نسخه چاپی

آغاز یك دوره نابودی گونه‌های زیستی با عاملیت انسان

عکس خبري -آغاز يک دوره نابودي گونه‌هاي زيستي با عامليت انسان

معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به آغاز یك دوره نابودی كلی گونه‌های زیستی با عاملیت انسان، گفت: تخریب زیستگاه‌ها، آلودگی‌، گونه‌های مهاجم، تغییرات آب و هوایی و شكار بی‌رویه پنج عامل اصلی آغاز این فاجعه است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا حمزه ولوی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران در شیراز تاکید کرد: ثبات اکوسیستم در گرو حفظ تنوع زیستی در گونه‌های گیاهی و جانوری است.

ولوی افزود: تنوع زیستی در 3 سطح ‍ژن، گونه و اکوسیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه روز 22 می، مصادف با 5 خرداد روز جهانی تنوع زیستی نام‌گرفته است، گفت: هر چه ژن‌ها در یک گونه بیشتر باشد، آن گونه با ثبات‌تر خواهد بود و هر چه گونه‌ها متنوع‌تر اکوسیستم پایدارتر.

وی افزود: 97 درصد آب سیاره زمین شور و غیر قابل شرب است و از 3 درصد باقی‌مانده تنها بخش اندکی در دسترس انسان قرار دارد.

این مقام مسئول، با اشاره به برداشت بی‌رویه و غیر اصولی از منابع زیرزمینی آب در سطح استان فارس، گفت: تمام دشت‌های این استان جز یک دشت، به‌لحاظ آب‌های زیرزمینی، بیلان منفی دارد.

وی تصریح کرد: در فارس منبع آب سطحی که به‌دلیل استفاده از سموم و کودهای شیمیایی آلوده نشده باشد، وجود ندارد و آلودگی آب‌های سطحی به این مواد، تهی شدن از تنوع زیستی را به‌دنبال داشته است.

ولوی، معاون حفاظت محیط زیست فارس همچنین گفت: فارس دارای 11 منطقه، شامل 7 منطقه حفاظت شده، 3 پارک ملی و 1 پناهگاه حیات وحش است که حدود یک میلیون و یکصد هشتاد هزار هکتار یعنی حدود 9.5 درصد از کل مساحت استان وسعت دارد.

ولوی همچنین از وجود 17 منطقه شکار ممنوع در فارس با یک میلیون و شصت وشش هزار هکتار مساحت خبر داد و گفت: گورخر، یوزپلنگ و پلنگ جزء گونه‌های در حال انقراض حیات‌وحش در استان فارس است.

۱۳۹۲/۳/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...