نسخه چاپی

آيت‌الله مكارم شيرازي:

هیچ نامزدی را تعیین یا حذف نمی‌كنیم/ رای سفید درست نیست

عکس خبري -هيچ نامزدي را تعيين يا حذف نمي‌کنيم/ راي سفيد درست نيست

آیت‌الله مكارم شیرازی گفت: ما درباره اشخاص ولو این كه همه اشخاص را شورای نگهبان تایید كرده است و هر كدام فضیلتی برای خود دارند، هیچ اظهارنظری نكرده و نخواهیم كرد و اگر كسی چیزی از ما در این باره نقل كند درست نیست.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به اتنخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه 24خرداد اظهار داشت: ورود و شرکت در انتخابات امری لازم است و ما آن را جزو واجبات می‌دانیم،‌ چراکه تقویت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی واجب است و یکی از پایه‌های تقویت آن، انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری است.

* انتخابات مسئولیت آفرین است

وي خاطرنشان کردند: در عین حال انتخابات مسئولیت آفرین است، ‌کسی را که انتخاب می‌کنید در چهار سال شریک اعمال او خواهید بود از این رو نباید سرسری انتخاب کرد بلکه باید با تحقیق و تامل فرد شایسته را انتخاب نمود.

*تکذیب حمایت از کاندیدای خاص

این مرجع تقلید با رد حمایت خود از فرد خاصی اظهار داشت: ‌در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف مطالبی از ما نقل می‌کنند که حقیقت ندارد،‌ ما درباره اشخاص ولو این که همه اشخاص را شورای نگهبان تایید کرده است و هر کدام فضیلتی برای خود دارند، هیچ اظهارنظری نکرده و نخواهیم کرد و اگر کسی چیزی از ما در این باره نقل کند درست نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که مصلحت ما هم نیست که وارد بحث اشخاص شویم و شخصی را معین و شخصی را حذف کنیم، افزود:‌ ‌ما کلیات را بیان می‌کنیم و امیدواریم برای همه کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند دستور العمل مفیدی باشد.

*گرفتارحب بغض انتخاباتی نشوید

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر بی حساب و کتاب وارد انتخاب شوید و گرفتار حب و بغض‌ها و جناح گرایی شوید و آن فرد منتخب خلافی کرد شریک اعمال او در چهار سال خواهید شد.

*رای سفید درست نیست

معظم‌له افزود: البته نباید در انتخاب گرفتار وسواس شد و رای سفید به صندوق انداخت، این مساله درست نیست؛‌ باید انسان به اندازه توان تحقیق کند و بعد که به نتیجه رسید عندالله معذور است.

این مرجع تقلیدخاطرنشان کرد: فردی که می‌خواهیم برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم با فردی که می‌خواهد عهده‌دار یک بخشداری و یا مرکز دیگر شود فرق می‌کند و باید فرد واجد شرایط خاصی باشد.

*شش شرط رییس جمهور

این مرجع تقلید با ذکر شش شرط برای رییس جمهور تاکید کرد: اولین شرط این است که باید تقوا و دیانت در سطح بالا داشته باشد تا بتواند منافع مردم و کشور را حفظ کند و خدایی ناکرده در اختیار جناح یا گروه خاصی قرار ندهد، به مردم و نظام خیانت نکند، ‌قوم و خویش پرستی نکند و مسؤولیت‌ها را در اختیار دوستان قرار ندهد.

*سعه صدر ابزار ریاست

آیت‌الله مکارم شیرازی ابزار ریاست را داشتن سعه صدر دانست و گفت: وقتی انتخابات تمام شد فرد منتخب ببییند رقبای او لیاقت چه کاری دارند، ‌نه این که مثل برخی افراد عمل کند که در دوران‌هایی بعد از این که انتخاب شدند، به دلیل این که فلانی در ستاد رقیب عضویت داشته از ظرفیت او استفاده نمی کردند.

وي تاکید کرد: بعد از این که فرد انتخاب شد همه رقبا را بررسی کند هر کدام لایق هستند آنها را برای مسئولیت برگزیند و تحقق این مساله جز با سعه صدر ممکن نیست، افراد تنگ نظر به این مسائل توجه نمی‌کنند.

معظم له با تاکید بر این که باید از جناح‌های مختلف وفادار به نظام دعوت به همکاری کرد تا دولت فرد منتخب جامعیت داشته باشد، گفت: رییس جمهور منتخب باید از ‌تمامی مدافعان و علاقه‌مندان استفاده کند تا همه مردم نسبت به او علاقه‌مند شوند.

*مستبد در رای هلاک می‌شود

این مرجع تقلید با بیان این که فردی که می‌خواهد رییس جمهور شود باید اهل مشورت باشد نه مستبد و خود رای، تصریح کردند: رییس جمهور باید از همه ظرفیت ها استفاده کند، گاهی یک نفر ساده و عامی حرف درستی را می زند و باید آن را پذیرفت؛ طبق روایات دینی کسانی که مسبتد در رای باشند هلاک می شوند.

آیت الله مکارم شیرازی داشتن شجاعت در تصمیم گیری‌های کلان را شاخصه دیگر رییس جمهور ذکر کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین شجاعت‌ها این است که اگر خطایی از او سر زد اعتراف کند و در صدد اصلاح برآید، ‌بسیاری شجاعت دارند اما اگر خطا کردند این شجاعت را ندارند که بگویند اشتباه شد و جبران می‌کنیم.

*مساله تورم و بیکاری غوغا می کند

وي با تاکید بر این که رییس جمهور باید حل مشکلات مردم به ویژه گروهای مستضعف را در اولویت نخست قرار دهد، یادآورشد: در حال حاضر مساله تورم و بیکاری غوغا می‌کند و رییس جمهور باید تمام مشکلات مردم را در نظر بگیرد، البته بخشی از مشکلات تحمیلی از خارج از کشور است و بخشی نیز ناشی از سوء مدیریت و بخشی نیز ناشی از بی انصافی عده ای از مردم است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به روایتی از امام هادی (ع) اظهار داشت: حسادت همه حسنات انسان را از بین می ‌برد، خود برتر بینی سبب خشم مردم می‌شود .

معظم له افزود: کسی که خوود را بالاتر از همه بداند موجب خشم مردم و واکنش آنها در مقابل او شود .

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: خودپسندی، خوشیفتگی، خود برتر بینی و خود بزرگ بینی هرکدام دارای معنای است که هرکدام در یک شخص باشد مضموم است .

این مرجع تقلید بیان داشت: کسی که دارای صفت خود پسندی باشد، غرورش نمی‌گذارد در پیش دیگران حرف شنوی داشته باشد بلکه دیگران را تحقیر می‌کند .

آیت الله مکارم اظهارداشت: جهالت و بخیل بودند سرچشمه مفاسد گوناگونی است از جمله طمعکاری است .

این مرجع تقلید ادامه داد: مشکل اصلی امروز درو نکردن این صفات از خود است که باید از خدای متعال درخواست توفیق برای برطرف کردن این رذایل شود .

۱۳۹۲/۳/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...