نسخه چاپی

خداحافظی صنعت نفت ایران با تحریم‌ها

عکس خبري -خداحافظي صنعت نفت ايران با تحريم‌ها


بيش از سه دهه است كه بخش‌هاي مختلف اقتصادي كشور تحت فشار تحريم‌هاي گوناگون غرب به حيات خود ادامه داده‌اند و به‌زعم مسئولان از شرايط تحريم به عنوان فرصتي براي دستيابي به خودكفايي بهره‌ برده‌اند. هر چند كه رنگ و بو و شدت و ضعف تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران در طول سال‌هاي عمر انقلاب اسلامي ايران تغيير كرده ولي هيچگاه اين تحريم‌ها باعث توقف حركت چرخ‌هاي اقتصاد كشور نشده است. يكي از مهم‌ترين بخش‌هايي كه از همان سال‌هاي آغازين پيروزي انقلاب مورد بي‌مهري غربيان قرار گرفت صنعت نفت بود. در آن زمان غربي‌ها با فراخواندن متخصصان خود كه در بخش‌هاي مختلف صنعت نفت ايران كار مي‌كردند، قصد داشتند اين صنعت را كه حكم قلب براي اقتصاد ايران داشت از كار بيندازند. امروز هم كه متخصصان ايراني به طور كامل اداره اين صنعت را در دست گرفته‌اند، غربي‌ها سعي دارند با روش‌هاي جديد، توسعه آن را به تعويق بيندازند، اما اين در حالي است كه مسئولان ارشد صنعت نفت كشور اين حربه‌ها را ديگر كارگر نمي‌دانند.
وزیر نفت در اين باره با تأکید بر توانمندی‌های متخصصان داخلی صنعت نفت گفت: جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت خداحافظی کرده است. رستم قاسمی با تشریح رویکردهای وزارت نفت در سال 1391 که از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شده است، اظهار کرد: تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت ایران شکست خورده و مانع رشد و توسعه این صنعت نخواهد شد.
خداحافظی با تحریم‌ها
وزیر نفت اظهار کرد: امروز تحریم صنعت نفت از دیدگاه مخالفان «تحریم سخت» تلقی می‌شود ولی با اطمینان و شناخت از توانمندی‌های داخلی می‌گویم صنعت نفت با تحریم خداحافظی کرده است. وی افزود: با کمک کارکنان صنعت نفت در سال 91 اهداف صنعت نفت را با شتاب بیشتر پیش برده و با نیروی توانمند، متخصص و متعهد داخلی برنامه‌های خود را دنبال خواهیم کرد.
وزیر نفت ادامه داد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و حمایت‌های رئیس‌جمهور، دولت و سایر مسئولان در سال 91 با مشکلات مالی کمتری رو به رو خواهیم بود و با منابع مالی جدید و مصوبه‌های مجلس امیدواریم از توانمندی‌های داخلی بیشتر استفاده کنیم. قاسمی گفت: استفاده از منابع مالی بانک‌ها، صندوق‌های انرژی و اوراق مشارکت از برنامه‌های صنعت نفت در سال جاری است. وزیر نفت خطاب به کارکنان صنعت نفت تصریح کرد: قانون جدید نفت برای کارکنان خبری خوب است و امیدواريم سال 91 سالی پر از کار و تلاش برای رسیدن به اهداف صنعت نفت باشد.
دستاوردهای صنعت نفت
در سال جهاد اقتصادی
وزیر نفت با بیان دستاوردهای سال 90 که سال «جهاد اقتصادی» بود، افزود: سال گذشته سال بسیار خوبی برای صنعت نفت بود و به لطف خدا موفقیت‌های بسیاری برای این صنعت حاصل شد. وي اظهار داشت: دیدار مقام معظم رهبری در آغاز سال 90 از عسلویه و در پایان سال از پژوهشگاه صنعت نفت، پیام مهمی برای دنیا داشت و مسئولیت سنگینی برای کارکنان صنعت نفت به دنبال دارد. وی ادامه داد: ما باید بتوانیم رضایت مقام معظم رهبری را با برآورده ساختن خواسته‌های ایشان از صنعت نفت کسب کنیم. قاسمی اظهار کرد: در سال 90 اقدام‌های بسیار خوبی در صنعت نفت انجام شد که امضای قرارداد توسعه چند میدان مشترک در پایان سال از جمله آنهاست. وی افزود: سند توسعه ساخت داخل برای بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت تهیه و تعیین تکلیف شده و برای ساخت داخل بسیاری دیگر از کالاهای نفتی، زمان مشخص کرده‌ایم که باید در آن تاریخ‌ها، کالاهای موردنظر ساخت داخل شود که در همین زمینه نیز نقشه راه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پژوهش و فناوری تعیین شد. وزیر نفت ادامه داد: طرح تحول در صنعت نفت برای تولید، بعد از بحث‌های فنی که در شرکت‌های تولیدی صورت گرفت تعيین تکلیف شده و امروز ما می‌دانیم که در چه ماهی، در چه سالی و در چه میدانی چه میزان تولید باید داشته باشیم و نقشه راه شرکت‌های تولیدی کاملاً مشخص شده است. قاسمی تصریح کرد: در سال 90 بخشی از قانون نفت تصویب شد و اختیارهایی که از سوی دولت به وزارت نفت داده شده، بی‌سابقه بود و زمینه خوبی فراهم شد که بتوانیم در سال 91 که از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» اعلام شد، به رشد و توسعه صنعت نفت بپردازیم. وی تصریح کرد: نامگذاری سال 91 از سوی رهبر معظم انقلاب، برنامه‌ریزی شده و دقیق صورت گرفت و با توجه به این مفاهیم، این نامگذاری با محاسبات بسیار دقیق انجام شده است. وزیر نفت گفت: مسئولیت صنعت نفت در سال جدید بسیار سنگین است و امیدواریم تولید نفت و گاز در کشور امسال افزایش یابد و روند صعودی در تولید را شاهد باشیم.
وی با بیان این که حمایت از تولید ملی در قالب ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت امکانپذیر است، ادامه داد: بخش بزرگی از تولیدات صنعتی کشور به تأمین نیازهای صنعت نفت اختصاص دارد؛ به همین دلیل سهم ایجاد اشتغال به واسطه صنعت نفت در مجموع کشور بالاست.
نقش وزارت نفت در تحقق شعار «تولید ملی»
وزیر نفت درباره محورهای سه‌گانه نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: این نامگذاری در واقع ادامه اهداف سال جهاد اقتصادی است، زیرا ما در سال 90 رویکرد تولید داخلی را تقویت کردیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال نیز تولید ملی محور کار توسعه صنعت نفت است. قاسمی درباره کار و سرمایه ایرانی گفت: در نامگذاری امسال، حمایت از همه افرادی که امکان سرمایه‌گذاری در کشور دارند و دارای سرمایه و توانمندی فنی، دانش و فناوری اقتصادی و مالی هستند، در مجموع مد نظر مقام معظم رهبری بوده است. وی ادامه داد: وزارت نفت از همه افرادی که توانمندی و سرمایه در اختیار دارند، برای حضور در صنعت نفت استقبال می‌کند. وزیر نفت درباره حمایت از نیروی کار نیز اظهار کرد: من بارها گفته‌ام و بر این اعتقاد هستم که نیروی انسانی صنعت نفت دارای توانمندی‌های بسیاری است. قاسمی با تأکید بر اهمیت نقش نیروی انسانی در تعالی صنعت نفت تصریح کرد: اگر بخواهیم در صنعت نفت تغییر ایجاد کنیم، به وسیله نیروی انسانی امکانپذیر خواهد بود نه تجهیزات؛ بنابراین از همه کارکنان صنعت نفت بویژه کارکنان عملیاتی می‌خواهیم که توجهشان به سوی تولید و سازندگی در نفت باشد.
وزیر نفت ادامه داد: صنعت نفت دارای نیروهای متعهد و متخصص بسیاری است و درباره نیروهای پیمانکار نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از مدیران خواسته شد در گام نخست تا پایان فروردین ماه وضعیت این نیروها را تعیین تکلیف کنند.
قاسمی گفت: تا پایان فروردین نیروهای فوق دیپلم به بالا و دیپلم با 10 سال سابقه کار تبدیل وضعیت و بقیه نیروها نیز در قالب تعاونی تبدیل وضعیت خواهند شد.
منبع: روزنامه ایران

۱۳۹۱/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...