نسخه چاپی

ولايتي:

افراد بله قربان گو نمی خواهم

عضو ائتلاف برای پیشرفت، اخلاق محوری و ثبات در مدیریت را 2 شعار دولت آینده اش نام برد و گفت: در دولت من مدیر خوب به خاطر سلیقه سیاسی اش كنار گذاشته نمی شود كه افراد بله قربان گو جای آن را بگیرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی اکبر ولایتی که در برنامه دیدگاه شبکه یک سیما با ملت ایران سخن گفت: با اشاره به سوابقش در 16 سال تصدی گری در وزارت امور خارجه اظهار داشت: زمانی که به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شدم این وزارتخانه را از زیر صفر به جایی رساندم که دیپلماسی جنگ و مذاکرات صلح را اداره می کرد.

وی با بیان اینکه در اول انقلاب اسلامی باید سیاست خارجی کشور متحول می شد ادامه داد: امام خمینی همیشه از وزارت امور خارجه گله داشتند و قبل از اینکه من به عنوان وزیر انتخاب شوم 7 وزیر و سرپرست در این وزارتخانه تغییر کرد و به طور متوسط هر 5 ماه یک وزیر یا سرپرست جدید داشت. اما زمانی که من وزیر شدم 16 سال در این سمت ماندم.

وی افزود: امام خمینی در وصیت نامه شان از فرآیندهای من در وزارت امور خارجه اظهار رضایت کردند و به نمایندگان و دولت تأکید داشتند من در این سمت بمانم.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ادامه داد: آنچه که با آن مواجه هستیم نسبت به آنچه که در آن زمان ما انجام دادیم سخت تر نیست.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه عهدنامه 1975 سخت تر از تحریم های امروزه نیست گفت: من آموخته ام و می دانم چگونه باید با مسئله هسته ای و توسعه روابط خارجی کار کرد. چرا که دو سال مذاکره سیاسی مربوط به اجرای قطعنامه 598 برعهده من بود و توانستیم در سازمان ملل عراق را به عنوان کشور متجاوز به ایران معرفی کنیم که با رأی اکثریت قاطع اعضا این قطعنامه تصویب شد.

عضو ائتلاف برای پیشرفت توضیح داد: صدام حسین سه روز قبل از حمله به ایران جلوی خبرنگاران به عنوان نمادین قطعنامه 1975 را پاره کرد. در آن زمان صدام حسین گفت که کل اروندرود از امروز متعلق به عراق است و جنگ را بر علیه ایران آغاز کرد.

وی افزود: من نیز پس از پایان جنگ از سوی امام برای مذاکرات مامور شدم و در همان ابتدا امام راحل اختیار تام را در این خصوص به بنده دادند.

وی با بیان اینکه با دعای خیر امام و رهبری من در این مذاکره سرافکنده نشدم خاطرنشان کرد: بعد از 200 سال این اولین باری بود که جنگی به ایران تحمیل می شد و قطعه ای از ایران جدا نشد.

ولایتی افزود: ما در مذاکرات صلح طوری عمل کردیم که توانستیم کل اروند رود را به دست بیاوریم و بند (ج) قطعنامه 598 را با یک دیپلماسی پیچیده و سخت در سازمان ملل اجرایی کردیم که این نبود مگر به واسطه مقاومت مردم، راهبری های امام راحل، ریاست جمهوری رهبری و نیابت فرمانده کل قوای هاشمی، مقاومت رزمندگان و مذاکرات پیچیده و دقیقی که در پشت صحنه انجام می گرفت.

این کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: من به مردم ایران اطمینان می دهم مسئله هسته ای را با حفظ حقوق هسته ای و بدون اینکه ذره ای از حقوق این ملت گذشت کنیم حل کنم.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به روابط دوستانه اش با رهبران کشورهای بزرگ دنیا در زمانی که وزیر امور خارجه ایران بوده است گفت: من با رهبران کشورهای بزرگی همچون چین، شوروی و فرانسه و هند ارتباط داشتم به طوری که در آن زمان با مذاکراتی که با خانم گاندی در دهلی انجام دادم از میزانی غیرمتعهدها در کشور عراق جلوگیری کردم و صدام این آرزو را به گور برد.

عضو ائتلاف برای پیشرفت با بیان اینکه مشکلات ما در معیشت و اقتصاد با مشکلات روابط خارجی ارتباط تنگاتنگ دارد گفت: ما میلیاردها دلار پول داریم که می توانیم با یک دیپلماسی فعال این پول ها را به کشور برگردانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما به جز آمریکا با دیگر کشورها مشکلی نداریم تصریح کرد: یک زمان وزیران امور خارجه دیگر کشورها برای آمدن به ایران صف می کشیدند و شاهد بودیم که یک موقع 3 وزیر امور خارجه اروپا همزمان به تهران می آمدند و ما می توانیم این روابط را دوباره احیا کنیم.

ولایتی همچنین با اشاره به موفقیت هایش در تشکیل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: ما در این مجمع توانستیم ارتباطی بین ایران با علمای بزرگ، اساتید، جوانان، متفکران، بانوان، دانشگاهیان و اندیشمندان جهان اسلام برقرار کنیم که بیانات رهبری هم در این موضوع بسیار تعیین کننده بود و نقش ایران را در جهان اسلام بر دوست و دشمن آشکار کرد.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: من نیز با اجماع همه آنان به عنوان دبیر کل بیداری اسلامی انتخاب شدم و اخیرا نیز توانستیم یک اتحادیه علمای اسلام با محوریت ایران تشکیل دهیم.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به مشکلات و مسایل داخلی کشور گفت: مردم امروز از گرانی های افسار گسیخته رنج می برند که همه این مشکلات علتش مشخص است و علاج دارد. که یکی از راه حل های آن بازسازی روابط خارجی است و راه حل دوم آن کنترل و تنظیم بازار است.

عضو ائتلاف برای پیشرفت با بیان اینکه این موضوع قابل قبول نیست که هر روز قیمتها افزایش یابد افزود: یکی از علت های افزایش تورم نقدینگی است. چرا امروز نقدینگی از حدود 90 میلیارد دلار در سال 85 به 500 هزار میلیارد تومان باید برسد و دلیل آن این است که پول هایی که به جامعه تزریق شده به کالا و تولید تبدیل نمی شود.

وی تقویت تولید و واگذار کردن اقتصاد به مردم را یکی از راه حل هایش برای حل مشکلات اقتصادی جامعه دانست و گفت: باید سیاست های اصل 44 که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و امروز مغفول مانده است اجرا شود.

ولایتی همچنین در خصوص قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: 30 درصد درآمدهای آزادسازی قیمتها باید به مردم 10 درصد حوزه سلامت، 10 درصد کشاورزی، 30 درصد حوزه تولید و صنایع تعلق گیرد که از این میان فقط سهم مردم پرداخت شده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی کشور به یک فرصت 100 روزه نیاز دارد گفت: من به عنوان یک طبیب به این بیماری نگاه می کنم که اول باید تب این بیماری را پایین بیاورم و بعد با ریشه یابی علت آن درمان دائمی انجام دهیم.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با بیان اینکه می توان با دیپلماسی فعال پول های خارج از کشور را به ایران بازگرداند گفت: اگر ما پول هایمان را که در دیگر کشورها محصور شده را آزاد کنیم بسیاری از مشکلات امروزی ما حل شده است.

عضو ائتلاف برای پیشرفت بازگشت اعتماد میان دولت و ملت را یکی دیگر از برنامه های دولتش نام برد و گفت: در دولت آینده بانک مرکزی هر روز یک بخشنامه صادر نمی کند و ثبات اقتصادی در جامعه حاکم خواهد شد.

وی اخلاق محوری و ثبات در مدیریت را شعار دولت آینده اش عنوان کرد و گفت: اخلاق محوری خواست مردم است. مردم از اینکه مسئولین به جای حل مشکلات با یکدیگر ستیز کنند ناراحت هستند مردم مسئولین را انتخاب می کنند تا با مدیریت صحیح مشکلاتشان حل شود.

ولایتی افزود: ثبات در مدیریت از دیگر ارکان های دولت من خواهد بود. من کسی را به خاطر سلیقه سیاسی اش کنار نمی گذارم اگر فردی اصولگرا و مدیر خوبی باشد و اگر با من اختلاف سلیقه داشته باشد او را کنار نمی گذارم و کسی را جایش نمی آورم که بله قربان گو شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت من دولت متمم نام دارد گفت: دولت من 4 بند و 4 ویژگی دارد که هر کدام از آنها نشان دهنده سیاست دولت آینده ماست.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به بند اول دولت متمم گفت: متعهد بودن ویژگی افرادی است که در دولت من خدمت خواهند کرد چرا که کسی که متعهد باشد فساد نمی کند و به بیت المال دست درازی نخواهد کرد.

عضو ائتلاف برای پیشرفت تجربه را از دیگر بندهای دولت متمم نام برد و گفت: افراد دولت من سیاه مشق نمی نویسند امروز اول انقلاب نیست که فرصت آزمون و خطا داشته باشیم. افراد باید تخصص داشته باشند.

وی همچنین در خصوص معتدل و مشورت پذیری که از دیگر بندهای دولت متمم است گفت: یکی از مشکلات کشور ما افراط گرایی است. همان طور که مقام معظم رهبری بیان داشتند ما باید جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی داشته باشیم. همچنین هیئت دولت من عقل کل نیست.

ولایتی همچنین در مورد اهداف دولتش گفت: بازسازی اقتصاد داخلی در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و همچنین ترمیم و بازسازی روابط خارجی که از حالت رکود و انجماد درآید از اهداف و اولویت های دولت من خواهد بود.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: اگر بتوانم اعتماد مردم را جلب کنم تصمیمات دولتم حساب شده است و هر روز تأخیر نمی کند.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه دولت باید قانونگرا باشد گفت: برای اینکه نشان دهیم قانونگرا هستیم حتماٌ همکاری نزدیک و تنگاتنگی با مجلس خواهم داشت.

عضو ائتلاف برای پیشرفت با بیان اینکه، بیشتر اعضای ستاد من از نمایندگان مجلس هستند گفت: من در انتخاب وزرا، تدوین برنامه و دیگر اقدامات دولت یک همکاری نزدیک و تنگاتنگی با سه قوه بخصوص قوه مقننه خواهم داشت و همکاری میان قوای ثلاثه در دستور کار دولت من قرار می گیرد.

وی همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اقتصاد بدون نفت را از دیگر اهداف دولتش نام برد گفت: ما می توانیم با احیای جاده ابریشم، از موقعیت جغرافیایی سیاسی منحصر به فرد ایران استفاده کنیم و با درآمدهای ترانزیتی و ایجاد حلقه سوآپ دورتا دور ایران می توانیم درآمدی به اندازه درآمدهای نفتی ایجاد کنیم.

ولایتی در پایان خاطر نشان کرد: اگر به بنده اعتماد کنید تضمین می دهم که با استفاده از ظرفیت ها و توانایی این ملت و امکانات خدادادی این سرزمین خیلی زود می توانیم مشکلات را حل و ایرانی آباد داشته باشیم.

۱۳۹۲/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...