نسخه چاپی

احمدی ن‍ژاد درگفتگوباZDF: ما خودمان را اداره می‌كنیم

رییس‌جمهور در مصاحبه با شبكه ZDF آلمان در رابطه یا تحریم ها علیه ایران گفت: به كار بردن ادبیات تحریم در برابر ملت ایران زشت و غلط بوده و روشی درست برای گفتگو با ملتی بزرگ كه اهل منطق و همكاری است، نیست.

به گزارش نمانیوز به نقل از مهر؛ دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ZDF آلمان که قسمتی از آن عصر امروز سه شنبه از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد به نکات مهمی اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اسرائیل ایران را به دلیل عدم شفافیت در برنامه هسته ای تهدید به حمله کرده است، اظهار داشت: آیا صهیونیست‌ها نیز در موضوع هسته‌ای خود شفافیت دارند؟ و آیا اینکه آنها بیش از 250 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند هیچ اشکالی ندارد؟

رییس‌جمهور افزود: این درست نیست که هرکس عضو ان‌پی‌تی(N.P.T) نباشد، آزاد است هر اقدامی که خواست انجام دهد و آنهایی که عضویت در ان‌پی‌تی را قبول کرده اند، مستحق این باشند که حقشان ضایع شده و صهیونیست‌ها بتوانند آن کشور را تهدید کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اصل وجود بمب اتم مخالف است و آن را سلاحی ضد اخلاق و بشریت می‌داند، گفت: البته کسانی هم که بمب اتم در اختیار دارند، دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند، چرا که در حقیقت دوره بمب اتم با جنگ دوم جهانی در تاریخ دفن شد.

رییس‌جمهور با طرح این سوالات که آیا صهیونیست‌ها توانستند به واسطه بمب اتم در مقابل حزب‌الله و حماس ایستادگی کنند؟ یا بمب اتم توانست اتحاد شوروی را نجات داده و یا آمریکا را موفق کند؟ اظهار داشت: بمب اتم متعلق به قرن گذشته بوده و هر کس به دنبال دستیابی آن است، عقب‌افتاده از تاریخ، انسانیت و سیاست است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه این سوال مطرح است که چرا باید عده‌ای صهیونیست حق داشته باشند تا همه ملت ها را تهدید کنند، گفت: آیا قانون نانوشته‌ای در دنیا وجود دارد که صهیونیست‌ها به واسطه آن بالاتر از همه مقررات بین‌المللی هستند و حق دارند همه ملت‌ها را تهدید کرده و به مردم آمریکا، اروپا و سایر ملت‌های جهان زورگویی کنند و اقدام به ترور و کشتار مردم بکنند؟

رییس‌جمهور با بیان اینکه چرا دولت‌های اروپایی به طور مطلق از صهیونیست‌ها حمایت کرده و ثروت مردم آمریکا باید برای آدم‌کشی در فلسطین و تهدید ایران هزینه شود؟ تصریح کرد: ایران یک کشور عاریه‌ای یا اشغال‌شده و یا دولتی اشغالگر نیست؛ بلکه ایران بیش از هفت هزار سال تاریخ و تمدن داشته و کشوری مستقل است.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا اسراییل را یک کشور مصنوعی تلقی می‌کنید، گفت: قطعاً همین‌طور است؛ چرا که اساس ایجاد این رژیم جعلی، برپایه یک طراحی استعماری برآمده از یک دروغ بزرگ است.

وی افزود: صهیونیست‌ها هیچگاه در سرزمین‌های اشغالی حاکم نبودند؛ آنها ماجرایی به نام هولوکاست ایجاد کردند و خسارت آن را از جیب مردم فلسطین برداشتند در حالی که آنان هیچ نقشی در ماجرا، جنگ جهانی و حوادث گوناگون نداشتند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا بر همین اساس است که معتقدید اسرائیل باید از صفحه روزگار حذف شود؟ با بیان اینکه ما معتقدیم اشغالگری، جنایت، دروغگویی، فریبکاری، تروریسم و حمله به زنان و کودکان باید از صحنه جهان حذف شود، گفت: ما همان چیزی را می‌خواهیم که ‌مردم فلسطین در صورت برگزاری رفراندوم آزاد درباره تعیین نوع حکومت، آن را انتخاب می‌کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران نمی‌خواهد دسترسی بیشتری به بازرسان آژانس برای بازرسی تمامی مراکزی که می‌خواهند، بدهد؟ اظهار داشت:‌ آژانس انرژی اتمی تاکنون بیشترین دسترسی‌ها را در ایران داشته و بیشترین همکاری با آژانس از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده است که اسناد و مدارک این موضوع را نشان می‌دهد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه چند مشکل در مسیر همکاری‌های ایران با آژانس انرژی اتمی وجود دارد، تصریح کرد: اول اینکه آژانس مستقل عمل نکرده و تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ است؛ این سوال مطرح است که آیا اگر ایران نیز در شورای امنیت سازمان ملل، صاحب حق وتو بود و یا یکی از کشورهای بلوک آمریکا به شمار می‌رفت، باز هم آژانس این‌طور با ما برخورد می‌کرد؟

رییس‌جمهور اضافه کرد: اشکال دوم در مسیر همکاری‌های ایران با آژانس، روش کار آژانس است به گونه‌ای که آنها از ما می‌خواهند تا ثابت کنیم انحرافی نداشته و سالم هستیم.

احمدی‌نژاد در واکنش به این گفته مجری شبکه ZDF مبنی بر اینکه آژانس انرژی اتمی معتقد است که اگر ایران تمامی درها را برای بازرسی باز کند، می‌توان عدم انحراف ایران در برنامه هسته‌ای را ثابت کرد، گفت: آیا کشورهای اروپایی از جمله آلمان اجازه می‌دهند تا دفتر خانم نخست‌وزیر و یا مسئولان این کشورها مورد بازرسی قرار بگیرد و یا اجازه می‌دهند که آژانس خارج از قانون عمل کند؟

رییس‌جمهور اظهار داشت: آژانس انرژی اتمی قانون و قرارداد مشخص دارد و نمی‌تواند استقلال ما را مخدوش کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: تجربه نشان داده که بسیاری از اطلاعات سری ما در مسیر همکاری ها با آژانس در اختیار دشمنان ملت ایران قرار می‌گیرد؛ همانگونه که در گذشته و در راستای همکاری با آژانس، اسامی دانشمندان خود را در اختیار آنها قرار دادیم اما این اسامی منتشر شد و دانشمندان ما توسط صهیونیست‌ها کشته شدند؛ حقیقتاً چه کسی پاسخگو خواهد بود و آیا کشورهای غربی و دولت آلمان از حقوق دانشمندان ما حمایت می‌کنند؟

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: آژانس قانون مشخصی دارد که طبق این قانون ما تاکنون حداکثر همکاری را انجام داده ایم، اما آنها بیش از این را می‌خواهند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه بسیاری از اطلاعات دفاعی ما که در مسیر همکاری‌ها در اختیار آژانس قرار گرفته بود به دشمنان ما ارائه شده است، گفت: ما تنها کشوری هستیم که اطلاعات هسته‌ای ما در تمامی رسانه‌ها منتشر شده است و این خلاف آشکار از قوانین آژانس است و ما متأسفیم که آژانس تحت فشار سیاسی عمل می‌کند.

وی اظهار داشت: بمب اتم را قبول نداشته و هرگز آن را نمی‌سازیم، اما اگر هم بخواهیم این کار را انجام دهیم از کسی ترسی نداشته و اعلام می‌کنیم؛ در تاریخ لحظه‌ای وجود ندارد که ملت ایران از کسی یا قدرتی هراس داشته باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما می خواهیم درجهان قانون رعایت و عدالت اجرا شده و با همه به طور یکسان برخورد شود، تصریح کرد: اینطور نیست که عده‌ای بخواهند برای ما تصمیم گرفته و قانونی خاص وضع کنند؛ با این روش نمی‌شود دنیا را اداره کرد چرا که این روش‌ها متعلق به دوره جنگ دوم جهانی است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آینده ایران در جهت کاهش تنش‌ها در دنیا، تصریح کرد: ما همواره به دنبال از بین بردن تنش‌ها در جهان بودیم، اما ریشه و علت تنش، زیاده‌خواهی و تبعیض و اینکه چند کشور می‌خواهند بر دنیا حکومت کنند، است.

رییس‌جمهور با طرح این سوال که چه کسانی عراق و افغانستان را اشغال کردند؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار این است که اشغالگری، جنگ و تبعیض در جهان نبوده و حقوق ملت‌ها تضییع نشده و همه ملت‌ها محترم باشند؛ آیا اینها چیزی غیر از تنش‌زدایی است؟

وی افزود: ما حتی رهبران آمریکا را به گفتگو در سازمان ملل و در مقابل رسانه‌ها دعوت کردیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌جا لشکرکشی و سرزمینی را اشغال نکرده است، گفت: مردم اروپا و آلمان چه گناهی دارند و چرا باید به صهیونیست‌ها جریمه بدهند؟ در حالی که جوانانی که امروز در آلمان و یا سایر کشورهای اروپایی متولد می‌شوند در جریانات هفتاد سال قبل دخالتی نداشتند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران و اینکه اعلام شده در صورت حمله اسرائیل، پاسخ ایران بسیار کوبنده خواهد بود، تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی به آلمان و یا هر کشوری دیگری حمله کند، آیا آنها تسلیم شده و به مهاجم لبخند می‌زنند؟ هرگز اینطور نیست و بالاخره از خودشان دفاع می‌کنند.

رییس‌جمهور افزود: ملت ایران، ملتی بزرگ و البته قدرتمند است و رژیم صهیونیستی در مقابل این ملت بسیار کوچک است و در واقع ابزاری در جهت سیاست های آمریکا بوده و از خود هیچ چیز ندارد؛ صهیونیست ها عده‌ای بی‌فرهنگ و آدم کش هستند که هرگز با ملت ایران قابل مقایسه نبوده و نیستند؛ ملت ایران چند هزار سال است که در این سرزمین زندگی می‌کند اما آنها ملت فلسطین را نابود کرده و هر روز دست به کشتار، ترور و بمباران مردم می‌زنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا ایران تأسیسات و اماکنی که برای تحقیقات و فعالیت‌های نظامی از آنها استفاده می‌کند را در اختیار بازرسان قرار نمی‌دهد؟ تصریح کرد: دو دلیل عمده وجود دارد اول اینکه آژانس باید در مرز قانون حرکت کند و دوم اینکه اطلاعات محرمانه ما در اختیار دشمنان قرار می‌گیرد و به این واسطه استاد دانشگاه و دانشمندان غیرمسلح ما که هرگز به دنبال ساخت سلاح نبوده و تحقیقات علمی انجام می‌دادند در مقابل دیدگان خانواده خود ترور شدند؛ آیا مدعیانی که امروز در دنیا سخن می‌گویند در خصوص این اقدامات تروریستی واکنشی نشان دادند؟

رییس‌جمهور تصریح کرد: ما یک دوره طولانی فراتر از قانون و داوطلبانه با آژانس همکاری کردیم اما در نتیجه بیشتر جریمه شدیم و حقوق ما تضییع شد و دانشمندان ما ترور شدند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای ایران با اعمال فشار حل نخواهد شد، گفت: کشورهای غربی و آژانس انرژی اتمی باید حق ایران را به رسمیت شناخته و گفتگو کنند؛ تاریخ نشان داده که توهین به ملت ایران هرگز پاسخ خوبی از سوی ملت نداشته است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در اختیار گذاشتن اسناد و تاسیسات نظامی و علمی برای بازرسی یک سخن حقوقی نبوده بلکه حرف سیاستمداران اروپایی است، اظهار داشت:‌ تمام تاسیسات اتمی ما از ابتدا تحت نظر دوربین‌های آژانس قراد داشته است و طبق قانون آنها حق ندارند غیر از محدوده هسته‌ای مکان دیگری را بازرسی کنند، اما آنها به زور می‌خواهند این کار انجام شود و این خلاف قانون بوده و مشخص است که یک فشار و موضع سیاسی علیه ایران است.

وی افزود: اگر فشار سیاسی آمریکا نباشد، هیچ کشور دیگری مشکلی با ایران ندارد چرا که ایران تهدیدی برای منافع هیچ کشور اروپایی نیست.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بسیاری از سیاستمداران غربی و رییس‌جمهور آمریکا معتقدند که فرصت برای ایران رو به اتمام است، با طرح این سوال که چرا دولت‌های اروپایی از شاه ایران حمایت کرده و حتی حاضر بودند بمب اتم نیز در اختیار او قرار دهند و بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان قراردادهای هسته‌ای با ایران داشتند؟ گفت:‌ نیروگاه بوشهر در ابتدا قرار بود توسط آلمانی‌ها ساخته شود اما بخاطر انقلاب در ایران و اینکه ملت ایران دیکتاتور را کنار زده و جمهوری اسلامی را انتخاب کردند، قراردادها به صورت یکطرفه لغو شد و ملت ایران بخاطر خواستن جمهوریت اسلامی 33 سال است که محاکمه می‌شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان‌های بین المللی حقوق بشر معتقدند اپوزیسیون در ایران تحت فشار قرار دارد و آنها نگران حقوق بشر در ایران هستند، اظهار داشت: ما همه مردم جهان را دوست داریم، اما با اشغالگری، ترور، جنگ و تبعیض مخالفیم؛ آیا واقعاً مشکل حقوق بشر است و امروز در همه جای دنیا به غیر از ایران موضوع حقوق بشر حل شده است؟ آیا در سرزمین‌های اشغالی و فلسطین موضوع حقوق بشر برطرف شده است و دولت‌های آمریکا و اروپا در خصوص مساله حقوق بشر در فلسطین نیز تا این حد سخت گیری می‌کنند؟

رییس‌جمهور اضافه کرد: برخی کشورها در منطقه ما وجود دارند که در عمر خود هیچ انتخاباتی برگزار نکردند، اما دست به کشتار مردم خود زده و با ایجاد گروه‌های تروریستی دنیا را به هم ریخته‌اند؛ آیا واقعاً سردمداران اروپایی نگران و دلسوز حقوق بشر در ایران هستند و در طرح این موضوع صداقت دارند و یا این موضوع نیز همانند مساله هسته‌ای جنبه سیاسی دارد؟

احمدی‌نژاد با بیان اینکه آنها اگر نگران حقوق بشر هستند، باید به همه جای جهان به طور یکسان نگاه کنند، گفت: چرا تنها دولت‌هایی که با سیاست‌های آمریکا مخالفند متهم هستند، اما دوستان آمریکا هیچ‌گونه مشکلی ندارند؟

رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر واقعاً در اروپا حقوق بشر رعایت می‌شود پس چرا اجازه داده نمی‌شود تا درباره هولوکاست آزادانه بررسی و تحقیقات صورت گیرد؟ گفت: حقوق بشر یک مشکل جهانی است چرا که در حقیقت حقوق انسان موضوعی جهانی است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ارزش‌های انسانی نباید دستمایه بازی‌های سیاسی شود، گفت: باید همه اندیشمندان و صاحب‌نظران جهان با یکدیگر در این خصوص گفتگو و مشورت کرده و نظامی معین و مشترک تعیین کنند؛ اینگونه نیست که عده‌ای بخواهند از این موضوع برای فشار بر دیگران استفاده کنند؛ اینکه سیاستمداران اروپایی خود را معیار حق وباطل قرار دهند پذیرفتنی نیست و حتماً به ضرر اروپاست چرا که هیچ کس نمی‌تواند بگوید که ما هیچگونه مشکلی نداریم.

رییس‌جمهور در واکنش به این اظهارنظر مجری شبکه آلمانی مبنی بر اینکه انتظار مردم آلمان از ایران این است تا با پذیرش خواست آژانس و باز کردن تاسیسات هسته‌ای به روی بازرسان موضوع لاینحل هسته‌ای را برطرف کنند، گفت: البته ما همیشه آماده بوده و بیشترین همکاری را داشته‌ایم و امروز نیز آماده همکاری در چارچوب قانون هستیم؛ اما نسبت بنده و شما به مردم آلمان یکسان است، ما یک نفر هستیم و هرگز نمایندگی ملت آلمان را نداریم؛ باید اجازه دهیم ملت آلمان نظر خود را خودش اعلام کند و این درست همان چیزی است که در اروپا امکان‌پذیر نیست و مردم اروپا نمی‌توانند نظرات خود را اعلام کنند؛ البته این شرایط در آلمان نسبت به برخی کشورهای دیگر از جمله انگلیس و فرانسه بسیار بهتر است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مردم اروپا اگر واقعاً از وضع موجود ناراضی باشند و سیستم‌های حکومتی خود را نخواهند چه کاری باید انجام دهند؟ گفت:‌ حقوق بشر ابزار سیاست و جنگ نیست، بلکه یک مساله انسانی است و باید همه با هم معیار و ساختار درست در این باره تعریف کنیم؛ سیاستمداران اروپایی و آمریکایی هر چه در این مسیر جلو بروند به جایی نخواهند رسید چرا که این روش مدیریتی در دنیا روشی غلط است و نمی‌توان بدین شکل دنیا را اداره کرد بلکه دنیا را باید با دوستی، محبت و عدالت اداره کرد و باید همه به هم احترام گذاشته و مشارکت داشته باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دوره‌ای طولانی که چند کشور اروپایی با اندیشه استعماری دنیا را اشغال کردند به پایان رسیده است، تصریح کرد: امروز دیگر نمی‌توان با همان اندیشه استعماری و با شعار حقوق بشر بر دنیا حکومت کرد و همان کارهای گذشته را دنبال کرد چرا که دنیا تغییر کرده و همه باید در برابر قانون یکسان باشند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما همه کشورها و ملت ها را دوست داریم و به دنبال جنگ و برخورد با هیچ کس نیستیم، گفت: ما همواره به ملت‌های اروپایی احترام گذاشتیم و هرگاه دولت‌های اروپایی نیز بداخلاقی کردند ما خویشتنداری کردیم و هیچگاه سعی نکردیم تا فشار را بر آنها زیاد کنیم چرا که می‌دانیم اگر ما نیز بخواهیم به اروپا فشار اقتصادی بیاوریم در حقیقت این فشار به مردم وارد می‌شود وگرنه سیاستمداران مشکلی ندارند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران توانایی دارد تا به اروپا فشار اقتصادی وارد کند، تصریح کرد: ایران قطعاً می‌تواند این کار را انجام دهد؛ ما هم‌اکنون 24 میلیارد دلار با اروپا مبادله داریم که این میزان به معنای 200 الی 300 هزار شغل است که ما می‌توانیم این را از محل دیگری تامین کنیم؛ اما آیا اگر امروز 300 هزار بیکار در اروپا افزوده شود برای اروپا مناسب است؟

رییس‌جمهور در واکنش به این اظهار نظر مجری شبکه ZDF آلمان، مبنی بر اینکه "این ایران است که امروز تحت تحریم قرار دارد"، خاطر نشان کرد: شما نگران ایران نباشید؛ ما خودمان را اداره می‌کنیم؛ به کار بردن ادبیات تحریم در برابر ملت ایران زشت و غلط بوده و روشی درست برای گفتگو با ملتی بزرگ که اهل منطق و همکاری است، نیست.

دکتر احمدی‌نژاد تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم بگونه‌ای رفتار کنیم که در آینده هرگز نتوانیم با هم گفتگو کنیم.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید زمانی برسد که سیاستمداران اروپایی مستقل از آمریکا تصمیم بگیرند و مشخص شود که تفاوت سیاست آمریکا و اروپا در چیست، اظهار داشت: پیش از انقلاب آمریکا بر ایران حاکم بود و از شاه حمایت می‌کرد اما پس از انقلاب اسلامی که منجر به بیرون کردن آمریکایی‌ها از کشور شد، و امروز پس از گذشت 33 سال، آمریکا همچنان با ما دشمنی می‌کند و دولت‌های اروپایی نیز با او همراهی می‌کنند.

رییس‌جمهور افزود: در جنگ صدام علیه ایران اکثر دولت‌های اروپایی با او همراهی کردند اما با این حال بعد از جنگ ما اعلام دوستی کردیم و امروز این سوال مطرح است که چرا آنها سیاست‌های خصمانه خود را ادامه می‌دهند.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه رابطه ایران با آلمان رابطه‌ای ویژه است، گفت: ما این مسئله را قبول داریم که دولت آلمان در خصوص ایران عاقلانه‌تر و نرم‌تر عمل کرده است، اما مشخص نیست چرا دولت‌های اصلی اروپا فاصله خود را با آمریکا مشخص نمی‌کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا امید دارید که به واسطه شرایط فعلی میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شود، گفت: خیر؛ ما می‌خواهیم همه دنیا با هم بوده اما عادلانه، عاقلانه و منطقی عمل کرده و به فکر مردم خود باشند، چرا که معتقدیم این مدل مدیریت به ضرر مردم و سیاستمداران است و مطمئناً این روش نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

دکتر احمدی‌نژاد تاکید کرد منطق ملت ایران این است که همواره گفتگو بهتر از جنگ و دعوا خواهد بود.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...