نسخه چاپی

تبدیل پساب آلاینده تصفیه روغن به قیر

عکس خبري -  تبديل پساب آلاينده تصفيه روغن به قير

شاید تولید فرآورده‌های نفتی از مهمترین عوامل آلودگی محیط زیست باشد اما یك شركت دانش بنیان كشورمان قیری تولید می‌كند كه از آسیب‌های زیست محیطی می‌كاهد!

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این شرکت مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق شده است از پساب حاصل از فرآیند تصفیه در کارخانه‌های تصفیه روغن، قیر تولید کند.

لجن حاصل از تصفیه روغن نیز یک سیال روغنی است که به دلیل حلال ناپذیری نمی‌توان آن را به راحتی از بین برد و باید از ورود آنها به محیط زیست جلوگیری کرد.

پیشتر این پساب های روغنی به دو روش در کشور استفاده مجدد می‌شد؛ نخست روش اسیدی که فلزات سنگین را وارد محیط زیست می‌کرد و سازمان محیط زیست نیز دیگر اجازه احداث کارخانه‌های این چنین را نمی‌دهد و دیگری روش خاک که هزینه بازیافت آن بالاست و کیفیت محصول حاصل از آن نیز بسیار پایین است.

سعید حاتمی، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگوی خود با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ماده اولیه تولید این قیر توضیح داد: هر کارخانه تصفیه روغن بر اساس میزان تولید خود از دو تا 20 تن لجن تولید می‌کند که به شدت آلوده کننده است و نباید وارد محیط زیست شود.

به گفته وی این لجن طی 30 سال گذشته در حوضچه‌هایی در کشور جمع‌آوری شده و اکنون تبدیل به ماده اولیه مناسبی برای تولید قیر شده است.

حاتمی با اشاره به اینکه کارخانه‌های تصفیه روغن با نگهداری این لجن مشکلات زیادی دارند و نمی‌توانند آن را به عنوان پساب صنعتی وارد محیط زیست کنند، خاطرنشان کرد: ما اکنون این توانایی را داریم که این لجن را طی یک فرآیند اسیدزدایی در راکتورهای بزرگ میکس کنیم، افزودنی‌های خاصی به آن بیفزاییم و در نهایت با گازگیری از آن، قیر تولید کنیم.

تولید 800 کیلوگرم قیر از یک تن پساب

طبق برآوردهای وی و همکارانش از هر تن پساب تصفیه روغن می‌توان 800 کیلوگرم قیر تولید کرد که میزان تولید روزانه بر اساس تولید پساب هر کارخانه، متفاوت است.

حاتمی ادامه داد: هم کنون 120 کارخانه تصفیه روغن در کشور فعالیت می‌کنند که میزان پساب آلاینده محیط زیست آنها از دو تا 20 تن است. افزون بر تولیدات این کارخانه‌ها در طول روز، پساب کارخانه‌ها در طول 30 سال گذشته نیز انبار شده و باقی مانده است.

به اعتقاد او این انبار پساب می‌تواند ماده اولیه مناسبی برای تولید قیر باشد وهزینه تولید قیر را به حداقل برساند.

حاتمی درباره فرآیند تولید این قیر گفت: ترجیح ما بر این است که سایت تولید قیر در کنار کارخانه اصلی تصفیه روغن راه‌اندازی شود تا در زمان تولید پساب بلافاصله از آن استفاده کند؛ چرا که لجن باقیمانده به مرور زمان سفت می‌شود و برای تولید قیر باید آن را گرم و روان کرد. هر چند که می‌توان این سایت‌ها را در کنار انبار جمع‌آوری این پساب‌ها نیز بر پا کرد.

به گفته این فناور، طرح پایلوت صنعتی تولید قیر از پساب تصفیه روغن در یکی از کارخانه‌های تصفیه شهرستان ساوه اجرا شده، مشکلات آن بر طرف شده و هم اکنون نیز در حال کار است.

حاتمی در پایان تصریح کرد: قیری که با روش این شرکت تولید می‌شود با کیفیت‌ترین قیر موجود در کشور نیست و قاعدتا در ردیف قیرهای تولید شده در پالایشگاه‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما در بازه قیر قرار دارد و می‌تواند استفاده‌های مختلفی داشته باشد و مهمتر اینکه هزینه تولید آ‌ن یک سوم تا یک چهارم هزینه تولید دیگر قیرها در کشور است.

۱۳۹۲/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...