نسخه چاپی

فهمي هويدي در همايش بين‌المللي امام خميني(ره) و سياست خارجي:

حكومت اسلامی امانت امام خمینی (ره) نزد امت اسلامی

یك متفكر مصری گفت: حكومت اسلامی یك امانت از سوی امام خمینی (ره) نزد امت اسلام است كه باید از آن برای افزایش آگاهی و شأن امت اسلامی استفاده كنیم.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز ، دکتر فهمی هویدی متفکر مصری در هفتمین همایش بین‌المللی امام خمینی (ره) و سیاست خارجی که صبح امروز (دوشنبه ۱۳ خرداد ماه) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت من در کُلن المان کار می‌کردم و در آن زمان کتاب‌های امام خمینی(ره) را به صورت قاچاق و با جلدی مبدل دریافت می‌کردم كه در آن زمان برای من فرصتی برای تفکر در رابطه با حکومت اسلامی ایجاد شد.

هویدی تصریح کرد: اولین پیامی که از حکومت اسلامی دریافت کردم آن بود که اسلام واقعی بر قيام عليه ظلم سیاسی و اچتماعی تأکید دارد و اگر مسلمانی می‌خواهد به اسلام حقیقی دست یابد، نباید در برابر ظلم کوتاه بیاید و آن را بپذیرد.

این متفکر مصری با تأکید بر اینکه ايرانيان باید برای داشتن چنین حکومت اسلامی بر خود ببالند و سربلند باشند، اظهار داشت: احساس من نسبت به حکومت اسلامی ایران هر روز افزویی می‌یابد و زمانی که کتاب‌های امام خمینی(ره) را می‌خوانم این حس در من گسترده‌تر می‌شود.

هویدی تصریح کرد: باید اعتراف کرد که حکومت اسلامی یک مسئولیت سنگین را برگردن همه ما می‌گذارد و لذا باید در چگونگی بکارگیری این انقلاب در راستای پیشرفت کشورها نیز تلاش کرد.

وی ادامه داد: این مسئولیت سنگین امانتی است که از سوی امام خمینی(ره) نزد جهان اسلام به یادگار گذاشته شده و همه را به سوی قبول این مسئولیت سنگین وادار می‌کند.

این متفکر مصری با بیان اینکه این انقلاب باید یک حرکت به سوی نهضت اسلامی باشدف افزود: به یاد دارم که در زمان مطالعه درباره نهضت اسلامی به واژه اسکتبار برخوردم که اگرچه این واژه یک مسئله قرآنی بود اما مسیری جدید در جریان هاي سیاسی دنیا تلقی می‌شد.

هویدی با بیان اینکه استکبار‌ستیزان در دنیا همواره در تلاش برای نشان دادن واژه استکبار در دنیا و به جهانیان بودند، تصریح کرد: اسکتبار نه تنها موجب آبادنی کشورها نمی‌شود بلکه باید گفت این مطلب بسیار اشتباه است و می‌توان آن را جنایتی در حق تمامی ملت‌ها دانست.

وی با تأکید براینکه پیروی از خط امام خمینی (ره) نشانه‌ای برای رسیدن به یک هدف و آرمان اصلی است، تصریح کرد: همانگونه که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران همواره شاه مخلوع را یک مشکل اساسی تلقی می‌کردند و هدف را نشانه گرفتند، ما نیز باید این پیام روشن را از آگاهی و رهنمون‌های امام خمینی(ره) دریافت و آن را برای ادامه نهضت اسلامی به کار گیریم.

این متفکر مصری در ادامه اظهار داشت: این دیدگاه برجسته امام خمینی (ره) برای تعیین هدف‌های مستقیم موجب شد که انقلاب اسلامی هدف خود را تعیین كرده و بر عليه ظلم و استکبار جهانی و ضد رژیم غاصب صهیونیستی به پا خیزد.

هویدی تصریح کرد: در انقلاب‌های مختلف همواره شاهد بوده‌ایم که برخی در راستای ایجاد برقراری موازنه‌هایی در جهت نیروهای بزرگ در دنیا هستند اما ما از لحظه اول دیدیم که حضرت امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی بر خدا تکیه دارد.

وی تأکید کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره با تکیه بر خدا نیرو ، مناعت و صبر گرفته و تنها از او یاری می‌طلبید.

هویدی اظهار داشت: امام خمینی (ره) نه تنها توجهی به ابر‌قدرت‌های دنیا نداشت بلکه مواضع محکم بر ضد رژیم صهیونیستی و آمریکا اتخاذ می‌کرد و در راه دستيابي به این هدف خود پشتکار و عزمی جدی داشت.

این متفکر مصری با اشاره به دیدگاه روشن امام خمینی(ره) درباره مسئله فلسطین تأکید کرد: معمار کبیر انقلاب اسلامی همواره با دیدگاهی روشن به مسئله فلسطین، آن را جوهره جهان اسلام و غرب تلقی می‌کرد و لذا باید دانست ارزش‌هایی که سیاسیون غربی همواره برآن تأکید داشتند به دست فراموشی سپرده شده و در حال حاضر امت اسلام در دنیا برقرار است.


وی با طرح این پرسش که با وجود امانت امام خمینی(ره) نزد جهانیان در حل حاضر آیا امت اسلامی مسئولیت‌های خود را در نگهداري از این امانت به درستی ایفا کرده‌اند، پاسخ داد: من نمی‌توانم بگویم که همه ما در داخل و خارج این امانت را به خوبی پاسداری کرده‌ایم اما باید گفت که امام(ره) هر چه را که باید انجام می‌دادند، انجام دادند اما امیدوارم درباره این پرسش کمی فکر کنیم چرا که ما در برابر این امانت مسئولیت‌هایی داریم که در گام اول باید از اسلام برای آگاهی و شأن امت اسلام بهره گیریم و در گام بعدی این اسلام را تنها در جهت وحدت امت اسلام و نه تشتت آن به کار گیریم.

این متفکر مصری در پایان با تأکید بر اینکه همه ما در مقابل امانت گذاشته شده امام (ره)نزد امت اسلامی کوتاهي کرده‌ایم ، خاطرنشان کرد: ما باید برای نهضت آزادی و پیشرفت از اسلام بهره گیریم و برای ایجاد وحدت اسلامی تلاش کنیم و به دنبال تفرقه افکنی نباشیم. اما متاسفانه تاکنون در ایجاد وحدت کوتاهی کرده‌ایم که باید این کوتاهی را جبران کنیم.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...