نسخه چاپی

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

كاندیداهای بی‌تجربه یا كم ‌تجربه را باید كنار گذاشت

عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: رئیس جمهور علاوه بر رجل سیاسی مذهبی بودن، باید فردی مجرب در مدیریت كلان باشد. كسانی كه از چنین تجربه ای بی بهره اند، یا حتی كسانی كه مدیر ستادی بوده اند و تجربه ای از پیچیدگی های مدیریت صف نیاندوخته اند، قادر نخواهند بود كشور را آن هم پس از آسیب های سال های اخیر اداره كنند.

احمد توکلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۸ خرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه اگر ابعاد امانتی را که می خواهیم به یکی از هشت نامزد بسپاریم به درستی ندانیم، ای بسا اشتباهات تکرار شود، گفت: مهمترین موضوع کشور شرایط غیرقابل قبول اقتصادی است، چرا که اقتصاد ملی گرفتار رکود تورمی است، یعنی نرخ بیکاری و نرخ تورم هم زمان بالا است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: سوء سیاست ها، ضعف مدیریت ها، نداشتن الگوی درست، استبداد رأی و نیز دشمنی های کینه ورزانه با ملت ایران در قالب تحریم ها، هم اکنون کشور را گرفتار نرخ رشد منفی تولید و نرخ تورم ۳۲ درصد کرده است.

وی گفت: بازار متلاطم ارز که نزدیک به ۱.۵ سال تقریبا از مدیریت بی بهره بوده است، بی ثباتی را بر اقتصاد حاکم کرده است.

توکلی با تاکید بر اینکه طبق تجربیات کشورهای مختلف، حتی درمان بحران های ضعیف تر با تدابیر خوب و عاقلانه، لااقل دو سال طول می کشد، افزود: از نظر سیاست داخلی بحمدالله از ثبات برخورداریم، ولی کشمکش های سیاسی و بقایای فتنه ۸۸ و نیز مسائل انتخابات جاری دلخوری های زیادی را درون جامعه شکل داده که شاید با تسامح بتوان از آن به گسست یاد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه از نظر اجتماعی لااقل گسست بین نسلی، قانون شکنی و شکاف طبقاتی، با عوارض بی شمارش پیش چشم ماست، گفت: از حیث فرهنگی نیز در کنار توفیقات برجسته علمی، فنی و هنری و نیز جلوه های اخلاق و فداکاری، رواج دروغ، ریا و تزویر قابل انکار نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: در سیاست خارجی مقاومت بر حق مردم و نقش فزاینده ایران در منطقه قابل انکار نیست ولی تحریم های ظالمانه عرصه را بر مردم تنگ می سازد. البته نوسانات رفتارو موضعگیری های نامعقول و برخی مسئولان در افزایش هزینه های مقاومت موثر بوده است.

به گفته وی دیوانسالاری دولتی نیز به دلیل ساختارشکنی ها و هنجارشکنی های مخرب سال های اخیر و رواج فساد سیستمی اداره کشور را دشوار کرده است.

توکلی با طرح این سوال که در این وضعیت به چه کسی باید رأی داد؟ افزود: به نامزدی رأی دهید که تحلیل درستی از رویکردها و کارکردهای دولت های پیش از خود، به ویژه دولت فعلی داشته باشد. مثلا رویکردهای دولت فعلی در دوره اول عدالت خواهی، استقلال طلبی و مردم گرایی و همه آنها مطلوب بود ولی اکثر کارکردها در مسیر دیگری سیر کرد و رویکردهایش نیز در دوره دوم تغییراتی منفی داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: نامزدها با صراحت باید بگویند با کدام رویکرد و کارکرد دولت های سازندگی، اصلاحات و احمدی نژاد موافق و با کدامشان مخالفند تا معلوم شود در صورت صدارت با مردم و کشور چه می کنند. در این مسیر تعصبات و انصاف نامزدها نیز شناخته می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: رئیس جمهور باید صادقانه به نظام وفادار و متعهد به ولایت فقیه و در عین حال صاحب نظری با استقلال رأی باشد که خود مسئولیت کارهایش را برعهده بگیرد و بار مسئولیت خویش را که بر گردن رهبری یا ارکان دیگر نظام قرار ندهد.

وی افزود: رئیس جمهور علاوه بر رجل سیاسی مذهبی بودن، باید فردی مجرب در مدیریت کلان باشد. کسانی که از چنین تجربه ای بی بهره اند، یا حتی کسانی که مدیر ستادی بوده اند و تجربه ای از پیچیدگی های مدیریت صف نیاندوخته اند، قادر نخواهند بود کشور را آن هم پس از آسیب های سال های اخیر اداره کنند، چه رسد به اینکه تحول ایجاد کنند. رئیس جمهوری می خواهیم که اوضاع را جمع کند و کارنامه اجرایی قابل قبول داشته باشد.

توکلی با بیان اینکه مهمترین دغدغه ملت مشکلات معیشتی است، گفت: عوامل متعدد و پیچیده ای وضع را به اینجا کشانده است. مردم خوب ما در انتهای زنجیره، تلخی میوه این فرایند را به شکل از دست رفتن قدرت خریدشان، کاهش عجیب ارزش پس اندازشان، بیکاری جوانان تحصیلکرده و تاخیر ازدواج آنان، بیکاری نان آور خانواده شان و فشارهای سخت تهیه مسکن ومشابه اینجا می چشند ولی ساده انگاری و دادن وعده حل مشکلات به شکل ضربتی و سریع یا نشانه فقدان دانش اقتصاد است یا حاکی از سیاسی کاری و قصد مردم فریبی.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: نامزدهای بی تجربه یا کم تجربه را کنار بگذارید، حتی مجربان آنها نیز علامه دهر نیستند و باید گروهی کار کنند. قانون اساسی اعمال قوه مجریه را وظیفه رئیس جمهور و وزرا می داند. یعنی قوه مجریه به ریاست رئیس جمهور از جمعی از سیاستمداران مجرب تشکیل می شود.

وی ادامه داد: در سال ۸۴ به آقای احمدی نژاد پیشنهاد دادم که ۳ نفر از رقیبان باتجربه اش را برای عضویت در کابینه دعوت کند، ابتدا پذیرفت ولی بعد پیغام داد که من در دولت ژنرال نمی خواهم! بعد دیدیم که چه شد. حالا هم باید معلوم شود هر نامزدی با چه کسانی می خواهد کشور را اداره کند. آدم ها به اندازه قد و قواره خودشان همکار برمی گزینند. اگر کم تجربه و ضعیف باشند، دولت ضعیف خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: هر نامزدی لااقل باید ۶ همکار فرابخشی خود را معرفی کند تا مردم بدانند سکانداران قوه مجریه که در کنار ناخدای دولت قرار می گیرند، چند مرده حلاجند.

توکلی گفت: هر نامزدی باید معاون اول، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی، وزیر کشور، وزیر اقتصاد و وزیر امور خارجه خویش را پیش از رأی گیری مشخص و اعلام کند. اگر نامزدی نتواند ۶ شخصیت همطراز خودش را پیش از روز رأی گیری راضی به همراهی نماید، باید شک کرد که او قادر به اصلاح امور باشد. چون احتمالا ژنرال و افسر ارشد که هیچ، افسر جزء هم نخواهد داشت، باید به درجه دار و سرباز تن دهد، چنانکه احمدی نژاد چنین کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: نامزدها باید به جای ردیف کردن اهداف خوب، در هر حوزه یکی دو دغدغه اصلی خویش را مطرح کنند و با صراحت بگویند که با چه راهکار و سیاستی به دنبال رفع آن دغدغه ها خواهند بود. مثلا روشن و صریح بگویند با بازار ارز چه می کنند، با نرخ ارز چطور، هدفمندی را چگونه هدایت می نمایند؟ با یارانه نقدی چه خواهند کرد؟ تولید را چگونه سروسامان خواهند بخشید؟

وی افزود: در دوران دو سه ساله رکود از مستضعفان جامعه چگونه حمایت می کنند؟ دقیقا با فساد اقتصادی چه برخوردی می کنند؟ یا در عرصه سیاسی به روشنی ابراز کنند که با آزادی رسانه ها چگونه برخورد خواهند کرد؟ نظرشان درباره حزب و تحزب چیست؟ یا برای نجات بودجه دولت از نفت چه خواهند کرد؟

توکلی بیان کرد: در سیاست خارجی، بنابر اعتقاد اسلامی و تجربه تاریخی از نظام سلطه می دانیم که با غرب استیلا طلب تعارض ذاتی داریم. ظرفیت برخاسته از اسلام، وطن دوستی و عزتمندی ایرانیان که باهمت امام، شهدا و رهبری سامان و جهت یافت تاکنون مقاومت مردم را در برابر ستزه های غرب تداوم بخشید. اما مدبرانه و حکیمانه برخورد کردن می تواند نتایج این مقاومت را افزون سازد و هزینه های آن را کاهش دهد. دیپلماسی اعلام موضع نیست، مذاکره و چانه زنی مدبرانه است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: نامزدها باید با صراحت بگویند تنش زدایی همراه با محور شرارت خوانده شدن یا تعاملی که نتیجه آن صدور حکم جلب برای آقای هاشمی رفسنجانی در قضیه میکونوس بود یا کاغذپاره خواندن قطعنامه ها و یا همه مشکلات را به گردن تحریم انداختن، کدام را ترجیح می دهند؟ با صراحت موضع خویش را درباره رویکردها و کارکردهای دولت های گذشته به ویژه دولت احمدی نژاد معلوم کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: باید نامزدها را به دو دسته مجرب و غیرمجرب تقسیم کرد و در عین حال از همه خواست که بگویند با کی می آیند؟ با چی می آیند و برای حل کدام مشکل اولویت قائلند؟

۱۳۹۲/۳/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...