نسخه چاپی

چرا جلیلی نشست خبری برگزار نمی‌كند؟

اعضای ستاد دانشجویی سعید جلیلی در نشست خبری ضمن پاسخ دادن به این سوال كه چرا این كاندیدای ریاست جمهوری نشست خبری برگزار نمی كند به طرح سه سوال جنبش دانشجویی از مذاكره كنندگان با 5+1 در دوره اصلاحات پرداختند.

به گزارش نما به نقل از مهر، رشيد قانعي عضو ستاد دانشجويي سعيد جليلي (مقاومت رمز پيشرفت) بعد از ظهر امروز در نشست خبري که در خبرگزاري تسنيم برگزار شد گفت: در بحث تورم آقاي جليلي در دو مطلب اصلي يعني اصلاح ساختارهاي اقتصادي و بازنگري در قوانين و سازوکارهاي فرسوده و نيز شفافيت اقتصادي تاکيد دارد.

وي افزود: جليلي براي مسائل اقتصادي راهکار ارائه مي کند، مثلا در بحث تثبيت قيمت ارز از راه اندازي پرتال ارزي سخن مي گويد؛ آقاي جليلي يک برنامه عملياتي دارد که در شوراي عالي امنيت ملي تدوين شده و در آينده ارائه خواهد شد.

مسئول کميته دانشجويي ستاد جليلي ادامه داد: بحث آقاي جليلي به طور جدي بر روش زير ساخت هاست، که مي گويد اگر اصلاح زيرساخت ها را داشته باشيم مشکلات حل مي شود ضمن اينکه بايد شرايط کشور را هم با وجود تحريم ها در نظر بگيريم.

قانعي گفت: آقاي جليلي صراحتا عنوان مي کند که تحريم ها فرصت است و با تحريم ها توانستيم چرخ توليد را به حرکت در بياوريم.

اين عضو ستاد انتخاباتي سعيد جليلي افزود: به اعتقاد آقاي جليلي بايد سازوکاري طراحي کنيم که با اين تحريم ها بتوانيم مبارزه کنيم، به اعتقاد وي تبليغات در سرتاسر تهران پر است و تبليغات کالاهاي خارجي بيش از هر چيز در تهران ديده مي شود و حتي برخي سازمان هاي بزرگ ما خريدهاي خود را از برندهاي خارجي انجام مي دهند.

قانعي با بيان اينکه آقاي جليلي معتقد است تحريم نفت براي ما يک فرصت است ادامه داد: مشکل ما با غرب لابي نيست، ما با غرب مشکل ايدئولوژيک داريم.قانعي خاطرنشان کرد: نظام فکري آقاي جليلي با کانديداهاي ديگر فرق دارد و اين را در اقتصاد، سياست خارجي و ... از نظر وي مي تواند ديد

قانعی همچنین درباره اینکه آیا با انتخاب آقای جلیلی به عنوان رئیس جمهور همچنان فضاهای دانشگاهی امنیتی خواهد بود عنوان کرد: ما اعتقاد نداریم که فضای دانشگاه ها امنیتی است، اما به هر حال فضای کلی دانشگاه ها راکد شده است که نگاه آقای جلیلی این است که باید این فضا حل شود.

همچنين در اين نشست خبري محمد ذوقي سخنگوي ستاد دانشجويي سعيد جليلي با بيان اينکه برخي اينگونه عنوان کردند که اختلاف ما با غرب يک اختلاف تکنيکي و تاکتيکي است؛ اين مسئله در صورتي بيان شده که اختلافات ما با جبهه استکبار غرب يک اختلاف تمدني و استراتژيک است گفت: اصول قانون اساسي ما با اصول قانون اساسي آمريکا در تضاد است و به عنوان مثال در قوانين آمريکا آمده است که رژيم جعلي صهيونيستي جزء اصول غير قابل تغيير آنها است در حالي که جمهوري اسلامي اين رژيم نامشروع را به رسميت نمي‌شناسد.

ذوقي تصريح کرد: اگر اين اصل را يک نکته کليدي بدانيم تعابيري که گفته مي‌شود " ما مي‌توانيم هسته‌اي باشيم و تحريم نشويم" دو حالت برای آن متصور است. يا اينکه به اختلاف تمدني و استراتژيک غرب دقت نکرده‌ايم و يا اينکه مطرح کردن اينگونه حرف‌هاي غير کارشناسي را در فضاي تبليغاتي، براي جذب راي عنوان می کنند.


وي در بيان اينکه چند سوال وجود دارد که کانديداي مختلف بايد به آن پاسخ دهند، گفت: عده‌اي در تبليغات انتخاباتي خود گفته‌اند که ما منزوي شده‌ايم، بنده اين سوال را دارم مگر 120 کشور غير متعهد جزء دنيا محسوب نمي‌شوند؟ آيا دنيا فقط در 1+5 خلاصه مي‌شود؟

سخنگوي ستاد دانشجويي سعيد جليلي افزود: در اين فضا همچنين بحث نفتي هولوکاست مطرح شد؛ عده اي که اينگونه مسائل را مطرح مي‌کنند متوجه نيستند که ما در پاي ميز مذاکرات به ابزارهاي چانه زني نياز داريم؛ غرب در مذاکرات از ابزارهايي چون پرونده هسته‌اي حقوق زنان و ... استفاده مي‌کند و يکي از ابزارهايي که ما در پرونده هسته‌اي مطرح کرديم هولوکاست است.

وي درباره بيانيه‌اي که از سوي ستاد يکي از کانديداها براي جوابگويي به برخي اظهارات علي باقري صادر شده بود، گفت: در اين بيانيه آمده است که در زمان اصلاحات پرونده هسته‌اي هر کاري که انجام شده با رهبري انقلاب هماهنگ بوده‌اند در حالي که اگر به کتاب نوشته شده توسط دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي رجوع کنيم مي‌بينيم که در آن آمده است که وي گفته مقام معظم رهبري يک خط قرمزي را مشخص کردند اما ما از آن خطوط عبور کرديم.

ذوقي اظهار داشت: در اين بيانيه به صدور قطعنامه‌ها اشاره شده است؛ در زمان خود شما صورت مسئله کاملا پاک شد، شما پاي ميز مذاکره فعاليت‌ها را تعليق کرديد، آيا اين پاک کردن صورت مسئله نيست؟

وي با بيان اينکه هنر ديپلماتيک اين است که ما فعاليت‌هاي هسته‌اي را همزمان با مذاکرات ادامه بدهيم، گفت: نکته ديگري که آنها بايد پاسخ بدهند اين است که اگر مهمترين ملاک در فعاليت‌هاي هسته‌اي صدور قطعنامه است چرا در زمان خود آنها 6 قطعنامه صادر شد که بسيار سنگين‌تر از قطعنامه‌هاي امروزي بود اگر مبنا بر اين قطعنامه باشد زمان پهلوي هيچ قطعنامه‌اي عليه کشورمان صادر نشد پس ما چرا انقلاب کرديم؟ بنابراين صدور قطعنامه ملاک نيست.

سخنگوي ستاد دانشجويي جليلي گفت: در سياست خارجي و روابط بين‌الملل مبناي تحليل غرب براساس پالس‌هايي است که از رفتار سياسي به آنان فرستاده مي‌شود؛ به عنوان مثال اگر بدانند از رفتن پرونده هسته‌اي به شوراي امنيت مي‌ترسيم دقيقا روي همين مسئله تمرکز مي‌کنند، بنابراين عده‌اي در پالس‌هايي که از رفتارهايشان به غرب مي‌فرستند مشخص مي‌شود که هوش و ذکاوت سياسي ندارند.

وي به توافقنامه سعدآباد اشاره کرد و گفت: سه اشکال و سه سوال جدي از طرف ما دانشجويان از زمان پرونده هسته‌اي و قراردادهايي که در زمان اصلاحات منعقد شد وجود دارد، چرا در توافقنامه‌هاي مختلف از جمله سعدآباد تعهداتي که ايران مي‌دهد عيني است اما تعهدات غرب کلي است؟

ذوقي گفت: در مذاکرات و تعهدات بروکسل و پاريس يک پيش شرط را پذيرفتيم هنگامي که قبل از نشست پاي ميز مذاکره پيش شرط پذيرفته مي‌شود ديگر مذاکره معنايي ندارد، از نتايج مذاکرات تيم هسته‌اي کنوني ما اين بود که به آنان صراحتا گفتند ما هيچ پيش شرطي را براي مذاکره نمي‌پذيريم و در اين شرايط است که مذاکره معنا پيدا مي‌کند.

ذوقي ادامه داد: اذعان شده که مشکل ما با غرب اين است که آنها به ما اعتماد ندارند در صورتي که ما مي‌گوييم اين غرب است که بايد اعتماد ملت ما را جلب کند.

وي در ادامه اين نشست خبري به مباحث فرهنگي اشاره کرد و افزود: طرح مباحث فرهنگي در اظهارات کانديداها خيلي مطرح نمي‌شود و اعتقاد ما بر اين است که مهمترين مشکلات کشورمان ريشه در اين دارد که دولتمردان ما نگاه فرهنگ شمول به مباحث کشور ندارند و به فرهنگ يک نگاه رده چندمي وجود دارد.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...