نسخه چاپی

ذهن خود را به ماشین حساب شخصی تبدیل كنید!

انجمن محاسبات سریع ذهنی و ریاضیات خلاق با هدف آموزش انجام محاسبات سریع ریاضی بدون نیاز به ماشین حساب به دانش آموزان و دانشجویان راه اندازی شد.

به نما به نقل از ایسنا، سلمان داداشی، مدیر انجمن محاسبات سریع و ذهنی درباره این شیوه محاسباتی گفت: این انجمن به صورت رایگان محاسبات ریاضی را در مقاطع تحصیلی مختلف به دانش آموزان آموزش خواهد داد. جادو در ریاضی یا محاسبات سریع و ذهنی ریاضی شامل فرمول ها و تکنیک‌های بسیار ساده است که این شیوه از مجموع 80 منابع خارجی و 20 درصد از منابع داخلی گرد هم آمده و برای اولین بار در کشور به صورت جامع، جمع آوری و بومی‌سازی شده است و به دانش‌آموزان و دانشجویان در هم مقطع از ابتدایی تا کارشناسی ارشد امکان می دهد که محاسبات ریاضی را به صورت سریع و ذهنی انجام دهند و از ماشین حساب بی نیاز شوند.

وی با اشاره به رویکردهای جدید آموزش و پرورش گفت: مشاوران تحصیلی به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان باید بر طبق یک تفکر سیستماتیک انجام شود. اهمیت مسائل پرورشی در آموزش به سیستمی منجر می شود که کمک می کند تا دانش آموزان بتوانند همزمان از دو نیم کره مغز خود استفاده کنند. یکی از این سیستم‌ها، محاسبات سریع است. در این شیوه افراد از نیم‌کره راست مغز خود برای محاسبات بهره می گیرند. در حالی که در حالت عادی فعالیت‌هایی چون ورزش، خواندن داستان، رمان و ... توسط نیمه راست مغز و یادگیری فلسفه، منطق و ریاضیات توسط نیمه چپ مغز اتفاق می‌افتد.

داداشی ادامه داد: انجام محاسبات پیچیده و حتی ساده ریاضی از جمله جمع اعداد چندین رقمی، تفریق، ضرب، تقسیم، به توان رساندن، جذر گیری و … در هنگام امتحانات بر روی کاغذ بسیار سخت و خسته کننده است. در بیشتر مواقع همین محاسبات ساده و پیش پا افتاده باعث بروز اشتباهاتی جبران ناپذیر می شود.

وی با اشاره به این که سیستم آموزشی جادو در ریاضی مورد تایید آموزش و پرورش است، تاکید کرد: انجمن محاسبات سریع و ذهنی برای ایجاد فرصت برابر آموزشی در سراسرکشور، علاوه بر کلاس‌های آموزش حضوری در موسسه، مدارس و مراکز آموزشی به شیوه آموزش مکاتبه‌یی از طریق ارسال بسته‌های آموزشی که شامل کتاب و DVD‌های تصویری و غیره به متقاضیان شیوه محاسبات سریع ریاضی را می آموزد.

مدیر انجمن محاسبات سریع و ذهنی گفت: این روش‌ها در آمریکا و کشور‌های اروپایی از جمله آلمان وسوئد و حتی کشور‌های آسیایی چون ژاپن، چین، هند، مالزی در مدارس و دانشگاه‌ها و همپنین به کارمندان بانک ها، صندوقداران، تاجران و غیره آموزش داده می شود.

او به این نکته تاکید کرد که این روش محاسباتی جام جهانی هم دارد که هر دو سال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می شود.

داداشی در پاسخ به این سوال که برای یادگیری این تکنیک ها به ضریب هوشی خاصی نیاز است یا این که هر فرد به شرط علاقه و تمرین می تواند ذهنش را به ماشین حساب شخصی اش تبدیل کند، گفت: یادگیری این تکنیک ها هیچ محدودیتی ندارد؛ یعنی همه افراد با هر میزان هوش می توانند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهند. در دنیا یک روش مشهور به نام «تراختن برگ» وجود دارد که این مساله را اثبات می کند. این دانشمند ثابت کرد حتی یک فرد کم توان ذهنی هم می‌تواند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهد. مستندات مربوط به این موضوع نیز موجود است، همان اسنادی که نشان می دهد تراختن برگ موفق شده نحوه ضرب کردن ده رقم در ده رقم را به یک فرد کم توان ذهنی آموزش دهد. به اعتقاد من این محاسبات فقط تمرین و پشتکار می خواهد.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که چه سنی برای یادگیری این تکنیک ها مناسب تر است، خاطرنشان کرد: ما این تکنیک ها را از سوم دبستان آموزش می دهیم که به اعتقاد من بهترین سن است. به طور سنتی، در این سال طی 9 ماه به دانش آموز جدول ضرب را یاد می دهند، اما ما جدول ضرب را خیلی راحت و با استفاده از انگشت‌های دست به دانش آموز آموزش می دهیم که به این ترتیب، فرد جدول ضرب را در سه هفته یاد می گیرد و در دو هفته می آموزد انگشت در محاسبات را حذف کند.

داداشی در پاسخ به این سوال که به جز بالا رفتن سرعت محاسبات، این تکنیک کاربردهای دیگری دارد یا خیر، توضیح داد: آموزش سنتی در مدارس باعث می شود فقط نیمکره چپ مغز ما آن هم نه به طور کامل فعال شود و نیمکره راست بی استفاده بماند، اما این محاسبات باعث می شود هر دو نیمکره فعال و به تدریج ورزیده شود. این در حالی است که برای آموزش این تکنیک ها ما از مفاهیم اصلی ریاضی استفاده می کنیم، یعنی ابتدا به دانش آموز، روش‌های سنتی محاسبه را یاد می دهیم و سپس روش‌های سریع و جدید در ریاضیات را که حدود 80 درصد از آنها نیز روش‌های بین المللی و پذیرفته شده است. این تکنیک ها به دانش آموز کمک می کند نگاهش به ریاضیات را تغییر دهد و بداند خودش نیز می تواند یک فرمول اختراع کند.

۱۳۹۲/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...