نسخه چاپی

چرا شیعیان بر خاك سجده می‌كنند؟

آیت‌الله جعفر سبحانی بدعت‌گذار نبودن شیعیان در مساله سجده را با رجوع به حدیث و روایتی از پیامبر توضیح می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری، آیت الله سبحانی با اشاره به حدیثی می‌گوید: «از افتخارات پیامبر یکی این است که فرمود: "زمین برای من، سجده‌گاه و پاک کننده است." این حدیث بیان می‌کند که مسلمانان باید بر روی زمین، یعنی سنگ و خاک سجده کنند و در تیمم نیز باید بر روی خاک تیمم کنند. بنابراین سجده بر غیر زمین فاقد شرط صحت نماز است. لذا از زمان پیامبر تا چند قرن، همه مسلمانان بر خاک مسجد و سنگریزه‌های مساجد سجده می‌کردند. »

وی در ادامه می‌افزاید: «صحابه پیامبر برای جلوگیری از داغ شدن سنگ ریزه‌ها به وسیله آفتاب سوزان عربستان، آنها در مشت خود نگاه می‌داشتند و به هنگام سجده بر زمین می‌گذاشتند و روی آنها سجده می‌کردند. اگر مسلمانی بر گوشه عمامه خود سجده می‌کرد پیامبر آن را از زیر پیشانی او می‌کشید و می‌گفت: صورتت را بر خاک بگذار.»

این مرجع تقلید شیعیان در پایان عنوان می‌کند: «احادیث بسیاری درباره سنت سجده کردن پیامبر و مسلمانان صدر اسلام وجود دارد. اما امروز متاسفانه سنت، بدعت شده و بدعتِ سجده بر فرش جای سنت را گرفته است. اما شیعیان پای‌بند هستند که بر خاک سجده کنند و چون همه جا خاک فراهم نیست، مقداری خاک را به صورت مهر (خشک و قالب‌گیری شده) درمی‌آورند تا همه‌جا همراه آنها باشد و به سنت پیامبر خدا عمل کنند.

۱۳۹۲/۳/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...