نسخه چاپی

آب و برق مجانی چه شد؟!

عکس خبري -آب و برق مجاني چه شد؟!

نگاهی به وعده‌ای كه داده نشد .جمله‌ای منسوب به حضرت امام خمینی كه سال ها در میان مردم صحبت میشود و منشا آن كجاست؟

نگاهی به وعده‌ای که داده نشد .
سالهای سال در دهه فجر در جلسات خانوادگی و گفت و گوهای فامیلی، در اتوبوس و تاکسی همواره شاهد نقل مکرر جمله‌ای منسوب به حضرت امام خمینی هستیم که مثلا گفته می‌شود در سخنرانی 12 بهمن 1357 در بهشت زهرا(سلام الله علیها) بیان شده و طی آن وعده داده شده که آب و برق مجانی می‌شود و معدودی هم به این ادعا اضافه می کنند و می‌گویند قرار بود لوله‌های نفت را به خانه‌های مردم بیاورند و...
به گزارش نمانیوز ،من در طی این سالهای طولانی هر ساله نوار سخنرانی حضرت امام (رحمت الله علیه) را که در همان روزها در بهشت زهرا(سلام الله علیها) تهیه کردم بودمف در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دادم. اکثر افراد که به گفته من اعتقاد داشتند می‌پذیرفتند و عده‌ای زیر بار نمی رفتند و بهانه می‌گرفتند و مدعی سانسور نوار می شدند و قسم حضرت عباس را که می‌خوردیم و شهادت می‌دادیم که نوار نسخه اصلی است نمی‌پذیرفتند و... البته عموم مردم که در انقلاب برای دفاع از امام (رحمت الله علیه) و آرمان‌های والایش سر و جان و فرزند و عیال و خانه و کاشانه می‌دادند. برایشان مهم نبود این سخنان را امام (رحمت‌الله علیه) گفته باشد یا نگفته باشد، اما عده‌ای بودند که در ایام دهه فجر این ادعای واهی و ساختگی را مستمسکی کرده و بساط طعنه و گاهی اهانت را برپا می‌کردند. گاهی این جملات وسیله‌ای می‌شد تا با آن به جان مردم بیفتند و با تیغ دروغ و شایعه دل مردم انقلابی و یاران امام را خون کرده و بر زخم‌های تیر و ترکش صدام و صدامیان بیفزایند. اکنون در آستانه 34 سالگی انقلاب فرصت مغتنم است تا با مرور تاریخ و اسناد یک بار برای همیشه پرونده این شایعه را ببندیم و تکلیف خودمان را با آن روشن کنیم. در ابتدای امر بر نویسنده واضح و قطعی است و باور مطلق دارمکه حضرت امام کلمه‌ای در بهشت زهرا (سلام الله علیها) در خصوص مجانی شدن آب و برق بر زبان نراندند. روزنامه‌های کیهان و اطلاعات هم که گزارش مفصلی از سخنرانی امام (رحمت الله علیه) در بهشت زهرا داشتند نیز چنین مطلبی را منعکس نکردند. (کیهان 14 بهمن1357)
این ادعا از کجا سبز شد؟
اولین بار که صحبت از مجانی شدن آب و برق در رسانه‌ها منتشر شد از قول عباس امیر انتظام سخنگوی دولت موقت بود. امیر انتظام در این رابطه گفته بود: برای کم درآمدها آب و برق مجانی می‌شود. (کیهان 8 اسفند 1357
بیان امیر انتظام ناشی از برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی اقتصادی نبود. بیشتر از هر چیز پاسخی دم دستی به انتظارات مردم از دولت برخاسته از انقلابی بزرگو بی نظیر بود.
چرا این دروغ اتفاق افتاد؟
از ابتدای پیروزی انقلاب با صدها مشکل کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم می‌کرد. مشکلات ناشی از فرار صاحبان ثروت و مکنت و سرمایه و مدیران کارخانجات و از یک سو و خروج 40 هزار مستشار آمریکایی از کشور از سوی دیگر مشکلات گروهک‌ها و جریانات تجزیه‌طلب که با تحریک آمریکا مسائلی را برای کشور ایجاد می‌کردند؛ درگیریهای مرزی با عراق و درگیریهای داخلی در کردستان، سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا، خلق عرب، خلق ترک و همه و همه کشور را دچار بحران کرده بود.
قطع صادرات نفت و آسیب‌های کلان ناشی از سرقت سرمایه‌های ملت و نیز کاهش چند ماهه درآمدهای نفتی به دلیل اعتصابات و نیز کاستن از حجم صادرات نفت پس از پیروزی به یک سوم(به جای شش میلیون بشکه نفت 2 میلیون بشکه صادر می‌شد) و انتظارات روزافزون ملت به حمایت‌های دولت برآمده از انقلاب برای تسریع در جبران عقب‌ماندگی‌های و فقر و تنگدستی مردم همه و همه انقلاب رادر شرایط ویژه‌ای قرار می‌داد.
البته امام خمینی هدفی جز سعادت و رفاه مردم ایران و مسلمان جهان نداشت. از طرفی ترمیم سوء تدبیر مدیران هم کار ساده‌ای نبود. به همین دلیل امام تلاش می‌کرد تاانتظارات مردم را از مادیات به معنویات تسری بدهد. ایشان در بدو ورود به شهر مقدس قم در 12 اسفند 1357 و در اولین سخنرانی در مدرسه فیضیه برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان از اشتباهات و سیاستهای غلط برخی از دولتمردان دولت موقت که نادانسته برای نظام تازه تولد یافته تعهدات متعدد ایجاد می‌کرد توقعات غیرقابل پاسخ به مردم را به شکلی اصلاح فرمود. لذا در این سخنرانی در واکنش به سخنان 8 اسفند 1357 عباس امیر انتظام، سخنگوی دولت موقت – که پیش تر به آن اشاره کردیم و در رسانه‌های آن زمان نیز انعکاس یافت – مجانی کردن آب و برق و اتوبوس را مهم ندانسته بلکه اعتلای معنوی را بالاترین ارزش معرفی کردند و فرمودند: «ما علاوه بر این که زندگی مادی شما را می‌خواهی مرفه بشود، زندگی معنوی شمارا هم می‌خواهیم مرفه باشد شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند اینها.
دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، اتوبوس را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دهیم؛ شما را به مقام انسانیت می‌رسانیم. اینها شما را منحط کردند؛ این قدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز این است ما هم دنیا را آباد می‌کنیم و هم آخرت را یکی از اموری که باید بشود همین معناست که خواهد شد. این دارایی از غنایم اسلام است و مال ملت است و مستضعفین. و من امر کرده‌ام به مستضعفین بدهند و خواهند داد و پس از این هم تخفیف‌های دیگر در امور حاصل خواهد شد؛ لکن یک قدری باید تحمل کنید به این نغمه‌های باطل گوش نکنید؛ آنها حرف می‌زنند ما عمل می‌کنیم. آنها شما را می‌خواهند دلسرد کنند از اسلام؛ اسلام پشتیبان شماست» صحیفه امام، ج 6، ص273
دقت شود تأکید امام بر جمله: دلخوش نباشید که تنها مسکن می‌سازیم و آب و برق را برای طبقه مستمند مجانی می‌کنیم معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دهیم این قدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردند همه چیز این است.
تأکید امام بر توجه به دنیا و آخرت توأمان بود نه مجانی شدن آب وبرق.
فراموش نکنیم در آن مقطع زمانی 60 درصد روستاهای کشور فاقد آب بهداشتی و بیش از 80 درصد روستاها از نعمت برق محرومند وقتی ملت چیزی ندارند، چه مجانی باشد چه پولی؟
نکته دیگر این که به دستور امام و با حمایت ایشان نهضت خانه‌سازی برای روستائیان و انتقال آب آشامیدنی سالم به روستاها و لوله‌کشی آب سالم و بعد از چند سال انتقال برق به بشی از 90 درصد روستاها در شرایط سخت جنگی و سپس تحریم‌ها و... زمینه کمک به مستمندان و محرومین را فراهم کرد.
امام با طرح شهید رجایی، بسیاری از مستضعفان را در روستاها زیر پوشش حمایتی کمیته امداد و بهزیستی در آورد و ز این طریق کمکهای مادی به محرومین انجام شد. در طول 33 سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، در محاسبات قبوض آب و برق و گاز تا سال 89 تقریبا مبلغ ناچیزی که شاید درحد مجانی تلقی شود از مردم محروم و اقشار کم مصرف دریافت شد.
لذا انقلاب و امام به وعده خود عمل کردند؛ وعده ای که برای قشرهای مستمند ومستضعف داده شده بود.
دقت نظر امام درمخالفت با وعده دادن‌های نسنجیده را می‌توان در برخورد ایشان با سخنان مرحوم آقای منتظری دید. آقای منتظری کمتر از دو ماه پس از پذیرش قطعنامه و آتش بس در جبهه‌ها در نامه‌ای به نخست وزیر از او می‌پرسد چرا با وجود پایان یافتن جنگ هنوز کشور با کوپن و محدودیت روبروست و امام پاسخهای اساسی و حساب شده می‌دهند و از ملت بزرگ ایران می‌خواهند چند سال هم برای ساختن کشور صبر کنند و...
چگونه ممکن است این امام با این دقت نظر و روشن‌بینی، در ابتدای انقلاب ازمجانی شدن صنعتی حرف بزند که با مجانی شدن آن میزان مصرفش تصاعدی بالا می‌رفت در حالی که اصلا کشور توان تأمین برق را نداشت.
بحمدالله حضرت امام کم کم انقلاب را به سمتی هدایت کردند که نه تنا کشور دچار نابسامانی بیشتر نشد بلکه امروز به لطف خدا کشورمان صادر کننده برق است؛ کشوری که در سال 1356 روزانه بیش از شش ساعت قطعی برق داشت و اساساً برقی نداشت تا به روستاییان بدهد و مجانی هم بدهد با هدایت امام و همراهی و فداکاری مردم، رسیدگی به مناطق محروم بیشتر و بیشتر شد. جهاد سازندگی به دستور امم (رحمت الله علیه) شکل گرفت. امام برای عمل به وعده های ناخواسته دولتمردان کم تجربه بنیادمستضعفان را بنیان نهاد کمیته امداد امام خمینی و حساب 100 و بنیاد مسکن را ایجاد کرد. هزاران روستایی و مردم شهری را تحت پوشش گرفت با توسعه و گسترش مسکن‌سازی در روستاها و حتی حاشیه شهرهای بزرگ کمکهای بسیاری به اقشار محروم کرد. اما بدخواهان هرگز حاضر نشدند شایعات خودساخته را در کنار رخدادهای بزرگ ناشی از سیاست محرومیت‌زدایی امام و شرایط کشور قرار دهند.
امروز در حالی به استقبال سی و چهارمین فجر انقلاب می‌رویم که بسیاری از محرومین که اساسا برق را ندیده بودند و گاز و آب و ... را در زندگی و اطرافشان نداشتند از نعمت برق و آب بهداشتی و گاز و... برخوردارند. البته بر این باوریم علی‌رغم دروغ بزرگ بودن ادعای مجانی شدن آب و برق محرومین و مستضعفان توسط امام (رحمت الله علیه) حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) از جوار اولیای الهی و شهدای گرامی از مسئولان و مدیران کشور انتظار دارد بیش از پیش در توسعه عدالت و حمایت از اقشار ضعیف و محرومیت‌زدایی بکوشند و فاصله فقیر و غنی را کم و کمتر سازند.

هفته نامه پنجره

۱۳۹۰/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...