نسخه چاپی

رتبه حجازی و عابدزاده در میان بهترین ها

بنابر اعلام فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان، دروازه‌بان فقید تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 و مرد شماره یك تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه در رده های 132 و 162 بهترین دروازه‌بانان جهان جای گرفته‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، این فدراسیون در فهرست بهترین سنگربانان جهان که برای مدت طولانی اجازه ورود هیچ توپی را به دروازه خود ندادند، مرحوم ناصر حجازی را در رده ۱۳۲ همراه با ایویکا کرالیج، سنگربان اسبق تیم ملی یوگوسلاوی و پارتیزان بلگراد جای داده است. دروازه‌بان تیم ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین که در آن زمان درخشش زیادی داشت و حتی عنوان دومین دروازه‌بان قرن آسیا را به خود اختصاص داد، در سال ۱۹۷۵ زمانی که برای استقلال توپ می‌زد،به مدت ۵ ماه اجازه دریافت هیچ گلی را نداد.


 


Uploaded_Files_Images_1390_03_06_1073250_PhotoA.jpg


پس از وی، احمدرضا عابدزاده، دیگر دروازه‌بان ممتاز تاریخ ورزش ایران، در رده ۱۶۲ جهان قرار گرفته است. عابدزاده در این رده‌بندی به صورت مشترک با توماس تویدل از تیم اونیون انگلیس و خوزه مندوزا ایسمونس،‌از تیم آلیانزا لیما پرو قرارگرفته است. سنگربان پیشین تیم‌های استقلال و پرسپولیس و مرد شماره یک تیم ایران در جام جهانی۱۹۹۸ فرانسه، از اواخر سال ۱۹۹۵ حدود دو ماه اجازه نداد هیچ توپی از خط دروازه‌اش به عنوان سنگربان آن هنگام پرسپولیس بگذرد.


102823265_PhotoA.jpg


 پس از این دو سنگربان تاریخ‌ساز فوتبال ایران، رضا قفلساز مرد شماره یک سال‌های دور پاس تهران نیز در رده ۲۴۲ جای گرفته است. وی در سال ۱۹۷۳ زمانی که برای پاسی‌ها به میدان می‌رفت، به مدت ۳ ماه اجازه ورود هیج توپی را به درون دروازه‌اش نداد. در این رده وی البته شریکی به نام پاتریک بونر از تیم سلتیک گلاسکو اسکاتلند را دارد. پس از او ، آرمناک پتروسیان، دروازه‌بان ارمنستانی اسبق سپاهان اصفهان در رده ۳۵۵ قرار گرفته است. وی در سال ۲۰۰۱ به مدت ۲ ماه اجازه ورود هیچ توپی به سنگرش را نداد.


13910115000124_PhotoA.jpg


 در این فهرست محمدرضا مهربانی ، سنگربان پیشین برق شیراز دو دوره افتخارآفرین بوده است. زیرا یکبار در سال ۱۹۹۷ و به مدت ۴ ماه و باردیگر در سال ۱۹۹۲ و به مدت ۳ ماه و نیم ، گلی دریافت نکرد. وی در اولین دوره صاحب پله ۳۹۷ شد و در مرتبه دوم نیز در جایگاه ۴۴۶ جهان ایستاده است. *یک برزیلی بهترین سنگربان جهان در این فهرست جرالدو پریرا دو ماتوس فیلهو ملقب به «مازروپی» از کشور برزیل به عنوان برترین دروازه‌بان جهان شناخته شده است. وی در سال ۱۹۷۷ که عضو تیم واسکو دوگاما بود، به مدت ۱۶ ماه در هیچ مسابقه‌ باشگاهی گلی دریافت نکرد. پس از او نواف خالد الخالدی، دروازه‌بان کنونی تیم القادسیه کویت جای گرفته است. وی که عضو تیم ملی کویت است، از اواسط فوریه سال ۲۰۱۱ تا شانزدهم مارس سال جاری میلادی (در حدود یک سال) در هیچ بازی باشگاهی گلی دریافت نکرده است. سومین دروازه‌بان برتر جهان در این فهرست ثابت الباطل مرد شماره یک تیم نادی القاهره است که در سال ۱۹۷۵ به مدت نزدیک به ۲۰ ماه در رقابت‌های باشگاهی گل نخورد.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...