاتح تورنمنت شد.

* بورسیا دورتموند یک فصل پس از قهرمانی‌اش در سال 1997، بایرن مونیخ را در مجموع دو بازی رفت و برگشت مرحله یک چهارم نهایی یک بر صفر شکست داد.

* رکورد کمترین حضور تماشاگر در فینال لیگ قهرمانان (جام باشگاه‌های اروپا) متعلق به فینال سال 1974 است که بایرن در بازی تکراری اتلتیکومادرید را در استادیوم هیسیل بروکسل شکست داد. در آن بازی تنها 23 هزار 325 نفر بازی را از نزدیک تماشا کردند. این در حالی بود که 48 هزار و 772 نفر بازی اول را که دو روز قبل با تساوی یک –یک خاتمه پیدا کرد را از نزدیک دیده بودند.

* دراماتیک‌ترین فینال تمام رقابت‌‌های اروپایی، فینال سال 1999 است که در آن منچستر بازی یک – صفر باخته به بایرن مونیخ را با گل‌های دیرهنگام تدی شرینگهام و اوله‌گونار سولسشر 2- یک برد.

* این چهارمین باری است که دو تیم از یک کشور در فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنند. رئال مادرید – والنسیا در سال 2000، میلان – یوونتوس در سال 2003 و منچستریونایتد – چلسی در سال 2008 سه فینال قبلی هستند.

* در صورتی که بازی به پنالتی کشیده شود و بایرن مونیخ ببرد، اولین تیمی خواهد شد که دو بار در ضربات پنالتی فینال را می‌برد. اولین باری که آنها در ضیافت پنالتی‌ها پیروز شدند سال 2001 پس از شکست 5-4 والنسیا بود. همچنین اگر بازی به پنالتی شود باواریایی‌ها اولین تیمی هستند که در سه فینال تکلیفش با ضربات پنالتی مشخص شده است.

* بایرن مونیخ و دورتموند از نخستین فصل حضورشان در بوندس‌لیگا تا به حال در 95 بار در تمامی رقابت‌‌‌ها با یکدیگر روبرو شده‌اند که سهم بایرن 41 پیروزی، سهم دورتموند 25 برد و 29 بارهم نتیجه بازی مساوی بوده است.

* رکورد پرگل‌ترین بازی میان دو تیم درماه نوامبر سال 1971 ثبت شد که در آن بایرن مونیخ 11 بر یک دورتموند را در هم کوبید. این نتیجه سنگین‌ترین شکست تاریخ دورتموند در مصاف با باواریایی‌ها است و همچنین مقتدرانه‌ترین پیروزی مونیخی‌ها.

* تیم‌های بایرن مونیخ و بورسیا دورتموند در این فصل 4 بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که در اولین آن بایرن مونیخ، دورتموند را با نتیجه 2- یک در بازی سوپرجام آلمان شکست داد. باواریایی‌ها همچنین انتقام شکست تحقیر‌آمیز 5-2 فینال جام حذفی فصل قبل را در این فصل با شکست یک – صفر زردپوشان وستفالن در مرحله یک چهارم نهایی گرفتند. نتیجه هر دو بازی این دو تیم در بوندس‌لیگا هم یک – یک مساوی شد.

* پیروزی 7 بر صفر بایرن مونیخ مقابل بارسلونا در مجموع دو بازی رفت و برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان این فصل، قاطعانه‌ترین پیروزی مرحله نیمه نهایی تاریخ لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود. بایرن همچنین رکورد قاطعانه‌ترین پیروزی در مجموع دو بازی رفت و برگشت مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا را با شکست 12 به یک اسپورتینگ لیسبون در مرحله یک هشتم نهایی فصل 2009-2008 در اختیار دارد.

* فینال فردا شب هفتمین فینالی است که در ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود. ورزشگاه ملی انگلیسی‌ها پیش از این 5 بار در شکل قدیمی خود در سال‌های 1963،1968،1971،1978 و1992 و یک بار در ساختار جدیدش در سال‌ 2011 میزبان بوده است. ومبلی از حیث میزبانی از فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌ها) رتبه اول را در اختیار دارد.

۱۳۹۲/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...