نسخه چاپی

انتخابات ریاست‌جمهوری و آینده تحولات ایران

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 31 می 2013 (10 خرداد) در مقاله‌ای به تحولات سیاسی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز دیدگاه‌های مجتبی واحدی در مورد آن پرداخت


گروه ترجمه- پايگاه اينترنتي وال‌استريت ژورنال 31 مي 2013 (10 خرداد) در مقاله‌اي به تحولات سياسي ايران در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري و نيز ديدگاه‌هاي مجتبي واحدي در مورد آن پرداخت و نوشت: جان كري در سفر به فرانسه در ماه فوريه گفت: «ايران كشوري داراي حكومتي منتخب است.» پيش از آن نيز چاك هگل، وزير دفاع آمريكا، حكومت ايران را «مشروع» و «منتخب» خوانده بود. در روزهاي آتي، مي‌توان روي رسانه‌هاي غربي به‌منظور تقويت ديدگاه دموكراتيك ايراني‌ها با پوشش انتخابات رياست‌جمهوري، حساب باز كرد. خبرهاي نفس‌گير 21 مي در مورد رد صلاحيت بسياري از اميدواران به پیروزی در انتخابات از جمله علي‌اكبر هاشمي رفسنجاني بسيار پوشش داده شد. پرسش اين است كه آيا يك اصلاح‌طلب مي‌تواند پيروز اين انتخابات باشد؟ اين پرسش را با مجتبي واحدي در ميان گذاشتيم. او مي‌گويد:‌ «آنچه امروز اتفاق مي‌افتد، انتخابات نيست، بلكه شكلي از صحنه‌سازي است و نامزدها را بايد واقعاً بازيگران اين صحنه ناميد... رژيم به هيچ وجه به اولويت و انتخاب مردم توجه نمي‌كند.»
در ادامه مقاله آمده است: آقاي واحدي كه ديدگاهي منحصربه‌فرد در محكوميت حاكمان ايران دارد، او در قلب جنبش اصلاح‌طلبي ايران كه به حركت درآمده، فعاليت كرده است. او مشاوري قابل اعتماد و كارشناسي راهبردي براي مهدي كروبي بود. همچنين آقاي واحدي روش و عمل متحدان سابق خود را مضحك مي‌خواند. او مي‌گويد: «اصلاح‌طلبان به اين موضوع تمسك مي‌جويند كه افزايش شديد سركوب در دهه گذشته به‌دليل اقدامات محمود احمدي‌نژاد بوده است... آن‌ها خود را فريب مي‌دهند، زيرا مسئله عميق‌تر از اقدامات يك فرد است... هر كس كه تصور مي‌كند احمدي‌نژاد پشت تقلب انتخاباتي يا سركوب و كشتار بود، احمق است... ديكتاتوري در ايران، ساختاري است... ساختار همگان را وادار مي‌كند از يك فرد پيروي كنند.» آقاي واحدي مي‌گويد:‌ «رهبر ايران به‌دنبال فردي مطيع براي رياست‌جمهوري است كه در عين حال، قدرت واقعي نداشته باشد؛ فردي كه مسئوليت جدي ندارد، اما هم‌زمان مسئول تمام ناكامي‌ها نيز باشد.»
در پايان مقاله آمده است: افزايش انزواي بين‌المللي و فشار اقتصادي از جمله مسائل ايران است كه به‌دليل دنباله‌روي ايران از برنامه تسليحات هسته‌اي به‌وجود آمده است. آقاي واحدي هشدار مي‌دهد كساني كه در غرب روياي آشتي با جمهوري اسلامي پس از احمدي‌نژاد را در سر دارند، بايد عميق فكر كنند. اهميت ندارد كه پيروز انتخابات رياست‌جمهوري ايران كيست. رئيس‌جمهور جديد چندان نمي‌تواند بر مسير و سياست هسته‌اي ايران تأثير بگذارد. واحدي مي‌گويد: تغيير و تحولات سياسي مربوط به حوزه هسته‌اي تنها منعكس‌كننده تمايلات رهبر ايران خواهد بود... برنامه هسته‌اي ايران به‌سرعت ادامه خواهد يافت... رهبر ايران اجازه حل‌وفصل مسئله هسته‌اي را نخواهد داد. رهبر ايران با توجه به سركوب هشت‌ساله براي جلوگيري از تغييرات، در حال حاضر چيزي براي از دست دادن ندارد. تصور مي‌كنيد رهبر ايران ناگهان مي‌گويد قبول؛ و به منظور افزايش اعتبار خود تغيير مسير مي‌دهد؟»
 تحلیل‌: این پایگاه اینترنتی با آگاهی از مواضع واحدی با وی گفت‌وگو کرده است. واحدی حرف جدیدی برای این پایگاه و مخاطبانش نداشته؛ اما از متن این سخنان تکراری و ملال‌آور، یک نکته قابل برداشت است؛ اینکه هم واحدی و هم پایگاه مذکور می‌دانند که مردم ایران قادرند با برگزاری انتخاباتی باشکوه و عظیم‌ بسیاری از محاسبات و معادلات موجود را به نفع ایران رقم زنند. ظاهراً نگرانی هر دوی آن‌ها از این مسئله است.

۱۳۹۲/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...