نسخه چاپی

تولید خون مصنوعی در آزمایشگاه

این یافته ها می تواند، اهدای خون به بیماران نیازمند به خون را كاهش دهد و به محققان در تولید داروهای جدید برای درمان شماری از بیماری ها از جمله بیماری خونی سلول های داسی شكل كمك كند.

محققان پزشکی راهبرد نوینی برای تولید نامحدود گلبول قرمز و پلاکت های خون در محیط آزمایشگاه ارائه کردند.

به گزارش نما به نقل از مهر، محققان دانشکده پزشکی مرکز پزشکی بوستون، سلول های پرتوان القایی (iPS) را به این سلول ها تمایز دادند که به طور معمول با خون اهدایی به دست می آیند.

سلول های پرتوان القایی سلول هایی هستند که با برنامه ریزی دوباره سلول های بالغ به وضعیت سلول های بنیادی اولیه به دست می آیند و می توانند به هر نوع سلولی تمایز داده شوند.

سلول های پرتوان القایی از سلول های پوستی یا خونی به دست می آیند و امکان رشد سلول و بافت اختصاصی بیمار را فراهم کرده و امکان پس زدگی سیستم ایمنی را از بین می برند.

این سلول ها ابزار قدرتمندی برای تحقیقات زیست شناختی و منبعی برای پزشکی باز هستند.

در این تحقیق سلول های پرتوان القایی از بانک سلولی CReM iPS تهیه شد و محققان با استفاده از یک فناوری به ثبت رسیده این سلول ها را در معرض عوامل رشد قرار داده تا به گلبول های قرمز خون و پلاکت ها تبدیل شوند.

پژوهشگران این سلول های بنیادی را برای مطالعه چگونگی شگل گیری گلبول های قرمز خون آزمایش کردند تا به شناخت بیشتری از چگونگی تنظیم این فرایند توسط بدن دست یابند.

در این راهبرد جدید محققان ترکیبی افزودند که مسیر گیرنده هیدروکربن آریل AhR را تنظیم می کند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود، این مسیر در ارتقای رشد سلول های سرطانی در تماس با مواد سمی زیست محیطی دخیل است.

با این حال در این مطالعه، محققان افزایش تصاعدی تولید گلبول های قرمز و پلاکت ها در دوره زمانی کوتاه را گزارش کردند که حاکیست AhR نقش مهمی در رشد گلبول های قرمز طبیعی ایفا می کند.
مورفی گفت: این یافته ها به ما کمک کرده است که بر مانع مهمی در زمینه توانایی تولید آزمایشگاهی میزان کافی از این سلول ها غلبه کنیم.

وی افزود: علاوه بر این، تحقیقات ما نشان می دهد AhR عملکرد زیست شناختی مهمی بر چگونگی شکل گیری گلبول های قرمز خون در بدن دارد.

تزریق خون نوعی سلول درمانی ضروری است و ایمنی و کفایت ذخیره خونی یک مساله مهم بین المللی است.

گلبول های قرمز و پلاکت های خاص بیمار که از سلول های پرتوان القایی به دست می آید، می تواند مشکلات مرتبط با نقص ایمنی و آلودگی را از بین ببرد.

این شیوه همچنین می تواند به طور بالقوه ای برای درمان استفاده شود و کمبود خون اهدایی را منتفی کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Blood منتشر شده است.

۱۳۹۲/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...