نسخه چاپی

تحلیل بروجردی از مواضع آمریكایی ترك‌ها

عکس خبري -تحليل بروجردي از مواضع آمريکايي ترک‌ها

رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینكه دلیل تغییر موضع سران تركیه در فاصله سفر به تهران و سخنرانی در اجلاس استانبول چیست، گفت: معتقدم مسئولان كشور تركیه تحت فشار آمریكا این مواضع تند را اتخاذ می كنند.

به گزارش نما به نقل از مشرق ؛ علاءالدین بروجردی در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری کنفرانس "دوستان سوریه" در شهر استانبول ترکیه و موضع گیری نسبت به دولت سوریه گفت: معتقدم عنوان "دشمنان سوریه" بهترین نام برای این کنفرانس است زیرا مجموعه موضع گیری ها و تصمیمات در این کنفرانس علیه نظام سوریه بود که کشورهای حاضر در آن به نام دوست به طراحی دشمنی سرسخت با این کشور پرداختند.

وی افزود: شرکت کنندگان در کنفرانس استانبول باید بدانند که سوریه یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است و مسائل داخلی این کشور با تحریک برون مرزی و هزینه های میلیاردی آمریکا و هم پیمانانش در حال انجام است، بخصوص شاهدیم کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سرمایه گذاری های گسترده ای در حمایت از مخالفان انجام داده اند که منجر به از دست رفتن جان تعداد زیادی از مردم شده است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که در خارج از سوریه آموزش می بینند و سلاح به داخل این کشور حمل می کنند مهمترین عامل ناامنی هستند، گفت: این بسیار طبیعی است که نیروهای دولت سوریه به عاملان آموزش دیده غربی واکنش نشان دهند و مانند هر کشور دیگری که امنیت خود را در خطر ببیند با آنها به مواجهه بپردازند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اجلاس استانبول به هیچ وجه نشست دوستان سوریه نبود، گفت: بسیار باعث تاسف است که برخی کشورهای حاضر در این کنفرانس در جهت اجرای سیاست های آمریکا بعد از فروپاشی پایگاههایش در منطقه عمل کردند چرا که آمریکا به دنبال فروپاشی نظام بشار اسد است که این عملا دخالت مستقیم در امور داخلی سوریه محسوب می شود.

وی با اشاره به سرنوشت سوریه گفت: به نظر می رسد که مردم باید تصمیم گیرنده نهایی در سوریه باشند و نباید کشورها از خارج تصمیم خود را به مردم سوریه تحمیل کنند.

بروجردی تصریح کرد: با توجه به اصلاحاتی که دولت سوریه عنوان می کند بهترین گزینه این است که دولت های غربی و متحدان آنها اجازه دهند در فضایی آرام اصلاحات داخلی شکل بگیرد و در دمشق همه تصمیم گیری ها انجام شود نه اینکه شاهد باشیم کنفرانسی در استانبول برای مردم سوریه تصمیم گیری کند.

وی همچنین به طرح کوفی عنان برای ایجاد آرامش در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: هر طرحی که مورد تایید دولت سوریه قرار گیرد، می تواند مبنایی برای حل کمک به مشکلات باشد.

بروجردی خاطرنشان کرد: همانگونه که تابه حال مجموعه تلاشها، سرمایه گذاری ها ، ارسال اسلحه و استفاده از همه امکانات توسط غربی ها نیز نتیجه نداده در آینده نیز تغییر خاصی در امور مربوط به سوریه صورت نخواهد گرفت و تلاش هایی مانند کنفرانس استانبول نیز به نتیجه مفید نخواهد رسید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: بسیار باعث تاسف است تعدادی از کشورهای اسلامی مانند ترکیه، قطر و عربستان در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمین آنها بازی می کنند، البته این تلاش ها با شکست مواجه خواهد شد.

بروجردی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دلیل تغییر موضع سران ترکیه در فاصله سفر به تهران و سخنرانی در اجلاس استانبول چیست گفت: معتقدم مسئولان کشور ترکیه تحت فشار آمریکا این مواضع تند را اتخاذ می کنند البته بارها با مسئولان مختلف ترکیه صحبت هایی صورت گرفته است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: اگر ترک ها دنبال مسائل انسانی هستند باید در مورد بحران هایی مانند بحرین و یمن هم به میزان موضوع سوریه از خود شور نشان دهند، در صورتی که ما شاهد چنین وضعیتی نیستیم و این موضع گیری ها تنها در قبال سوریه به عنوان یک محور مهم مقاومت است.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...