نسخه چاپی

درگفتوگو با مربيان سابق تيم ملي مطرح شد؛

فوتبال ایران چشمانتظار معجزه ای دیگر

عکس خبري -فوتبال ايران چشمانتظار معجزهاي ديگر

با توجه به جدول گروهی، شانس كمی برای صعود مستقیم به جام جهانی دارد و باید مثل جام جهانی 1998 فرانسه به بازی در مرحله پلیآف فكر كند. اما در این میان علی كفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال، این نظر را قبول ندارد

به گزارش نما ، ماه سرنوشتساز برای فوتبال ایران از راه رسید؛ ماهی که قرار است به این  پرسش مردم پاسخ داده شود که آیا تیم ملی فوتبال به جام جهانی میرود؟
 تیم کارلوس کرش در حالی خود را آماده سه بازی حساس و سر نوشتسازش مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی میکند که بیشتر کارشناسان معتقدند تیم ملی با توجه به جدول گروهی، شانس کمی برای صعود مستقیم به جام جهانی دارد و باید مثل جام جهانی 1998 فرانسه به بازی در مرحله پلیآف فکر کند. اما در این میان علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال، این نظر را قبول ندارد و معتقد است تیم ملی به طور مستقیم جواز حضور در جام جهانی برزیل را میگیرد، هر چند آمار و ارقام جدول گروه اول چیز دیگری میگوید. در حال حاضر ازبکستان با یک بازی بیشتر و با 11 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. کره جنوبی و ایران هم با یک بازی کمتر با 10 و 7 امتیاز دوم و سوم هستند. به این ترتیب حتی در خوشبینانهترین حالت، یعنی پیروزی ایران در سه مسابقه باقیمانده، تیم ملی باید منتظر نتایج دو رقیب اصلی خود بماند و امیدوار باشد که کره جنوبی و ازبکستان مقابل حریفانشان متوقف شوند. البته رقم خوردن این نتایج رویایی، کمی دور از دسترس به نظر میرسد؛ زیرا ایران به جز دیدار با لبنان، باید در دو بازی دشوار خارج از خانه به مصاف قطر و کره جنوبی برود. اولین دیدار ایران در سال جدید روز چهاردهم خرداد برابر قطر برگزار میشود و شاگردان کرش چارهای جز پیروزی مقابل این تیم ندارند؛ چه این که تساوی یا شکست در این مسابقه میتواند ایران را پیش از پایان مسابقات از صعود مستقیم به جام جهانی ناامید کند. آیا تیم ملی که از پنج بازی گذشته خود در گروه اول مسابقات انتخابی جام جهانی فقط دو گل به ثمر رسانده است و در کنار لبنان ضعیفترین خط حمله این گروه را دارد، میتواند حماسه آفرینی کند و به صورت مستقیم جواز صعود به مسابقات 2014 برزیل را به دست بیاورد یا خیر؟ سرمربیان و مربیان پیشین تیم ملی فوتبال در گفت و گو با «حمایت» هر یک از نگاه خود به این پرسش پاسخ دادندکه در ادامه می خوانید.

 طالبی: به این وضع عادت کردهایم
جلال طالبی، سرمربی تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه که البته تجربه قرار گرفتن در چنین وضعی را ندارد در اظهار نظری جالب در این باره گفت : برای فوتبال کشورمان عادت شده است که همواره با رنج و عذاب به جام جهانی صعود کند و به همین علت وقتی به جام جهانی صعود میکنیم، برایمان بسیار لذت بخش است. به نظر میرسد این بار هم چنین سناریویی در حال تکرار شدن است؛ در حالی که اگر در لبنان شکست نمیخوردیم یا در ورزشگاه آزادی سه امتیاز را تقدیم ازبکها نمیکردیم به راحتی میتوانستیم مجوز حضور مستقیم در جام جهانی را کسب کنیم. این دو باخت برای تیم ملی بسیار سنگین تمام شد و شاید فوتبال ایران با نرفتن به جام جهانی تاوان سختی برای این دو شکست بدهد.
طالبی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که پیشبینیاش از نتایجی که تیم ملی در سه بازی پیش روی خود میگیرد، چیست؟ گفت : پیشبینی اینکه آیا تیم ملی میتواند به جام جهانی صعود کند؟ خیلی مشکل است؛ نه میتوان گفت حذف شده است و نه میتوان با قاطعیت گفت که شاهد بازیهای تیم ملی را در جام جهانی خواهیم بود. با این حال اگر تیم ملی در دو دیدار خود مقابل قطر در دوحه و لبنان در تهران پیروز شود و در دیدار مقابل کره در سئول حداقل یک امتیاز بگیرد، میشود امیدوار بود که با خلق حماسه دیگر که بیشتر شبیه معجزه است می توانیم برای چهارمین بار حضور در جام جهانی را جشن بگیریم.   

  مناجاتی: نباید از قطر بترسیم
تیم ملی در  وضع دشواری است؛ قرار گرفتن بر روی سکوی سومی جدول باعث شده است که باز هم کار صعود تیم ملی به اما و اگر بخورد؛ با این حال مهدی مناجاتی، سرمربی سابق تیم ملی، فوتبال میگوید بازیکنان ایرانی همواره در وضع حساس، کاری کردهاند کارستان و در دیدار مقابل قطر هم انشاءالله پیروز خواهند شد. وی در ادامه صحبتهایش تاکید کرد : اوضاع تیم ملی خیلی حساس است و بر خلاف انتظارها کار ما به مشکل خورد؛ اگر در بازی مقابل لبنان و یا ازبکستان هوشیار تر بازی میکردیم امروز کاسه چهکنم چهکنم در دست نمیگرفتیم. با این حال هنوز فرصت داریم تا آب رفته را به جوی بر گردانیم. به همین منظور باید در اولین بازی که مقابل قطر بر گزار میشود تیم ملی با حداکثر امتیاز ممکن زمین مسابقه را ترک کند. مناجاتی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تیم ملی میتواند از دوحه دست پر به ایران بر گردد؟ گفت: قطر تیم کوچکی نیست؛ اما آن قدر هم بزرگ نیست که وحشت بر تن بازیکنان ایران بیندازد. بازیکنان تیم ملی اگر در روز بازی خودشان باشند به راحتی میتوانیم قطر را در دوحه از پیش رو برداریم.
مناجاتی هم مثل اکثر کارشناسان فوتبال کشورمان بر این باور است که تیم ملی برای حضور در برزیل نیاز به معجزه دارد. او در توضیح بیشتر این موضوع گفت: هنوز هیچ چیز برای تیم ملی پایان نیافته است؛ اما  اکنون فقط خودمان تعیین کننده سرنوشتمان نیستیم؛ اگر ما هر سه بازی را ببریم و کره جنوبی و ازبکستان هم نتایج دلخواه خود را بگیرند باز هم نمیتوانیم به طور مستقیم به جام جهانی برویم. به همین دلیل معتقدم نیاز به معجزه داریم تا نتایجی رقم بخورد که صعود مستقیم تیم ملی را به برزیل شاهد باشیم. البته ما با آرزو زندهایم و آرزو میکنیم این بار نیز در جام جهانی حضور داشته باشیم.  

  فرکی :جبران گذشته سخت است
حسن فرکی که تجربه نشستن بر روی نیمکت تیم ملی را در مسابقات جام جهانی 2006 آلمان در کارنامه خود دارد بر این باور است که تیم ملی با توجه به فرصتهایی که در گذشته از دست داده است، امروز امتیازی خوبی ندارد؛ اما هنوز این قابلیت را دارد که گذشته را جبران کند هر چند که این کار مشکل است. فرکی در خصوص پیشبینیاش از وضعیتی که در آینده برای تیم ملی به وجود میآید، گفت: نمیدانم چه بگویم! تیم ملی به هیچ وجه قابل پیشبینی نیست؛ در یک بازی مثل بازی با کره جنوبی قوی عمل میکند  و در یک بازی مثل بازی با لبنان آن طور که دیدید. این دوگانگی باعث شده است تا آینده را نتوان پیشبینی کرد. با این حال بازیکنان ما این قدرت را دارند که امتیازهای لازم را برای حضور در برزیل جمع کنند. فرکی در ادامه با اشاره به این موضوع که بازی با قطر میتواند پلی باشد برای موفقیت تیم ملی در بازی مقابل لبنان و کره جنوبی، ادامه داد: از سه بازی آینده، بازی با قطر مهمترین مسابقه ماست که برد در آن مجموعه تیم و به ویژه بازیکنان را به ادامه راه امیدوار میکند. معتقدم تیم ملی میتواند با یک بازی حساب شده قطر را در دوحه شکست دهد، چون هرچند آنان سرمایهگذاری زیادی کردهاند و از بازیکنان چندملیتی بهره میبرند، توان فنیشان با بازیکنان ایرانی قابل قیاس نیست.

  ذوالفقار نسب:حضور پلیآف هم سخت است
بیژن ذوالفقار نسب که از مربیان سابق تیم ملی است، نگاه خوشبینانهای در خصوص حضور تیم ملی در جام جهانی دارد.
او تاکید می کند: دیگر کار تیم ملی برای حضور در مرحله پلیآف هم بسیار سخت است، چه برسد به اینکه بخواهد مستقیم به جام جهانی صعود کند با این حال امیدوارم که تیم ملی از این آزمون سخت سر بلند خارج شود. وی با بیان اینکه اگر تیم ملی با توجه به وضعیتی که دارد به جام جهانی صعود کند، باز هم شاهد معجزه دیگری در فوتبال ایران خواهیم بود، گفت : واقعا جای تاسف است. امروز باید بدون دغدغه در مورد بازیهای تیم ملی صحبت میکردیم؛ اما نتایج بهگونهای رقم خورده است که باید برای صعود تیم ملی هم چشم انتظار معجزه باشیم.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...