نسخه چاپی

انتقاد قرائتی از نامزدهای ریاست جمهوری

حجت‌الاسلام قرائتی در همایش تجلیل از بانوان قرآنی با انتقاد از عدم حضور آموزه‌های قرآنی در برنامه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم گفت: راه‌كارهای این آقایان قرآنی نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، مراسم تجلیل از بانوان قرآنی امروز 12 خردادماه 1392 با حضور حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار و طی آن از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم تجلیل شد.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم، سخنران اصلی مراسم بود و طی سخنانی با طرح سؤال مبنی بر اینکه آیا می‌دانید مهجوریت قرآن غافلانه نیست؟، گفت: در خود قرآن بیان شده که قرآن مهجور است. در این آیه از کلمه «قال» استفاده شده یعنی پیامبر گفته است؛ هنگامی که برای نقل قول آینده از فعل ماضی استفاده شود، نشانه قطعی بودن واقعه است، همچنین زمان شکایت پیامبر روز قیامت، موضوع شکایت مهجوریت قرآن و شکایت‌کننده پیامبر(ص) است.

وی درباره اهمیت قرآن اظهار داشت: پیامبر(ص) نمی‌گوید اهل‌بیت مرا کشتند حتی از مظلومیت آنها هم سخنی نمی‌گوید. پیامبر می‌گوید: قرآن را فهمیدند و آن را کنار گذاشتند، پس مهجوریت قرآن غافلانه نیست، در تمام آمارها و پیام‌های قرآن نکته وجود دارد، حتی کلمات قرآن هرکدام بار فنی دارد. قرآن کریم می‌گوید: زن و مرد یک گوهرند، اما متأسفانه برخی انسان‌ها می‌گویند زن از دنده چپ خلق شده. نکات زیادی از این دست در قرآن بیان شده اما به دلیل عدم مراجعه به قرآن کریم، ما در جهل مانده‌ایم.

قرائتی با اشاره به ضرورت بیان آیات قرآن توسط روحانیون گفت: من همواره گفته‌ام که همه روحانیون باید در سخنرانی خود از آیات الهی استفاده کنند، زیرا خود خداوند گفته آنچه را که نازل شده بازگو کنید.

این استاد قرآن کریم با انتقاد از کاندیداهای ریاست جمهوری به دلیل استفاده نکردن از آموزه‌های قرآن در حل مشکلات گفت: در قرآن کریم راه‌حل همه مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی بیان شده، اما شاهدیم که 8 کاندیدای ریاست‌جمهوری راه‌های مختلفی برای حل مسائل اقتصادی مطرح می‌کنند، اما یکی از آنها هم راه‌حل‌های قرآن که برای حل مسائل اقتصادی است را اشاره نمی‌کند.

نوشتن قرآن بر روی برنج کار بیهوده است

قرائتی برخی کار‌های قرآنی را بیهوده دانست و در این خصوص اظهار داشت: در کشور ما متأسفانه پول‌ها و عمر انسان‌ها صرف برخی کارهای بیهوده می‌شود، مثلاً آیات قرآن را بر روی برنج می‌نویسند و یا در جایی مشاهده می‌شود یک مربی مهدکودک آیاتی را به کودکان آموزش می‌دهد که علما هم نمی‌توانند مفهوم آن را درک کنند یا بخوانند و یا برخی افراد سوره «حمد» را یک نفس می‌خوانند، این کارها به چه درد می‌خورد، همچنین حفظ قرآن نعمت است، اما اگر کسی که استعدادش ضعیف است را مجبور به حفظ کنیم تنها خاطره تلخی از حفظ برای او می‌ماند.

معماری مساجد ما اسلامی نیست

وی در ادامه باز هم به بیان برخی کارهای اشتباه و بی نتیجه اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند سوره انعام را ختم کنیم، کجا آمده که فقط سوره انعام بخوانید، کل قرآن حکمت و برکت است، همچنین متأسفانه همه محراب‌ها ضدنهج‌البلاغه و آموزه‌ها هستند؛ پیامبر هنگامی که نماز می‌خواند پرده‌های پیش رویش را برمی‌داشت و می‌گفت: گل‌های این پرده حواس انسان را پرت می‌کند، اما امروزه محراب‌های عبادت را کاشیکاری و تزئیین می‌کنند. قرآن کریم را در بالاترین نقاط مسجد و با خطوط عجیب و غریب کوفی، میخی و «سیخی» می‌نویسند، در حالی که حتی جنیان هم نمی‌توانند این آیات را بخوانند و به اینها می‌گویند هنر معماری.

قرآن کریم اینگونه مهجور شده و برای رهایی از این مهجوریت به یک نهضت عظیم نیاز است، البته در این نهضت نباید چشم به حمایت سازمان‌ها و نهادها داشت، باید خود مردم بخواهند و قرآن را از مهجوریت خارج کنند.

خانم‌ها لباس رنگی بپوشند

قرائتی در ادامه با توصیه خانم‌ها به استفاده از لباس‌های رنگی در مجلس قرآن زنانه گفت: من به شما خواهران توصیه می‌کنم در جلساتی که برای قرآن تشکیل می‌دهید و در آن جلسات مردها نیستند، لباس مشکی نپوشید، از رنگ‌های شاد استفاده کنید تا جلسات قرآن جلسات شاد و زیبایی باشد، البته در محافل و مجامع برای اینکه باعث جذابیت نشود بهتر است از چادر مشکی استفاده شود.

وی با اشاره به کاستی‌ها و اشتباهات در کار قرآنی گفت: متأسفانه تلاوت قرآن تبدیل به هنرنمایی شده، تولید فیلم کوتاه با مضامین قرآنی بسیار کم است، تفسیر ساده قرآن برای کودکان نداریم، موقوفات قرآنی اندک است، نذر برای تلاوت بسیار قلیل است و اغلب نذورات، «نذورات پلویی و چلویی» است، همچنین در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، قرآن کمتر اهمیت دارد، در حالی که نیاز است مبنای کار قرآن باشد و افرادی که دکترای علوم قرآنی دارند باید به سمت تفسیر بروند نه فقط به خواندن و حفظ بپردازند.

تنها کشتی بی سوراخ جهان

این مفسر قرآن کریم، کتاب خدا را راه حل همه مشکلات دانست و در این خصوص اظهار داشت: آیا می‌دانید اگر کتاب آسمانی را بپا داریم وضع اقتصاد هم بهتر می‌شود؟ متأسفانه به قرآن مراجعه نمی‌کنیم و یا آموزه‌های آن را به کار نمی‌گیریم. همه روایت‌ها، حدیث‌ها و حرف‌ها سوراخ دارند، اما تنها کشتی بی‌سوراخ قرآن است زیرا خود خدا فرموده که ما قرآن را نازل کردیم و از آن محافظت می‌کنیم.

من کتابی نوشتم با نام «اقرار ملاصدرا در آخر عمر»، در تحقیقاتی که داشتم، همه مراجع مانند امام بسیاری از علما و بزرگان اینگونه بیان کردند که ما غصه می‌خوریم که چرا همه عمر را با قرآن نبوده‌ایم.

قرائتی با توصیه خانم‌ها به استفاده از قرآن در ماه رمضان گفت: من به شما خواهران توصیه می‌کنم قدر این جمع را بدانید و به فکر گسترش آن باشید، تا ماه رمضان حدود 40 روز فرصت باقی است، از الان برنامه‌ریزی کنید، البته در جلسات قرآن خودتان تفسیر نگویید بلکه تفاسیر را بخوانید، همچنین ادای بزرگان را درنیاورید. برخی از خانم‌های استاد جلسه از روز اول تفسیر المیزان را درس می‌دهند، ابتدا تفسیرهای ساده را بیان کنید آن هم در دقایقی کوتاه و تلاش کنید اخلاق و رفتار و زندگیتان قرآنی شود.

مدرس درس‌هایی از قرآن در پایان به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: روزی دوستی به من گفت؛ زلیخا یوسف را به زنان نشان داد، همه دست بریدند، شما یوسف قرآن را به جوانان نشان دهید، مطمئناً آنها از همه مکاتب دست می‌کشند و به سوی قرآن می‌آیند.

۱۳۹۲/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...