نسخه چاپی

انجام پرواز‌ها در نوروز با متوسط ۲۴ دقیقه تأخیر


معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به رشد ۲۵ درصدی پرواز‌ها در نوروز امسال نسبت به‌ نوروز سال گذشته، گفت: رتبه‌بندی ایرلاین‌ها تدوین نهایی شده است و در اردیبهشت‌ماه رتبه هر شرکت هواپیمایی اعلام می‌‌شود.

به گزارش فارس ، کاپیتان رضا نخجوانی امروز طی نشست خبری ضمن گرامیداشت سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اظهار داشت:‌ این رویکرد از سال گذشته در سازمان هواپیمایی کشوری وجود داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای صنعت هواپیمایی با موفقیت همراه بود، اظهار داشت: با وجود فشارهای غربی‌ها و استکبار جهانی برای تحت تأثیر قرار دادن موضوعات صنعت اعم از مسائل بانکی، بیمه‌ای، ممانعت از فروش هواپیما و قطعات آن و عدم ارائه سرویس، صنعت هوایی کشور هر روز موفق‌تر به پیش می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۰۹ فروند هواپیمایی مسافری در ناوگان هوایی کشور وجود دارد، اظهار داشت:‌ طی ایام نوروز پرواز‌ها با رشد کمی و کیفی مواجه بود؛ طی این ایام بازرسان سازمان در فرودگاه‌ها مستقر بودند ضمن آنکه در طول سال بر همه بخش‌های فنی و عملیاتی نظارت وجود داشت.

* رشد ۲۵ درصدی پرواز‌ها در ایام نوروز
وی یادآور شد: مجموع پروازهای داخلی و بین‌المللی در ایام نوروز سال گذشته ۹۸۲ هزار و ۲۸۸ پرواز بود که این رقم در نوروز امسال با ۱۷ درصد رشد به یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۳۴۱ پرواز افزایش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ پرواز از آسمان کشور عبور می‌کند، تصریح کرد: پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال گذشته ۱۲ هزار و ۱۴۰ پرواز بوده است که این رقم در نوروز ۱۳۹۱ با ۸.۵ درصد رشد به ۱۳ هزار و ۶۱۳ پرواز افزایش یافت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: تعداد پروازهای داخلی در نوروز سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۲ پرواز بوده است که این رقم در نوروز امسال با ۸ درصد رشد به ۱۴ هزار و ۱۰۶ پرواز افزایش یافته است.

نخجوانی خاطرنشان کرد: مجموعه نشست و برخواست‌های بین‌المللی اعم از شرکت‌های داخلی و خارجی طی ایام نوروز ۶ هزار و ۶۲۳ پرواز بوده است که نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در نوروز امسال کلاً با رشد ۲۵ درصدی پروازها مواجه بوده‌ایم.

* مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) پرترددترین فرود‌گاه‌‌های کشور
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پرترددترین فرودگاه‌های کشور در ایام نوروز فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی (ره) بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فرودگاه مهرآباد از ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ تا ۱۳ فروردین امسال ۶۳۸ هزار و ۴۷ مسافر و فرودگاه امام خمینی (ره) طی این ایام ۳۵۹ هزار مسافر پذیرش کردند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآورشد:‌ طی ایام نوروز در فرودگاه کیش در برخی از روزها حتی ۱۴۰ پرواز نیز انجام شد.

* انجام پرواز‌ها در نوروز امسال با متوسط ۲۴ دقیقه تأخیر
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در نوروز امسال میزان تأخیرات پرواز‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، یادآور شد: در نوروز سال ۸۹ میزان تاخیرات پروازی ۳۰ دقیقه بود که این رقم در نوروز ۱۳۹۰ به ۲۴ دقیقه و در نوروز سال جاری به ۲۲ دقیقه کاهش یافت.

* تعلیق و لغو مجوز ۷۰ دفتر خدمات مسافری در بهمن و اسفند ۱۳۹۰
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کنترل محسوس و نامحسوس بر دفاتر خدمات مسافری و آژانس‌ها وجود دارد، گفت: در اسفند و بهمن سال گذشته حدود ۷۰‌ آژانس و دفتر خدمات مسافری تعلیق و یا لغو مجوز شدند.

* ثبت بیش از ۲۰ فروند بوئینگ MD در داخل کشور/توجه به خلبانان داخلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه بین‌المللی تفاهمات مطلبی طی سال گذشته صورت گرفته است، گفت: ۴۳ فروند بوئینگ MD در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که در سال گذشته بیش از نیمی از آنها در داخل کشور ثبت شد و این بدان معنا است که چک‌های سنگین و نیمه سنگین‌‌ آنها در داخل کشور انجام می‌شود.

نخجوانی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان هوایی استفاده از خلبان‌های داخلی و خروج خلبان‌های خارجی است، اظهار داشت: برنامه داریم حضور خلبان‌های خارجی را در پروازهایمان به صفر برسانیم.

* اعلام رتبه‌های شرکت‌های هواپیمایی در اردیبهشت امسال
وی با اشاره به اینکه رتبه بندی شرکت‌های هواپیمایی از نظر فرمولآسیون تدوین نهایی شده است، گفت: با تأیید وزیر راه و شهرسازی امسال رتبه بندی ایرلاین‌ها آغاز شد و در اردیبهشت ماه رتبه‌های شرکت‌ها اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ترکیبی از توانمندی زیرساختی فنی و عملیاتی، عمر ناوگان، نحوه خدمت رسانی، انجام تعهدات ایرلاین و رضایت مسافران، فرمول رتبه‌بندی را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این رتبه‌بندی هر دو الی سه ماه یکبار تجدید می‌شود، گفت: در قانون برنامه پنجم در سال ۹۲ آزادسازی کامل نرخ بلیت پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: در راستای آماده‌سازی برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیمایی باید رتبه‌ ایرلاین‌ها اجرا می‌شد تا توانمندی ایرلاین‌های تعیین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تعیین رتبه‌ها در نرخ حداکثر سقف ایرلاین‌ها برای صندلی پرواز موثر خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطر‌نشان کرد:‌ اگر رتبه‌بندی ایرلاین‌ها مورد رضایت‌ آنها نبود نباید اعتراض کنند بلکه باید برای بدست آوری رتبه بهتر تلاش کنند.

نخجوانی با اشاره به اینکه ارتقاء کیفیت ناوگان هوایی از برنامه‌های اصلی سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: برنامه داریم تعداد ۲۵ فروند هواپیما با متوسط سن بالا را با هواپیماهای دارای سن کم جایگزین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قیمت‌های هواپیما متنوع بوده و از هواپیمای ۷ میلیون دلاری تا هواپیما ۱۲۰ میلیون دلاری وجود دارد، گفت: باید تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت افزایش یابد که این امر مستلزم وجود صرفه و صلاح اقتصادی برای ایرلاین‌ها است که آزاد سازی نرخ بلیت این امر را مهیا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه گام دوم هدفمندی هستیم، اظهار داشت: قطعاً با آزادسازی نرخ سوخت نرخ بلیت نیز طوری تعیین خواهد شد که توجیه فنی و اقتصادی برای ایرلاین‌ها داشته باشد که همین امر استقبال بانک‌ها را برای مشارکت در صنعت افزایش می‌دهد.

* بررسی تسهیلات ارزی به ایرلاین‌ها در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رییس‌جمهور
وی در پاسخ به سؤال فارس در خصوص ارائه تسهیلات ارزی به شرکت‌های هواپیمایی از محل صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما، اظهار داشت: در مقررات اساسنامه صندوق، شرایطی وجود داشت که تحقق آن برای ایرلاین‌ها دشوار بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از شرکت‌ها موفق به دریافت تسهیلات صندوق نشده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهور دستور داد تا اساسنامه صندوق به نحوی باشد که دسترسی به تسهیلات مقدور باشد اما فعلاً‌ قابلیت استفاده از منابع صندوق وجود ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: اساسنامه صندوق مصوبه مجلس است و باید این تغییر اساسنامه با هماهنگی هیئت امناء صندوق و مجلس پیگیری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ این موضوع فعلاً‌ در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری در حال پیگیری است.


* فروش ۵۰ میلیون دلار ارز دولتی به ایرلاین‌‌ها در گام اول
وی در پاسخ به فارس درباره فروش ارز دولتی به ایرلاین‌ها، گفت: پس از نوسانات ارزی سال گذشته، شرکت‌ها در خرید ارز دچار مشکل بودند که با درخواست سازمان هواپیمایی، وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد تا نامه به بانک مرکزی فرستاده شود که طی این نامه مقرر شده با هماهنگی بانک مرکزی در گام اول ۵۰ میلیون دلار، در گام دوم ۷۰ میلیون دلار و پس‌از آن به صورت نامحدود ارز ۱۲۲۶ تومانی در اختیار ایرلاین‌ها قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ‌ادامه داد: شرکت‌ها نیاز ارزی خود را اعلام ‌و با ارائه اسناد مثبته ارز مورد نیاز خود را خریداری کردند.

وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در گام اول ایرلاین‌ها را برای دریافت ۵۰ میلیون دلار ارز به بانک مرکزی معرفی کرد و هم اکنون در آستانه مرحله دوم هستیم که معاونت بانک مرکزی اعلام کرده است در ارائه ارز به شرکت‌های هواپیمایی محدودیتی وجود ندارد.

* بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به شرکت‌ ملی پخش
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این که ۱۴ ایرلاین در کشور فعال هستند، اظهار داشت:‌ تا قبل از ایام نوروز ۱۲ شرکت هواپیمایی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای پرداخت بدهی‌های خود از بابت مابه‌التفاوت قیمت سوخت به توافق رسیدند و چند شرکت در حال مذاکره هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: جمع کل بدهی‌ ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش ۲۰۰ میلیارد تومان است.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...