نسخه چاپی

قالیباف: اگر مردی، كار كن و اگر نیستی وقت مردم را نگیر

عکس خبري -قاليباف: اگر مردي، کار کن و اگر نيستي وقت مردم را نگير

هیچگاه اهل گله، دعوا، تنش و اختلاف نیستم. كسی كه دنبال كار است، دنبال تنش و بهانه‌جویی نمی‌رود. اگر مردی، كار كن و اگر نیستی وقت مردم را نگیر. ما در شهرداری تهران به دنبال كار بودیم و كارها را با همان روحیه جهادی پیش بردیم.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف پیش از ظهر امروز در اجتماع مردم زنجان در مسجد جامع این شهر حضور پیدا کرد و با مردم این استان سخن گفت.

قالیباف در آغاز سخنان خود گفت: از اینکه توفیق پیدا کردم تا در جمع خواهران، برادران، خانواده شهدا، علمای بزرگوار و مردم ولایتمدار و سختکوش زنجان حضور پیدا کنم، بسیار خدا را شاکرم. شما مردمی انقلابی هستید و انصافا روحیه و شور حسینی در یکایک اهالی مومن زنجان موج می‌زند. ما همیشه شور حسینی و فرهنگ عاشورایی را در ماه‌های محرم و صفر و مناسبت‌های مذهبی دیگر، در زنجان دیده‌ایم که نشان می‌دهد شما پیروان مکتب حضرت زینب(س) هستید.

قالیباف ضمن تسلیت درگذشت آیت الله سید عزالدین زنجانی گفت: به برکت چنین بزرگانی امروز توفیق داریم زیر بیرق اهل بیت(ع) حرکت کنیم و شما علمداران این حرکت هستید. البته بنده در مشهد متولد شدم، اما سالیان سال توفیق داشتم که از نزدیک دستبوس آیت الله سیدعزالدین زنجانی باشم. ایشان از افتخارات جهان تشییع بودند و برای زنجان افتخار بزرگی است که چنین مراجع گرانقدری را تقدیم اسلام کرده است.

وی افزود: زنجانی‌ها نشان دادند که حمایتشان از انقلاب تنها با حرف و شعار نبوده است. آن روزی که شیپور جنگ را زدند ، فرق بین مرد و نامرد، حق و باطل ، حسینی و یزیدی مشخص شد. فرزندان این دیار، غواصان دریادلي شدند که هرگز در شهر خودشان دریا ندیده بودند، اما در دفاع مقدس خوش درخشیدند. با عنوان یک رزمنده در دوران دفاع مقدس دیدم که چگونه غواصان این سرزمین به ساحل اروندرود زدند و نامشان جاودانه شد؛ شهدای بزرگواری مثل شهید صیاد، اشتری، رستم‌خانی، احدی و... که از نزدیک روحیه شجاعت و شور حسینی آنها را در پشت خاکریزها و در نبرد سخت با دشمنان انقلاب و نظام اسلامی، دیده‌ایم.



دغدغه رسيدگي به مشكلات مردم

اين نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما در خرداد هستیم و نام خرداد نیز برای مردم ایران نام آشنایی است. از یک سو رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) است که نه کلامی غیر خدایی گفت و نه گامی در غیر مسیر خدا برداشت؛ امام راحل با مبارزه و مجاهدت خود و شهیدان در رکابش ما را از ظلمات به سمت نور هدایت کرد. خرداد از سوی دیگر، ماه طلوعی دیگر برای انقلاب است؛ امروز توفیق داریم که در سایه ولایت فقیهی جامع الشرایط، مجتهد ، عادل و در سایه یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم. این نعمت با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

وی افزود: شما مردم عزیز در تمامی مقاطع، دین خود را به انقلاب و اسلام ادا کرده‌اید، اما به خودم به عنوان یک مدیر و یک مسئول می‌گویم که اگر امروز دلداده فرهنگ حسینی و انقلاب هستیم و دل در گرو امام و شهیدان داریم، باید دغدغه ما رسیدگی به مشکلات مردم باشد، مردمی که نشان دادند برای دین خود انقلاب کردند و در این راه فرزندانشان را به جبهه فرستادند. این مردم برای دین خود شرایط سختی را تحمل می‌کنند و لب به گلایه باز نمی‌کنند. اگر ما خدمتگذار و غمگسار مردم هستیم، اگر غیرت اسلامی داریم و خون حسینی در رگ‌هایمان جاری است، نباید کاری کنیم تا مردان غیور این سرزمین که در مقابل دشمنان قسم خورده انقلاب ایستاده‌اند، در مقابل خانواده و فرزندان خود شرمنده شوند.

وظيفه مهم خدمت به مردم

قاليباف با ذکر خاطره‌ای از رشادت دلیرمردان زنجانی در دوران دفاع مقدس گفت: بنده در عملیات والفجر مقدماتی شاهد بودم که عزیزی از همین شهر، رشادتی بی‌نظیر از خود نشان داد. ما با لشکر عاشورا در یک محور قرار داشتیم. وقتی از معبر عبور می‌کردم، دیدم یکی از رزمندگان آذری‌زبان لشکر به دلیل اصابت ترکش مجروح شده. این رزمنده گلوله آرپی‌چی حمل می‌کرد که خرج گلوله نیز آتش گرفته بود، به این ترتیب پشت بدنش سوخته بود و بوی سوختگی به مشام می‌رسید. پایش هم قطع شده بود. ابتدا فکر کردیم که او شهید شده، بنابراین رفتیم تا او را بلند کنیم و پیکرش را به عقب بفرستیم، اما وقتی به او نزدیک شدیم، دیدیم که زنده است. این رزمنده با زبان آذری صحبت می‌کرد، اما پس از آنکه متوجه شد من آذری متوجه نمی‌شوم به فارسی گفت: «برادر! به من دست نزن، معبر اینجاست، پایت را بگذار و برو.» خدا شاهد است که این رزمنده آخ هم نمی‌گفت، در حالی که حداقل چهارساعت قبل پایش قطع شده و پشتش سوخته بود. اما با این وجود بازهم حاضر نشد که او را به عقب برگردانیم. بدون شک این افراد تنها با خدا و اسلام معامله کرده‌اند، اما ما مدیران نیز باید بدانیم خدمت به مردم یک وظیفه بزرگ بر گردن ماست؛ اگر بد خدمت کنیم و نتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم، چنین باورهایی دچار خدشه می‌شود، نکند مردم به اسلام، انقلاب و نظام ما بدبین شوند.

چرا فرصت‌ها را از دست مي‌دهيم؟

قالیباف در جمع مردم استان زنجان ادامه داد: جوانان امروز روزهای دفاع مقدس را ندیده‌اند، اما وقتی به چشمان جوانان نگاه می‌کنیم کماکان برق آن روزها در چشمانشان دیده می‌شود. نباید جوانان را ناامید کنیم. اگر ما مدیران درد دین، انقلاب، کشور و فرزندان این جامعه را داریم و استقلال و آزادی کشور را می‌خواهیم، نباید اجازه بدهیم نسل مردان مردی که ایستادند و چنین افتخاراتی آفریدند در خانه پیش زن و فرزند خود شرمنده شوند. آنها می‌شکنند که چرا نمی‌توانند حداقل درخواست‌های به حق فرزند خود را پاسخ دهند. آیا این بی‌انصافی و بی‌مروتی نیست؟

وي ادامه داد: این مردان مرد نه تنها خودشان می‌شکنند بلکه غرور جوانان رشید آنها نیز در مقابلشان می‌شکند و فرو می‌ریزد. نها مشخص است

جوانانی که می‌بینند پدر آنها از دوران کودکی با چه زحمتی هزینه‌شان را تامین می‌کند تا درس بخوانند، اما امروز شغلی ندارند تا کمک پدر خانواده باشند. خانواده‌های زیادی داریم که در آنها مادر خانواده با کارگری و تلاش، فرزندان یتیم خود را تربیت می‌کند تا درس بخوانند و وارد دانشگاه شوند، اما پس از فارغ التحصیلی که غیرت جوانی در این افراد وجود دارد و به دنبال آن هستند تا محبت‌های والدین خود را جبران کنند، شرمنده خانواده می‌شوند، چون کار مناسبی پیدا نمی‌کنند. آن وقت حتی برای اداره امور جاری خود نیز باید دستشان را در مقابل والدینشان دراز کنند.

قالیباف افزود: سزاوار نیست به گونه‌ای عمل کنیم که کانون‌های گرم خانواده که در واقع مرکز عشق و عاطفه به شمار می‌روند را در مقابل هم قرار دهیم. این سرمایه بزرگ اجتماعی، اقتصادی و نیروی عظیم منابع انسانی می‌تواند به همه نابسامانی‌ها سامان دهد، اما با این شرایط فرصت‌های خود را از دست می‌دهیم.



به آينده اميدوار هستيم

قاليباف با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در كشور گفت: اگر بگوییم کشور ما از جهت معادن یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیاست، یا دومین کشور از جهت منابع نفت و گاز هستیم حرف درستی است، ن هساما متاسفانه با وجود این منابع عظیم و ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی، نابسامانی‌ها کماکان وجود دارد. در کنار آن مسایلی همچون اعتیاد، طلاق، آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی، وجود مناطق محروم و بافت‌های فرسوده به چشم می‌خورد، اما از همه بدتر آن است که تکلیف روشن نیست. البته ما به آینده امید داریم، چون امید در خون ماست و از امام، انقلاب و تاریخ خود یاد گرفته‌ایم که باید به آینده امید داشته باشیم. امروز نیازمند یک حرکتی هستیم که از این فضای غیرشفاف و کدری که در تار و پود فضای پیش روی ما تنیده شده، رهایی پیدا کنیم.



آمده‌ام براي مجاهدتي ديگر

قالیباف در جمع كثير زنجاني‌ها تاکید کرد: بنده یک روستازاده هستم که به برکت انقلاب، اسلام و زحمات شما مردم به اینجا رسیده‌ام. بنده به عنوان برادری که از همین خانواده‌های روستایی رشد کرده و امروز پشت این تریبون ایستاده‌ام، حرفم این است که آمده‌ام برای مجاهدتي دیگر. آمده‌ام برای تحول اساسی و تغییر جدی در مدیریت کشور. درست است امروز گرانی کمر همه را شکسته و اشتغال و بیکاری به دغدغه‌های همه خانواده‌ها تبدیل شده، بی‌حساب و کتابی و ضعف در اقتصاد مشاهده می‌شود، اما در مقابل ما منابع بزرگی داریم. پیش از این نفت 20دلاری در کشور فروخته می‌شد و امروز نیز نفت 120 دلاری به فروش می‌رسد. یعنی در هر بشکه 100 دلار مابه‌التفاوت وجود دارد، اما وضع مردم بدتر شده که بهتر نشده است، چرا؟ این نشان از نداشتن پول نیست، نشان از ضعف در مدیریت و سوءتدبیر است.

وی ادامه داد: چند روز پیش که برای ضبط برنامه تلویزیونی به صداوسیما رفته بودم، خبرنگار صداوسیما سئوال کرد مهم‌ترین رقیب شما در انتخابات پیش‌رو چيست؟ گفتم: «رقیب من فقط مشکلات مردم است و هیچ رقیب دیگری ندارم». کمر بسته‌ام با همان مدیریت جهادی، به مدیریت‌های خسته و بسته که نتوانسته‌اند خون جدیدی به مجموعه مدیریتی کشور وارد کنند پايان دهم. البته نباید بی‌انصافی کنم. من از روسایی قبلی تقدیر و تشکر می‌کنم و بابت خدماتی که به این ملت شریف ارائه داده‌اند، دستشان را می‌بوسم. زحمات آنان قابل تقدیر است. دولت‌های قبلی خدمات قابل توجهی ارائه داده‌اند، هرگز منکر زحماتشان نیستیم، اما نمی‌توانیم چشم بر واقعیات ببندیم. واقعیت آن است که تلاش کرده‌اند، اما تلاش‌های آنها کفایت این مردم را نکرده و بنابراین نیازمند تغییر جدی در برنامه‌ریزی و مهم‌تر از آن در اقدامات عملی هستیم.



كارنامه تضمين كننده برنامه است

اين نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم زنجان اضافه کرد: مردم از حرف زدن خسته‌اند. هم اکنون که پشت این تریبون با شما صحبت می‌کنم شاید در ذهن جوانان نقش می‌بندد که ما چگونه به فلانی اعتماد کنیم؟ اگر او رأی گرفت و رفت، آیا می‌توانیم دوباره وی را در زنجان ببینیم؟ هرچند به اعتماد شما به عنوان بزرگترین سرمایه خدشه وارد شده، اما می‌گوییم 35 سال از انقلاب اسلامی گذشته و کارنامه افراد مشخص است. در 24 خرداد باید با چشم باز و دقت کامل شرایط را نگاه کنیم و ببینیم افرادی که در میدان رقابت‌ حضور دارند چه کسانی هستند و از میان آنها چه کسی برنامه دارد؟ البته برنامه لازم است، اما کافی نیست. باید نگاه کنیم چه کسی کارنامه دارد. کارنامه افراد در 35سال گذشته تضمين كننده برنامه‌ای است که ارایه می‌کند.

قالیباف با اشاره به سابقه خدمات اجرایی خود در شهرداری تهران و نیروی انتظامی گفت: در نیروی انتظامی من با مردم حرف نزدم. سعی کردم کارم حرف‌هایم را بگوید. حتما به خاطر دارید که در شرایط بدی فرمانده نیروی انتظامی شدم. در آن زمان و پس از حوادث تلخ سال 78 وضع خوبی نبود و بی‌اعتمادی زیادی در مردم وجود داشت. البته خود مردم و همسنگران من در نیروی انتظامی نیز از این وضعیت رنج می‌بردند. به خاطر دارید که وقتی می‌خواستید به کلانتری شکایت ببرید، می‌گفتند ما اینجا کاغذ نداریم، کاغذتان را هم خودتان بیاورید. اگر از کلانتری می‌خواستید حکم بازداشت را اجرا کند، می‌گفت ماشین را خودتان بیاورید تا برویم متهم را بگیریم! حتی اگر ماشین داشته باشیم، باید پول بنزین آن را شما بدهید! پلیس را اینگونه تحویل گرفتیم، اما دو سال بعد هر شهروند در هر کجای ایران و در هر زمان با 110 تماس می‌گرفت، پلیس در کمترین زمان ممکن در خدمت او بود. مدیر باید با کارهای که انجام می‌دهد حرف بزند، نه با حرف و شعار. مردم از این وضعیت خسته‌اند.



با روحيه جهادي كار كرده‌ايم

قالیباف با اشاره به راه‌اندازی پلیس گذرنامه و نوسازی خودروهای نیروی انتظامی در زمان مسئولیتش به مردم زنجان گفت: در نیروی انتظامی مردم شاهد بودند که هرکجا از سرباز تا افسر ارشد حضور داشتند، در کنارشان بودم. این را از فرهنگ جهاد و شهادت، دوران دفاع مقدس و از شهید باکری و همت یاد گرفتیم. البته این فرهنگ را خود شما ساختید و امروز هم می‌توان با همین فرهنگ مشکلات کشور را حل کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون که در شهرداری تهران توفیق خدمت دارم مشکلاتی پیش‌روی ما وجود دارد. ولی هیچگاه اهل گله، دعوا، تنش و اختلاف نیستم. کسی که دنبال کار است، دنبال تنش و بهانه‌جویی نمی‌رود. اگر مردی، کار کن و اگر نیستی وقت مردم را نگیر. ما در شهرداری تهران به دنبال کار بودیم و کارها را با همان روحیه جهادی پیش بردیم.

وی افزود: زمانی یک روزنامه مربوط به 31 سال پیش را می‌خواندم. تیتر آن روزنامه این بود که قرار است پادگان قلعه‌مرغی طی دو سال آینده به بوستان تبدیل شود. 31 سال این پروژه روی زمین مانده بود، اما شما دیدید بدون آنکه حرفش را بزنیم آن اتفاق عظیم در بوستان ولایت افتاد. در زمان حضورم در شهرداری تهران هیچ وعده‌ای به مردم تهران نداده‌ام. من گفتم ما مدیران از جنس خودتان و اهل جبهه و جنگ هستیم. قول می‌دهم وضع بدتر از این نشود. بر همین اساس با غیرت و همت جهادی پیش رفتیم تا فاصله را کم کنیم. به مردم تهران گفتم در سال اول خیلی به من سختگیری نکنید، اما پس از آن سالی یک بار تغییر را در شهر و محله خود احساس خواهید کرد و از دو سال بعد، هر 6 ماه و سپس هر فصل و هر هفته احساس می‌کنید که تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است. امروز که مفتخرم در کنار شما مردم زنجان ایستاده‌ام، حرفم را میلیون‌ها تهرانی تأیید می‌کنند. افرادی که امروز به تهران رفت و آمد دارند، هرگاه به پایتخت نگاه می‌کنند شاهد تحولی هستند. حالا پروژه‌های شهرداری تهران یکی از پس از دیگری اجرا می‌شود. البته نه پروژه‌هایی در سطح آسفالت خیابان‌ها، بلکه پروژه‌های که به عنوان پروژه قرن شناخته می‌شوند، به این معنا که در صدسال تنها یکبار ممکن است که در شهر چنین اتفاقی رخ ‌دهد. در این میان می‌توان به پروژه بزرگراه امام علی(ع) در شهر تهران اشاره کرد که از مسیر دوازده هزار ملک و خانه‌های مردم در محروم‌ترین نقاط شهر عبور می‌کند. این پروژه با چهارده لاین و بیش از 57 پل در طول بیست و دو ماه در شهر به سرانجام رسید. به این ترتیب از لحاظ اقدامات اجرایی کارهای بسیار عظیمی در تهران رخ داده. ما با چنین کارنامه‌ای به مردم قول می‌دهیم.



ايران سربلند را با هم مي‌سازيم

قالیباف ادامه داد: با فصل الهی، کمک شما مردم و برق امیدی که در چشم یکایک شما مخصوصا نسل جوان می‌بینم، عنوان می‌کنم که مشکلات قابل ساماندهی است. این جوانان همان افرادی هستند که پل صدر را برای ما ساختند. جوانان امروز با همت و غیرت خود پای کار آمدند و پل صدر را به سرانجام رساندند. حالا این پل یک سند افتخار نه تنها برای شهر تهران بلکه برای نظام اسلامی است. این نیروی جوانی است که انقلاب را پیش می‌برد.

وی گفت: با این کارنامه به عنوان یک نیروی انقلابی به مردم یک وعده و قول داده‌ام؛ حماسه سیاسی با شما و حماسه اقتصادی با ما. شما تصمیم بگیرید که این مدیریت بسته و خسته را در روز 24خرداد پایان دهید تا خون جدیدی در پیکره کشور به جریان بیفتد و ما نیز حماسه اقتصادی را به همت این جوانان و مردان امروز می‌سازیم؛ مردان مردی که اگر آن روز در دفاع مقدس بودند هر کدام به یک شهید کاظمی، شهریاری و همت تبدیل می‌شدند.

وی افزود: من به زمان دادن برای اجرای کارها عادت دارم و در همه کارها از جمله پروژه‌های بزرگ و کوچک به مردم زمان می‌دهم. با این پشتوانه عرض می‌کنم ظرف دو سال ثبات اقتصادی، مهار گرانی و تورم و آغاز اشتغال و فعالیت را در کشور تضمین خواهیم کرد. در آن روز نیز دیگر لازم نیست با شما حرف بزنم. همه با هم و با همه وجود، دست به‌دست یکدیگر می‌دهیم و ایران سربلند را می‌سازیم.

۱۳۹۲/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...