نسخه چاپی

حماسه سياسي در انتخابات شوراها

مقبولیت و صلاحیت پازل اصلی قدرت شورای شهر است/ اعمال نظام امتیاز بندی برای ساختمان‌ها

نامزد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر هیچ تفاوتی مابین ساختمان مهندسی‌ساز و ساختمانی كه بدون اصول مهندسی ساخته شده است وجود ندارد، بنابراین باید یك نظام امتیاز بندی در ساختمان‌ها اعمال كنیم تا ساختمان‌های ما از نظر زیست محیطی و مقاومت افزایش سطح پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، اقبال شاکری، استاد مهندسی و مدیریت ساخت دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از فعالان سیاسی و فرهنگی، مشاور مدیریت طرح پروژه‌های زیربنایی شهری در انرژی و راه و مسکن و نامزد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با حضور در این خبرگزاری درباره برنامه‌های خود در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بحث خدمات و مدیریت شهری در کلان‌شهرها به عنوان یک محور زندگی اجتماعی بشر قرار گرفته است و هر چقدر در این امر موفق باشیم به اهداف عالی نظام نزدیک خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه اهمیت شورا برای مردم مشخص شده است گفت: در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر برنامه داشتن و برنامه‌ریزی از نکات موردنظر نامزدها باید باشد.

شاکری با بیان اینکه افراد با تخصص باید در شورای شهر حضور داشته باشند گفت: در دور چهارم و در دهه پیشرفت عدالت به برنامه‌هایی نیاز داریم که اهداف 1404 امت اسلامی را جامه عمل بپوشاند.

این نامزد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران درباره نظارت بر شوراها اظهار داشت: نظارت در هر مجموعه‌ای از چند شاخصه نشأت می‌گیرد که در مرحله نخست صلاحیت و سپس مقبولیت است.

وی تأکید کرد: ارکانی می‌تواند نظارت کند که صلاحیت و مقبولیت لازم را داشته باشند.

شاکری یادآور شد: افرادی باید در شورای شهر حضور داشته باشند که سابقه آنها به مدیریت شهری ربطی داشته باشد چرا که اعضای شورای شهر باید با کار کارشناسی و بررسی‌های تخصصی نسبت به تصویب مصوبه‌ها اقدام کند و در صورتی که مصوبه‌ای بدون کار کارشناسی به تصویب برسد به لایه‌های مختلف شهر لطمه می‌زند.

نامزد چهارمین دوره انتخابات شورای شهر اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی که نظارت کافی در حوزه تخصص وجود نداشته باشد کاربران راهکارهای مختلف را برای سوءاستفاده انجام می‌دهند.

شاکری با تأکید بر اینکه شاخصه‌های مقبولیت و صلاحیت پازل اصلی قدرت شورای شهر است گفت: اگر شورای شهر وابسته به بعضی از افراد و بخش‌های مختلف باشد پایداری نخواهد داشت و به صورت متعدد در تصمیم‌گیری‌های کلان متزلزل می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که شورای شهر به پروژه‌ای وابستگی داشته باشد نمی‌تواند نظارت کافی را مانند به موقع انجام شدن پروژه با کیفیت لازم را انجام دهد بنابراین کسانی که به شورای شهر می‌روند باید مستقل باشند و به جریانات سیاسی کمک نکنند.

شاکری با بیان اینکه، تهران ام‌القری جهان اسلام به عنوان یک شهر نمونه است گفت: باید از علم، تخصص و کاربرد فنی به ثروت و رفاه عمومی برسیم و عدالت در سطوح مختلف شهر رعایت شود.

نامزد چهارمین دوره انتخابات شورای شهر اسلامی یادآور شد: شورای شهر، شورای شهرداری‌ها نیست و شورای کلان‌شهر تهران است اگر شورای شهر محوری بوجود بیاید بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی حل می‌شود.

شاکری با اشاره به اینکه ناهمگونی‌های معماری‌های شهری و وجود تکثرهای طبیعی و چشم‌اندازهای زیبا ناشی از عدم نظارت بر مجموعه مدیریت شهری است.

وی گفت: ما اعتقاد داریم می‌شود با تکیه بر افراد قابل صلاحیت و دارای مقبولیت از مشکلات عبور و بهتر بر مجموعه مدیریت شهری نظارت کرد.

شاکری با بیان اینکه، به اندازه کافی پیمانکاران، مشاوران و مهندسان قدرتمند در کشور داریم گفت: باید پروژه‌های شهری به صورت متعادل به این افراد واگذار شود و یک پیمانکار چندین پروژه را نباید مدیریت کند.

وی به فعالیت شرکتهای اقماری در سطح مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: هیچ ایرادی ندارد که شرکتهای اقماری در پروژه‌های شهری فعالیت داشته باشند ولی واگذاری‌ها باید براساس رقابت و تخصص انجام شود.

شاکری تأکید کرد: شرکتهای بی‌هویت و وابسته به جریان‌های سیاسی باید از چرخه مدیریت شهری حذف شوند و شرکت‌ها براساس رقابت و تخصص جایگزین آنها شوند.

نامزد چهارمین دوره انتخابات شورای شهر اسلامی گفت: در مدیریت شهری کسانی که حال و حوصله کار سخت و حرفه‌ای را ندارند می‌خواهند از قدرت خود استفاده کنند و از مشاوران درجه یک برای پیشبرد پروژه‌های شهری استفاده نمی‌کنند.

وی به نظارت بر پروژه‌های شهری اشاره کرد و گفت: نظارت کار ساده‌ای نیست باید شیوه‌ها و روش‌هایی ایجاد شود که نظارت با مقبولیت و صلاحیت انجام شود و قطعاً باید از نظام‌های پیشرفته اطلاعات مدیریتی در نظارت استفاده کرد.

شاکری با بیان اینکه باید تبعات تصمیم‌گیری هر کس مشخص شود گفت: اگر در فرایند تصمیم‌گیری‌ها برای زندگی مردم ریسک و مسئولیت تصمیم‌گیری را به خود آن فرد برگردانیم بسیاری از مسئولان با ابا دست بر بعضی از اقدامات می‌زنند ولی در ارائه خدمات مدیریت شهری اینگونه نیست.

وی به پروژه بزرگراه امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: 71 سازمان در این پروژه مستقیماً دخیل هستند ولی مشخص نیست که این سازمان‌ها کجا باید در چرخه فرایند مدیریتی جایگاه آنها مشخص شده باشد.

شاکری درباره گودبرداری‌های غیراصولی و امضا فروشی بعضی از مهندسان سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: باید خطاها در این زمینه کاهش پیدا کند و افراد از مسئولیت و سمت خود سودجویی نکند.

وی گفت: ناظر، مالک و نظام مهندسی باید در یک چرخه تعریف شده قرار بگیرد تا شاهد گودبرداری‌های غیراصولی و خسارت‌های مالی و جانی به مردم نباشیم.

شاکری خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ تفاوتی مابین ساختمان مهندسی‌ساز و ساختمانی که بدون اصول مهندسی ساخته شده است وجود ندارد.

نامزد چهارمین دوره انتخابات شورای شهر اسلامی تأکید کرد: ما باید یک نظام امتیاز بندی در ساختمان‌ها اعمال کنیم تا ساختمان‌های ما از نظر زیست محیطی و مقاومت افزایش سطح پیدا کند.

شاکری تأکید کرد: باید نظام شایسته‌سالاری در مسکن توسعه پیدا کند و بنابراین تلاش کنیم پیمانکاری که پروژه‌های باکیفیت انجام می‌دهد و از آن به عنوان چهره ماندگار تقدیر شود.

۱۳۹۲/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...