نسخه چاپی

آنچه باید درباره‌ مستند كاندیداها بدانیم

نمایش ۱۶ فیلم مستند تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از دوشنبه شب (۱۳ خرداد ماه) در تلویزیون آغاز می‌شود اما كدام كارگردان، فیلم كدام كاندیدا را ساخته و فیلم‌ها در چه ساعاتی روی آنتن می‌روند؟

به‌ گزارش نما به نقل از ایسنا، اگرچه از دوره‌های قبل، فیلم تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مهمترین راه‌های جلب نظر مخاطب به‌ سوی آن کاندیدا بوده است، اما گویا این فیلم‌ها پس از انتخابات سال ۸۴ جنبه‌ی دیگری نیز پیدا کرده است.

سال ۸۴ در میان کاندیداهای مختلف انتخابات، جواد شمقدری که «طوفان شن» را کارگردانی کرده بود به‌عنوان سازنده فیلم انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد انتخاب شد و پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس‌جمهور، شمقدری به سمت مشاور هنری وی شروع به‌کار کرد. چهار سال بعد، بازهم جواد شمقدری ساخت فیلم انتخاباتی احمدی‌نژاد را برعهده گرفت و پس از حضور مجدد وی در پاستور، شمقدری هم به سمت معاون سینمایی وزیر ارشاد انتخاب شد.

همین امر سبب شده است که اکنون سینماگران، گروه هنری - سینمایی دور و بر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌دقت رصد کنند؛ چرا که ممکن است مشاور هنری، رییس‌ سازمان سینمایی، معاون وزیر و... بعدی از میان آن‌ها باشد.

* محمدباقر قالیباف:

محمدباقر قالیباف یکی از معدود کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است که از ابتدا کارگردان فیلم تبلیغاتی‌اش مشخص بود. از هفته‌ها قبل، بهروز شعیبی به عنوان کارگردان و سید محمود رضوی به‌ عنوان تهیه‌کننده در حال آماده‌سازی فیلم انتخاباتی شهردار تهران هستند.

این تهیه‌کننده و کارگردان در جشنواره فجر سال قبل، فیلم سینمایی‌ «دهلیز» را روی پرده بردند که با تحسین تماشاگران و منتقدان روبرو شد.

مستند اول این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه ۱۶ خرداد ماه ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه (بازپخش ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه همان روز از شبکه جام‌جم) و مستند دوم وی سه‌شنبه ۲۱ خرداد ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه اول سیما (بازپخش ساعت ۳۰ دقیقه بامداد همان روز از شبکه جام‌جم) پخش خواهد شد.

* سعید جلیلی:

اگرچه در ابتدا ستاد انتخاباتی سعید جلیلی درباره‌ی ساخت فیلم مستند تبلیغاتی وی تنها بر این موضوع تاکید می‌کرد که تیمی جوان کار ساخت آن را بر عهده دارند اما بالاخره نام این تیم جوان رسانه‌یی شد و اکنون حسین شمقدری فرزند جواد شمقدری - رییس سازمان سینمایی کشور - وظیفه‌ی ساخت فیلم تبلیغاتی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را بر عهد دارد.

تهیه‌کنندگی مستندهای سعید جلیلی بر عهده‌ی محمدحسین مددی است که در مستند «میراث آلبرتا» نیز با شمقدری همکاری می‌کرده است.

آن‌ طور که یکی از اعضای تیم مستندسازی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده است، فیلم‌های تبلیغاتی جلیلی بر پایه‌ی گفتمان مقاومت ساخته شده است.

فیلم مستند تبلیغاتی نخست سعید جلیلی دوشنبه ۱۳خرداد ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه (بازپخش ساعت ۳۰ دقیقه بامداد همان روز از شبکه جام‌جم) و فیلم دوم وی یکشنبه ۱۹ خردادماه ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه از شبکه اول سیما (بازپخش ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه همان روز از شبکه جام‌جم) پخش خواهد شد.

* علی‌اکبر ولایتی:

ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی از ابتدا تیمی کاملا سینمایی را درکنار خود جمع کرده تا آن‌ها کار ساخت دو مستند تبلیغاتی وی را بر عهده داشته باشند. در میان شش عضو تیم مستندسازی ولایتی، نام محمدحسین لطیفی، فریدون جیرانی، جمال شورجه، حامد عنقا، محمدرضا شفیعی و رضا جودی دیده می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، فیلم نخست علی‌اکبر ولایتی با نام «ای وطن، ایران من» با طراحی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی برای بازبینی تحویل شبکه اول سیما شده است.

نخستین مستند انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی دوشنبه ۱۳ خرداد ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه (بازپخش ۲۳ و ۳۰ دقیقه همان روز از شبکه جام‌جم) و مستند دوم وی دوشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه (بازپخش ۳۰ دقیقه بامداد از شبکه جام‌جم) پخش خواهد شد.

* محمدرضا عارف:

مجید برزگر، کارگردان فیلم سینمایی «پرویز» که دچار مشکلاتی در گرفتن پروانه نمایش این فیلم از وزارت ارشاد شده است کار ساخت مستند انتخاباتی محمدرضا عارف را برعهده دارد.

فیلم اول انتخاباتی محمدرضا عارف شنبه ۱۸ خرداد ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه (بازپخش ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه همان روز از شبکه جام‌جم) و فیلم دوم وی چهارشنبه ۲۲ خرداد ساعت ساعت ۲۳ و ۳۰ (بازپخش ۳۰ دقیقه بامداد همان روز از شبکه جام‌جم) پخش خواهد شد.

* حسن روحانی:

ساخت فیلم تبلیغاتی حسن روحانی با حواشی بسیاری روبرو بوده است. در اولین حاشیه، برنامه‌ی «هفت» اعلام کرد که محمدمهدی عسگرپور و سیدرضا میرکریمی فیلم تبلیغاتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را خواهند ساخت اما این خبر با تعجب و تکذیب این دو کارگردان روبرو شد. پس از آن در چندین نوبت در خبرگزاری‌های مختلف و همچنین از تریبون صداوسیما اعلام شد که مسعود جعفری‌جوزانی ساخت فیلم تبلیغاتی وی را بر عهده دارد اما این خبر نیز مکررا از سوی کارگردان سریال «در چشم باد» تکذیب شد.

در هر صورت ساخت اولین فیلم تبلیغاتی حسن روحانی بامدیریت و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری انجام و نسخه‌ای از آن برای بازبینی توسط صداوسیما به این سازمان ارائه شده است. هنوز کارگردان و تهیه‌کننده‌ی مستند دوم روحانی مشخص نیست.

مستند انتخاباتی اول حسن روحانی سه‌شنبه ۱۴ خرداد ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه اول (بازپخش ۳۰ دقیقه بامداد همان‌روز از شبکه جام‌جم) و مستند انتخاباتی دوم وی دوشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه از شبکه اول سیما (بازپخش ۲۳ و ۳۰ دقیقه همان‌روز از شبکه‌ی جام‌جم) پخش خواهد شد.

* محمد غرضی:

ستاد انتخاباتی محمد غرضی در ابتدا اعلام کرده بود که این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به منظور کاهش هزینه‌ها قصد ندارد که فیلم تبلیغاتی بسازد اما چندی قبل اعلام شد که غرضی با استفاده از تصاویر آرشیوی صداوسیما از زمان وزارت وی، دو مستند را آماده‌ی نمایش در تلویزیون خواهد کرد.

جلال عطارزاده کارگردانی مستندهای محمد غرضی را برعهده دارد و اطلاعات خاصی درباره‌ی دو فیلم وی در دسترس نیست.

نخستین مستند انتخاباتی محمد غرضی شنبه ۱۸ خرداد ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه اول سیما (بازپخش ۳۰ دقیقه بامداد همان‌روز از شبکه‌ی جام‌جم) و مستند دوم وی چهارشنبه ۲۲ خرداد ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه از شبکه اول سیما(بازپخش ۲۳ و ۳۰ همان‌روز از شبکه جام‌جم) پخش خواهد شد.

* محسن رضایی:

دو هفته قبل مجری برنامه‌ی سینمایی «هفت» در برنامه‌ای پرحاشیه اعلام کرد که مستند تبلیغاتی محسن رضایی توسط رامبد جوان، مسعود جعفری‌جوزانی و علیرضا رئیسیان ساخته می‌شود اما این سه کارگردان چنین خبری را قویا تکذیب کرده و از مجری برنامه‌ی «هفت» برای بیان چنین خبر تایید نشده‌ای گله کردند.

چند روز بعد اعلام شد که اسماعیل فلاح‌پور ساخت مستند انتخاباتی مرد همیشه حاضر در صحنه‌ی انتخابات ریاست جمهوری را خواهد ساخت. فعلا خبرهای بیشتری درباره‌ی مستندهای انتخاباتی محسن رضایی منتشر نشده است.

نخستین مستند انتخاباتی محسن رضایی دوشنبه ۱۳ خرداد ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه از شبکه اول سیما (بازپخش۲۳ و ۳۰دقیقه همان‌روز از شبکه‌ی جام‌جم) و مستند دوم وی یکشنبه۱۹ خرداد ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه اول سیما(بازپخش ۳۰ دقیقه بامداد همان‌روز از شبکه جام‌جم) پخش خواهد شد.

* غلامعلی حدادعادل:

غلامعلی حدادعادل تنها کاندیدای ریاست جمهوری است که ترجیح داده کار ساخت مستند انتخاباتی خود را به تیمی کاملا گمنام بسپارد.

درباره‌ی فیلم تبلیغاتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تنها عنوان شده است که سجاد امامی و احمد سلامی به عنوان دو کارگردان جوان به صورت گروهی وظیفه‌ی ساخت آن را برعهده دارند.

نخستین مستند انتخاباتی غلامعلی حدادعادل پنج‌شنبه ۱۶ خردادماه ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه اول سیما (بازپخش ۳۰ دقیقه بامداد همان‌روز از شبکه‌ی جام‌جم) و مستند دوم وی سه‌شنبه ۲۱ خرداد ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه از شبکه اول سیما(بازپخش ۲۳ و ۳۰ همان‌روز از شبکه جام‌جم) پخش خواهد شد.

۱۳۹۲/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...