نسخه چاپی

زهرا مصطفوي از ديروز تا امروز

مواضع سیاسی دختر امام(ره)

عکس خبري -مواضع سياسي دختر امام(ره)

زهرا مصطفوی نامی آشنا برای مردم است.دختر امام خمینی (ره) كه تنها فرزند ایشان است كه در سالهای پس از مرگ پدرش در عرصه عمومی فعالیت داشته است.

به گزارش نما به نقل از پارسینه، او اگر چه دانشيار دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران است، اما به عنوان فعال حوزه فلسطين شناخته شده‌است و دبيركل اتحاديه بين‌المللي سازمان‌هاي غيردولتي مدافع مردم فلسطين نیز هست.

اگر چه دختر امام (ره) در چند روز گذشته نامه ای برای مقام معظم رهبری نوشته و از ایشان تقاضا کرده که آیت الله هاشمی را به عرصه رقابت انتخابات یازدهم بازگردانده شود اما نگاهی به مواضع چند سال گذشته زهرا مصطفوی نشان می دهد که وی چندان در مسائل سیاسی داخلی اظهار نظر نمی کند.



در انتخابات سال گذشته نیز شایعه حمایت وی از یکی از کاندیداها در رسانه ها پیچید که بلافاصله تکذیب شد.


سال 84 و روایتی از سید احمد خمینی

درسال 84 دختر امام (ره) در روز سالگرد برادرش ، سید احمد مصاحبه ای انجام داد و در ان به روایت بخشی از روحیات و زندگی برادرش پرداخت.

وی در بخشی از این مصاحبه درباره ديدگاههاي سید احمد خمینی در خصوص انقلاب اسلامي گفت: به طور كلي لازم است به چند نكته مهم در ديدگاه‌هاي ايشان توجه شود تا نقش او در دوران انقلاب بهتر روشن شود:

اول، او معتقد بود كه امام رهبر عمومي براي همه است و لازم است ارتباط همه انقلابيون با امام (ره) حفظ شود و هر كسي به نوعي بتواند با امام همگام شود. به همين جهت، ارتباطات امام را با همه جناح‌هاي مبارز حفظ مي‌كرد و اين كار ساده‌اي نبود. افراد را با ديدگاه‌هاي مختلف گرد امام حفظ كردن شوخي نيست.

دوم، امام را يك شخصيت جهاني مي‌ديد كه نبايد در حد و مرز مسائل ايران و انقلاب ايران و مبارزه با شاه محصور شود، بلكه شخصيتي است كه در برابر همه مستكبرين و در حمايت از همه ملل مظلوم جهان قيام كرده است و اين وجهه بايد شناخته شود.

سوم، پتانسيل رهبري امام بايد فعليت يابد و بايد با دقت دنبال كرد كه نفوذ كلمه‌ امام (ره) تا كجاي جهان وجود دارد و از اين نفوذ كلمه بايد در جهت پيشبرد اهداف و آرمان‌هاي امام استفاده كرد.

اين سه نظريه در مجموع باعث شده بود تا از همه نيروهاي انقلاب در جهت مبارزه استفاده كند و در اين كار بسيار موفق عمل مي‌كرد. همين سه نظريه در طول دوران انقلاب نيز موجب شد تا همه گروه‌ها حول محور رهبريت امام باقي بمانند و وحدت عظيمي برقرار شود.

البته توجه داريد كه اين مباحث تحت تربيت و تعليم آقا بود ولي حاج احمد آقا آنها را در طول مبارزه، عملياتي كرد و به بار نشاند و بر اساس آنها جايگاه واقعي امام را تقويت كرد.

سال 85 و نامه به سيد حسن نصرالله

در سال 85 نیز مهمترین فعالیت زهرا مصطفوی، نامه ای در حمایت از مردم فلسطین به سید حسن نصرالله بود.

رييس جمعيت دفاع از ملت فلسطين در نامه اي به سيد حسن نصرالله دبير کل جنبش مقاومت حزب الله لبنان از مقاومت دليرانه رزمندگان اين جنبش اسلامي در مقابله با تجاوزات رژيم اشغالگر قدس تقدير کرد و وي را نقطه مميزه حق عليه باطل توصيف نمود.

وی در بخش هایی از این نامه خطاب به دبیر کل حزب الله لبنان نوشت: جهادي که امروز آغاز نموده ايد تنها دفاع از يک سرزمين نيست بلکه دفاع از کيان اسلام و قرآن و همه مسلمانان است که به فضل الهي در اين برهه از زمان حضرتعالي نقطه مميزه حق عليه باطل شده ايد و ميدان مبارزه با صهيونيسم عرصه تجلي مقابله همه کفر و همه اسلام گرديده است. تنها جلوه تلخ و اندوه بار اين جهاد مقدس ، شهادت کودکان و زنان و پيرمردان قهرمان لبناني و فلسطيني است که دل هر انسان آزاده اي را مي آزارد و مطمئنا در نظر خانواده هاي شهدا جلوه اي ندارد جز "ما رايت الا جميلا" .

سال 86 و 87 ، رونمایی از ظلم اسرائیل و مظلومیت فلسطین

طی سال های 86 و 87 نیز تنها حضور دختر امام(ره ) در رسانه ها به دفاع از مردم فلسطین و دفاع از ارزش های امام(ره) و انقلاب اسلامی ختم شد.

در ان روزها دكتر زهرا مصطفوي، دختر حضرت امام خميني (ره)‌ در مصاحبه با روزنامه الفتروتيپيا، پرتيراژترين روزنامه يونان گفت: هدف انقلاب، تكامل و تعالي انسان است.

زهرا مصطفوي در اين مصاحبه با خونسردي و كاملا متواضعانه گفت:« امام خميني مي‌دانست تمام اهداف انقلاب در كوتاه مدت به سرانجام نمي‌رسد. هدف انقلاب اسلامي، بيداري مردم مبني بر اين كه خودشان مي‌توانند سرنوشت خود را بدست بگيرند، دولت‌ها را خود انتخاب كنند و عليه ظالم مبارزه كنند، بنا شده است. براي كشور بزرگي همچون ايران، اهداف بلند مدتي نيز وجود دارند. براي توسعه كشور و صنعتي كردن آن و رشد سريع اقتصادي نيازمند زمان زيادي هستيم. ما خواستار استقلال در تمام سطوح به ويژه در زمينه علمي، فن‌آوري و اقتصادي هستيم و اميدواريم سريعا به اين اهداف برسيم، ولي به هر حال اين كارها نيازمند زمان است».

وی همچنین گفت: « چندي پيش در يك همايش حضور داشتم، در آنجا يكي از سخنرانان گفت كه بر مبناي استفاده از اعداد و قرآن و پس از تحقيقاتي كه انجام داده است اسرائيل در سال 2020 تا 2022 قدرت و توان خود را در مقابل فلسطينيان از دست مي‌دهد، من اين ادعا را تاييد و يا رد نمي‌كنم اما يقيناً ظلم ماندني نيست. »


اظهار نظرات رسانه ای دختر امام(ره ) در سال 88

در سال 88 و در بحبوحه حوادث پس از انتخابات، تنها اظهار نظری که از زهرا مصطفوی روی خط رسانه ها رفت در باره سالگرد جنگ بيست‌و‌دو روزه رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه بود.

زهرا مصطفوي با بيان اين كه ديدگاه‌هاي حضرت امام (ره) درباره مساله فلسطين قبل و بعد از انقلاب اسلامي تفاوتي ندارد، گفته بود: اگر چه بعد از پيروزي انقلاب، مسائل جديدي پديد آمده است، اما اصول و مباني ديدگاه‌هاي ايشان تغييري نکرده‌است.

وي ضافه کرده بود: ابعاد مساله فلسطين بسيار گسترده است، به طوري که غفلت از آن‌ها و نگاه يک بعدي به آن، فرصت را به دست اسراييل غاصب مي‌دهد تا اهداف خود را دنبال کند. يکي از ابعاد مساله فلسطين آن‌ است که اختصاص به يک منطقه ندارد. هدف اسراييل غاصب از نيل تا فرات بود، البته اين هدف اوليه اعلام شده آن‌هاست؛ اما به نظر مي‌رسد که هدف را گسترده کرده و طي اين سال‌ها در صدد تصرف همه کشورهاي اسلامي است.

وی در سالگرد رحلت امام(ره) نیز اظهار نظر سیاسی نکرده بود بلکه تنها گفته بود: نبايد فقط به پيرو بودن و علاقه‌مند بودن نسبت به امام خميني(ره) بسنده کرد بلکه بايد زمينه‌هاي عملي شدن انديشه‌ها و تفکرات ايشان را فراهم کنيم.



سال 89، فوت داماد امام (ره)

اسفند ماه سال 89 بود که داماد ارشد امام و همسر زهرا مصطفوی درگذشت. همدردی مردم با بیت امام (ره) به مناسبت درگذشت مرحوم دكتر بروجردي، اما باعث شد تا زهرا مصطفوی نامه ای برای تشکر از همدردی مردم در رسانه ها منتشر کند و بار دیگر در اخبار دیده شود.

در قسمت هایی از این نامه آمده بود: بدين سبب بر خود لازم مي‌دانم از كليه‌ي بزرگواراني كه در اين مصيبت جانسوز با شركت در مراسم تشييع، خاكسپاري، مجالس يادبود و يا با ارسال پيام‌هاي محبت‌آميز، تسلي‌بخش اين‌جانب و ديگر اعضاي سوگوار خانواده و بيت حضرت امام راحل (ره) بوده‌اند، از جانب خويش و فرزندان و بيت امام راحل سپاسگزاري كنم.

سال 90 و اظهار نظر درباره وضعیت فلسطین

در سال 90 نیز تنها اخباری از زهرا مصطفوی روی خط رسانه ها رفت که به امور فلسطین مربوط می شد.

در آن روزها؛ دبيركل اتحاديه بين‌المللي سازمان‌هاي غيردولتي مدافع مردم فلسطين گفته بود: بر اساس رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) مسلمانان با اتحاد و همدلي مي‌توانند بر جنايتكاران صهيونيست غلبه كنند.

مصطفوی که در راس هياتي از ايران در آفريقاي جنوبي به سر مي‌برد، در نماز جمعه شهر ژوهانسبورگ كه با حضور صدها مسلمان برگزار شد، با ذكر خصوصيات اخلاقي حضرت امام خميني (ره)، درباره‌ي رعايت دستورات اخلاقي اسلام در مورد همسران، به موضوع حمايت از مردم فلسطين در رويارويي با دشمن صهيونيستي اشاره و اعلام كرد كه بر اساس رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) مسلمانان با اتحاد و همدلي مي‌توانند بر جنايتكاران صهيونيست غلبه كنند.

سال 91 و همایش بیداری اسلامی

در سال 91 اما دختر امام(ره) در همایش بیداری اسلامی سخنرانی کرد.

فرزند امام خميني (ره) در آن روزها گفت: جمهوري اسلامي ايران براي موفقيت انقلاب‌ها الگو به اين كشورها صادر مي‌كند، نه نيروي انساني.

وی با بیان اینکه با بيان اين‌كه ايران در انقلاب‌هاي منطقه دخالت فيزيكي نخواهد داشت، گفته بود: اين نوع كمك‌رساني برخلاف عقايد ماست و يك ملت براي اين‌كه بتواند انقلاب خود را به ثمر بنشاند بايد حتي از صميمي‌ترين دوستان خود نيز قطع اميد كند.

اواضافه کده بود : انقلاب اسلامي ايران از همان ابتداي پيروزي به ساير ملت‌ها صادر شد.

مصطفوی همچنین در دی ماه سال 91 درباره وحدت حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «امام خمینی وحدت حوزه و دانشگاه را به معنای ادغام آنها نمی‌دانستند» گفته بود : از نظر ایشان هر دوی این مراکز در عین جدا بودن از یکدیگر می‌توانند از امکانات خوب یکدیگر استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که امام خمینی(ره) در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه چه نظری داشتند؟ همچنین گفته بود: ایشان این وحدت را، وحدتی مبارک می‌دانستند و معتقد بودند که این وحدت به معنای ادغام این دو و اینکه یکی حذف شود و دیگری بماند، نیست.

سال 92 و نامه جنجالی

بعد از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی اما دختر امام خمینی (ره) در نامه ای به رهبری خواستار بازگردانده شدن هاشمی به عرصه انتخابات شد و همین امر انتقاد مخالفان هاشمی رفسنجانی را در پی داشت تا جایی که آیت الله علم الهدی در نماز جمعه از وی شدیدا انتقاد کرد.

کمتر از 24ساعت پس از اظهارات امام‌جمعه مشهد درباره دختر بنیانگذار جمهوری اسلامی،اما مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضع‌گیری و ادبیات آیت‌الله علم‌الهدی اعتراض کرد. و این اعتراض ها و انتقاد ها همچنان ادامه دارد.

عده ای دختر امام را سرزنش می کنند وعده ای از او حمایت می کنند.

گفتنی است، زهرا مصطفوی یک روز پس از اعلام عدم احراز صلاحیت هاشمی از سوی شورای‌نگهبان در نامه‌ای به مقام‌معظم‌رهبری نوشت: همان روزی که تایید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده‌ام، تایید صلاحیت برادر آقای هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی، نام ایشان را هم ذکر کردند.

خوشبختانه و به‌حق، حضرتعالی، مورد رای خبرگان قرار گرفتید، لذا لزومی نمی‌دیدم تا ذکری در این مورد از ایشان به میان آورم.

این نامه با واکنش علم‌الهدی روبه‌رو شد و او گفت: در ارتباط با نامه زهرا مصطفوی که گفته‌اند امام بعد از اینکه اسم مقام‌معظم‌رهبری را آورده‌اند سپس اسم آقای هاشمی را نیز آورده‌اند، باید بگوییم که اگر منظور این بود که یعنی امام(ره) برای رهبری این نظام، دو نفر را در نظر گرفتند، نه‌تنها دروغ است بلکه خلاف واقع نیز است.

۱۳۹۲/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...