نسخه چاپی

هزاران سكه ای كه احمدی نژاد اهدا كرد

مجموعا طی دولت نهم و دهم از سال ۸۴ تا خرداد ۹۲ نزدیك به ۱۸ هزار قطعه سكه بهار آزادی به برگزیدگان جشنواره ‌ها و جوایز ادبی اعطا شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، به میزان سکه ‌های اهدایی در دولت نهم و دهم در طول برگزاری جشنواره‌ ها و جوایز ادبی پرداخته می‌ شود. آمار ارائه شده در این گزارش بر اساس آنچه «خانه کتاب» متولی برگزاری جشنواره‌ ها و جوایز ادبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده مستند است.
از مجموع جایزه‌ هایی که خانه کتاب به نمایندگی از معاونت فرهنگی عهده‌دار برگزاری آنها بوده، استارت آغاز جوایزی مانند: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جشنواره نقد و جایزه پروین اعتصامی پیش از دولت نهم زده شده بود، البته با تفاوت‌ هایی، مثلا کتاب سال از دوره بیست و سوم تا دوره سیم در دولت نهم و دهم برگزار شد، اما تنها یک دوره از جشنواره نقد و جشنواره پروین اعتصامی در دولت اصلاحات برگزار شده است.
در زمینه جشنواره «نقد» باید گفت از دوره دوم تا نهم و جشنواره «پروین اعتصامی» از دوره دوم تا پنجم تماماً در دولت نهم و دهم برگزار شده است.
جشنواره ‌هایی چون «گام اول»، «جلال آل احمد»، «كتاب فصل» و «خلیج فارس» هم که شروع و ایده آن در دولت کنونی بوده و همه برنامه‌ های آن در دولت نهم و دهم بوده است.
شش دوره جایزه «گام اول» تاکنون برگزار شده است که دوره نخست آن در سال ۱۳۸۶ برگزار و اهدای جوایزش انجام شد و نهایتا دور ششم سال گذشته برگزار شد.
دوره نخست جایزه «جلال آل احمد» سال ۱۳۸۷ برگزار و برگزیدگان خود را شناخت و دوره پنجم که آخرین دوره آن بوده است (سال گذشته ۱۳۹۱) برگزار شد.
با احتساب یک دوره جایزه «کتاب فصل» که اکنون داوری آن به پایان رسیده و روز یکشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان آن برپا می ‌شود حدود بیست و چهار دوره از این جایزه بطور کامل برگزار شده است که اولین مراسم آن پاییز ۱۳۸۶ و آخرین مراسم آن هم روز یکشنبه ۱۲ خرداد برپا خواهد شد.
آنچه در جایزه «پروین اعتصامی» گذشته است؛ از دوره دوم تا پنجم این جایزه در دولت نهم و دهم برگزار شده است، دومین دوره آن سال ۱۳۸۵ و پنجمین دوره آن سال ۱۳۹۱ برگزار شد.
جشنواره «نقد» و آنچه از گذشته تا امروز ادامه دارد؛ دومین دوره این جشنواره آبان سال ۱۳۸۴ برگزار شد که نهمین دوره آن هم سال گذشته ۱۳۹۱ برپا شد و برگزیدگان خود را معرفی کرد.
جشنواره «خلیج فارس» حرکتی جوان و نوپاست؛ دوره نخست جشنواره خلیج فارس در سال ۹۱ برگزار شد و دومین دوره آن در اردیبهشت ۹۲(ماه گذشته) برگزار شد.
این گزارش می‌ افزاید، به تفکیک، میزان اهدای سکه بهار آزادی در جوایز ادبی متفاوت است و آنچه در ذیل می‌ آید به تفکیک هر جشنواره است .
با برگزاری جشنواره «گام اول» در شش دوره ۲۸۱ قطعه سکه بهار آزادی به برترینها اهدا شده است.
در جایزه «جلال آل احمد» ۸۸۰ سکه کامل بهار آزادی و یک نیم سکه به برگزیدگان اهدا شده است.
در جایزه «کتاب فصل» با احتساب دوره بیست و چهارم که یکشنبه هفته آینده برگزار می‌ شود، مجموعه ۳هزار و ۸۲۳ سکه (برخی نیم و برخی ربع بهار آزادی) به برگزیدگان اهدا شده است.
در جایزه «پروین اعتصامی» طی چهار دوره( از دور دوم تا پنجم) هزار و ۱۶۰ سکه بهار آزادی اهدا شده است.
در جشنواره «نقد» ۹۰۰ سکه بهار آزادی به برترینهای این حوزه تعلق گرفت.
جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ هزار و ۴۲۳ سکه بهارآزادی با احتساب سکه نیم و ربع به برگزیدگان اهدا کرده است.
در جشنواره «خلیج فارس»، حدود ۴۹۰ سکه بهار آزادی به برترین‌ها اهدا شده است.
مجموعا طی دولت نهم و دهم از سال ۸۴ تا خرداد ۹۲ نزدیک به ۱۸ هزار قطعه سکه بهار آزادی به برگزیدگان جشنواره‌ها و جوایز ادبی اعطا شده است.
در این گزارش، هدایایی که معادل سکه بهار آزادی به صورت نقدی به برگزیدگان اعطا شده است در آمار، ذیل نام سکه بهار آزادی ارائه شده است، البته تعداد اینگونه جوایز نقدی اندک است که این موضوع مربوط به سال گذشته است که تهیه سکه بهار آزادی با توجه به عدم ثبات سکه مشکل بود، اما اعطای وجوه نقدی معادل قیمت روز سکه بهار آزادی به برگزیدگان بوده است.
در پایان یادآور می‌شود، در دولت هفتم و هشتم بسیاری از جوایز ادبی رونق چندانی نداشت و جوایزی چون «گام اول»، «جلال آل احمد»، «فصل» و «خلیج فارس» ابتکار دوره کنونی بوده و در دوره‌های گذشته مشابه نداشته است، اما جایزه «پروین اعتصامی» و «نقد» که در دوره اصلاحات برگزار شد، تنها شاهد برپایی یک دوره بود، لذا تعداد سکه‌های اهدایی آن قابل اعتنا نیست. تنها آنچه قابل توجه است برگزاری بیست و دو دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. اما نکته جالب در این راستا اینکه تعداد سکه‌ های اهدایی این جایزه از سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ افزایش یافت. تعداد سکه‌ هایی که به برگزیدگان در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اهدا می‌شد ۲۲ سکه بهارآزادی بود اما در دوره کنونی این میزان به ۵۰ یعنی بیش از صد در صد افزایش یافت.

۱۳۹۲/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...