نسخه چاپی

گزارش كامل از هفتمين روز تبليغات‌ تلويزيوني نامزدها

سه داوطلب ریاست جمهوری دیشب چه گفتند

محمدرضا عارف، سید محمد غرضی و محمدباقر قالیباف در هفتمین شب پخش برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم به تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداختند.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، محمدرضا عارف، سید محمد غرضی و محمدباقر قالیباف، سه نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در سه برنامه تلویزیونی «با دوربین»، «گفتگوی ویژه خبری» و «انتخاب ایرانی» که به ترتیب از شبکه های یک، دو و جام جم پخش شد، به بیان برنامه‌های انتخاباتی خود پرداختند که متن کامل آن به شرح زیر است:

عارف: مشکلات را در زمان معاون اولی با «کدخدامنشی» حل می‌کردم

محمدرضا عارف در ابتدای برنامه با اشاره به سوابق تحصیلی، کاری و همچنین فعالیت‌های خود در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و مذهبی گفت: منش مدیریتی من اخلاق‌گرایی و حاکمیت عقلانیت بود و تلاش کردم تا از طریق هماهنگی با بخش‌ها و افراد مختلف، فعالیت‌های خود را دنبال کنم.

وی افزود: ارزیابی سایرین از عملکرد من، عموما ارزیابی مثبتی بود و همین مسئله باعث شد تا من ارتقای جایگاه پیدا کنم و خوشحال هستم که توانستم در سه دهه گذشته چه در امور اجرایی، چه در عضویت در شوراها و نهادهای بالادستی همانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان و علوم و ریاست سه انجمن علمی و عضویتم در کادر هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تجارب ارزنده‌ای را کسب کنم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ بنا به احساس تکلیفی که کردم و شرایطی که کشورمان در آن قرار دارد، این افتخار را پیدا کردم تا به عنوان یک نامزد در این دوره از انتخابات شرکت کنم و چنانچه مردم خوب کشورمان تشخیص دادند، افتخار خدمتگزاری آنها را برعهده بگیرم.

عارف ادامه داد: فکر می‌کنم با توجه به شناختم از مشکلات، پتانسیل‌ها و توانایی کشور و همچنین ارتباط خوبی که با نهادهای نظام و نخبگان کشور و تعامل خوبی که با جریانات سیاسی کشور دارم، بتوانم دولتی مقتدر و توانا تشکیل دهم تا بتوانیم کشور را با توجه به سند چشم‌اندازی که میثاق همه ماست به پیش ببریم و در افق چشم‌انداز به جایگاه اول در منطقه برسانیم.

عارف در ادامه به ۷ هدف راهبردی در برنامه خود اشاره کرد و اظهار داشت: شغل‌آفرینی و کاهش بیکاری که در واقع از مشکلات امروز کشور بویژه جوانان به شمار می‌رود از اولویت‌های ما خواهد بود که برنامه‌های خوبی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همچنین طرح ‌های ویژه‌ای را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداقل یک میلیون فرصت شغلی را در سال ایجاد کنیم و با تحقق این هدف نرخ بیکاری را یک رقمی خواهیم کرد.

وی هدف دیگر را افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرخ تورم دانست و گفت: فشار گرانی تقریبا بر همه خانواده‌ها چه برخوردار و چه غیر برخوردار سنگینی می‌کند و سعی می‌کنیم با استفاده از راهکارهای مختلف، نرخ تورم را یک رقمی کنیم.

عارف با بیان اینکه بیش از ۱۶۰ کشور دنیا تورم یک رقمی دارند، افزود: ما باید در یک زمان کوتاه تورم را مهار و آن را کاهش دهیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در عین حال مهمترین کار را انضباط مالی دولت دانست و یادآور شد:‌ مشکل فعلی، رشد نقدینگی است که از ۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۸۳ به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: اصلاحات ساختاری را به طور جد دنبال می‌کنیم و برگرداندن اختیارات به شوراهای کلیدی مثل شورای پول و اعتبار را دنبال خواهیم کرد.

عارف با تاکید بر اینکه از تولید به طور جدّ‌ حمایت خواهیم کرد، افزود: افزایش سرمایه‌گذاری از جمله کارهای ما خواهد بود و افزایش سرانه کشور را با راهکارهایی که در برنامه وجود دارد پیگیری می‌کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید ثروتمند شویم و تولید ثروت کنیم، افزود: برای عدالت اجتماعی باید ثروت را بین مردم توزیع کرد و بر همین اساس رشد اقتصاد ۸ درصد را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه عدالت و کاهش نابرابری در بخش‌های مختلف را دنبال می‌کنیم، افزود: کاهش فاصله بین فقرا و ثروتمندان از اولویت‌های ماست و در واقع ضریب جینی باید کاهش یابد تا فاصله فقرا و اغنیا کم شود.

عارف در ادامه سخنان خود به استان‌های برخوردار و همچنین استان‌های مرزی اشاره کرد که در امر توسعه اختلافات زیادی با یکدیگر دارند و گفت: برنامه ویژه‌ای برای نقاط مرزی داریم و نوار مرزی به شعاع ۱۰۰ کیلومتر را با برنامه ویژه توسعه دنبال می‌کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطالبات زنان را از اولویت‌های دولت خود دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ۵۵ درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند، اما در برنامه‌های توسعه و مدیریت سهم ناچیزی دارند؛ باید نرخ مشارکت خانم‌ها را در همه زمینه‌های اجتماعی بالا ببریم.

وی بر همین اساس به ۱۸ میلیون زن خانه‌دار اشاره کرد و افزود: باید خانه‌داری را یک شغل دید و مهمترین مسئله بانوان نیز بیمه زنان خانه‌دار است که به طور جدّ دنبال می‌‌کنیم؛ سهم زنان به هیچ وجه با آقایان قابل مقایسه نیست و باید تلاش کرد در مدیریت کشور، بانوان حضور جدی‌تری داشته باشند.

سیاست خارجی موضوع دیگری بود که محمدرضا عارف به آن اشاره کرد و اظهار داشت: باید شرایط فعلی را با تقویت دستگاه دیپلماسی کشور تغییر داده و با حضور فعال در مجامع بین‌المللی از حقوق به حق خود دفاع کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما دارای تمدن و فرهنگ قدیمی هستیم و باید از حقوق به حق خود دفاع کنیم اما تعامل سازنده داشته باشیم و از زبان دیپلماسی برای تقویت ارتباط با دنیا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما، کشورهای اسلامی منطقه و جنبش عدم تعهد هستند، افزود: در حال حاضر ریاست جنبش عدم تعهد به عهده ایران است و می‌توان از این پتانسیل برای بهبود روابط با دنیا استفاده کرد و روابط خود را ارتقاء بخشید.

عارف تاکید کرد: پیام ما به دنیا باید پیام صلح باشد و رئیس جمهوری بیاید که پیام صلح ملت ایران را به دنیا برساند؛ باید از دیپلماسی رسانه‌ای برای تقویت با دنیا کمک بگیریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: این صنعت از اولویت‌های دولت ما خواهد بود و در واقع افرادی که به ایران می‌آیند، در جریان مهمان‌نوازی و تمدن ایرانیان قرار خواهند گرفت.

وی افزود: ما باید از ابزار گردشگری برای تقویت روابطمان با دنیا استفاده کنیم و در عین حال این صنعت یکی از اولویت‌های ما در بخش اشتغال است؛ فکر می‌کنم با توجه به زیربناها و سازوکارهای لازم برای توسعه صنعت گردشگری بتوانیم از این محل ۲۰۰هزار فرصت شغلی داشته باشیم.

عارف ادامه داد: ما به دنبال یک جامعه فرهنگی، توانمند و شاداب هستیم؛ همچنین اولویت دیگر ما بحث سلامت است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: امروز حداقل ۷۰ درصد از هزینه درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود که این هزینه باید به شدت کاهش یابد؛ بر اساس برنامه‌ریزی ما سهم مردم از هزینه درمان به حداقل ۳۰ درصد می‌رسد و برای اینکه این اتفاق بیافتد باید سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی به حداقل ۷درصد برسد چرا که ما به جامعه‌ای شاداب و با نشاط نیاز داریم.

وی گفت: توسعه اماکن ورزشی جزو اولویت‌های ما است؛ ما سرانه یک متر مربع برای هر نفر را در بخش‌های ورزشی و برای پر کردن اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته‌ایم.

عارف اظهار داشت: موضوع جدی دیگری دغدغه عموم جوانان ما است موضوع مسکن است؛ سن ازدواج در کشور ما حداقل ۵ سال افزایش پیدا کرده است؛ اگر علت این افزایش را ریشه‌یابی کنیم به دو عامل می‌رسیم که یکی بحث اشتغال است؛ نگرانی زوج‌های جوان از بیکاری مسئله مهمی است و به موضوع دیگر هم مسکن است؛ مسکن یکی از دغدغه‌های زوج‌هایی است که ازدواج می‌کنند و مهمترین عامل بچه‌دار نشدن زوج‌های جوان هم مسکن است.

عارف ادامه داد: ما برای مسکن برنامه‌های خاصی را تحت عنوان مسکن ماندگار داریم؛‌ مسکن مهر پروژه خوبی بود اما چون در عمل با اشکالات مدیریتی روبرو شد نتوانست پاسخگوی نیاز باشد. بر همین اساس ما طرح‌های ویژه‌ای را در ارتباط مسکن فراهم کرده‌ایم و شعار ما هم مسکن برای همه است و امیدواریم با برنامه‌هایی که تنظیم می‌کنیم به این هدف راهبردی برسیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: سؤالی که از من می‌پرسند این است که چرا کاندیدا شده‌ام و همچنین می‌پرسند که چرا در سال ۸۴ که معاون اول رئیس‌جمهور بودم کاندید نشدم؛ در آن زمان احساس می‌کردم که من وظیفه‌ام را انجام داده‌ام و حدود ۳۰ سال در خدمت کشور بودم و در سنگرهای مختلف خدمت کرده‌ام و آن زمان مناسبی بود که به دانشگاه برگردم و به کار علمی بپردازم چرا که در زمینه علمی موفق بوده‌ام و در رشته‌ای کار می‌کردم که یکی از مزیت‌های کشور بود و در آن دانشجویان ممتازی را داشتیم لذا حس می‌کردم که اگر برگردم و در سنگر دانشگاه خدمت کنم برای خودم و دانشگاه بهتر است. بر همین اساس در انتخابات حضور پیدا نکردم.

وی اضافه کرد: متأسفانه با جمع‌بندی که طی سالهای اخیر داشتم احساس کردم که باید به میدان بیایم؛ تجربه قابل قبولی را در سه دهه گذشته در بخش‌های مختلف مدیریت کلان داشتم و همچنین ارتباط خوبی را با نخبگان دارم.

عارف ادامه داد: امروز شرایط کشور طوری است که نمی‌توانم شانه زیر بار خالی کنم؛ باید عقلانیت بر کشور حاکم شود و باید از تصمیمات مقطعی و موردی و غیرکارشناسی هم پرهیز شود و خرد جمعی حاکم شود و کشور را به سعه صدر اداره کرد و در چارچوب قانون مسیر را طی کنیم.

عارف گفت: اجازه بدهید در رابطه با سعه صدرم که زیاد در مورد آن سؤال می‌شود، چند مثال بزنم؛ بیشتر شنوندگان و بینندگان عزیز ما جوانان و دانشجویان ما هستند؛ من در شرایطی مسئولیت دانشگاه تهران را پذیرفتم که دانشگاه با مشکلات و گرفتاری‌های متعددی روبرو بود.

وی افزود:‌ در سال ۷۳ اختلاف سیاسی بین دو جناح چپ و راست آن زمان دانشگاه را در وضعیت خیلی متلاطمی قرار داده بود و دانشکده‌های دانشگاه با اعتصاب و درگیری روبرو بودند؛ در آذرماه ۷۳ افتخار خدمتگزاری در دانشگاه به عهده من گذاشته شد که با تدبیر و سعه صدر و نگاهی که به اداره امور داشتم و آن نگاه حرکت برد-برد بود و همچنین با پرهیز از گنده کردن اختلافات توانستم در طول حدود ۶ ماه دانشگاه را به آرامش برسانم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: وضعیت دانشگاه تهران در آن زمان طوری شد که دانشجویان چپ و راست در کنار هم با هم کار و زندگی می‌کردند.

عارف اظهار داشت:‌ در‌ آن زمان ما جامعه اسلامی دانشجویان را که به اصطلاح یک جریان راست بود داشتیم که این جریان نتوانسته بود از مدیریت وقت دانشگاه مجوز بگیرد و با فضای خوبی که در دانشگاه ایجاد شد انجمن اسلامی دانشجویان در کنار جامعه اسلامی فعالیت کرد و ما به جامعه اسلامی هم مجوز دادیم.

وی ادامه داد: درگیری‌هایی در آن زمان در دانشگاه وجود داشت؛ البته دانشگاه باید با نشاط باشد و این موضوع گاهی برای مدیریت دانشگاه اشکالاتی را ایجاد می‌کند ولی من با سعه صدر با دانشجویان برخورد کردم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ریاست یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران را بنده تغییر دادم و یک جریان دانشجویی با این تغییر مخالفت کرد؛ در مراسم معارفه حدود ۱۰ نفر از دانشجویان به صورت ناگهانی در اتاق شورا را باز کردند و شروع به برخورد تند کردند. که با سعه صدر با این افراد برخورد شد و هیچ برخوردی با این افراد نکردیم.

عارف ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته برخوردهایی با دانشجویان شده و این برخوردها، آنها را دلسرد کرده است.

وی سعه صدر را لازمه مدیریت دانست و افزود: ما باید بر روی مشترکات حرکت کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نگاه مدیریتی بنده همین است، یعنی اگر رقیب من با من اختلاف ۲۵تا ۳۰ درصدی داشته باشد آن را علم نمی‌کنم، سعی می‌کنم بر اساس مشترکات ۷۰ درصدی حرکت می‌کنم و این اختلافات به تدریج کم می‌شود و این منش مدیریتی من است.

عارف با انتقاد از ستاره دار شدن دانشجویان به دلیل فعالیت‌های سیاسی گفت: این کار در شان دانشجو و دانشگاه ما نیست، ستاره دار کردن دانشجو باید بای همیشه کنار گذاشته شود تا دانشجو در دانشگاه رشد کند و ما بر این باوریم که دانشگاه کارخانه آدم سازی است و دانشجو باید کارخانه آدم سازی را تجربه کند.

وی گفت: باید در کنار فعالیت‌های علمی، فعالیت‌های فوق برنامه و اجتماعی را نیز پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ما امروز با یک بحران روبرو هستیم، ادامه داد: البته همیشه پس از مدتی از بحران‌ها گذشته و به آرامش رسیدیم.

عارف با اشاره به خاطره‌ای از سالهای ابتدای انقلاب و کمبود ارز مرجع گفت: ما توانستیم در همان سالها اوضاع دانشجویی کشور را سامان دهیم به طوری که از میان ۱۵۰ هزار نفر دانشجوی خارج از کشور آن زمان، ۷۰ هزار نفر واجد شرایط برای دریافت ارز مرجع شدند.

وی افزود: ما بعد از ۵-۶ ماه توانستیم این بحران را حل کنیم. در هنگام بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۶۰ نیز نگرانی‌هایی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها بود اما خوشبختانه با جدیتی که ما به خرج دادیم، با استفاده از تمام امکانات، توانستیم دانشگاه را بدون هیچ مشکلی باز کنیم.

وی افزود: در وزارت پست، تلگراف و تلفن نیز با همین وضع روبرو بودیم، در دوران اصلاحات و به خصوص زمانی که من معاون اول بودم در اختلافاتی که بین دستگاه‌های مختلف پیش می‌آمد سعی می‌کردم آن را با کدخدامنشی حل کنم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در اختلافات قوه مجریه با سایر قوا تلاش می‌کردیم تا با کدخدامنشی این مشکلات حل شود و الگویی از همکاری قوای مختلف ارائه کنیم.

عارف گفت: من آدم منظم و وقت شناسی هستم، در تمام جلساتی که شرکت می‌کردم همه جلسات به موقع شروع می‌شد، در حالی که در اکثر جلساتی که در کشور ما برگزار می‌شود به خاطر تاخیر مقام عالی رتبه، با تاخیر شروع می‌شود.

عارف در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین رمزهای موفقیت کشور موقع شناسی است و به وقت دیگران اهمیت بدهیم و من در خودم این توانایی را می‌بینم.

عارف در ادامه تصریح کرد: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه ایران به جوانان و ایران عزیز می‌گویم که تنها راه نجات کشور، مشارکت همه جانبه در سرنوشت خودمان است.

وی افزود: من می‌دانم که بخشی از نخبگان ما در سالهای اخیر با آسیب‌هایی روبرو شدند و بخش‌هایی از نخبگان ما به خاطر فعالیت‌هایی که در دانشگاه داشتند، ستاره دار شدند و تعدادی از اساتید کشور نیز بازنشسته شدند و برخی از دوستان با بی‌مهری‌هایی روبرو بودند و اینها متاسفانه حوادثی بود که اتفاق افتاد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید با نگاه به آینده از گذشته عبور کنیم، ما هیچ راهی نداریم، ما باید بدانیم که کشور خودمان را باید با دستان خودمان بسازیم، سند چشم انداز میثاق همه ما است.

عارف با بیان اینکه تحقق اهداف این سند هیچ راهی جز همدلی ندارد، گفت: باید با همدلی و استفاده از امکانات خوبی که در داخل کشور وجود دارد از همه پتانسیل‌ها برای ایجاد یک فضای صمیمی و دوستانه برای رسیدن به افق چشم انداز استفاده کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم کشور را روی ریل تعالی و پیشرفت قراردهیم و پاسخگوی نیازهای به حق مردم کشورمان باشیم.

عارف در پایان افزود: ما می‌توانیم نرخ ازدواج را افزایش و طلاق را کاهش دهیم و این در صورتی است که بتوانیم با هم باشیم و در همه صحنه حضور پرشوری داشته باشیم و به فرد اصلح رای دهیم تا شرایط کشور را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کند.

غرضی: تورم کم و اشتغال بالا معرف یک دولت محبوب است

سید محمد غرضی در ابتدای گفتگوی ویژه خبری، با بیان اینکه من هرگز از بتن انقلاب فاصله نگرفته‌ام، افزود: من رقیبی نداشته و با کسی هم رقابت ندارم و از این کلمه استفاده معناداری نمی‌برم بلکه با هفت نفر دیگر همکاری می‌کنم.

وی با اشاره به سوابق تحصیلی و کاری خود در پیش و پس از انقلاب اسلامی، درخصوص اینکه چرا در عرصه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کرده است، گفت: من موقعیت کنونی را برای حضور خود در عرصه انتخابات موقعیت مناسبی دانستم به این خاطر که در مجموعه اداری کشور، یاس و ناامیدی بر تعدادی از افراد غلبه کرده بود و این باعث شد تا من در عرصه انتخابات حاضر شوم.

وی بااشاره به شعار انتخاباتی خود مبنی بر دولت ضد تورم اظهار داشت: دولت ضد تورم دولتی است که بیش از درآمد خود هزینه نداشته باشد و ای کاش که دستگاه‌های آموزشی ما و دستگاه‌های وسیع دانشگاهی ما مردم را با این اصطلاحات آشنا می‌کردند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا دولت را در دو اصطلاح تعریف می‌کنند، تورم و اشتغال. تورم کم و اشتغال بالا معرف یک دولت محبوب است، تورم و اشتغال هماهنگ یک دولت متوسط را به نمایش می‌گذارد اما تورم بالا و بدون اشتغال تصویر بدی از دولت نشان می دهد.

غرضی اظهار داشت: برای اینکه بفهمیم برنامه چیست، باید ابتدا هدف را مشخص کنیم. دولت‌هایی که پیش از این بر سر کار آمدند هدف خود را مشخص نکردند، هدف تعریف شده، دولت تورمی به وجود آورده است یعنی دولت‌ها دائما بیش از درآمد خود، هزینه داشتند که این مسئله تورم سنگینی را به مردم تحمیل کرده است و به اصطلاح به صورت افسارگسیخته هزینه کرده اند.

وی افزود: من می‌گویم اگر ۵۵ میلیون نفر پای صندوقهای رای حاضر شوند و به یک دولت ضد تورم رای بدهند، موضوع تورم به راحتی قابل حل است. اما اگر این اتفاق نیفتد و اختلافات به وجود بیاید و اولویت‌های دیگری مطرح شود، همان روند گذشته ادامه پیدا می‌کند.

غرضی ادامه داد: هدف دولتی که من آن را تشکیل خواهم داد این است که به مردم گزارش می‌دهم که درآمد و هزینه من فلان قدر است اگر هزینه بیش از درآمد باشد، باید هزینه کم شود تا هزینه و درآمد یکسان شود. پس از مدتی درآمدهای دولت بیشتر و بدهی‌های آن پرداخت می‌شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در ۱۰۰ سال گذشته نسل ما در چنبره تورم گرفتار شدند و سوختند اما انشاالله از این به بعد مردم به دولت‌هایی رای نخواهند داد که با تورم کشور را اداره کنند.

وی افزود: همیشه دولت‌ها با بودجه های مختلفی مواجه بودند به جای اینکه بودجه را با درآمد و به بیان بهتر درآمد را با هزینه متعادل کنند با فشار هزینه ها را افزایش دهند و کافی است تا جلوی این هزینه‌های اضافی گرفته شود.

غرضی اظهار داشت: من در بیست سال سابقه کاری خود در پست‌های مختلف هیچ وقت تا درآمدی نداشتم، هزینه نمی‌کردم و سوابق بسیار خوبی در این زمینه دارم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کافی‌ست تا مغز رئیس دولت مانند رایانه کار کند و هزینه‌ها و درآمدها را متعادل کند، پیدا کردن وزرایی که با این کار موافق باشند و همراه کردن مجلس با این کار، بسیار ساده است چرا که امروز کارد به استخوان همه رسیده و می‌بینند که دولت متورم اساس جامعه را متزلزل می‌کند، بنابراین همانطور که مشاهده می شود تورم با این سرعت افزایش پیدا کرده و باید به سرعت پایین بیاید.

وی افزود: ما نباید هزینه‌ای بکنیم که معادل آن خدمتی به مردم ارائه نکنیم. اگر دولت هزینه‌هایی را به همراه آورد و معادل آن به مردم خدماتی را ارائه نکرد، این کار گریبان دولت را خواهد گرفت.

غرضی در پاسخ به این سؤال که اولویت شما کاهش هزینه‌هاست یا افزایش درآمدها، اظهار داشت: باید دید که هزینه‌ها کجا کارآمد است و درآمدها کجا می‌تواند افزایش یابد و بدون فشار به مردم این کار را انجام داد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح کرد: بخش‌های خوبی در جامعه وجود دارد و باید همه آنها را اداره کرد به شرط اینکه ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کم‌کم به سمت پائین نزول دهیم و این کار در اقتصاد ایران میسر است.

وی با بیان اینکه در ایران هر ۱۰ نفر یک بشکه نفت در روز مصرف می‌کنند، یادآور شد: در آمریکا هر ۱۵ نفر یک بشکه نفت مصرف می‌کنند و حال باید گفت که چرا اقتصاد آمریکا پرقدرت است اما ما اینچنین نیستیم که در واقع جواب این است که آنها به مصرف جهت داده‌اند و در این مسیر لازم نیست به مردم فشار آوریم.

غرضی بر همین اساس به مدیریت‌های انسانی، پولی، مالی و تکنولوژی اشاره و اضافه کرد: این مدیریتها وجود دارد اما از همه اینها غفلت شده است.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما در رابطه با موضوع کاهش ارزش پول ملی چیست، افزود: اگر بیش از درآمد دولت هزینه کند پول ملی ضعیف می‌شود و اگر معادل درآمد دولت هزینه کند پول ملی تثبیت می‌شود.

وی درباره انتخاب استانداران که به مردم واگذار می‌شود، گفت:‌ ۳۳ سال است که ۳۳۰ استاندار در کشور استاندار می‌شوند و در واقع هر سال ۱۰ استاندار عوض می‌شود؛ ما ۳۱ استان داریم و هر دولتی آمده استانداران اولین قربانیانی بودند که عوض می‌شوند.

غرضی با بیان اینکه عمر هر استانداری بین یک تا سه و نیم سال است، افزود: یک استاندار برای تهران، قم و یا ایلام انتخاب می‌شود و ظرف دو سال از هیچ یک از منابع آن استان آگاه نخواهد شد، بنابراین یک کار روتین انجام داده و بعد از مدتی کنار می‌رود و هیچ اثری از وی در جامعه نمی‌ماند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم بر همین اساس به دو کشور فرانسه و آمریکا اشاره کرد که در آنها بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰شهر آباد وجود دارد و گفت: این مسئله به دلیل این است که مردم خود استانداران را انتخاب می‌کنند و مدت حضور آنها نیز چهار سال و نیم است.

وی با تأکید بر اینکه تمام ابزار هدایت استان در دست استانداران قرار دارد، گفت: استاندار در واقع به این روشی که می‌گویم مرجع مردم می‌شود و اختیار اصلی این است که استاندار ماندگار شود.

غرضی با بیان اینکه بیش از ۱۰ طرح دارم تا هر استانی خود تصمیم‌گیرنده و مردم در این راستا اقدام کنند، گفت: مردمی که استاندار را انتخاب می‌کنند وی را مجبور خواهند کرد که امنیت ملی و کار عمرانی نیز انجام دهد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با بیان اینکه یکی از نمایندگان مجلس روزی می‌گفت که وزیر آموزش و پرورش باید به فلان مدرسه رسیدگی کند، افزود: این مسائل مربوط به استاندار است و باید از طریق او اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید وزرا را از کار فیزیکی منع و در واقع از مقررات نویسی و ابلاغ به استانداران استفاده کرد، افزود: باید تقسیم قدرت کرد و از کار فیزیکی جلوگیری کرد. دولت و مجلس نظارت بر امور اجرایی داشته باشند.

غرضی در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی تقسیم تهران به شش بخش گفت: در دولت‌های گذشته خیلی از استان‌ها را تقسیم کردند که این کار با پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس انجام می‌گیرد؛ وقتی که استان‌ها بین نیروهای ستادی توزیع می‌شوند به سرعت آباد خواهند شد.

وی افزود: استان تهران حدود ۱۰ میلیون جمعیت دارد و زمانی که یک انتخابات در آن برگزار می‌شود مردم باید ۳۰ نفر را انتخاب کنند، چون تهران بزرگ است.

غرضی ادامه داد: ما تهران را به شش واحد که در هر کدام به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌شود تقسیم می‌کنیم؛ اگر به شش قسمت تهران را تقسیم کردیم مردم در هر منطقه ۵ نماینده انتخاب می‌کنند و مردم نمایندگانشان را خواهند شناخت.

غرضی گفت: با ۳۰ نفر شورای شهر نمی‌توان شهر تهران را اداره کرد چرا که تهران گرفتاری زیادی دارد و مشکلاتی مثل کارتن‌خواب‌ها در آن وجود دارند و در کل هزینه شهر بسیار بسیار زیاد است و وارداتش به مراتب از صادراتش بیشتر شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: در تهران اشتغالی که بتواند جوانان را به کار گیرد وجود ندارد؛ تکنولوژی‌هایی مثل دولت الکترونیک و نسل چهار و پنج موبایل و اینترنت فقط در شهرهای بزرگ می‌تواند اشتغال وسیع ایجاد کند.

غرضی اضافه کرد: الآن وقتی به شهرداری یا استانداری تهران می‌رویم باید از یک کارمند بپرسیم که باید چه کار کنیم در حالی که در دنیا همه این موارد به دستورالعمل‌هایی که بر روی سایت قرار گرفته تبدیل شده است.

غرضی ادامه داد: شهر باید از یک شهر مصرفی به شهر تولیدی تبدیل شود و برای این باید شهر را کوچک کرد، چرا که با ۱۰ میلیون نفر نمی‌توان شهر را اداره کرد ولی با ۲ میلیون می‌شود این کار را انجام داد.

غرضی در پاسخ به سؤالی گفت: من در دوران مسئولیتم به شدت پیگیر جلوگیری از تورم‌زایی بودم؛ وقتی پول از دولت می‌گیریم یعنی از فقرا پول گرفته می‌شود و همان پول است که هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره سالهای ۴۶ به بعد به قدری شبکه برق را توسعه دادیم که امروز بیش از ۲۰میلیون مشترک داریم که به دولت مالیات هم می‌دهند و ما این کار را در وزارت نفت هم پیگیری کردیم و در مخابرات هم همین روش را انجام دادیم.

غرضی تأکید کرد: به اعتقاد من دولتی که تورم ایجاد می‌کند دستش در جیب فقرا است و جایگاه عدالت این است که اول دست دولت از جیب فقرا قطع شود.

غرضی با بیان اینکه ادامه رویکرد تورمی آسیب به فقرا است، گفت: من نمی‌خواهم با این حرفها دل کسی را خالی کنم اما در پی ۱۰۰ ساله گذشته این ملت با تورم زندگی کرده است اما کسانی که می‌خواهند رای بدهند به این نکته توجه کنند که اگر هر کسی می‌خواهد دولت را اداره کند باید بگوید که در چهار سال آینده دلار را با چه قیمتی تحویل خواهد داد.

وی افزود:باید بگوید که چه مقدار هزینه خواهد کرد و هزینه کردن دولت خرج کردن از جیب فقرا است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و همچنین بحث سیاست خارجی و فعالیت‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما یک ملت صلح طلب و متکی به خودمان هستیم که آمریکایی‌ها می‌گویند که این ملت ۲۵۰ سال است با هیچ ملتی نجنگیده است از این رو ما هیچ مسئله‌ای با دنیا و کشورهای اطراف خودمان نداریم، آمریکا و ایران دو کشور صاحب قدرت هستند و اتفاقی که بین این دو کشور روی داده است این است که آمریکایی‌ها دولت مصدق را سرنگون کرده اند و ملت ایران ۲۵ سال بعد جواب آمریکایی‌ها را دادند.

وی افزود: زمانی که امریکایی‌ها دیدند که دست آنها از ایران کوتاه شده است جنگ هشت ساله را به راه انداختند. هشت سال علیه ما تدبیر جنگ کردند و چیزی به دست نیاوردند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آمریکایی‌ها بعدها با اشغال عراق و افغانستان به دنبال ضربه زدن به ما بودند چرا که شعار نه غربی و نه شرقی به شدت برای امریکایی‌ها کشنده است.

غرضی گفت: اما آمریکایی‌ها در هر دو جا اقتدار سیاسی و اقتصادی خود را از دست دادند و من می‌گویم مذاکره تنها در صورتی می شود که تعامل در میدان عمل حاکم باشد.

وی افزود: هم اکنون آمریکا‌یی‌ها در منطقه سوریه به دنبال تضعیف ما هستند، ما از سوریه حمایت می‌کنیم و محکم هم روی آن ایستاده هستیم.

وی ادامه داد: اینکه امریکایی‌ها تصور کنند که با برنامه هسته‌ای ما عقب نشینی می‌کنیم بیهوده است ما خطایی نکردیم، ما به دنبال پیشرفت هستیم اما آنها می‌گویند که ممکن است در آینده شما بمب هسته‌ای بسازید.

وی با اشاره به کشتار مردم خوزستان از سوی عراق و عدم اجازه از سوی حضرت امام(ره) برای تلافی این مسئله گفت: ما می‌گوییم که بمب اتمی موافق مذهب ما نیست و رهبر ما نیز آن را اعلام کرده است اما آنها می‌گویند که شما در آینده به دنبال چنین چیزی هستید و باید در اینجا باج دهید.

غرضی گفت: ما هیچ وقت مذاکره نمی‌کنیم بلکه می‌ایستیم و تعامل می‌کنیم هر زمان آمریکایی ها از گرفتاری‌هایی که بر ملت ما درست می‌کنند پشیمان شدند در آن موقع به دنبال مذاکره خواهیم بود.

وی افزود: هر دولتی که بخواهد با امریکا‌یی‌ها مذاکره کند عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص راهبرد خود برای مبارزه با فساد گفت: تمامی فساد ناشی از مقرراتی است که از دولت تصویب می‌شود، فساد سیستمی ناشی از دولت است.

غرضی گفت: زمانی که دولت بخشی کشور را اداره می‌کند تعداد زیادی خواهان پیدا می‌شودکه به دنبال سهم خود هستند، تمام دولت‌ها گرفتار این مسئله هستند وتصور کردند که اگر بخشی عمل کنند، مثلا حزب خود را وارد دولت کنند و متخصصان را بیرون بریزند می‌توانند به موفقیت برسند با شکست روبرو شدند.

از همین رو است که تورم قابل کنترل نیست و پرده پوشی‌های زیادی وجود دارد.

وی افزود: شما زمانی می‌توانید دولت را از افرادی که طمع دارند خالی کنید که تمام فعالیت‌ها در چشم مردم باشد. این فسادها ناشی از بخشی نگری، دوستی نگری و حزب نگری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی بزرگترین قدرت سیاسی است گفت: کسانی که فکر می‌کنند این ملت از سر انقلاب گذشته و نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت و انقلاب را فراموش کرده است اشتباه می‌کند. هر کسی که به فکر این باشد که بخواهد از این مسیر انقلابی خارج شود خودش ساقط می‌شود.

قالیباف: نیازمند اصلاح جدی در ساختار اداری و اجرایی کشور هستیم

محمدباقر قالیباف در برنامه «انتخاب ایرانی» در بیان انگیزه خود برای حضور در عرصه انتخابات گفت: من به عنوان یک ایرانی همیشه این دغدغه را داشته‌ام که چگونه دین خود را به مردم و کشورم و به دینم ادا کنم و در راه افتخارآفرینی برای کشورم انجام وظیفه کنم.

وی ادامه داد: اگر امروز این توفیق را به دست آوردم که این اعتماد برای من به وجود آمده است و در مسئولیت‌های گذشته که این فرصت را برای من فراهم کرده، به برکت مردم همین کشور و امکانات مادی و معنوی کشور است و به برکت انقلاب اسلامی است که این فرصت را برای من فراهم آورده است.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار داشت: انقلاب این فرصت را داد تا این ظرفیت فراهم شود که من امروز در اینجا حاضر باشد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی کشور ما با مشکلاتی نیز روبروست، گفت: وظیفه من است تا در شرایطی که این مردم این فرصت را برای من فراهم کرده‌اند و امروز همین مردم نیازمند کمک هستند، به کمک آنها بیایم و این کار وظیفه من است و نه منت.

قالیباف خاطرنشان کرد: کشور ما طبق آمار و ارقام از نظر منابع انسانی نسبت به سایر کشورها از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. اگر امروز بگوییم که ایران بهشت معادن است و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی در کشور ما وجود دارد، حرف اغراق‌آمیزی نگفته‌ایم.

وی افزود: واقعیت اینست که وقتی به این ظرفیت‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مردم ما در کنار این استعدادها با مشکلاتی در حوزه اقتصادی مواجه هستند و کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی با مشکلات موجود نداریم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم در اینجا حلقه گم‌شده‌ای وجود دارد به نام مدیریت که من معتقدم باید به این موضوع توجه کنیم که تا بتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

قالیباف ادامه داد: استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند اصلاح جدی در ساختار اداری و اجرایی کشور است. نیازمند این است که نخبگان ما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تأثیرات جدی داشته باشند و در متن تصمیمات قرار داشته باشند نه در حاشیه. جدای از اینکه فرد نخبه در داخل کشور و یا در خارج از کشور ساکن باشد. مهم این است که دغدغه حل مشکلات کشور را دارم مهم آن است که قلب وی برای کشورش می‌تپد و برای عزت و سربلندی این کشور دغدغه دارد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: من احساس کردم که با سابقه اجرایی و مدیریتی که دارم و با آشنایی که در این زمینه دارم می‌توانم در شرایط سخت کنونی به مردم عزیزمان کمک کنم و در واقع دین خود را به کشور و مردمم و به نظام جمهوری اسلامی ادا کنم.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خود را تا چه اندازه ملزم به رعایت چارچوب‌های برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز می‌دانید، اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا روابط سیاسی و اداره کشور مبتنی بر حرکت‌های حزبی است آنجا حزب‌ها نیز با برنامه حرکت می‌کنند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم اضافه کرد: برنامه مدونی دارد طراحی و پیش‌بینی می‌کند و وقتی هم که دولت را اداره می‌کند با یک برنامه مشخص تشکل حزبی این کار را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: چه در آسیای دور، چه در اروپا و چه در قاره آمریکا عمدتاً کشورها به این شکل حرکت می‌کنند اما ما در کشور حزب و فعالیت‌های حزبی داریم اما حزب‌های ما بر اساس حرکت نمی‌کنند و در واقع برنامه‌محور نیستند.

قالیباف تصریح کرد: برنامه‌ای برای اجرای بخش‌های مختلف در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارند و بیشتر فعالیت سیاسی دارند و این یکی از ضعف‌های ما به شمار می‌رود که امروز این ضعف را با سندهای بالادستی جبران کرده‌ایم.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم افزود:‌ کشور امروز دارای یک برنامه و سند چشم انداز برای ۱۴۰۴ است و براساس آن سند سیاست‌های کلی تنظیم شده و این سیاست‌های کلی برای یک دوره بیست ساله که سند چشم انداز را تحقق دهد توسط نخبگان کشور تهیه و مراحل تصویب خود را طی کرده است.

وی ادامه داد: بعد از سند چشم انداز سند ۵ ساله تهیه می‌شود که دولت که به صورت لایحه آن را تنظیم می‌کند تقدیم مجلس کرده و مجلس بعد از کار کارشناسی آن را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌کند و ما ظرف حزبی خود را با این اسناد بالا دستی که همه اینها در چارچوب میثاق ملی که قانون اساسی است مسیر خود را انجام می‌دهد.

قالیباف تصریح کرد: طبیعی است بنده نیز برنامه‌ای که تحت عنوان پیشرفت و عدالت با کمک نخبگان و صاحبنظران با تجربه در این زمینه تنظیم کرده ام خارج از سند چشم انداز و برنامه پنج ساله نیست.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی دارید و راهکار شما برای کنترل و برگرداندن ثبات قیمت ارز که امنیت روانی را برای مردم داخل و خارج کشور دارد، ارائه می‌دهید، افزود: هموطنان ما به موضوع مهمی اشاره کردند و چالش اقتصادی مهمترین چالش امروز کشور ماست به قدری وسیع است که عزیزان خارج از کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مردم ما برای ادامه تحصیل، یا برای درمان و سفر و سیاحت از کشور خارج شده‌اند وقتی نوسان نرخ ارز را می‌بینیم به شدت در برنامه‌ریزی آنها تأثیرگذار است و حق دارند به این نکته اشاره کنند.

قالیباف اضافه کرد: مهمترین برنامه بنده و اولویتم بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است که این برنامه به صورت بسیار مدون و در یک زمانبندی مشخص برای دو سال صورت گرفته تا این اتفاق رخ دهد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم بر همین اساس روش کار خود را توضیح داد و گفت: در اولویت اول تثبیت نرخ ارز را داریم و ابتدا باید ثبات در نرخ ارز شکل بگیرد تا بتوان ارزش پول ملی و بحث مربوط به تولید و هدایت نقدینگی را به سمت اولویت‌های اقتصادی برد چرا که اقتصاد بدون رونق و رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: باید تلاش کنیم از تصمیمات خلق‌الساعه فاصله بگیریم و اینگونه نباشد که در هر هفته و هر ماه یک سیاست و تصمیم جدید به مجموعه وارد کنیم؛ امروز افزایش نقدینگی داریم که این تورم را به جامعه وارد کرده و متأسفانه امروز در شرایطی قرار داریم که این تورم توأم با رکود است.

قالیباف یادآور شد: ما ناگزیریم این رکود را بشکنیم و وارد عملیات رونق اقتصادی شویم که از دو راه ممکن است؛ یک راه اینکه مجدداً نقدینگی را به بازار کار وارد کنیم که این خود تورم است. از این رو این کار درستی نیست و مهم این است که ما این نقدینگی را باید هدایت و کنترل کرده سپس به سمت اولویت‌هایی برود که چه در کشاورزی و صنعت مورد توجه است، انجام شود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم افزود: مطمئن هستم این برنامه مدون شده و قدرت اجرایی که وجود دارد و همراهی که تیم همکار بنده می‌کنند و همراهی خوب مردم که این اعتماد نسبت به بنده از سوی مردم وجود دارد چرا که سابقه مختلفی در کشور داریم در شش ماهه اول حتماً مردم ما چه در داخل و چه خارج از کشور تثبیت، ثبات و آرامش و کنترل گرانی را که ببینند.

وی افزود: قطعاً در این شش ماه روند نزولی قیمت‌ها در کالاهای اصلی و در تثبیت نرخ ارز برای همه هموطنان ارمغان اول دولت ما خواهد بود.

قالیباف اظهار داشت: مسئله مربوط به هسته‌ای یک بحث حقوقی و یک بحث زیست محیطی و یک بحث سیاسی دارد.

وی افزود: به اعتقاد من اینکه ایران حق قطعی خود را در این انرژی بداند تا ایران از این انرژی استفاده کند و بتواند در بخش‌های مختلف از این انرژی بهره بگیرد. مشکلی ندارد و البته ممکن است که دنیا یک نگرانی داشته باشد که ما این نگرانی را بیشتر سیاسی می‌دانیم چرا که ایران همکاری با آژانس را همیشه داشته است.

قالیباف ادامه داد:چون با ما یک موضع گیری سیاسی دارند و این موضع گیری به جوهره انقلاب برمی‌گردد ما باید به برخی مسائل توجه کنیم؛ انقلاب اسلامی با ظلم مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دیگران منافع او را ببرند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ملت ما هیچ گاه در طول تاریخ حاضر نشدند که عزتشان را زیر پا بگذارند؛ حتی اگر شده مردم با یک تفنگ ساده هم مقابل دشمن بایستند این کار را انجام دادند و هیچ گاه مسائل اقتصادی باعث نشده که ملت عزتش را زیر پا بگذارد.

قالیباف ادامه داد: ایرانی‌ها دو ویژگی برجسته دارند یکی اینکه همه آنها توحید را قبول داشته و دارند و دیگر اینکه ایرانی‌ها همیشه نشان داده اند که در مقابل سرزمینشان هر زیاده خواهی که حاضر شود، از جان و مالشان می‌گذرند.

وی تاکید کرد: دشمنان ما باید بدانند که هر چیزی را می‌توانند از ما بگیرند به جز عزتمان، بر همین اساس باید در سیاست خارجی باید عزتمان را حفظ کنیم.

قالیباف گفت: در مسئله هسته‌ای ما از یک طرف باید گفتگوها را ادامه دهیم و ضمانت‌های لازم برقرار باشد و از طرف دیگر هم آنها نمی‌توانند بگویند که ما از این انرژی استفاده نکنیم.

وی ادامه داد:به هر حال برخی از این مسائل در حوزه لابی‌ها حل می‌شود و همه چیز در میز مذاکره رو در رو حل نمی‌شود و باید در پشت میزهای مذاکره و لابی‌ها و گفتگو‌ها به طور جد از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل داخلی کشور هم اظهار داشت: میثاق ملی ما قانون اساسی است؛ من این انتقاد را دارم که دولت‌های گذشته شاید در آغاز کارشان خیلی توجه به تحقق بندهای متعدد قانون اساسی نداشتند، یعنی بخش‌هایی از قانون اجرا می‌شد و بخش‌هایی از آن هم مغفول می‌ماند.

وی اظهار داشت: همه ایرانی‌ها چه در داخل و چه در خارج بدانند که همه بندهای قانون اساسی مورد توجه ما است، مخصوصا فصل سوم که به حقوق ملت برمی‌گردد.

شهردار تهران ادامه داد: نباید از این موضوع غافل شویم که خود ملت هم حقوقی دارند که دولت باید پاسخگوی آن باشد؛ اصل ۱۹ قانون اساسی که به حقوق اقوام اشاره دارد از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین ما حق نداریم بر اساس قانون به حریم خصوصی افراد وارد شویم چرا که هر اندیشه‌ای در کشور آزاد است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هتک حرمت در قانون اساسی ما ممنوع است و حتی در حق مجرم زندانی هم نمی‌توان هتک حرمت کرد.

وی گفت: ما شهروند درجه یک و دو نداریم و لذا قانون اساسی مبنای اساسی ما است و بنده متعهد هستم که آن را اجرا کنم چرا که ما با همین قانون نامزد می‌شویم و در معرض آرای قرار می‌گیریم و در مجلس هم به همین قانون قسم یاد می‌کنیم که آن را اجرا کنیم.

قالیباف اظهار داشت: مابرای اعتمادسازی اولین کاری را که باید انجام دهیم این است که حقوق ملت را پاسخگو باشیم و قانون را در اولویت اجرا بگذاریم.

قالیباف با تأکید براینکه تحریم‌ها اثرگذار هستند، گفت که البته اثرگذاری تحریم‌ها آنگونه که مورد تأکید قرار می‌گیرد، نیست.

وی معتقد است که آثار تحریم‌ها در داخل و خارج کشور متفاوت است و به گفته وی آثار تحریم‌ها در داخل کشور کمتر است چرا که سو و ضعف مدیریت نیز در داخل احساس می‌شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه قدرت آمریکا آنقدر زیاد نیست که بتواند تمام دنیا را تحریم کند، گفت: ما می‌توانیم تدابیر درستی در داخل برای احیای سیاست‌ها صورت دهیم که نمونه بارز آن پروژه‌های بزرگی در تهران مانند پروژه‌های صدر و نیایش است که جزو افتخارات مهندسی کشور در دنیا محسوب می شود.

قالیباف اضافه کرد: در خارج از کشور به خاطر برخی رفتارهای غیر منطقی و ظالمانه توسط برخی کشورها که حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کند مشکلاتی برای هموطنان ما درست شده است.

وی اینگونه رفتارهای برخی کشورها در مورد شهروندان ایرانی را نگاه تبعیض‌آمیز دانست و گفت: این رفتارها در کشورهایی صورت می‌گیرد که ادعای دموکراسی و حقوق بشر دارند.

شهردار تهران افزود: بر این باورم که مسئولان جمهوری اسلامی از هر ایرانی در هر کجای دنیا که هستند فارغ از گرایشات آنان به صرف اینکه ایرانی هستند، دفاع می‌کنند. بنابراین باید با افزایش قدرت ملی، تأثیرگذاری در دیپلماسی داشته باشیم که به تبع آن از حقوق شهروندان‌مان در کشورهای دیگر دفاع بهتری کنیم.

قالیباف در پاسخ به پرسش بینندگان مبنی براینکه سیاست خارجی شما چگونه است و چه تغییراتی در سیاست خارجی کنونی خواهید داد، گفت: ما باید ببینیم که چه توقعی از سیاست خارجی داریم چرا که معتقدم سیاسی خارجی باید منافع و امنیت ملی را تأمین و تضمین کند.

وی با بیان اینکه باید دفاع از هویت ملی و انقلابی ما باشد، خاطرنشان کرد: عزت و هویت ایرانیان باید در سیاست‌های خارجی حفظ شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با تأکید براینکه رئیس جمهور یا رئیس دولت براساس قانون اساسی نمی‌تواند برای سیاست خارجی تصمیم نهایی بگیرد، اظهار داشت: سیاست خارجی برآیند مجموعه حاکمیتی است و بقیه قوا همچون مقننه و قضاییه و براساس قانون مقام معظم رهبری نیز در آن نقش دارند. بنابراین با تغییر یک رئیس دولت تغییرات اساسی در رویکردهای سیاست خارجی اتفاق نمی‌افتد.

قالیباف به سیاست خارجی دیگر کشورهای جهان اشاره و تصریح کرد: در برخی از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها می‌بینیم که سه دهه است که هیچ تغییری در سیاست خارجی رخ نداده است.

قالیباف با اشاره به اینکه سیستم‌های اداری کشور بسیار فرسوده است، گفت: هم در حوزه تکنولوژی و ابزار و هم حوزه نرم‌افزار دچار این مشکل هستیم.

وی افزود: فرایند انجام کار یک فرایند کهنه‌ای است و یکی از برنامه‌های بنده تحول اساسی و تغییر در حوزه مدیریت است.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به سابقه فعالیتش در نیروی انتظامی گفت: در نیروی انتظامی در کنار کارهای فرهنگی نوسازی و توجه به کرامت انسانی و اهمیت دادن به حق مردم جزو کارهایی بود که انجام شد.

قالیباف گفت: امروز در شهرداری تهران نیز همین مسئله در دستور کار قرار گرفته است. در حوزه شهرسازی، مفاسد و رانت‌های اطلاعاتی یکی از برنامه‌های جدی ما بوده است و یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دولت مورد توجه قرار می‌گیرد ایجاد یک دولت چابک و هوشمند با استفاده از دانش و فناوری و توجه به بخش خصوصی است.

وی افزود:‌دولت در ایران بسیار بزرگ است و بیش از اندازه در امورات مردم دخالت می‌کند. در بعضی از جاها مقرر شده است که دولت باید به بخش خصوصی و تعاونی توجه کند اما دولت روز به روز بزرگتر می‌شود دولت باید کوچک، اصلاح و هوشمند شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت آینده اگر کسی مفسده کرد به شدت با وی برخورد شود تا دیگران جرأت چنین کاری نداشته باشند و ما شاهد تخلفات بزرگ در کشور نباشیم.

قالیباف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چقدر با مشکلات ایرانیان خارج از کشور آشنایی دارید، گفت: مشکلات ایرانیان خارج از کشور برای ما محترم است. بعضی از ایرانیان خارج از کشور برای مدت کوتاه به سفر رفتند و برخی نیز آنجا مقیم هستند و برخی نیز برای کارهایی همچون کارهای اقتصادی، ادامه تحصیل و درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند. امروز که در شهرداری تهران هستم ارتباط بسیار نزدیکی در حوزه‌های فرهنگی با ایرانیان خارج از کشور داریم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل بحث سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور است. برخی از آنها نگران بازگشت به داخل کشور هستند اما متأسفانه سیستم‌های سخت بروکراسی در کشور وجود دارد که باید اصلاح شود و من با این مسائل آشنا هستم. این را وظیفه دولت می‌دانم که به تمام دغدغه‌های آنان کمک کنیم.

قالیباف در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأمین ارز لازم برای ایرانیان خارج از کشور گفت: یکی از مهم‌ترین فرصت‌های هر کشوری منابع انسانی و نخبگان آن کشور است. امروز بخشی از نخبگان به صورت مرتب در حال رفت و آمد هستند من رفت و آمد را کار مفیدی می‌دانم چرا که برای کسب و علم و دانش باید رفت و آمد داشته باشند مهم این است که ایرانی هر کجا است قلبش برای ایران و سرزمین ایران بتپد.

وی افزود: طبیعی است که اگر این ارتباط برقرار شود فواید بسیار زیادی برای کشور خواهد داشت یکی از دلایل حضور من این است که به برخی از نابسامانی‌ها در خصوص ارتباط ایرانی‌ها و خارجی‌ها پایان دهیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات ناشی از نوسانات ارزی گفت: ما باید به نوسانات ارزی پایان دهیم تا دانشجویان دچار مشکلات ارزی نشویم.

قالیباف در ادامه سخنان خود درباره بحث حقوق معلولین گفت: بحث مربوط به سلامت و جان انسان‌ها موضوعی نیست که هیچ انسانی حق تعلل را درباره آن داشته باشد. بخشی از ایرانیان برای درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند که موضوع ارز برای آنها اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: زمانی که کمیسیون پزشکی بیماری و ضرورت سفر درمانی وی را برای خارج از کشور تأیید می‌کند باید نیازمندی‌های مادی و پوشش بیمه‌ای را فراهم کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از برنامه‌های قطعی ما این است که هزینه درمان بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد به خانواد‌ه‌ها تحمیل نشود.

قالیباف همچنین در ادامه از اراده جدی خود برای کمک به معلولان و همچنین رفت و آمد معلولین در سطح شهرها در پاسخ به سؤال یکی از ایرانیان خارج از کشور خبر داد.

وی در پایان افزود: برای من مهم‌ترین موضوع این است که عزت و افتخار ایرانی را در هر کجای دنیا که زندگی می‌کنند با افزایش قدرت ملی و قدرت تأثیرات خود حفظ کنیم و این مسئله در اولویت کاری من قرار دارد.

۱۳۹۲/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...