نسخه چاپی

دورنمای انتخابات ایران ازچشم‌انداز غربی ها

رسانه‌های غربی معتقدند سیاست خارجی ایران پس از انتخابات تغییری نخواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از کیهان، روزنامه واشنگتن‌پست دراين‌باره نوشت: حذف افراد چالش‌ برانگيزي مانند هاشمي‌رفسنجاني و اسفنديار مشايي، موفقيت ديگري براي حاکميت جمهوري اسلامي بود. نهايت تسلط حاکميت بر امور هفته گذشته با اعلام اسامي نامزدهاي واجد صلاحيت نمايان شد. شوراي نگهبان دو نامزد چالش‌انگيز را واجد صلاحيت ندانست و ۸ نامزد باقي‌مانده در گود رقابت وفادار به جمهوري اسلامي هستند. اقدام شوراي نگهبان نااميدکننده بود.
واشنگتن‌پست با بيان اينکه مذاکرات هسته‌اي ۱‍+۵ با ايران در برزخ مانده، مي‌نويسد: دولت اوباما منتظر نتيجه انتخابات ايران مانده است. اينک که در نتيجه رويکردهاي اوباما و حذف نامزدهاي چالش‌برانگيز رژيم از انتخابات، ظاهرا پيروزي ديگري براي جمهوري اسلامي در حال رقم خوردن است، زمان آن است که دولت اوباما در پي طراحي گام بعدي باشد.
از سوي ديگر شبکه خبري بلومبرگ در تحليلي خاطر نشان کرد: با رد صلاحيت ۲ نامزد مستقل [!]، مذاکره‌کنندگان آمريکايي و اروپا اميد چنداني به تشکيل دولتي اهل نرمش و سازش پس از انتخابات ايران وجود ندارد. ۸ نامزد موجود از نيروهاي نزديک به حاکميت هستند.
بلومبرگ با اشاره به تحريم‌هاي تصويب شده در کنگره آمريکا مي‌نويسد: اعضاي کميته امور خارجه مجلس نمايندگان آمريکا که به اتفاق بررسي اين طرح را توصيه کردند، ظاهرا براين باورند که افزايش تحريم‌ها به سازش بيشتري از سوي ايران منجر خواهد شد، اما خلاف اين امر درست است. به نظر مي‌رسد رهبر عالي ايران تاکنون متقاعد شده که هدف آمريکا از تحريم‌ها، تغيير رژيم ايران است. تحريم‌ها فقط ممکن است به تعميق چنين سوءظني کمک کند و مقاومت ايران در اين زمينه را افزايش دهد.
بلومبرگ افزود: مذاکره‌کنندگان غربي با روي‌کارآمدن رئيس‌جمهور جديد در ايران بايد نقشه راه مبتني بر اقدام متقابل را پيشنهاد کنند. حق غني‌سازي، شرط لازم ايران براي پيگيري مذاکرات و فقدان آن مانعي در مسير مذاکرات عنوان شده است.

۱۳۹۲/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...