نسخه چاپی

امتيازي كه فقط جليلي دارد

ولایتی از جلیلی جلو زد

آخرین نظر سنجی از سوی یك نهاد فرهنگی و رسانه ای كه در اغلب دوره های انتخاباتی ملاك ستادهای انتخاباتی و تحلیل فعالان سیاسی است نشان می دهد كه قالیباف ۲۹ درصد، علی اكبر ولایتی ۱۷ درصد و سعید جلیلی ۱۲ درصد آرا را در اختیار دارد. باقی نامزدها نیز زیر ۱۰ درصد هستند.

امتیازی که فقط جلیلی دارد
آخرين نظرسنجي نهادهاي رسمي و معتبر نشان مي‌دهد كه رشد سعيد جليلي در نظرسنجی ها بیش از سایر کاندیداها است. البته مدتی است که حول و حوش ۱۱ تا ۱۳ درصد ثابت مانده است. برخی دلیل یخ زدگی آرای جلیلی را بعد از حضور وی بر قاب شیشه ای تلویزیون می دانند.
اما رشد اقبال مردمي به سوي جليلي ناشي از چيست؟ جليلي به دليل ويژگي‌هاي رسانه‌اي كه دارد قدرت جذب رأي بالايي ندارد. سؤال اين است كه جليلي با چه موتور محركه‌اي توانسته است در نظرسنجي‌ها رشد كند؟ رمز اين توفيق را بايد در سبد رأي آنها ديد. سبد رأي هر كانديدايي را بايد متناسب با ۳ جنس رأي ارزيابي كرد: سازمان رأي، رأي مؤثر، پايگاه رأي اجتماعي.

سازمان رأي مربوط به سازمان‌هاي مدني و غيرمدني است كه اگر رأس آن به سمت يك كانديدا گرايش پيدا كند باقي اعضا نيز متناسب با رأس هرم، نگاه و نظر و رأي و موضع خود را تنظيم مي‌كنند.
پايگاه رأي نيز همان رأي توده‌ها است كه تنها روز رأي‌گيري خود را نشان می دهد.
رأي مؤثر نيز رأي افرادي است كه براي حمايت از كانديداي خود تعصب دارند و تنها يك رأي محسوب نمي‌شوند؛ چراكه همه توان خود را براي جذب رأي ديگران به‌ كار مي‌گيرند. در تبليغات خياباني و رسانه‌اي فعال هستند. هر كدام براي خود يك ستاد محسوب مي‌شوند و با توان بالا به صورت خودجوش براي جذب رأي تلاش مي‌كنند.

آرايش صحنه انتخابات در روزهاي آينده را بايد متناسب با سبد رأي كانديداها ديد. پايگاه رأي اجتماعي كانديداها متناسب با سابقه ذهني است كه از هر نامزد دارند. عامل ديگر نيز تبليغات آنها در رسانه ملي است. مردم با توجه به شناخت تاريخي كه از كانديداها دارند و همچنين نحوه بيان و برنامه آنها در رسانه ملي پاي صندوق مي‌روند.
اما دو مؤلفه ديگر در رقابت نامزدها بسيار مؤثر است و برخلاف مؤلفه اول قابل مديريت است. سازمان رأي و رأي مؤثر.

اين دوره كانديداهاي اصلاح‌طلب سازمان رأي ندارند. چون از سوي هيچ حزبي حمايت نمي‌شوند. نهادهاي غيرمدني نيز با جريان اصلاحات و كارگزاران نيستند. اصلاح‌طلبان، عارف و روحاني را بدلي مي‌دانند يا حداقل از خودشان نمي‌دانند. بنابراين تخم‌مرغ‌هاي خود را ترجيح مي‌دهند با سكوت حفظ كنند تا اينكه در سبد اين دو قرار دهند. بخشي هم راه تحريم را در پيش گرفتند كه داستان آنها جدا است.

بين كانديداهاي اصولگرا تنها جليلي و حدادعادل هستند كه داراي سازمان رأي هستند. جليلي از سوي برخي جريانات اصولگرا حمايت مي‌شود و حدادعادل نيز از سوي اصولگرايان تحول خواه مورد حمايت است. هر كدام نيز به نسبتي از سوي برخي نهادهاي مذهبي و افراد داراي پايگاه اجتماعي حمايت مي‌شوند. بنابراين تنها اين دو هستند كه مي‌توانند روي سازمان رأي حساب كنند. رأي شخصيت‌هاي برجسته و چهره‌ها نيز حكم سازمان رأي را دارد. چون اگر نظر اين چهره‌ها آشكار شود، طرفدارن آنها نيز به همان نامزد رأي مي‌دهند.
شايد ولايتي نيز به دليل اينكه برنامه اقتصادي وي را نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران مي‌نويسد، بتواند از سازمان رأي توليدكنندگان و تجّار استفاده كند. هرچند با تسامح مي‌توان اتاق بازرگاني و وابستگان به آن را يك سازمان رأي به حساب آورد.

اما مؤلفه مهم‌تر و كارسازتر آراي مؤثر است. جوانان متعصبي كه با توجه به اهداف آرماني خود استفاده از هر سطح و ابزار تبليغاتي دريغ نمي‌ورزند و با تمام توان در صحنه هستند. در ميان همه كانديداها سعيد جليلي در داشتن اين پايگاه رأي از همه جلوتر است.
پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان، پس از رد صلاحيت ‌هاشمي روحيه خود را از دست داده است و بعيد است جوانان اصلاح‌طلب عارف و روحاني را متناسب با آرمان‌هاي‌شان ببينند.

اخيراً از عارف فيلمي منتشر شده است كه پاي سخنان رهبري در نماز جمعه نشسته است و با شور و هيجان گوش مي‌دهد و به سبب ناراحتي رهبری از حوادث بعد از انتخابات ۸۸ ، متاثر است و گريه مي‌كند. رسانه‌هاي ضدانقلاب همين را بهانه كردند كه مگر مي‌شود چنين فردي نامزد اصلاح‌طلبان باشد. حسن روحاني نيز از جامعه روحانيت است و بعيد است اصلاح‌طلبي حاضر باشد براي عضو جامعه روحانيت كار تبليغاتي مؤثر كند، هرچند رأيش را به نفع روحاني به صندوق بيندازد.

قاليباف و حدادعادل و ولايتي نيز كمتر از اين دست حاميان و طرفداران برخوردارند. تنها نامزدي كه مي‌تواند بر آراي مؤثر خود تكيه كند سعيد جليلي است.
بخشی از بچه‌هاي هيئتي و بسيجي و متدين و اهل نماز جمعه و طلاب و غيره حامي جليلي هستند و با انگیزه و پرتوان براي وي كار مي‌كنند. طرفداران جليلي را بايد از جنس آراي مؤثر به حساب آورد كه تنها يك رأي محسوب نمي‌شوند و براي موفقيت نامزد مورد توجه خود تلاش مي‌كنند همه اطرافيان و جامعه را مجاب سازند كه به نامزد مدنظر آنها رأي دهد. توفيق سعيد جليلي در حضور اين دست حاميان است.
سعید جلیلی نشان داده است که برنامه خاصی برای ریاست جمهوری ندارد. شاید هم بنا ندارد برنامه خود را اعلام کند. بیان جذابی نیز ندارد. علاقه ای هم به نقد طرفین انتخابات ندارد. هرچه دارد از آرای موثر است. باید بر سازمان دادن همین آرا تاکید کند.

البته حضور میدانی نیز باید از جنس همان تعلق خاطر پایگاه رای موثر باشد. نمی شود نامزدی مدام بر سادگی تبلیغاتی تاکید کند ولی پوسترهای رنگی آنچنانی در همایش هایش توزیع شود.
اگر جلیلی قدرت سازمان دادن این پایگاه رای را داشته باشد می تواند امیدوار باشد که بماند. در غیر این صورت ولایتی رقیب سرسخت اوست. قالیباف نیز فاصله اش زیاد است. حدادعادل هم خیز برداشته است. اصلاح طلبان هم برنامه ها دارند.

موسوی و خاتمی روی آنتن
شب گذشته عارف جلوی دوربین قرار گرفت. عارف در طول برنامه تلاش کرد بر اصلاح طلبی خود تاکید کند. شاید علت اصلی این است که برخی اصلاح طلبان وی را نامزد جریانی خود نمی دانند. حتی خبر حمایت خاتمی از عارف نیز به سرعت از سوی ستاد رئیس جمهور دولت اصلاحات تکذیب شد. به همین دلیل عارف تلاش کرد نشان دهد از جنس جریان اصلاحات است و البته نیز تنها اوست.
به همین دلیل چند بار با تاکید نام خاتمی و موسوی را در سخنان خود برزبان آورد. این درحالی است که مدتها است نام خاتمی و بالاخص موسوی از روی آنتن رسانه ملی حذف شده است. حتی قالیباف نیز زمانی که می خواست از دولت اصلاحات تعریف کند نام خاتمی را بکار نبرد. تاکید خاص عارف بر بکار بردن نام خاتمی شاید برای رأی سازی باشد.

اما آیا عارف با تکرار نام خاتمی و موسوی روی آنتن می تواند رأی اصلاح طلبان را از آن خود کند.
عارف همچنین قول داد که تا انتها خواهد ماند. روز گذشته خبری منتشر شد که جمعی از مشاوران خاتمی طرحی به وی داده اند که بر مبنای آن روحانی نامزد اصلاح طلبان و عارف به عنوان معاون اول وی از انتخابات انصراف دهد.

رنگ خاکستری توکلی در انتخابات
احمد توکلی این روزها تمایلی به اعلام علنی مصداق انتخاباتی مدنظر خود ندارد. شاید علنی ساختن حمایتش را مانعی برای موضع انتقادتی خود بعد از تشکیل دولت یازدهم می داند. شاید هم بعد از تجریه احمدی نژاد دست و دلش می لرزد. البته او سال ۸۸ تاکید داشت که یک رأی دارم و آن را برای احمدی نژاد به صندوق می اندازم اما هیچ حمایتی از او نخواهم کرد.

با این حال گمانه زنی های جریانی حاکی از آن است که وی با حفظ انتقاداتی که از حدادعادل و قالیباف دارد از هردو حمایت می کند. احمد توکلی طی ماه های گذشته بیشتر وقت خود را بر کنترل رفتارهای خطرساز دولت در حوزه اقتصاد صرف کرده است تا نقش آفرینی انتخاباتی. هرچند بعد از ردصلاحیت آیت الله هاشمی و پیش از اعلام موضع وی نامه ای مهر و موم شده خطاب به وی می نویسد که شاید صبحانه روز های آینده الف، بخشی هائی از آن را منتشر کند. البته اگر موفق به کسب رضایت توکلی شود.
اما توکلی روز گذشته در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس کمی از رنگ خاکستری خارج شد و مواضع انتخاباتی خود را روشن کرد.
وی ابتدا تصویری از وضعیت اقتصادی سیاسی کشور ارائه داد تا در گام بعد نتیجه گیری کند که دولت بعد باید دست کاردان و مجری باتجریه و مرد کهن سپرده شود و اینطور تصریح کرد که " نامزدهایی که از چنین تجربه‌ای بی‌بهره‌اند یا حتی کسانی که مدیر ستادی بودند و تجربه‌ای از پیچیدگی‌های مدیریت سخت نیاندوخته‌اند، قادر نخواهند بود کشور را، آن هم پس از آسیب سال‌های اخیر اداره کند؛ چه رسد به آنکه تحول ایجاد کند."

۳ پیشنهاد هم مطرح کرد:
اول اینکه نامزدها باید با صراحت بگویند با کدام رویکردها و کارکردهای دولت سازندگی، اصلاحات و احمدی‌نژاد، موافق و با کدام یک مخالفند؟
دوم اینکه هر نامزدی باید معاون اول، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی، وزیر کشور، وزیر خارجه و وزیر اقتصاد خود را پیش از روز رأی‌گیری مشخص و اعلام کند. اگر نامزدی نتواند ۶ همکار خود را پیش از رای‌گیری معرفی کند، باید شک کرد که او قادر به اصلاح امور باشد.
و سوم نیز اینکه نامزدها باید به جای ردیف کردن طولانی اهداف خوب در هر حوزه یکی دو دغدغه اصلی خود را مطرح کند و به صراحت بگویند که با چه راهکارها و سیاستی به دنبال رفع آن دغدغه‌ها خواهند بود.
توکلی نکته ای هم کلیدی در نسبت کاندیداها با ولایت فقیه مطرح و البته گذرا عبور کرد:" رئیس‌جمهور باید صادقانه به وفادار به ولایت فقیه و در عین حال صاحب‌نظری با استقلال رأی باشد که خود مسئولیت کارهایش را بر عهده بگیرد."

ولایتی از جلیلی جلو زد
آخرین نظر سنجی از سوی یک نهاد فرهنگی و رسانه ای که در اغلب دوره های انتخاباتی ملاک ستادهای انتخاباتی و تحلیل فعالان سیاسی است نشان می دهد که قالیباف ۲۹ درصد، علی اکبر ولایتی ۱۷ درصد و سعید جلیلی ۱۲ درصد آرا را در اختیار دارد. باقی نامزدها نیز زیر ۱۰ درصد هستند.
نتایج این نظر سنجی در حالی است که پیش از آغاز برنامه های تبلیغاتی رسانه ملی، سعید جلیلی با رشد قابل توجه ای توانسته بود ولایتی را پشت سر گذارد.

جلسه داغ امام صادقی ها
روز دوشنبه سعید جلیلی به جمع همکاران و هم دوره ای های خود در دانشگاه امام صادق رفت تا به سوالات آنها جواب دهد. جلسه با حضور اساتید مختلف دانشگاه امام صادق با گرایش ها و رشته های مختلف برگزار شد. در این جلسه هرکدام از اساتید سوالات خود از جلیلی را مطرح کردند و وی نیز به برخی از آنها پاسخ داد.
نکته مهم این است که بعد از مراسم قریب به اتفاق حاضرین، جلسه را مفید ندانستند. الف به ستاد آقای جلیلی پیشنهاد می کند متن سوالات و پاسخ های جلیلی را کامل و بدون حذف منتشر سازد.

۱۳۹۲/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...