نسخه چاپی

اگر رودخانه نبود!

موضوعی كه كمتر مدنظر مدیران در استفاده از بستر رودخانه قرار گرفته، كاربری اصلی این مكان است و فراموش شده كه اینجا «رودخانه» است و بستر رودخانه قمرود با حداقل امكانات به محل اسكانی ناامن، برای زائران تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، با توجه به وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در قم و از آنجا که مردم ایران توجه همیشگی به معنویت و اماکن مقدسه دارند، بسیاری از هموطنان برنامه سفرهای نوروزی خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نائل شوند.

البته قرار گرفتن قم در شاهراه مواصلاتی بیش از 17 استان کشور نیز سبب شده است مسافرانی که قصد عزیمت به شهرهای مرکزی و جنوبی کشور را داشته باشند، از شهر مقدس قم عبور کرده و در این رهگذر به زیارت اماکن مقدسه قم از جمله حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران مشرف شوند.

بیشترین استقبال و بازدید در قم مربوط به اماکن زیارتی و فرهنگی بوده و گواه این مسئله نیز حضور متراکم و گسترده مسافران و زائران در این دو مکان همزمان با آغازین لحظات سال جدید است.

اما آن چیزی که در این نوشتار مد نظر نگارنده قرار گرفته نقش کلیدی و غیر قابل انکار رودخانه قمرود در خدمات‌رسانی به مسافران و زائران در قم است.

این مکان استراتژیک طی چند سال گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین گزینه‌ها برای خدمات رسانی به زائران و مسافران در مناسبت‌های مختلف همیشه بر روی میز مسئولان و تصمیم گیران بوده است.

اما موضوعی که کمتر مدنظر مدیران در استفاده از بستر رودخانه قرار گرفته، کاربری اصلی این مکان است و به کلی فراموش شده که اینجا «رودخانه» است. بستر رودخانه قمرود با حداقل امکانات به محل اسکانی ناامن، برای زائران تبدیل شده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این مکان باید در موارد اضطراری مورد استفاده قرار گرفته و یا حداقل به صورت مقطعی برای برون رفت از مشکلاتی نظیر ترافیک و کمبود پارکینگ در سطح شهر قم از بستر رودخانه استفاده شود و نباید به هیچ عنوان بستر رودخانه را به محلی برای تردد اتومبیل‌ها، ایجاد پارکینگ و حتی اسکان مسافران نوروزی تبدیل کرد.

اما این محل چاره ساز، در سالیان اخیر با کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و اکنون به عنوان یک گزینه استراتژیک در مناسبت‌های مختلف مطرح است و حذف رودخانه در روزهای شلوغی قم و حتی روزهای معمول غیرممکن شده است.

احداث منوریل، ایجاد پارک سوار، احداث خیابانی که در حال حاضر به عنوان یکی از شریان‌های اصلی شهر قم مورد استفاده قرار می‌گیرد، احداث پارکینگ، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و ... در این مکان موجب شده که بستر رودخانه شکل خود را از دست بدهد. در کشور پهناور ایران موارد زیادی داریم که رودخانه از وسط شهری عبور می کن‌. در تعدادی از آنها آب جاری است و تعدادی هم خشک هستند. ولی در هیچ کدام از این شهرها مواردی را مشاهده نمی‌کنیم که همانند رودخانه قمرود با کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

به اعتقاد نگارنده مسئولان استان قم نیز باید برای اسکان مسافران نوروزی، کاهش حجم ترافیک، کمبود پارکینگ و سرویس بهداشتی و ... فکر دیگری کرده و بستر رودخانه را تنها به عنوان رودخانه ببینند.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...