نسخه چاپی

دبير كميته اقتصادي ستاد انتخاباتي جليلي:

ظرف چهار سال وابستگی بودجه جاری به نفت باید قطع شود

عکس خبري -ظرف چهار سال وابستگي بودجه جاري به نفت بايد قطع شود

دبیر كمیته اقتصادی ستاد انتخاباتی دكتر جلیلی گفت: تیم اقتصادی دكتر جلیلی برنامه‌ریزی كرده كه ظرف 4 سال آینده وابستگی بودجه جاری كشور به نفت را قطع كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الله عبدالملکی امروز در جمع مردم همدان با بیان اینکه واژه‌های عدالت، تکلیف‌مداری و مهرورزی خراب شده است، اظهار داشت: در این دوره از انتخابات افراد بزرگواری تأیید صلاحیت شدند و انتخاب بین بد و بدتر نیست بلکه انتخاب بین خوب و خوب‌تر است.

وی ادامه داد: در این شرایط که همه کاندیداها خوب هستند، باید به یک نفر رأی داد و حمایت از یک کاندیدا به منزله نفی دیگر افراد نیست.



* سه ویژگی قابل بررسی کاندیداها شخصیت فردی، اندیشه و گفتمان است

دبیر کمیته اقتصادی ستاد انتخاباتی جلیلی در ادامه با اشاره به اینکه کاندیداها را باید از سه بعد بررسی کرد، بیان داشت: ویژگی‌های شخصیتی فرد، اندیشه و گفتمان و برنامه‌های کاندیداها برای اداره کشور سه ویژگی است که باید بر اساس آنها کاندیداها را بررسی و انتخاب کرد.

وی با تأکید بر این که شخصیت فردی بر روی نوع عملکرد مؤثر است،‌ اضافه کرد: در تاریخ اسلام بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به اسلام بزرگانی وارد کردند که ظاهر خوب اما درون بدی داشتند.



* چهار ویژگی رئیس جمهور دانشمند، مؤمن، با تجربه و دارای توان مدیریت است

عبدالملکی تصریح کرد: یک رئیس جمهور باید دانشمند، مؤمن، با تجربه و با توان مدیریت راهبردی باشد و این چهار ویژگی اساسی احراز ریاست جمهوری است.

وی در ادامه با بیان اینکه جلیلی در مذاکرات 1+5 با اقتدار حرکت کرده و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به بهترین شکل در دنیا پیگیری کرده است، ابراز داشت: در مقاطعی عزت ایران اسلامی زیر پا گذاشته شد و نمایندگان ایران عزت کشور را به بهانه‌های مختلفی چون تحریم، تهدید و معیشت مردم پایین آوردند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: انحراف بزرگان از شخصیت آنها شروع می‌شود اما توطئه‌ها از اندیشه شکل گرفته و باید اندیشه افراد را شناخت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما نمی‌گوییم جلیلی گزینه رهبری است، بلکه در ملاک‌هایی که مقام معظم رهبری بیان می‌کند می‌گنجد، اذعان داشت: جلیلی در چارچوب گفتمان انقلاب، اسلام، امام و رهبری حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مدیران در ظاهر گفتمان ولایت و اسلام دارند اما برنامه‌های آنها غیر از این گفتمان است که این موضوع نشانگر التقاط است.

دبیر کمیته اقتصادی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی ادامه داد: برنامه باید از اندیشه اسلامی برآمده باشد و اگر برنامه نداشته باشیم وضعیت ایران الان را خواهیم داشت، و بعد از گذشت 34 سال از انقلاب به جایگاهی که نظام اسلامی باید می‌رسید، نرسیدیم.



* سطح برخورداری مناطق مختلف در جامعه متفاوت است

وی اضافه کرد: بعد از گذشت 34 سال از انقلاب با توجه به اینکه پیشرفت‌های زیادی داشتیم اما فقر، تورم، بیکاری، احتکار، دامن‌گیر کشور شده و رفاه و سطح برخورداری مناطق متفاوت است و در برخی از مناطق امکانات عجیب و غریبی وجود دارد و در بعضی دیگر از مناطق مردم آب شرب هم ندارند.



* فرهنگ اقتصادی ما افتضاح است

عبدالملکی گفت: فرهنگ اقتصادی ما افتضاح است، مردم وقتی متوجه می‌شوند دلار 2 هزار تومان گران شده از استاد دانشگاه تا پایین‌ترین فرد جامعه برای خرید دلار هجوم می‌برند.

وی فرهنگ اقتصادی غلط را نتیجه الگوهای غلطی دانست که دولت‌ها اتخاذ کردند و افزود تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد باید مبتنی بر دانش و عقلانیت باشد و نمی‌توان هوایی تصمیم اقتصادی اتخاذ کرد.

عضو تدوین کننده برنامه اقتصادی دکتر جلیلی در ادامه با بیان اینکه در کشور 4 هزار استاد اقتصاد وجود دارد، گفت: رئیس جمهور باید خطوط اصلی اقتصاد را مشخص کند و جزئیات آن را با استفاده از متخصصین و افرادی که تجربه کافی دارند برنامه‌ریزی کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور به یک برنامه اقدام نیاز دارد، تصریح کرد: رئیس جمهور در تنظیم برنامه‌های خود اگر نتواند از 10 هزار نفر از اساتید و متخصصین استفاده کند، صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد.

عبدالملکی افزود: برنامه اقتصادی دکتر جلیلی بر اساس گفتمان اقتصاد اسلام و انقلاب اسلامی است که در راستای حفظ عزت و رعایت حقوق اقشار ضعیف جامعه تنظیم می‌شود.

وی اضافه کرد: ما به دنبال طراحی الگوی اسلامی ایرانی در کشور هستیم که در کوتاه مدت به ثمر نمی‌رسد اما در کوتاه مدت دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم در بخش مسکن، تورم، بیکاری و افزایش تولید در راستای اشتغال جوانان هستیم.



* با کاهش تولید اشتغال ایجاد نمی‌شود

دبیر کمیته اقتصادی ستاد انتخاباتی جلیلی با بیان این که برنامه‌های اقتصادی دکتر جلیلی در 17 عنوان اصلی در حوزه سیاست‌های ارزی و کاهش وابستگی به نفت است، بیان داشت: با کاهش تولید اشتغال ایجاد نمی‌شود و اگر در این وضعیت که تولید کاهش می‌یابد، کسی ادعای ایجاد اشتغال کند دروغ می‌گوید.



* کاهش مناقشات سراب است

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی به دنبال کاهش مناقشات بین‌المللی هستند، اظهار داشت: کاهش مناقشات یک سراب است و گفتمانی که بر اساس سازش باشد، باعث پیشرفت کشور نخواهد شد.

عبدالملکی گفت: ایران 35 سال پیش انقلاب کرد و امریکا نظام اسلامی را طرد کرد و هم‌زمان مصر در این مدت به امریکا نزدیک شد و بعد از گذشت این سال‌ها امریکا شیره اقتصادی مصر را کشیده و در مقابل ایران در طول این مدت پیشرفت‌های زیادی کرده است.



* ظرف چهار سال وابستگی بودجه جاری به نفت باید قطع شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تیم اقتصادی دکتر جلیلی برنامه‌ریزی کرده که ظرف 4 سال آینده وابستگی بودجه جاری کشور به نفت را قطع کند، ابراز داشت: نفت برای دولت‌ها به عنوان منبع سهل‌الوصول خوشایند است و هیچ دولتی حاضر به از دست دادن این منبع نیست.

دبیر کمیته اقتصادی ستاد انتخاباتی جلیلی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده در ظرف 8 تا 10 سال آینده وابستگی بودجه عمرانی کشور به نفت قطع خواهد شد و 8 سال دیگر یا باید نفت استخراج نکنیم و یا در صورت استخراج در کشور فرآوری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ارزش افزوده هر بشکه نفت در دنیا یک هزار و 200 دلار است، تصریح کرد: ما هر بشکه نفت خام را 100 دلار صادر می‌کنیم و سیاست قاطعی بر روی قطع وابستگی به نفت را داریم البته میادین مشترک را استخراج خواهیم کرد.



* طرح بنگاه‌های زود بازده خوب بود

عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه طرح بنگاه‌های زود بازده خوب بود، بیان داشت: در اجرای طرح بنگاه‌های زود بازده و تعاونی برای اینکه افراد متضرر و ورشکسته نشوند، قبل از پرداخت تسهیلات به آنها آموزش‌های لازم را باید داد.

وی با بیان این که در راستای اقتصاد مردمی باید از این طرح حمایت کرد، خاطرنشان کرد: بنگاه‌های زود بازده و کوچک خانگی اساس اقتصاد چین را تشکیل داده و با حمایت‌های اصولی بیکاری رفع می‌شود.

دبیر کمیته اقتصادی ستاد انتخاباتی جلیلی در ادامه با بیان اینکه بیش از 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون حمایت و آموزش، به بخش خصوصی پرداخت شده است، اذعان داشت: بیکارانی که از این تسهیلات استفاده کردند به بیکاران بدهکار تبدیل شدند و در حالی که می‌توان با استفاده از 20 هزار نفر نیروی بخش خصوصی بدون اینکه دولت هزینه‌ای کند با ساماندهی بخش خصوصی را با ارائه آموزش‌هایی به سمت تولید سوق داد.



* تورم ریشه ساختاری دارد/ اختلال نظام عرضه و تقاضا عامل ایجاد تورم است

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تورم چهار عامل دارد، ابراز داشت: تورم بیش از 50 سال در کشور ریشه ساختاری دارد و یکی از دلایل تورم، اختلال در نظام عرضه و تقاضاست که با افزایش هزینه تولید باعث افزایش قیمت کالا می‌شود.

عبدالملکی افزود: یکی دیگر از عوامل تورم روانی، تولید کننده است که توهم افزایش هزینه‌های تولید دارد و عمل بعدی افزایش نقدینگی است که به افزایش تقاضا منجر می‌شود که این چهار عامل اساسی ایجاد تورم در اقتصاد است.



* تثبیت باز پولی راهکار کنترل تورم

وی ادامه داد: راهکار کنترل تورم تثبیت بازار پولی است که در حال حاضر بانک‌ها بدون قاعده خاصی فعالیت می‌کنند و سیستم بانکی ما بیش از 70 هزار میلیارد تومان طلب دارد و دومین راهکار رونق تولید است.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه به کسری بودجه سال 92 اشاره کرد و یادآور شد: بخشی از تورم و کسری بودجه مربوط به تحریم‌های غرب علیه کشور است و بخشی نیز به خاطر سهل انگاری دولت است.



* هیئت مدیره شرکت‌های سهام عدالت عملکرد خوبی ندارند

وی با بیان اینکه سهام عدالت بخشی از اقتصاد دولتی است که دارای برخی اشکالات است، خاطرنشان کرد: هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت خوب عمل نکردند و این افراد بیشتر به صورت کدخدا منشی انتخاب شدند و تخصص کافی برای اداره واحدهای صنعتی را نداشتند و تصمیمات آنها باعث ورشکستگی برخی شرکت‌های سود آور شد.

عبدالملکی به راهکارهای تقویت سهام عدالت اشاره کرد و گفت: با تقویت هیئت مدیره و برای این که سهام عدالت به عنوان یک تکه کاغذ در دست مردم نباشد، باید اجازه خرید و فروش سهام عدالت به افراد داده می‌شود.



* مدیران کل را با طرح داشبورد تعیین می‌کنیم

وی در پایان با بیان اینکه در کل کشور به 2 هزار مدیر کل نیاز داریم، افزود: برای تعیین این مدیران کل از طرحی با نام داشبورد استفاده می‌کنیم که افراد دارای شایستگی مدیریت را در سراسر کشور شناسایی و انتخاب می‌کنیم و شایسته سالاری مدنظر است.

۱۳۹۲/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...