نسخه چاپی

در برنامه "ديدگاه" شب گذشته

ساز و كار موجود در اقتصاد كشور باید به فكر تولید، حفظ و توزیع درست بودجه باشد

با توجه به عدم حضور سعید جلیلی در برنامه ضبط رادیویی "ایران"، برنامه دیدگاه شب گذشته كه با حضور وی در رسانه ملی بود، مجدادا به صورت تكرار برای شنوندگان پخش شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، صبح امروز ( دوشنبه 92/3/6) سعيد جليلي در برنامه ضبط راديويي ايران حضور نيافت.

در ادامه به دليل عدم حضور وي در ضبط راديويي، برنامه "ديدگاه" شب گذشته که با حضور وي در رسانه ملي بود، مجدادا به صورت تکرار براي شنوندگان پخش شد.

متن کامل اظهارات جليلي در اين برنامه در ذيل آمده است:

سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه دوربین که از شبکه اول سیما که پخش شد،‌ اظهار داشت: فکر می‌کنم در شرایط امروز برای ادامه مسیری که از 34 سال پیش به برکت انقلاب اسلامی شروع شده و موفقیت‌های بسیار خوبی هم برای ملت و کشور به ارمغان آورده لازم است تا ارزیابی دقیق و صحیحی از آنچه که موجب این موفقیت‌ها شده و همینطور ارزیابی دقیقی از ضعف‌هایی که امروز وجود دارد و امروز ملت از آن رنج می‌برند داشته باشیم.

جلیلی ادامه داد: من تصورم این است که دو عامل اصلی موجب موفقیت‌های ما شده است؛ یکی از این عوامل اندیشه دینی و گفتمان انقلاب اسلامی و دیگری همراهی و حضور مردم در حمل این اندیشه و تحقق آن بوده است و هرچقدر که از این دو عامل فاصله بگیریم ضعف‌های ما بیشتر و نقاط قوت‌مان کاهش می‌یابد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ براساس آیات قرآن اگر ما دو مولفه ایمان و عمل صالح را بتوانیم در کنار هم جمع کنیم می‌توانیم زندگی دوست‌داشتنی را به ارمغان بیاوریم و حتما باید عمل صالح و ایمان در همه عرصه‌ها جاری و ساری شود.

رئیس‌جمهور باید بتواند عمل صالح را متناسب با ظرفیت‌های دستگاه‌ها ظهور و بروز بدهد
وی تاکید کرد: من معتقدم کسی که در مقام ریاست جمهوری قرار می‌گیرد باید این باور را داشته باشد تا عمل صالح را متناسب با ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی ظهور و بروز بدهد.

جلیلی افزود: رئیس‌جمهور رئیس قوه مجریه است و باید این تلاش را داشته باشد که این آهنگ را در رفتارها و سیاست‌های قوه مجریه اجرایی کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بر این مبنا یک کارویژه مهم را می‌توان برای رئیس‌جمهور تعریف کرد؛ بنده معتقدم مهمترین وظیفه دولت و در راس آن رئیس‌جمهور فراهم کردن فرصت برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه است.

وی تاکید کرد: اگر دولت بتواند تمام ظرفیت خودش را برای شکوفایی استعدادهای کشور به کار گیرد، نتیجه و حاصل این مسئله ظرفیتی خواهد شد که ده‌ها برابر ظرفیت‌هایی است که برخی فکر می‌کنند می‌توانند با سلاح‌های هسته‌ای به دست آورند.

جلیلی گفت: آزاد شدن ظرفیت‌های کشور قدرت و شکوفایی برای ملت ما به ارمغان خواهد آورد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از کشورهایی که ادعا دارند، نه تنها برای مردم خود بلکه مردم و دانشجویان سایر کشورها و ما برنامه‌ریزی می‌کنند که آنان را جذب خود کنند و ما حتما می‌توانیم برای مردم خودمان برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشیم تا استعدادها و ظرفیت‌های آنان متوقف نماند.

وی تاکید کرد: به نظرم دولت دو وظیفه اصلی دارد که اگر بتواند آنرا انجام دهد، موفقیت‌های بسیار بزرگی برای کشور رقم خواهد خورد.

دور کردن انفعال و انحراف از مسیر استعدادهای کشور توسط دولت دستاوردهای بزرگی را به ارمغان می‌آورد
جلیلی ادامه داد: یکی از وظایف این است که دولت اجازه ندهد ظرفیت‌ها معطل بماند و دیگر اینکه دولت اجازه ندهد ظرفیت‌ها از مسیر پیشرفت و تعالی منحرف شود بنابراین اگر دولت بتواند این انحراف و انفعال را از مسیر شکوفا شدن استعدادهای کشور دور کند، فعالیت‌های بسیار خوبی برای کشور به ارمغان می‌آید.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر ما متناسب با استعدادهای کشور برنامه‌ریزی کنیم بسیاری از نیازهای اولیه خودبه‌خود حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت و رئیس‌جمهور باید این موضوع را در سرلوحه کارشان قرار دهند، گفت: اولا دولت باید مانع این ظرفیت‌ها نشود و ثانیا باید به راه‌افتادن این ظرفیت‌ها کمک کند.

جلیلی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بعضا مردم ما و برخی از افراد که سر و کارشان با ساختار اداری و اجرایی کشور می‌افتد به جای اینکه این احساس را داشته باشند وقتی به این دستگاه مراجعه می‌کنند کارشان راه می‌افتد یک احساس نگرانی دارند که باید چگونه از این هفت‌خوان رد شویم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای توضیح این مسئله به ذکر مثالی پرداخت و افزود: رئیس‌جمهور در راس قوه مجریه قرار دارد و قوه مجریه همانند یک ماشین و قطار است، یک بحث اساسی این است که در حال حاضر این قطار و ماشین چگونه و با چه سرعتی حرکت می‌کند؟ این ارزیابی در حال حاضر وجود دارد که آن میزانی که برای آن قطار هزینه می‌شود متناسب با سرعت آن نیست.

وی گفت: این انتظار وجود دارد که حرکت این قطار با یک سرعت کامل انجام شود و بتواند تمام آحاد جامعه را در بر گیرد.

جلیلی تصریح کرد: کند بودن این قطار یکی از مشکلات است، البته ما نمی‌خواهیم که بی انصافی کنیم ولی این قطار می‌تواند بسیار سریعتر از حال حاضر حرکت کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ برخی از اقدامات همچون سفرهای استانی شاید پاسخ هوشمندانه‌ای به توقف این قطار بود که احساس می‌کردند این قطار با سرعت نمی‌تواند حرکت کند و باید پیاده شوند و با وسیله‌ای دیگر این حرکت را جلو ببرند که به نظرم این اقدام در جای خود بسیار ارزشمند و ضروری است و باید تداوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: امروز باید سفرهای وزارتخانه‌ای صورت گیرد یعنی باید هر وزارتخانه همانند یکی از واگن‌های آن قطار بررسی کنند که چگونه با مردم تعامل دارد.

جلیلی با اشاره به اهمیت سازوکارهای ساختاری گفت: برخی افراد با همین نگاه وارد شدند و سعی کردند با تغییر ساختارها به اهداف خود برسند؛ این امر هر چند لازم است اما کافی نیست چرا که مهمتر از ساختارها سازوکارها هستند.

وی ادامه داد: ما باید سازوکارهای متناسب با نیاز پیشرفت را در ساختارهای اجرایی کشور تزریق کنیم و ساز و کار بر ساختارها حاکم شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: در آن دوران یکی از پیچیده‌ترین کارها در ساختار اجرایی و اداره کشور دفاع و جنگ بود اما ما با تکیه بر اندیشه‌های دینی و انقلاب اسلامی توانستیم موفقیت‌های بزرگی به دست آوریم.

جلیلی افزود: صدام نیز ساختار و ارتش داشت و تمام دنیا به او کمک می‌کردند اما آن چیزی که توانست پیروزی‌های بزرگ را برای ما رقم بزند ساز و کار متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی بود.

وی اظهار داشت: ما باید این ظرفیت‌ را در تمام ساختارهای اداری و اجرایی کشور به کار بگیریم و با رویکرد پاسخگویی در دستگاه‌ها حضور داشته باشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پاسخگویی در سازوکار اجرایی به معنی جواب تلفن دادن به ارباب رجوع نیست بلکه این سازوکار باید به گونه‌ای تعریف شود که خود ساز و کار به دنبال ارباب رجوع رفته و گزینه‌هایی که باعث پیشرفت آنها خواهد شد برای آنها بیان کند.

جلیلی با اشاره به اهمیت حوزه اقتصاد گفت: در حوزه اقتصاد نیز سازوکاری در دستگاه‌ها باید ایجاد شود که آنها خودشان به سراغ افرادی روند که در موضوعی اقتصادی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ما باید سازوکارهایی شکل دهیم که نه تنها افراد صالح بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند بلکه در چارچوب آن افراد ناصالح نیز نتوانند به کارهای غیرصالح بپردازند که این کار فرهنگ‌سازی و اقتضائات لازم خود را می‌ط‌لبد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آسیب‌های امروز دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌تعدادی از دستگاه‌ها از انجام وظایف اصلی خود جا مانده‌اند و بعضی مدیرها با داشتن چند شغل نمی‌توانند وظیفه اصلی خود را به درستی انجام دهند، در واقع هر مقام و مسئولی باید به کاری بپردازد که فردا از او سوال خواهد شد.

جلیلی اظهار داشت: ما باید در حوزه‌های مختلف سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ مدل‌هایی متناسب با ظرفیت‌ها ارائه دهیم که این مدل‌ها فقط ناظر بر تغییر نیست بلکه باید ناظر به تحول باشد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها کارهایی انجام می‌دهند که به جای نتیجه‌محوری، وظیفه‌محور هستند و متاسفانه ساختار به جای اینکه وسیله رسیدن به هدف باشد، خود هدف قرار گرفته است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دستگاه‌های ما باید نتیجه‌محور بوده و برای رسیدن به هدف خود انجام وظیفه کنند و دستگاهی به خوبی انجام وظیفه خواهد کرد که بتواند نظام تصمیم‌گیری جامع و کاملی داشته باشد.

جلیلی افزود: شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور و آحاد جامعه نباید براساس شانس خانوادگی، سیاسی و حتی فردی باشد بلکه باید براساس ساز و کار بوده و فرصت را برای همه فراهم کند.

وی ادامه داد: برای رسیدگی به مطالبات مردم باید بلافاصله پس از روز انتخابات و حماسه ملی، منتخب مردم باید به حماسه اقتصادی بپردازد که اولویت با ساختار اجرایی و اداری در اقتصاد است.

کاندیدای یازدهمن دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مسائلی از قبیل تورم، اشتغال، هدفمندی یارانه‌ها، مشارکت مردم در اقتصاد به ویژه در اصل 44 باید متناسب با ظرفیت‌های ساز و کار باشد.

جلیلی افزود: ساز و کار موجود در اقتصاد کشور باید به فکر تولید، حفظ و توزیع درست بودجه باشد تا به فکر هزینه کردن آن و اقتصاد باید به شکل صحیح مدیریت شود تا فقط به فکر هزینه کردن منابع نباشیم.
وی ادامه داد: هزینه کردن بودجه و منابع نیز باید به بهترین شکل بوده و این امر باید مبتنی بر عدالت ساختاری باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تورم یکی از مشکلات جامعه است و مالیات تورمی ظلم به مردم است که آثار سوء آن بیشتر در طبقات پایین جامعه بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: آثار سوء تورم در کشور را نمی‌توان با سیاست مقطعی حل کرد بلکه باید با یک عدالت ساختاری حل شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصاد نیز باید ساختارهایی شکل داد تا مثلا مانند حوزه امنیت ملی با هماهنگی بتوان به موفقیت‌هایی دست یافت.

وی اظهار داشت: حتی بین اجزای نظام و قوای سه گانه باید ساختاری حاکم باشد و در خود دولت نیز دستگاه هایی که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند باید هماهنگ با هم و با یک آهنگ کار کنند.

جلیلی گفت: ما در عرصه اقتصاد شوراهای زیادی براساس قانون داریم و کسی منکر آنها نیست اما تمامی این شوراها می‌توانند در قالب یک ساز و کار هماهنگ تصمیم‌گیری کنند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سیاست گذاری باید از حوزه اجرا و نظارت تفکیک شود چرا که کسی که خود سیاستگذار است نمی تواند هم مجری و هم ناظر باشد.

وی با اشاره به مسئله آمایش سرزمین تصریح کرد: ما باید با توجه به ظرفیت‌های نسبی جغرافیایی برنامه‌ریزی کنیم مثلا اینکه یک معدن در استانی و کارخانه آن در استان دیگر باشد تدبیر درستی نیست و کلی هزینه بابت انتقال مواد اولیه از معدن به کارخانه صرف خواهد شد.

جلیلی افزود: مهمترین امر در ساختار اقتصادی شفاف سازی اطلاعات اقتصادی است که این اطلاعات هم برای برنامه‌ریزی و آمار لازم است و هم مانع از بروز مفاسد اقتصادی خواهد شد که اگر به آن توجه نشود نمی‌توان دستاوردها و موفقیت ها را کسب کرد.

وی ادامه داد: اهمیت ساز و کار در حوزه اقتصادی ضرورت تشکیل سامانه‌های اقتصادی، پروتال‌های ارزی، اطلاعات گمرک و ثبت اسناد را آشکار می کند که باید با هم هماهنگ باشند.

جلیلی اظهار داشت: بسیاری از ظرفیت های کشور به راحتی می‌تواند مدیریت شده و بودجه و منابع در جهت خود حرکت کند تا به نتیجه برسد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نیروی انسانی در کشور ما نیروی ارزشمندی است که مهارت و تحصیلات بالایی دارد که با برنامه‌ریزی درست می‌توان از این مزیت استفاده حداکثری کرد.

وی با اشاره به حوزه علوم انسانی گفت: هزینه زیادی برای تحصیل جوانان در حوزه علوم انسانی می‌شود و بیش از صدها میلیارد در بودجه صرف پژوهش در این حوزه شده است در حالیکه بسیاری از جوانان یا بیکار هستند یا اظهار نارضایتی کرده و معتقدند که شغلشان متناسب با درسی که خوانده‌اند نیست.

جلیلی اظهار داشت: ما در حوزه‌های فناوری علمی و صنعتی دستاوردهای بسیار خوبی داریم که بر پایه آن می‌توانیم اقتصادهای دانش‌بنیان داشته باشیم نه ثروت بنیان که این دانش موجب تولید ثروت خواهد شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در حوزه سیاست خارجی نیز ظرفیت‌های بالایی داریم که باعث تولید قدرت و عزت شده و ایران را به قدرت منطقه‌ای تبدیل کرده است که در هماوردی با قدرت‌های بزرگ قرار دارد، لذا باید به موقع از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های کشور باید آزاد شود و دولت به جای مانع باشد، مشوق و پشتیبان خواهد بود، تا با قرار گرفتن عمل صالح در ساز و کارهای دولت و با تکیه بر ایمان مردم به سمت حیات طیبه ای که در قرآن وعده داده شده است حرکت کرده و زندگی دوست داشتنی برای مردم بسازیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انشاالله آینده‌ای که پیش روی کشور است روند پیشرفت پرشتاب‌تر و موفق‌تر از گذشته داشته باشد تا ملت ایران در سایه گفتمان انقلاب اسلامی و پشتیبانی مردمی به هدف های عالی و متعالی برسند.

۱۳۹۲/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...