نسخه چاپی

آنجلینا جولی زیر تیغ جراحی

عکس خبري -آنجلينا جولي زير تيغ جراحي/ بررسي سرطان سينه

در این مطلب علاوه بر آنكه ماجرای بیماری و درمان آنجلینا جولی را از زبان او و پزشك معالجش می‌خوانید، در ادامه دیدگاه دكتر علیرضا شهاب‌الدین جراح عمومی را درباره سرطان سینه و جراحی ماستكتومی خواهید خواند.

به گزارش نما به نقل از مجله سیب سبز: آنجلينا جولي بازيگر سینمای تجاری براي مبارزه با بيماري سرطان و به حداقل رساندن خطر ابتلا به اين بيماري هر دو سينه خود را تخليه كرد. پس از بررسي‌ پزشكان مشخص شد كه اين بازيگر 73 ساله كه چند سال پيش مادر خود را به دليل ابتلا به سرطان سينه از دست داد، ژن معيوبي را از خانواده مادري‌اش به ارث برده كه اين ژن مي‌تواند اين بازيگر جوان را در آينده‌اي نزديك با خطر ابتلا به سرطان سينه روبه‌رو كند. اين موضوع بهانه‌اي شد تا جولي به دليل اضطراب و ترس از تنها گذاشتن 6 فرزند و همسرش جراحي‌اي را براي درمان انتخاب كند كه احتمال ابتلا به سرطان را براي هميشه در او به صفر برساند. در اين مطلب علاوه بر آنكه ماجراي بيماري و درمان آنجلينا جولي را از زبان او و پزشك معالجش مي‌خوانيد، در ادامه ديدگاه دكتر عليرضا شهاب‌الدين جراح عمومي را درباره سرطان سينه و جراحي ماستكتومي خواهيد خواند.



آنجلينا جولي: پيشگيري بهتر از درمان است

مادرم 10 سال با بيماري سرطان سينه دست و پنجه نرم كرد تا بالاخره به دليل ابتلا به اين بيماري از دنيا رفت. مدت زيادي از مرگ او نگذشته بود كه متوجه شدم احتمال ابتلاي من نيز به واسطه وراثت ژنتيك زياد است. آزمايش‌هاي لازم را انجام دادم و پزشكان به من خبر دادند كه ژن معيوبي دارم و احتمال ابتلا به سرطان سينه در من بيشتر از 80 درصد است. ضمن آنكه نگران ابتلا به سرطان تخمدان نيز بودم چرا كه 50 درصد احتمال ابتلا به آن نيز در من وجود داشت، بلافاصله براي پيشگيري از خطر و كاهش احتمال ابتلا به سرطان سينه دست به كار شدم. و حالا تنها 5 درصد احتمال ابتلا به سرطان سينه در من وجود دارد و ديگر جاي نگراني نیست.

دکتر کریستی‌فانک، پزشك معالج جولي:

احتمال ابتلاي جولي به سرطان بالاي 80 درصد بود
سرپرست تيم معالج آنجلينا جولي درباره ژن معيوب كه او از مادرش به ارث برده اعلام كرد:« آنجلینا با وجود اين ژن به احتمال 87 درصد در آينده‌اي نزديك به سرطان سينه مبتلا مي‌شود. ضمن آنكه اين ژن معيوب مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در او به 50 درصد برساند، بنابراين براي پيشگيري از ابتلاي جولي با اين بيماري و ريسك بالاي ابتلا به بيماري تصميم گرفتيم جراحي ماستكتومي را به او پيشنهاد كنيم و از او بخواهيم با اين جراحي هر دو سينه خود را تخليه كند تا احتمال ابتلا به اين بيماري را از 87 درصد به 5 درصد كاهش دهد. ضمن آنكه جولي تصميم گرفت براي محكم‌كاري رحمش را نيز خارج كند و به اين ترتيب براي هميشه با سرطان سينه و رحم خداحافظي كند. بنابراين از ابتداي ماه فوريه پروسه درماني آنجلينا جولي را آغاز كرديم و اين روند تا پايان ماه آوريل ادامه داشت.»

عمل جراحي 8 ساعته

دوم فوريه مراحل مقدماتي درمان آغاز شد. در اين دوره كمي نگران بودم اما همراهي براد پيت در اين روزها به لحاظ روحي مرا در شرايط خوبي قرار مي‌داد. 2 هفته طول كشيد تا مقدمات لازم انجام شد و من تحت نظارت تيم پزشكي بودم تا سرانجام روز جراحي فرا رسيد. مرا به اتاق عمل بردند و در تمام اين لحظات براد پيت همراه من بود و به من دلداري مي‌داد. چند دقيقه بعد از ورود به اتاق عمل بي‌هوش شدم. جراح حين عمل بافت سينه را تخليه كرده و هر آنچه ممكن بود سلامت مرا به خطر بيندازد از بدنم خارج كرده است. بعد از چند ساعت وقتي به هوش آمدم تعداد زيادي سيم و لوله را در اطرافم ديدم كه هر كدام به طريقي به بدنم وصل شده بودند. اين حس را داشتم كه در صحنه فيلمي علمي- تخيلي بازي مي‌كنم اما من به زندگي عادي برگشته بودم و اين برايم خوشحال كننده بود.

خيلي زود از پروتز استفاده مي‌كنم

جراحم برايم توضيح داد كه بعد از 9 هفته مي‌توانم جراحي زيبايي انجام دهم و از پروتز سينه استفاده كنم. امروز علم پزشكي پيشرفت‌هاي زيادي كرده و از اين بابت نگران نيستم. مي‌دانم كه با انجام اين جراحي خيلي زود روند عادي زندگي را دنبال خواهم كرد و خوشحالم كه توانستم اين تصميم را بگيرم و براي حفظ سلامت و پيشگيري از ابتلا به سرطان سينه به اين جراحي تن دهم. مي‌دانم خيلي سخت است كه به ديگران بگويم در صورتي كه در شرايط مشابهي مثل من هستند، عمل ماستكتومي كنند اما لحظاتي در زندگي وجود دارد كه بايد ميان سلامتي و زيبايي يكي را انتخاب كني و من سلامتي و زندگي در كنار خانواده و بچه‌هايم را انتخاب كردم.

اميدوارم تجربه‌ام براي همه زنان مفيد باشد

آجلینا جولی می‌گوید: «قبول دارم كه واژه سرطان بسيار ترسناك و دلهره‌آور است اما پيشگيري از ابتلا به آن قطعا از درمان آن ساده‌تر و راحت‌تر است. اميدوارم زنان ديگر در سراسر جهان از تجربه من استفاده كنند. نگران نباشيد تا دير نشده آزمايش‌هاي لازم را انجام دهيد. امروز با يك آزمايش ساده مي‌توانيد احتمال ابتلا به سرطان را بررسي كنيد و در صورت وجود خطر براي كاهش عوارض احتمالي آن اقدام كنيد. اگر چه پذيرش جراحي ماستكتومي واقعا سخت است. براي يك زن دشوار است كه بخش مهمي از زيبايي‌اش را از دست بدهد اما اين براي درمان من لازم بود. من ترجيح دادم تا سينه‌هايم را از دست بدهم اما بتوانم با خاطري آسوده و راحت در كنار همسرو 6 فرزندم زندگي كنم بدون آنكه آنها نگران بيماري يا مرگ زود‌هنگام من باشند. خيلي‌ها گفتند اين تجربه‌اي شخصي است و شايد بهتر باشد رسانه‌اي نشود اما من مي‌دانم كه با طرح اين موضوع و به اشتراك گذاشتن اين تجربه مي‌توانم به خيلي از زن‌هايي كه به بيماري سرطان سينه مبتلا هستند، كمك كنم.»



دكتر عليرضا شهاب‌الدين، جراح عمومي:

احتمال ابتلای چه کسانی به این سرطان بیشتر است

سرطان سينه شايع‌ترين سرطان در ميان خانم‌هاست و يكي از شايع‌ترين علت‌هاي مرگ در ميان خانم‌هاي بين 20 تا 60 سال است. سرطان سينه در 3 گروه طبقه‌بندي مي‌شود،؛ سرطان تك‌گير كه بين 65 تا 70 درصد زنان را در بر می‌گیرد. گروه ديگر سرطان‌هايي است كه به صورت فاميلي يا خانوادگي در افراد ديده مي‌شود. به اين ترتيب كه در يك خانواده 2 تا 3 خانم وجود دارند كه به سرطان سينه مبتلا هستند و گروه سوم افرادي هستند كه سرطان در آنها به‌دلیل جهش ژن BRCA پديد مي‌آيد. دقيقا همان حالتي كه براي خانم جولي پيش آمده است. در صورتي كه فردي اين ژن را داشته باشد احتمال ابتلا به سرطان سينه در او 85 تا 90 درصد است و احتمال ابتلاي او به سرطان تخمدان نيز 20 تا 40 درصد است. فردي كه اين ژن را دارد حتي ممكن است در سن كم نيز به سرطان سينه مبتلا شود و متاسفانه احتمال ابتلا به سرطان‌هاي ديگر مانند سرطان كولون، تخمدان و پانكراس نيز در او وجود دارد.

آيا همه بايد آزمايش ژنتيك بدهند؟

ما به افرادي كه در خانواده درجه يك آنها یک تا 2 خانم زير 50 سال به سرطان سينه مبتلا شده‌باشند يا در خانواده آنها 2 خانم در هر سني به سرطان تخمدان مبتلا شده باشند، توصيه مي‌كنيم كه بررسي ژنتيك انجام دهند. اين در حالتي است كه فرد بيمار را به لحاظ ژن بررسي مي‌كنيم در صورتي كه او ژن BRCA را داشته باشد بايد در ديگر خانم‌هايي كه نسبت نزديك و درجه یک به او دارند اين آزمايش بررسي شود. همين اتفاق براي آنجلينا جولي نيز افتاده. او بعد از ابتلاي مادرش به سرطان و بررسي ژن BRCA در مادرش، احتمال وجود اين ژن را در خود بررسي كرد و متوجه شد كه بايد هر چه سريع‌تر براي پيشگيري از ابتلا به سرطان اقدام كند.

چه راه‌حل‌‌هايي وجود دارد

براي افرادي كه ژن ‌BRCA در آنهاست پيشنهادهاي مختلفي وجود دارد. يكي از راه‌حل‌ها اين است كه آنها هر 2 سينه را بردارند و در همان جلسه جراحي پلاستيك انجام دهند و بازسازي و ترميم سينه‌ها را انجام دهند. راه ديگر اين است كه بعد از بچه‌دار شدن هر 2 تخمدان خود را نيز بردارند. و البته در دوراني كه به خاطر داشتن فرزند صبوري مي‌كنند بايد تحت مراقبت متخصص و پزشك باشند. به طور کلی توصیه‌ ما این است که خانم‌ها از 25 سالگي هر 6 ماه يك بار نزد متخصص بروند و هر سال ماموگرافي كنند و هر سال يك بار سونوگرافي ترانس واژينال و آزمايش 125-CA را انجام دهند كه احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در آنها بررسي مي‌كند.

چرا سرطان سينه سراغ بعضی‌ها مي‌آيد

فاكتورهاي مختلفي براي ابتلا به سرطان سينه وجود دارد. زندگي شهرنشيني يكي از عوامل ابتلا به اين بيماري است. كيفيت زندگي و شيوه زندگي مردم در اين زمينه خيلي موثر است. به استثناي مواردي كه سرطان سينه به صورت ژنتيك به افراد منتقل مي‌شود علت هاي ديگري نيز وجود دارد. افرادي كه زود عادت ماهانه مي‌شوند و ديرتر از بقيه دوران يائسگي را تجربه مي‌كنند، افرادي كه بچه‌دار نشدند، افرادي كه بالاي 30 سال بچه‌دار مي‌شوند، افراد چاق همين‌طور افرادي كه به کرات راديوتراپي قفسه سينه براي آنها انجام شده است از جمله افرادي هستند كه بيشتر در‌‌معرض ابتلا به سرطان سينه هستند.

روش‌هاي پيشگيري كدام است

بارداري و شيردهي و ورزش كردن به ميزان متعادل از جمله روش‌هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري سرطان سينه است. سفارش ما به همه خانم‌ها اين است كه از 20 سالگی هر ماه خودشان بخش سينه را معاينه و احتمال وجود توده در اين ناحيه را بررسي كنند. از 35 سالگي ماموگرافي پايه انجام دهند و نتيجه آن را نگه دارند تا بتوانند در آينده آن را با نتايج بعدي مقايسه كنند. از 40 سالگي هر سال ماموگرافي انجام دهند و به اين ترتيب سلامت و تندرستي خود را تضمين كنند.

۱۳۹۲/۳/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...