نسخه چاپی

واردات خودروهای لوكس در انحصار چند خانواده خاص!

«سال گذشته واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شد و در حقیقت اینگونه خودروها در لیست دهم اقلام ممنوعه قرار گرفتند.»

به گزارش نما، این مطلب بخشی از گزارشی با عنوان « واردات خودروهای لوكس در انحصار چند خانواده خاص» است كه در شبكه ایران منتشر شده است.

**متن كامل این گزارش به شرح زیر است:
سال گذشته واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شد و در حقیقت اینگونه خودروها در لیست دهم اقلام ممنوعه قرار گرفتند. در این راستا بنا شد هر زمان كه شرایط ارزی كشور بهبود پیدا كرد واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد شود.
تاكنون به دلیل نوع اولویت‌بندی‌هایی كه وجود دارد كالاهای لیست دهم اجازه ورود به كشور را ندارند، لذا با توقف واردات خودروهای لوكس هیچ فردی انتظار ترخیص خودروهای خاص را ندارد، به‌خصوص خودروهایی كه مصرف سوخت آن‌ها بسیار بالاست اما در شبكه‌های خارجی فارسی‌زبان، اینگونه تبلیغ می‌شود كه «هر خودرویی كه شما بخواهید، در مدت كوتاهی به دستتان می‌رسد.» با دیدن چنین تبلیغی تصور كردیم خودرو باید حجم موتور كمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی داشته باشد و اگر بالاتر از آن باشد قطعاً پلاك نخواهد شد.
از این‌رو با شركت یاد شده در یكی از كشورهای همسایه تماس گرفتیم و جزئیات واردات خودروهای خارجی را جویا شدیم. یكی از مدیران فروش خودروهای وارداتی به خبرنگار گفت: هر خودرویی كه شما پسند كنید ما می‌توانیم در مدت كوتاه حداكثر ۳۰ روز ترخیص كنیم و امكان پلاك كردن آن بدون مشكل وجود دارد.
وی ادامه داد: هرنوع خودرو و این‌كه ساخت هر كشوری باشد واردات آن آزاد است و حتی مقوله حجم موتور خللی در سیستم ترخیص خودرو ایجاد نخواهد كرد.
از او پرسیدیم كه واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به ایران ممنوع است و نمی‌توان آن را ترخیص و شماره‌گذاری كرد. در جواب شنیدیم كه این قانون برای دیگران است و واردات خودرو با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برای شركت... آزاد است.
وی اطمینان داد: خودروهای خارجی كه در زمره كالاهای لوكس قرار گرفتند با پلاك تحویل مشتریان می‌شود.

**خودروهای نجومی
هر چند قیمت‌های اعلامی از سوی شركت واردكننده خودرو به كشورمان بسیار بالا بود ولی افرادی كه متقاضی خودروهای لوكس هستند حاضرند بابت اینگونه خودروها، قیمت‌های نجومی پرداخت كنند.
نكته جالب در گفت‌وگو با مدیر فروش شركت واردكننده خودرو آن بود كه آن‌ها به قوانین كشور و ممنوعیت‌هایی كه وضع شده بهایی نمی‌دهند و با استفاده از رانت‌های خاص اقدام به واردات می‌كنند.
براین اساس، باید یادآور شد كه گروهی خاص امكان واردات خودروهای لوكس را دارند و با دور زدن قانون خودروهایی را وارد كشور می‌كنند كه ارزبری زیادی دارند. در كنار این موضوع خودروهایی كه به صورت قانونی وارد كشور می‌شوند توسط ۲ الی ۳ مجموعه است و در این چرخه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند ورود كند در این باره علی خاكساری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حال حاضر واردات خودرو به كشور در انحصار چند خانواده خاص است.
متاسفانه سیا‌ستگذاری‌ها و شروط وضع شده برای واردات خودرو به كشور، واردات این محصول را در انحصار چند خانواده خاص درآورده است. وی با بیان این‌كه این موضوع موجب شده قیمت خودروهای وارداتی در بازار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی چند واردكننده اصلی تعیین شود، خاطرنشان كرد: در این میان آنچه اهمیتی نداشته و از بین می‌رود حقوق مصرف‌كنندگان است.

**واردات انحصاری
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هم‌اكنون حدود ۸۰ درصد بازار خودرو در اختیار دو برند خودروسازی است كه این خودروها نیز از سوی یك خانواده وارد می‌شوند. همچنین محصولات دو برند دیگر هم نیز توسط خانواده دیگری وارد می‌شود. وی افزود: ‌این در حالی است كه باید سیاست‌گذاری واردات خودرو به‌گونه‌ای صورت گیرد كه هر كسی هر خودرویی كه دلش خواست را بتواند وارد كند در آن صورت هیچ واردكننده‌ای نخواهد توانست محصولات وارداتی را به نرخ دلخواه عرضه كند.
خاكساری با بیان این‌كه ریشه انحصار شكل گرفته در واردات خودرو به عملكرد سیاست‌گذاران این صنعت و همچنین خودروسازان داخلی بازمی‌گردد، تصریح كرد:‌ واردكنندگان تاجرند و به دنبال سود حداكثری هستند اما سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان باید حافظ منافع مردم باشند.
جمشید پژویان رئیس شورای رقابت هم در این باره گفت: قیمت خودروهای وارداتی باید تعیین شود تا به صورت دلخواهی قیمت‌گذاری صورت نگیرد. وی با بیان این‌كه دولت قصد دارد بر قیمت و روند خودروهای وارداتی نظارت‌های سختگیرانه‌ای داشته باشد، تصریح كرد: پرداختن به خودروهای داخلی و حل مشكلات آن‌ها باعث شد تا از موضوع خودروهای خارجی دور بمانیم. لذا حداكثر تا دو ماه آینده وضعیت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی تعیین خواهد شد.
احمد یاوری از اساتید دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اذعان داشت: باید مشخص شود كه واردات خودرو دست چه كسانی است؟ چرا آن‌ها از قانون تبعیت نمی‌كنند؟ زمانی كه در ماهواره تبلیغ واردات خودروهای لوكس به ایران می‌شود باید با آن برخوردهای لازم صورت گیرد و مانع از قانون‌شكنی شد. وی افزود: خودروهای وارداتی از مرزهای كشور با مجوز چه افرادی ترخیص و شماره‌گذاری می‌شوند؟ بر این اساس به گونه‌ای باید وضعیت اصلاح شود تا افراد خاص سبب بر هم زدن بازار نشوند.

۱۳۹۲/۳/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...