نسخه چاپی

غرضي در برنامه گفتگوي ويژه خبري:

رئیس دولت باید مثل كامپیوتر كار كند / كلمه نه شرقی نه غربی برای آمریكا بسیار كشنده است

عکس خبري -رئيس دولت بايد مثل کامپيوتر کار کند / کلمه نه شرقي نه غربي براي آمريکا بسيار کشنده است

كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری با بیان این كه رئیس دولت باید مثل كامپیوتر كار كند افزود: دولتی كه دستش را در جیب مردم می كند باعث ایجاد تورم می شود و من دولت ضد تورم را با توجه به تجربیاتم تشكیل خواهم داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که دیشب به صورت زنده از شبکه 2 سیما پخش شد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چه شد بعد از 16 سال بازگشتید به عرصه رقابت گفت: من 72 سالم است بیش از 60 سال همراه ملت ایران و در متن مبارزات بودم بعضی وقت ها ماموریت هایی به من می دادند که در آن ماموریت ها حضور جدی داشتم. از سال 1337 با حضرت امام مانوس بودم چند سالی خدمت امام بودم که سمت هایی به من داده شد از من برای کار دعوت می کردند که بعد از دولت سازندگی نه من آن ها را پسندیدم نه آن ها مرا پسندیدند.

غرضی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر این که از روزی که وارد کارزار انتخابات شدید صحبت از دولت ضد تورم می کنید برنامه شما برای اجرای این دولت چگونه است گفت: یک کلمه ای می خواهم بگویم این که من رقیب ندارم ما با هشت نفر همکاری می کنیم و روش من این است که می گویم دولت ضد تورم دولتی است که بیش از درآمد هزینه نکند ای کاش دستگاه وسیع و دانشگاه ها با این کلمات مردم را آشنا می کردند. در همه دنیا دولت را با تورم و اشتغال تعریف می کنند.

وی افزود: این که برنامه چه باشد باید هدف تعیین شود این دولت های بزرگ و عزیز که آمده اند هدف را تعریف نکرده اند دائم بیش از درآمد هزینه کرده اند و به صورت افسارگسیخته هزینه کرده اند برای حل این مسئله هدف باید تنظیم شود. لذا اگر مردم 55 میلیون رای به یک دولت ضد تورم دهند مسئله راحت حل می شود و با این روش می توانیم مشکلات را حل کنیم و بدهکاری دولت را پرداخت کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بودجه عمرانی و جاری سال 92 تنظیم شده، چگونه می خواهید با توجه به آن بودجه تعادل را ایجاد کنید گفت: این کار بسیار بسیار ساده است، همیشه دولت ها با بودجه های مختلف اداره شده اند به جای این که درآمد را با هزینه متعادل کنند به مردم فشار آورده اند و هزینه کرده اند من در این کار تجربه دارم 20 سال وزیر، استاندار و وکیل بوده ام تا درآمد نداشتم هزینه نمی کردم.

وی با بیان این که سوابق من کفایت می‌کند افزود: رئیس دولت باید مثل کامپیوتر کار کند و وزرائی را به همراه بیاورد که مانند او باشند در این صورت همراه کردن مجلس بسیار ساده است، چون که کارد به استخوانشان رسیده ما باید هزینه ای که می کنیم معادلش خدمت ارائه دهیم.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اولویت شما روی کاهش هزینه هاست یا افزایش درآمد گفت: باید رفت به سمتی که ببینیم هزینه کجا کم می شود و درآمد کجا می تواند افزایش پیدا کند.

وی با بیان این که ارزش پول ملی را باید حفظ کنیم افزود: تورم را آرام آرام باید نزول دهیم ما 70 میلیون جمعتی هستیم که روزی نزدیک 7 میلیون بشکه نفت مصرف می کنیم، یعنی هر 10 نفر یک بشکه نفت در مقابل کشور آمریکا 320 میلیون جمعیت هستند و روزانه 21 میلیون بشکه نفت مصرف دارند یعنی به ازای هر 15 نفر یک بشکه. در اصل ما الگوی مصرفمان بسیار بالاست و بسیار بد مدیریت می شود مدیریت سه وجه انسانی، پولی، مالی و تکنولوژی است که در هر سه بخش غفلت شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شما چگونه می خواهید انتخاب استانداران را به مردم واگذار کنید آیا این کار بر خلاف قانون نیست گفت: طبق قانون وزیر کشور استاندار را به دولت معرفی می کند در این کار وزیر کشور آزاد است، دلیل این که من می خواهم استانداران توسط مردم انتخاب شوند این است که ظرف 33 سال گذشته نزدیک 320 استاندار در کشور جابه جا شده یعنی هر سال 10 استاندار. وقتی دولتی جدید می آید استاندار اولین قربانی است.

وی با بیان این که عمر متوسط بعضی از استاندارها یک سال تا یک و نیم سال است افزود: عمر متوسط در بقیه کشور نزدیک 2.5 سال است. شما عنایت بفرمایید یک نفری انتخاب می کنید مثلا از تهران می رود استاندار ایلام می شود او ظرف دو سال از هیچ کدام از منابع استان آگاه نمی شود بنابراین کار روتین انجام می دهد و بعد از مدتی هم هیچ اثری از او در جامعه باقی نمی ماند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که در مورد کشور آلمان و آمریکا مطالعه منظم کرده ام افزود: در آمریکا نزدیک 1000 شهر و در آلمان حدود 100 شهر آباد داریم تمام ابزار های هدایت باید دست استاندار باشد این اختیار را حتما قانون اساسی به رئیس دولت می دهد که من این اختیارات را به استاندارها واگذار خواهم کرد. من 30 سال پیش استاندار خوزستان بودم و شهر شوشتر را از نزدیک دیده ام، 2 سال پیش هم به شوشتر رفتم هیچ تفاوتی نکرده البته در زمینه آب رسانی، گاز و برق پیشرفت کرده ولی در زمینه اشتغال و صنعت پیشرفتی نداشته است.

وی ادامه داد: اگر مردم خودشان اقدام کنند شهرشان پیشرفت خواهد کرد.

غرضی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که شما گفته اید می خواهید تهران را به 6 استان تقسیم کنید، نحوه عملیاتی کردن این طرح را تشریح کنید، گفت: در دولت های گذشته بسیاری از استان ها را تقسیم کرده ایم. تقسیم استان ها پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس بود فکر می کنم در تمام این تقسیمات کشوری فقط در تقسیم استان البرز در دولت حضور نداشتم.

وی به دلیل دیگر برنامه خود برای تقسیم استان تهران اشاره کرد و گفت: نزدیک 10 میلیون و شاید بیشتر در تهران جمعیت وجود دارد، وقتی انتخابات مجلس برگزار می شود 30 نماینده از استان تهران به مجلس می رود در حالی که اگر تهران را به 6 واحد مستقل تقسیم کنیم هر استان می تواند 5 نماینده به مجلس معرفی کند، در شوراها آخرین نفری که رای آورده 60 هزار رای بوده در حالی که می توانست رای 5 یا 6 میلیونی بیاورد.

غرضی با بیان این که تهران کارتن خواب دارد افزود: هیچ شهری در ایران کارتن خواب ندارد، تهران ام القری است تا وقتی توانمند نباشد و وارداتش بیشتر از صادرات نباشد پایدار نمی ماند زیرا هزینه اش بالا می رود.

وی به مقایسه تهران و شهر استانبول پرداخت و گفت: استانبول شهری نظیر تهران است، با جمعیت زیاد که در سال حدود 60 میلیارد صادرات می کند و 100 میلیارد واردات که این اصل باعث پایداری است. باید برای تمام شهرها تکنولوژی دولت الکترونیک، موبایل و اینترنت در شهرهای بزرگ ایجاد شود.

غرضی با بیان این که شهری که در آن اصضلاحا گپ دیجیتالی یا شکاف دیجیتالی با سایر شهرهای پیشرفته دنیا داشته باشد از مسیر پیشرفت عقب می افتد، گفت: مردم می توانند بدون صرف انرژی همه کارهای خود را با استفاده از تکنولوژی انجام دهند باید از شهر مصرفی به شهر تولیدی تبدیل شویم. گپ دیجیتال به شدت آسیب رسانده است.

وی ادامه داد: با روش نوشتن و خواندن و دستور دادن کشور را نمی توان اداره کرد، کشور را باید بر شکل ستادی سامان داد تا در بستر اجتماعی فعال باشد.

غرضی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر این که شما با چهار یا پنج دولت همراه بوده اید، چرا در آن دولت ها تورم را پیگیری نکرده اید گفت: به شدت پیگیر بودم به کار تورم زا در عمرم دست نزده ام، من مهندس برق بوده‌ام به روستاها برق می‌کشیدیم ولی از جیب دیگری هزینه نمی‌کردم. در وزارت نفت نیز قبل از انقلاب نزدیک 100 هزار مشترک گاز داشتیم ولی امروز 21 میلیون مشترک گاز داریم که هیچ کدام این ها تورم نیست و جزء ثروت ملی محسوب می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که جایگاه عدالت و پیشرفت در دولت شما کجا قرار دارد گفت: جایگاه عدالت این است که دست دولت از جیب فقرا قطع شود، اولین عدالت این است که دولت سکه اش تقلبی نباشد در دوران قدیم علما می‌گفتند دولتی عادل است که سکه‌اش تقلبی نباشد.

وی در ادامه به تاریخ ایران اشاره کرد و گفت: از زمان اوزون حسن از پادشاهان ایلخانی که حکومتش وسعت بسیاری داشت و همسایه عثمانی بود تجارت با کشور اسپانیا شروع شد که در آن موقع یک رویال اسپانیایی برابر با یک دلار بود که در ایران به آن می گفتند یک ریال، ولی کم کم بعد از دوره ناصرالدین شاه و مشروطه تاکنون ارزش ریال کاهش یافته و به رقم 3500 تومان کنونی رسیده است.

وی با بیان این که مصدق برای این که ارزش پول ملی کم نشود اوراق قرضه ملی چاپ کرد، افزود: اما در دولت های بعدی ارزش پول ملی کاهش یافت، بعد از انقلاب نیز در دولت بنی صدر، موسوی، دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت فعلی به شدت ارزش پول ملی کاهش یافت. این آسیب به فقراست هر کسی می خواهد کشور را اداره کند، باید بگوید اولین قدم عدالت عدم دست کردن در جیب فقراست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌اش برای سیاست خارجی مثل بحث هسته ای است چیست گفت: ما یک ملت صلح طلب هستیم، حتی آمریکایی ها می‌گویند این ملت 250 سال با هیچ کس نجنگیده است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها در این کشور صاحب قدرت بودند دولتی بود به اسم دولت دکتر مصدق که در آن زمان دو بزرگ با هم بودند، مصدق و کاشانی تا این ها با هم هستند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند وقتی از هم جدا می‌شوند مصدق با آمریکا مذاکره می‌کند بعد آمریکایی ها دولت مصدق را با کودتا سرنگون می کنند که جواب این کودتا را مردم ما در 22 بهمن 57 دادند.

وی با بیان این که ما به فکر تعامل با آمریکا هستیم، گفت: آمریکایی‌ها آمدند افغانستان و عراق را بگیرند تا ما را محاصره کنند بالاخره کلمه نه شرقی و نه غربی برای آمریکا کشنده است؛ من می گویم مذاکره هرگز تعامل در میدان عمل ما از سوریه حمایت می کنیم و آمریکا محکم با دولت سوریه مخالفت می کند لذا در این مورد می توانیم با آمریکا تعامل کنیم.

وی افزود: ما هیچ خطایی نکردیم خلاف قانون عمل نکردیم آنها می گویند شما در آینده می خواهید بمب هسته ای بسازید در حالی که این حرف اشتباه است. عراق وقتی دزفول را می زد من رفتم پیش امام و گفتم اگر اجازه دهید در جواب آن ها بصره را بمباران کنیم. امام گفت نه اینها برادران مسلمان ما هستند، لذا من به آمریکایی ها می گویم به هیچ وجه مذاکره نمی کنیم تعامل می کنیم. ملت ایران زیر بار باج دادن نمی رود.

غرضی در پاسخ به سوال آخر مجری مبنی بر این که در بحث مبارزه با فساد اقتصادی و کانون قدرت و ثروت چه برنامه ای دارید گفت: فساد ناشی از مقرراتی است که در دولت تصویب می شود فساد سیستمی از دولت است. وقتی به یکی زمین می دهید به یکی دیگر نمی دهید به کسی وام با بهره کم می دهید ولی به فرد دیگری نمی دهید، یعنی کشور را به صورت بخشی اداره می کنید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مثلا دولت هم حزبی های خود را می آورند سر کار این نوعی بخشی نگری است. اصلاح طلبان افراد هم فکر خود را می آورند، اصولگرایان نیز به همین شکل. در این صورت تعداد زیادی متخصص از دولت بیرون انداخته می شود و آدم کم تجربه در راس کار قرار می گیرد. این ها ناشی از سطحی نگری و حزبی نگری است.

وی با اشاره به این که انقلاب ما با 98.2 آرا بزرگترین قدرت سیاسی را تشکیل داد افزود: این قدرت سیاسی تضعیف شده باید برگردیم به آن دوران کسانی که فکر می کنند این ملت نهضت صنعت نفت نهضت مشروطه و 22 بهمن را فراموش کرده اند اشتباه می کنند.

۱۳۹۲/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...