نسخه چاپی

دكتر ولايتي:

امام به من توصیه كردند به تخریب ها توجه نكن

عکس خبري -امام به من توصيه کردند به تخريب ها توجه نکن

100 روز اول بسیار تعیین كننده است چرا كه مشكلات گرانی و تورم روز افزون است و نمیشود به مردم وعده آینده دور را داد. درآمد بخش عمدهای از مردم با هزینه هایشان تناسب ندارد و ما باید سریعاً به وضعیت سامان دهیم.

شما : صدا و سيما در اين روزها نقش پيشرويي در طرح ديدگاه هاي نامزدها ايفا كرده است و عموم مردم به مواضع دكتر ولايتي آشنا شده اند، اما لازم بود برخي شبهه هايي كه از سوي رقبا پيرامون اين ديدگاه ها مطرح شده است را بررسي نماييم. آنچه پيش روي شما است حاصل اين دغدغه است.

جناب آقاي دكتر ولايتي يكي از محورهاي مهم سخنان شما كه مورد توجه قرار گرفته است، وعده حل مشكلات اقتصادي در 100 روز است؛ برخي معتقدند اين عدد واقع بينانه نيست.
دوره ریاست جمهوری چهار سال است و تقريباً 14، صد روز است و بنده بنا دارم گزارش عملکرد هر 100 روز را به مردم ارائه دهم و 100 روز اول بسیار تعيين كننده است چرا که مشکلات گرانی و تورم روز افزون است و نميشود به مردم وعده آينده دور را داد. درآمد بخش عمدهاي از مردم با هزينه هايشان تناسب ندارد و ما باید سریعاً به وضعیت سامان دهیم.
وقتي يك مريض تب دارد، طبيب سعي مي كند به موازات بررسي علل بيماري، ابتدا تب را پايين آورد تا عوارض آن همچون تشنج كنترل شود. حالت عمومي را با داروهاي تقويتي بهبود مي بخشد و همزمان به دنبال بهبود ريشه اي بيماري مي رود. لذا ضروري است كه گامهاي فوري برداشته شود. در حال حاضر مقدار زیادی از موارد مورد نیاز مردم در گمرک است و بین افراد واردکننده و بانکها هم اختلاف وجود دارد. در این راستا یکی از مشکلات، بحث داروست و در حال حاضر میبینیم که برخی داروهای حیاتی به قیمت چند برابر عرضه میشود و مردم مجبورند برای خرید آن به ناصرخسرو بروند. امروز می بینیم که ظرف دو سه ماه اقلام مورد نیاز مردم مثل روغن، برنج، گوشت و حتی اجاره مسکن افزایش داشته و اگر ما ظرف 100 روز نتوانیم آرامشی ایجاد کنیم یعنی جامعه را رها کردهایم.
اولين كار بازسازي اعتماد بين دولت و مردم است. بازگرداندن اعتماد بین مردم و مسئولین کاری طولانی نیست اگر دولت اعلام کند که به قانون عمل می کند اعتماد بین دولت و مردم با اجرای قانون بازگردانده می شود که این اعتمادسازی مجدد بازتاب خود را در خارج از کشور نیز نشان خواهد داد. اين خيلي بد است كه بين مردم رايج شده است كه هرگاه بانك مركزي حرفي زد خلاف آن را عمل كنيد.

يعني شما مشكل را در شيوه اداره كشور ميدانيد؟
دو مشکل عمدهای که در کشور وجود دارد، مشکلات اقتصادی و روابط خارجی است که از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و ارتباط وسیعی با هم دارند، اگر روابط ما با کشورهای دیگر اصلاح نشود ما در مسائل اقتصادی حتی در فروش نفت و انتقال پول دچار مشکل میشویم و بیجهت از امکانات موجود در صحنه بینالملل استفاده نمیکنیم.  اما به هر حال انسان تأسف میخورد که کشوری با این وسعت و امکانات عظیم و با سابقه فرهنگی طولانی نتواند 75 میلیون نفر را اداره کند در حالیکه کشوری مثل چین یک میلیارد و 300 میلیون نفر را اداره میکند، معلوم است که ما در مدیریت اجرایی مشکل داریم.
به جای اینکه شاهد همکاری دولت و مجلس برای اداره کشور باشیم،  عملاً کار مجلس این شده که جلوی بیقانونیها را بگیرد. متأسفانه گاهی شاهدیم که قانونی تصویب میشود اما اجرا نمیشود. برخی قوانین بالادستی مثل سند چشمانداز و قانون اصل 44 به درستی اجرا نمیشود، اقتصاد ما به جای اینکه تولیدمحور باشد، توزیعمحور است، ما کالا را توزیع میکنیم و مردم نیز مصرف میکنند. در اقتصاد دو اصل مهم وجود دارد که اگر به این دو اصل توجه کنیم میتوان یک اقتصاد تولیدمحور را ساماندهی کرد. این اصول عبارتند از حمایت از تولید و مردمی کردن تولید بر اساس اصل 44؛ اصلی که توسط مقام معظم رهبری سیاستهای کلیاش ابلاغ شده و در مجلس نیز به تصویب درآمده است، ولی آن طور که باید اجرایی نمیشود.
 قوانینی مثل قانون هدفمندی نیز به صورت سلیقهای اجرا میشود و حاصلش این است که ما با گرانی روزافزون و تورم افسارگسيخته مواجه هستیم. با اجرای قانون و بازگرداندن اعتماد به مردم خواهیم دید که این موضوع در خارج از کشور نیز انعکاس پیدا میکند. با توجه به اعتمادی که بهوجود میآید، دنیا شخصی را که روی کار آمده بشناسد یا نشناسد، بازگرداندن این اعتماد جهانی به بازسازی اعتماد ملی هم کمک خواهد کرد.

شايد يكي از دلايل بدبيني برخي نسبت به نسخه شما اين است كه معتقدند شما سابقه حضور در عرصه هاي غيرديپلماتيك نداريد.
من به واسطه شرکت در چهار دولت به مدت شانزده سال اشراف نسبی به برخی مسائل دارم، در آن زمان بخش مهمی از روابط خارجی وزارت خارجه به اجزای مختلف تقسیم نشده بود تا هر گوشه آن به دست کسی باشد، حتی فراهم کردن زمینه برای صادرات غیرنفتی از برنامههای ما در آن زمان بود. البته در اين موضوع به تجربه هاي خود بسنده نكرده ام و آنچه امروز به عنوان مسائل اقتصادی مطرح میکنم حاصل برنامههای کارشناسی و مشورت با کارشناسان است.

يكي از رقباي شما در گفتگوي ويژه خبري مدعي شد كه ديپلماسي اقتصادي امروز كشور ما حصل عملكرد نامزدهاي رقيبش است. شما مقطع مسئوليت خود را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
من وقتی به وزارت خارجه رفتم، 9 سفیر در کشورهای خارجی داشتیم اما بعد از شانزده سال که از آنجا بیرون میآمدم 136 نمایندگی در خارج ایجاد شده بود. تجربه موفقيت در مذاكرات مربوط به قطعنامه 598 و متجاوز اعلام كردن عراق، خلاف اين ادعا را ثابت مي كند. در اجلاس بیداری اسلامی هم 6 نوبت میزبان 80 کشور بودیم. معتقدم با تجربياتي كه دارم مي توان راهی پیدا کرد و روابط خارجیمان را از این حالت انجماد و رکود درآوریم و یک تجدید بنا در روابط خارجی خود داشته باشیم، یکی از نکات دیگری که در راه حل 100 روزه آمده و مهم است، وارد کردن پولی است که در خارج از کشور وجود دارد. ما دهها میلیارد دلار از چین و نزدیک به همین مبلغ از ژاپن و هند بابت نفتی که به آنها فروختهایم طلبکاریم ولی نمیتوانیم این پولها را به داخل کشور وارد کنیم. با بهبود روابط خارجی میتوانیم این پولها را به داخل وارد کنیم و براي آن باید دیپلماسی فعالی داشته باشیم تا شاهد کاهش ارزش پول نباشیم.

شما چند بار در سخنراني هاي خود از عنوان «دولت متمم» براي دولتي كه تشكيل خواهيد داد، نام برده ايد. معني اين عبارت چيست؟
نام این دولت را به دو دلیل دولت « متمّم » گذاشتهام. اول اينكه واقعاً در کشور ما اصل ملت است و دولت فرع آن باید باشد ، محور ملّت است و دولت نقش متمم و خدمتگزار ملّت را دارد. دوم اينكه دولتی که انشاءالله تشکیل می دهم 5 ویژگی خواهد داشت كه مخفف آن متمم مي شود.
 اعضای دولت آینده باید «متدیّن» باشند. ویژگی دوّم دولت من" تجربه " است . کابینه من افراد «متخصص»و متعهد به نظام را به همکاری دعوت میکند. «معتدل بودن» شاخصه چهارم کابینه من است. دیگر خصوصیت مهم کابینه من «مشورت پذیری» است. تفصيل اين 5 ويژگي را پس از حضور در ستاد انتخابات در بیانیهای اعلام كرده ام.
 
برخورد شما با تخريبهايي كه عليه تان ميشود، چيست؟
اوايل دهه 60 كه وزير خارجه بودم، خدمت حضرت امام(ره) رسيدم. در آن جلسهاي كه خدمت ايشان مشرف شديم، بعضي از نمايندگان دوره اول يا دوم مجلس نظرات غير سازندهاي عليه وزارت خارجه مطرح ميكردند. ما رفتيم خدمت امام گله كرديم كه حكومت تازه شكل گرفته و وزارت خارجه آن از زير صفر شروع شده است، چون ما وزارت خارجه زمان شاه را كاملاً به هم زديم و وزارت خارجه جديد را با افراد جديد و ديپلماسي جديد راه انداختيم. در آن شرايط كه عدهاي چوب لاي چرخ بگذارند، مصلحت نظام نبود. جلوي حضرت امام بولتني از بولتنهاي مخصوصي بود كه خبرگزاري جمهوري اسلامي مخصوص ايشان تهيه كرده بود. ايشان گفتند: «به اين نگاه كنيد، پر از مطالبي است كه عليه من در رسانههاي دنيا گفتهاند» منظورشان اين بود كه به اين حرفها توجه نكنيد و كارتان را بكنيد. الان هم عرض ميكنم اگر بين خودمان انسجام وجود داشته باشد و كار را پيش ببريم، نبايد به اين گفتهها، شايعه پراكنيها، نشر اكاذيب و جنگ رواني كه داخل و خارج راه مياندازند، توجه كنيم. اينها ما را از كارمان منصرف نكند، ضمن اينكه با هوشياري پيش برويم و مراقب باشيم كه دشمن يا رقيب ميخواهد چه كار كند. چرا گفتم رقيب؟
چون همه كساني كه اين چيزها را مينويسند دشمن نيستند، خيليها در داخل هستند كه نظام را قبول دارند، اما در رقابت انتخاباتي رقيب گفتمان ما هستنند. بنابراين نميتوانيم بگوييم دشمناند. اينها به اين راهها از جمله كار مطبوعاتي و رواني متوسل ميشوند. ضمن اينكه بايد هوشيار، حساس و مراقب باشيم و اگر چيزي را نسبت دادند به موقع تكذيب كنيم تا آن شايعه بيپايه جا نيفتد، در عين حال اين نوع حركات نبايد ما را از مسير اصلي باز بدارد.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...