نسخه چاپی

عراق قطر را تهدید كرد


به گزارش نما به نقل از فارس، معاون اول تحت تعقیب رئیس جمهور عراق که اکنون در قطر به سر می‌برد، درخواست بغداد از دوحه مبنی بر استردادش را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که هنوز مصونیت دارد.

به گزارش "الجزیرة"، "طارق الهاشمی" معاون تحت تعقیب رئیس جمهور عراق که هم اکنون در قطر به سر می‌برد، تاکید کرد: درخواست دیروز بغداد از دوحه مبنی بر تسلیم من غیرقانونی است زیرا بر اساس قانون اساسی من مصونیت دارم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، تصریح کرد: هیچ حکم قضایی از سوی هیچ دادگاهی در عراق علیه من صادر نشده است و این درخواست مخالف بند 93 قانون اساسی عراق است که به من مصونیت داده است.
"حسین الشهرستانی" معاون نخست‌وزیر عراق اقدام دولت قطر در استقبال از شخصی تحت تعقیب را محکوم کرده بود و آن را غیر قابل قبول دانسته بود.
وی تاکید کرد که قطر باید موضع خود را تغییر دهد و الهاشمی را به عراق بازگرداند.
هاشمی در واکنش به این اظهارات شهرستانی گفت: شهرستانی که مسئول پرونده انرژی عراق است چه ربطی به موضوع من دارد؟ چرا آنها از قطر می‌خواهند که من را تسلیم کند در حالی که چنین امری را از منطقه کردستان نخواستند؟

معاون اول فراری رئیس جمهور عراق در ادامه اعتراف کرد که بغداد چنین درخواستی را از کردستان عراق نیز داشته است اما گفت: مقامات مسئول کردستان در قبال چنین درخواستی به بند 93 قانون اساسی عراق استناد کرده و به خواست بغداد، پاسخ ندادند.

هاشمی دیروز با شیخ "حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر قطر دیدار کرد و قرار است فردا با ولیعهد و و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و سپس به چند کشور دیگر مسافرت کند.

وی تاکید کرد که پس از پایان سفر دوره‌ای اش به چند کشور عربی، به کردستان عراق بازخواهد گشت.

این در حالی است که "محمود عثمان" یکی از رهبران ائتلاف کردستان عراق در پی انتشار خبر سفر هاشمی به دوحه تاکید کرده بود که وی هنوز کردستان را ترک نکرده و دو فرودگاه سلیمانیه و اربیل هیچ گزارشی در این باره نداده‌اند.

از سوی دیگر دولت عراق نیز اعلام کرد که برای دستگیری هاشمی از پلیس بین‌المللی (اینترپل) کمک می‌گیرد.

بغداد پاسخ اقدام خصمانه قطر را می دهد

عضو ائتلاف دولت قانون اقدام خصمانه قطر در پناه دادن به معاون تحت تعقیب رئیس جمهور عراق را خطرناک توصیف و خاطرنشان کرد: عراق هرگز در مقابل این عمل سکوت نخواهد کرد.

"عدنان سراج" نماینده مجلس عراق دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با شبکه خبری العالم تصریح کرد: قضیه معاون نخست وزیر عراق جنبه های مختلفی دارد به طوری که مسئولان منطقه کردستان به جنبه قانونی تعقیب قضایی وی اعتراض داشتند و بر این باور بودند که این قضیه سیاسی است.

وی گفت: مقامات این منطقه می بایست جنبه اخلاقی و ملی را رعایت می کردند زیرا براساس اصول اخلاقی و ملی فراری دادن یک متهم کار اشتباهی است.

سراج با اظهار شگفتی از بیانیه های صادره از فرودگاه های اربیل و سلیمانیه مبنی بر عدم خروج هاشمی از طریق این دو فرودگاه تصریح کرد: در این صورت هاشمی چگونه از عراق خارج شده است و چرا قضیه را این گونه مبهم و پیچیده می کنند؟

این شخصیت سیاسی عراق، مسئولان منطقه کردستان را به لحاظ قانونی و تکلیف ملی در این زمینه مسوول دانست.

عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، ادعای مسئولان منطقه کردستان مبنی بر تلاش دولت مرکزی برای اتهام به کردها در قضیه هاشمی را رد و خاطرنشان کرد: کردها خودشان وارد این ورطه شدند و می بایست راه خروجی بهتر از این سناریو که برای طارق الهاشمی تهیه کرده اند، می یافتند.

وی درباره این که هاشمی تا چه میزان به برگه ای برای بازی قطر در روند سیاسی تبدیل خواهد شد، تأکید کرد: وی از دیرباز و زمان ورود به روند سیاسی عراق برگه قطر و عربستان بوده است.

سراج گفت: الهاشمی یک سیاستمدار کاملا فرقه گرا است و همواره پیروان فرقه های دیگر را متهم می کرد. همچنین همانگونه که در اعترافات محافظانش به چشم می خورد وی و افرادش در زمینه تحریک فتنه های مذهبی بسیار دخالت داشتند به طوری که وی پیروان مذاهب و گروههای دیگر را با اسامی بسیار زشت و فرقه گرایانه خطاب می کرد.

وی تأکید کرد: قطر به روش بسیار خطرناک و نامتعارفی در روابط بین اعراب و کشورهای عربی دخالت می کند به طوری که از فتنه فرقه ای در منطقه میان همه گروه های مذهبی اعم از شیعه و سنی به طور گسترده حمایت می کند.

سراج افزود: همچنین قطر تلاش می کند تا در طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی با هدف تحریک فتنه مذهبی و تحت فشار قرار دادن ایران به طور غیر مستقیم نقش داشته باشد.

این شخصیت سیاسی عراقی اظهار داشت: قطر اعلام کرده است که از اهل سنت حمایت می کند. این در حالی است که اهل سنت از آنها برائت می جویند. زیرا زیان ادعاهای قطر مبنی بر حمایت از اهل سنت قبل از هر کسی به خود آنها بازمی گردد چون عراقی ها اعم از سنی و شیعه نیازی به ادعاهای عربستان در گذشته و امروز قطر مبنی بر حمایت از آنها ندارند.

وی افزود: این کشورها به جای این اقدام باید از اقلیت های موجود در قطر حمایت کنند و در هنگام اظهارنظرشان درباره مسائل کشورهایی مانند سوریه، لیبی و عراق به اندازه حجم کشور کوچکشان اظهار نظر کنند.

سراج تأکید کرد: اقدام اخیر قطر در پناه دادن به هاشمی بسیار خطرناک است و به طور مستقیم به زیان عراق است و بغداد در برابر این اقدام بی واکنش نخواهد بود.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...