نسخه چاپی

قاليباف در گفت‌وگوي ويژه خبري:

قیمت ارز را در كشور تثبیت می‌كنم/اقتصاد را از تصمیمات خلق الساعه نجات خواهم داد

كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از نوسانات قیمت ارز در كشور گفت:قیمت ارز را تثبیت می كنم و همچنین اقتصاد را از تصمیمات خلق الساعه نجات خواهم داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش می‌شود در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث ثبت‌نام شما در این انتخابات شد، گفت: نکته‌ای که در اینجا باید بیان کنم این است که ثبت نام من برای ادای دین بود.

وی با بیان اینکه اینجانب یک شهروند از جامعه بودم که عقبه قدرت و ثروت نداشتم، تصریح کرد: من به لطف ملت و انقلاب و برکت امام راحل و شهدا و برای ادای دین آمدم و امشب و در اینجا و در حضور ملت که مدیون آنها هستم، آمده‌ام تا ادای دین کنم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انقلاب را یک نعمت بزرگ توصیف کرد و در همین زمینه گفت:‌ این یک نعمت بزرگ بود که خداوند به ما ارزانی داشت که در سایه این نظام و انقلاب زندگی کنیم. انقلابی که ما را از سیاهی‌ها به سمت نور هدایت کرد.

قالیباف اضافه کرد: طبیعی است که امروز همین مردم، همین انقلاب و همین اسلامی که قدرت در اختیارش است مشکلاتی را دارد که طبیعتاً بنده با روحیاتی که دارم حتماً وظیفه خود می‌دانم که کمک کنم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: این کشور منابع انسانی زیادی دارد، آن هم نیروهای جوان تحصیل‌کرده؛ امروز ما در حوزه‌های مختلف دارای منابع فراوانی هستیم و می‌توان گفت ایران بهشت معادن است که یکی از آنها معادن نفت و گاز است.

قالیباف همچنین گفت: حال با تمامی این مسائل این سؤال در ذهن مردم است که با وجود این منابع انسانی و امکانات و سرمایه‌های مادی زیاد، پس چه چیزی باعث شده است که امروز چنین مشکلاتی گریبان گیر مردم ما شود و چرا ما کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی در عرصه اقتصادی و فرهنگی نداریم.

این نامزد انتخابات با اشاره به دوران سازندگی گفت: در آن دوران احداث و ساخت پروژه‌های بزرگ و زیرساخت‌های اساسی پس از رکود دوران جنگ شروع شد که آقای هاشمی رفسنجانی مسئولیت دولت را در آن دوره برعهده داشتند؛ البته انتقاداتی به رویکرد فرهنگی آن دوره نیز وارد است.

قالیباف با بیان اینکه در دوران اصلاحات هم زحماتی در کشور کشیده شد،گفت: ما در آن دوران تقریبا رشد 2 رقمی در زمینه رشد صنعت را شاهد بودیم. هرچند که ممکن است انتقادات جدی هم به توسعه سیاسی و رویکردهای سیاسی در آن دوره داشته باشیم.

وی با اشاره به دوران حاکمیت دولت نهم و دهم افزود: انصافاً در این دوره هم زحماتی کشیده شد؛‌ بحث مربوط به یارانه‌ها و هدفمندی از مشکلات جدی بود که این دولت با شجاعت تصمیم گرفت تا آنرا اجرایی کند. همچنین موضوع مسکن مهر و بحث سفرهای استانی و تحرک دولت از کارهای خوبی بوده که در این دولت انجام شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در این دوره شعارهای انقلاب اسلامی احیا شد ولی در کنار همه این زحمت‌ها، مشکلات کنونی را شاهدیم؛ امروز رضایت‌مندی از همه این تلاش‌ها وجود ندارد.

قالیباف گفت: امیدوارم که همت و بضاعت بیشتری انجام شود تا مشکلات حل شود؛ من احساسم این است که روند مدیریتی در کشور نیازمند یک تحول اساسی و جدی است. یعنی یک تغییر اساسی باید در حوزه مدیریتی کشور اتفاق بیفتد تا ما بتوانیم از منابع به درستی استفاده کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از وی پرسید شاه‌ بیت‌ برنامه‌های شما این است که می‌گویید طی 2 سال آرامش را به اقتصاد برمی‌گردانید؛ چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید، اظهار داشت: اینجانب برنامه مشخص و مدونی دارم؛ ما برنامه مشخصی را با کمک نخبگان آماده کردیم و این برنامه در سطح ملی و استانی تهیه شده و به‌روز است که در آن از همه دیدگاه‌ها و نظرات استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: به دلیل سبک مدیریتی و باوری که خودم دارم یک زمان‌بندی مشخص کردم و گفتم که ظرف مدت 2 سال ما یک ساماندهی و آرامش در اقتصاد وارد می‌کنیم.

قالیباف گفت: یکی از موضوعاتی که امروز مردم با آن روبه‌رو هستند گرانی است؛ به هر حال گرانی و تورم از موضوعات جدی است که امروز مردم ما را دچار اشکالات جدی کرده و زحمت آنها زیاد شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته به اعتقاد من مشکل تنها خود گرانی نیست؛ به طور مثال در یک مقطع می‌گویند که مرغ کیلویی 100 تومان گران شده است که این یک نوع رنج است که مردم تحمل می‌کنند و بخش دیگر این است که این گرانی ثبات ندارد. مثلاً در یک هفته مقداری اجناس گران می‌شود و در هفته بعد مقداری دیگر و قیمت‌ها به صورت غیرمتعارف بالا و پایین می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه البته قیمت‌ها پایین نمی‌آید؛ تصریح کرد: مثلاً‌ یک جنس هزار تومان افزایش می‌یابد و بعد 200 تومان کاهش پیدا می‌کند و بعد دوباره 2 هزار تومان گران می‌شود و بعد باز هم 300 تومان ارزان می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار همه این مباحث کیفیت هم دچار اشکال است، اضافه کرد: در کنار همه مسائل یاد شده حتی می‌‌بینیم که مثلاً وزن پنیر هم تغییر می‌کند.

شهردار تهران ادامه داد: مثلاً‌ یک پدر و مادر به فرزندشان پولی می‌دهند تا مقداری پنیر خریداری کند و وقتی فرزندان‌شان به فروشنده مراجعه می‌کنند، فروشنده به آن جوان یا نوجوان می‌گوید پنیر گران شده؛ واقعاً این موضوع چقدر عذاب‌آور است.

وی با اشاره به مشکل بیکاری گفت: امروز تقریباً خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد؛ یعنی همه دنبال اشتغال هستند چه آنهایی که تحصیل ‌کرده هستند و چه آنهایی که تحصیلات عالیه نداشته باشند و این مشکل برای آنها هم وجود دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بیکاری دو بخش دارد، گفت: یک بخش از بیکاری این است که این فرد شغل می‌خواهد تا یک حداقل زندگی‌اش را تأمین کند یعنی در واقع یک زندگی حداقلی را برای خودش داشته باشد؛‌ ولی واقعاً اگر کرامت انسانی را بخواهیم رعایت کنیم آیا کار در همین حد که یک حداقل زندگی با آن تأمین شود کفایت می‌کند؟

قالیباف ادامه داد: ما در فرهنگ اسلامی به این موضوع اعتقاد داریم که کار جوهره انسان است و حیات و انسانیت یک فرد محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی یک انسان بیکار ولو اینکه نیاز مالی هم نداشته باشد، انسانیتش زیر سؤال است لذا وقتی که یک نفر شغل ندارد هم زندگی را از آن فرد گرفته‌ایم و هم اینکه انسانیت آن فرد را سلب کرده‌ایم.

شهردار تهران اظهار داشت:‌ وقتی نابسامانی اقتصادی وجود دارد هم سرمایه‌های مادی و هم سرمایه‌های انسانی را از دست می‌دهیم؛ مثلاً وقتی می‌گوییم سرمایه انسانی را از دست می‌دهیم یعنی اینکه مثلاً در یک خانه وقتی دختر خانواده یا یکی از فرزندان از پدر درخواستی می‌کند و مثلاً یک جهیزیه یا لباس حداقلی می‌خواهد پدر خانواده شرمنده فرزندش می‌شود و بعد فرو می‌ریزد و می‌شکند؛ البته فقط پدر نیست که می‌شکند بلکه فرزندان هم می‌شکنند.

قالیباف اظهار داشت: به طور مثال یک نفر به من مراجعه کرد و گفت که مادرم که هم حق پدری و هم حق مادری بر گردنم دارد با کار در خانه مردم ، مرا برای تحصیلات فرستاده و من مدرک تحصیلی‌ام را گرفته‌ام و امروز می‌خواهم به مادرم کمک کنم ولی نمی‌توانم؛ یعنی در این وضعیت هم پدر و مادر و هم جوانان شرمنده می‌شوند که این موضوع خسارت زیادی را وارد می‌کند.

وی گفت: وقتی که ما رشد اقتصادی نداریم و نابسامانی اقتصادی داریم دچار مشکل می‌شویم؛ ما حوزه‌های نفتی مشترکی داریم که روزانه دهها میلیون دلار از این امکانات برداشته می‌شود بدون اینکه ما بتوانیم از آنها استفاده کنیم بر این اساس ما هم سرمایه‌های اجتماعی و هم سرمایه‌های مادی را از دست می‌دهیم که این نابسامانی اقتصادی است.

قالیباف تصریح کرد: به سامان کردن به این معناست که ما بتوانیم روشی را طی کنیم که در طول یک دوره مشخص به نتیجه برسیم؛ اینکه من می‌گویم در یک دوره مشخص به این دلیل است که بنده عادتم در مدیریت همین بوده است چرا که باید مردم بدانند مدیران‌شان می‌خواهند چه کاری انجام دهند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در شهرداری تهران هم بنده از روزی که توفیق خدمت پیدا کردم به طور شفاف و روشن به مردم گفتیم که می‌خواهیم چه کار انجام دهیم و برای آن هم زمان‌بندی کردیم. لذا بنده در مسئله اقتصاد هم گفتم که ظرف مدت 2 سال آرامش و ثبات را به اقتصاد برمی‌گردانم.

قالیباف گفت: مردم نباید هر روز بینند که در جامعه نرخ‌ها متغیر است و مصرف‌کننده بدانند که نرخ هر کالایی چقدر است و در مورد اقلام اساسی زندگی تکلیف مردم روشن باشد.

وی اظهار داشت: البته این مسئله فقط مربوط به مصرف‌کننده نیست و شامل حال تولیدکننده هم می‌شود؛ به طور مثال یک باغدار که درخت میوه دارد و باغداری می‌کند باید کود و سم و سایر موارد را خریداری کند؛ همچنین یک کشاورز هم باید بتواند هزینه‌هایش را پیش‌بینی کند تا بداند که محصولش را به چه قیمتی می‌فروشد و بلاتکلیف نباشد.

قالیباف افزود: همچنین آن سرمایه‌دار بزرگی هم که قصد سرمایه‌گذاری دارد در وضعیت نابسامانی اقتصادی بلاتکلیف است و ما باید در سامان دادن به مسئله اقتصادی تکلیف همه را روشن کنیم تا بدانند که در کجا باید سرمایه‌گذاری کنند.



قالیباف در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی را به طور دقیق در حوزه اقتصادی اجرا می‌کنید، اظهار داشت: اولین تصمیم این است که قیمت ارز را در کشور تثبیت کنیم چرا که هر روز شاهد نوسان ارز هستیم که ارزش پول ملی ما را دچار خدشه کرده است.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه اقتصاد را از تصمیمات خلق‌الساعه نجات خواهیم داد، تصریح کرد: یک مسئول عنوان می‌کند که دارو را با ارز فلان قیمت عرضه می‌کنیم و روز بعد مسئول بخش مربوطه قیمت دیگری عنوان می‌کند و در واقع مردم نمی‌دانند قیمت خرید تضمینی محصولات چقدر است.

وی بر همین اساس به ساماندهی تصمیمات متعدد برای کاهش هزینه تولید اشاره و اضافه کرد: کاهش هزینه تولید به معنی کنترل قیمت است که موجب می‌شوند هدفمند عمل کنیم.

قالیباف به تولید در بخش کشاورزی و صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: ما با این مشکلات نمی‌توانیم همه کشاورزی و صنعت را مد نظر قرار دهیم بلکه باید اولویت‌بندی کرد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در عین حال به نظارت بر بانک‌ها و همچنین موضوع سرمایه و نقدینگی اشاره کرد و گفت:‌ نقدینگی باید کنترل شود و آن را جهت‌گیری و به سمت اولویت‌ها هدایت کرد چرا که اقتصاد در این زمینه رهاست.

وی یادآور شد: اگر تولید برای فردی 25 درصد سود داشته باشد کارهای غیرتولیدی 2 تا سه برابر بیشتر سود دارند. از این رو باید برنامه مشخص به مردم ارائه داد؛ ما نمی‌گوییم در پایان 2 سال این اتفاق می‌افتد اما در 6 ماهه اول که کار را شروع می‌کنیم آثار به گونه‌ای است که مردم در زندگی خود می‌بینند.

قالیباف در پاسخ به این سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه ممکن است مردم بگویند از شعار خسته شده‌ایم، آیا شعار آرامش اقتصادی شما محقق خواهد شد، گفت: بنده به مردم حق می‌دهم؛ یکی از سرمایه‌های اجتماعی اعتماد است و در واقع مردم این سؤال را مطرح می‌کنند که چه ضمانتی وجود دارد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با طرح این سؤال از مجری که جنابعالی در تهران زندگی می‌کنید و به عنوان نماینده افکار عمومی بگویید آیا بنده قولی در شهر تهران داده‌ام که به آن عمل نکرده باشم و مجری برنامه در پاسخ گفت: اینجانب در اینجا نمی‌توانم وارد این مسائل شوم.

وی ادامه داد: مردم می‌شنوند و تأئید می‌کنند؛ اینجانب روزی که در نیروی انتظامی بودم نوع حرف من با مردم از جنس سخنرانی و حرف نبود بلکه از جنس کار است؛ هنوز برنامه 30 دقیقه‌ای من با مردم پخش نشده و می‌خواهم که ملت آن را نگاه کنند.

قالیباف با تأکید بر اینکه ضمانت کارم گذشته عملکردم است، اظهار داشت: تا امروز به اقداماتی که باید انجام می‌دادم عمل کردم و در آینده نیز در خدمت مردم خواهم بود؛ در شهر تهران تنها 2 مورد پروژه با تأخیر انجام شد که به خاطر مشکلات اقتصادی بود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به این سؤال که برنامه اقتصادی شما چقدر با اقتصاد مقاومتی نزدیک است، گفت:‌ اقتصاد مقاومتی به معنی این است که آسیب‌پذیر و شکننده نباشد و این که اقتصاد باید مردمی باشد.

وی با بیان اینکه دولت نباید در هر جای اقتصاد دخالت کند بلکه مردم باید حضور داشته باشند، اظهار داشت: دولت را باید چابک و کوچک کرد و هزینه‌های آن را کاهش داد؛ نباید تنها اتکاء به نفت داشت و باید در اقتصاد شفافیت باشد.

قالیباف در پاسخ به این سؤال که هدفمندی یارانه‌ها را شما به همین شکل ادامه می‌دهید یا در آن تغییراتی را ایجاد می کنید، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های این دولت این بود که هدفمندی را اجرا کرد، البته انتقاداتی به اجرای آن وجود دارد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح کرد: یارانه‌ها ادامه می‌یابد و طبق قانون که مجلس تصمیم‌گیر است و دولت مجری است،‌ادامه می‌یابد؛ ضعفش این بود که دولت کامل قانون را اجرا نکرد و در واقع یارانه به تولید، صنعت و کشاورزی اختصاص نیافت.

وی یادآور شد: حتماً بحث یارانه‌ها را انجام می‌دهم؛ به کشاورزی و صنعت و به ویژه حوزه کشاورزی که باید به آن یارانه داده شود تا مشکلات حل شوند؛ به حقوق ملت در این زمینه به خوبی توجه نشده که باید به آن توجه کرد.

قالیباف در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هم‌اکنون کارخانه‌های خودروسازی برای هر کدام از امکانات خودروهای خود از مردم پول می‌گیرند، گفت:‌ شما نمی‌توانید یک فرغون بسازید و چهار چرخ زیر آن بگذارید و بعد بگویید پول آن را بدهید. اگر بنا است که من پول ماشین و بنزین را به قیمت آزاد بدهم باید حق انتخاب داشته باشم. شما نمی‌توانید ضعف مدیریت را با هزینه بیشتر از مردم جبران بکنید.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان با وسایل برقی که چهار تا پنج برابر سطح مصرف جهانی مصرف دارد، انتظار کاهش مصرف برق را داشته باشید، افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها در چنین شرایطی ظلم به مردم است و به نظر من باید جلوی ظلم گرفته شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره نقش اسناد بالادستی در دولت وی گفت: ما در کشور حزب به معنای تشکلی که یک برنام مشخص داشته باشد، نداریم. افراد و گروه‌هایی که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند از جمله خود من که برای هر استان به صورت جداگانه برنامه تنظیم کرده‌ام، باید قانون‌گرا باشند. ما یک سند بالادستی داریم سند برنامه 1404 بالاترین سند کشور است و برنامه پنجم توسعه که مجلس تصویب کرده است یک سند دیگر است.

قالیباف گفت:‌ از این رو برنامه‌های دولت حتماً باید منطبق بر اسناد بالادستی باشد. امروز هشت سال از سند برنامه 1404 گذشته و ما باید حداقل 40 درصد از آن را اجرایی می‌کردیم اما متأسفانه با این همه پول و امکانات بخشی از آن اجرایی شده است چرا که طبق برنامه عمل نکرده‌ایم.

وی افزود:‌ اگر ما از برنامه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده است، تبعیت نکنیم به بی‌برنامگی امروز می‌رسیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بحث عدالت و پیشرفت تصریح کرد: ما در این قضیه یک بحث شکلی داریم و یک بحث محتوایی. در برنامه‌ای که من تحت عنوان برنامه پیشرفت و عدالت تنظیم کرده‌ام به این مسئله توجه کافی کرده‌ام اما باید به یک مقدمه نیز در خصوص این بحث توجه کرد. اگر من رئیس دولت شدم برای پیشرفت کشور چه کار باید بکنم. لازمه اول پیشرفت ،باید بفهمم که حق آزمون و خطا ندارم. حق خلاف قانون عمل کردن ندارم. من به عنوان رئیس دولت باید بدانم که نمی‌توانم بگویم چوب لای چرخ من می‌گذارند.

وی افزود: من نمی‌توانم بگویم که قانون اساسی دارای ظرفیت لازم برای اجرای وظایف من نیست. من اگر امروز با همین قانون رئیس‌جمهور شدم و حالا که بر روی این صندلی نشسته‌ام ، حالا باید بفهمم که نمی‌توان با این قانون کار اجرایی کرد؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ملت هم حقی دارند و باید حقوق آنها را رعایت کرد. همه مواد قانون اساسی باید به درستی اجرا شود و من نمی‌توانم آنجایی را که دوست ندارم اجرا نکنم. این مسئله مقدمه‌ای است که رئیس دولت باید بداند. به طور حتم مردم از من نخواهند شنید که در کشور حاکمیت دوگانه وجود دارد.

قالیباف گفت: حاکمیت دوگانه یعنی چه، یعنی رئیس دولت هرچه دلش خواست انجام دهد؟ قانون اساسی مجلس را در رأس امور قرار داده است، قوه قضاییه وظیفه نظارت دارد. رهبری معظم انقلاب مسئولیت هماهنگی سه قوه را بر عهده دارند و سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بحث پیشرفت گفت: برای پیشرفت سه شاخصه رشد تولید، رشد اقتصادی و از همه مهمتر رشد اجتماعی و توسعه اجتماعی باید داشته باشیم. در عدالت فردی باید تمام فرصت‌ها با هم برابر باشد.

قالیباف گفت: زمانی دیگر، عدالت اجتماعی است و ما باید تمام اقوام را ببینیم. امروز بعضی از اقوام احساس می‌کنند که سهمی در دولت ندارند. همه باید خودشان را در دولت ببینند و از حقوق اجتماعی برخوردار باشند.

قالیباف ادامه داد: امروز هرکس به مرکز نزدیک‌تر است برخوردارتر است. امروز شما در شهر تهران می‌بینید که ما اولین کاری که انجام دادیم کم کردن فاصله جنوب با شمال است. ما با قدرت و اطمینان عرض می‌کنیم که در این مسئله با قدرت پیش خواهیم رفت.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص بحث سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی برای مردم چه کار می‌خواهد بکند، سیاست خارجی باید منافع و امنیت ملی یک کشور و همچنین هویت دینی و انقلابی ما را تضمین کند و مهمترین وظیفه سیاست خارجی است.

قالیباف گفت: ما یک بحث سیاست خارجی داریم و بحث دیگر دیپلماسی و دستگاه مرتبط با آن است. جایگاه رئیس دولت کجاست که بخواهد سیاست خارجی را تغییر دهد و در کجای قانون چنین اجازه‌ای داده شده است. سیاست خارجی یک بحث حاکمیتی است و دولت یکی از بخش‌هایی است که در سیاست خارجی نقش اساسی و تعیین کننده دارد مگر هر دولتی می‌تواند که ظرف چهار سال سیاست خارجی را عوض کند. در خیلی از کشورهای دنیا حتی با تغییر وزیر خارجه و رئیس دولت نیز سیاست خارجی تغییر نمی‌کند هرکس که می‌گوید سیاست خارجی را تغییر می‌دهد به نظر من جزو حرفهایی است که همچون بقیه شعارها داده می‌شود.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی یکی از مهمترین مسائلی است که ما باید به آن توجه کنیم. دستگاه دیپلماسی می‌تواند با عدم سوءتدبیر و دستگاه شورای امنیت ملی ما به عنوان دو نهاد تأثیرگذار می‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. بنده بر این باورم دیپلماسی ما و حوزه شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه مرتبط با آن در اولویت خواهند بود و دیپلماسی اقتصادی را هم تقویت خواهم کرد و آن را مبنای کار قرار می‌دهم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران گفت: قریب 70درصد نفت یا گاز در کشور ما قرار دارد به طور طبیعی اگر ما در حوزه دیپلماسی عمومی بیشترین تلاش را کنیم می‌توانیم منافع و امنیت ملی خود را حفظ کنیم. ما باید انسجام داخلی خود را حفظ کنیم.

قالیباف گفت: من می‌گویم که سیاست خارجی ما هرچه می‌خواهد باشد. ما یا می‌خواهیم تعامل کنیم یا می‌خواهیم مقاومت کنیم و یا می‌خواهیم مذاکره کنیم. البته ممکن است هر سه تای آن نیز باشد. ممکن است ما در یک سال مقاومت جانانه کنیم و یا در خاورمیانه دست به رقابت بزنیم.

وی افزود: ما اگر در داخل کشور انسجام، قدرت اقتصادی نداشته باشیم و هر دولتی مورد تحسین مردم خود قرار نگیرد مورد تحسین مردم دنیا قرار نخواهدگرفت و هیچکدام از دیپلمات‌های آن موفق نخواهند بود و مقاومت آن نیز مقاومت منفعلانه خواهد بود. مبارزه با آمریکا یعنی کار ،‌کار و ساماندهی کشور. البته من این را قبول دارم که یک دیپلماسی فعال می‌تواند به کشور ما کمک کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: امروز عزیزانی هستند که در نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری هستند طی سه دهه گذشته یا مسئول دیپلماسی کشور یا در حوزه امنیت ملی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودند.

قالیباف گفت: پس الآن حرف من برای پایان دادن به این بحث‌ها است که مدیریت یکنواخت خسته و بسته که در کشور بوده است را دوباره بر نگردانیم. کشور نیاز دارد که با رویکرد جدید و خون جدید نیاز دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز کشور نیاز به یک تغییر اساسی در مدیریت خسته دارد، افزود: البته بدون شک بزرگان و پیشکسوتان ما و آنهایی که کوهی از تجربه هستند حتماً مورد احترام ما هستند و هیچ جوانی بدون استفاده از حرمت پیشکسوتان نمی‌توانند به جایی برسند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره انتقادپذیری خود تصریح کرد: ما از امام راحل خود یاد گرفتیم که حرف مردم دو تاست کسی که رئیس دولت است به معنای این نیست که تنها حرف خود وی درست است. باید بفهمیم وقتی اشتباه کرد حرف خود را پس بگیرد و اشتباه خود را جبران کند و من آن را در نیروی انتظامی و شهرداری اجرا کردم و امروز معتقدم که یک نظام باید انتقادپذیر باشد و به مدیریت جمعی معتقد باشد تا بتواند به هدف خود برسد.

۱۳۹۲/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...