نسخه چاپی

سرباز افشاگر ویكی لیكس محاكمه شد

عکس خبري -  سرباز افشاگر ويکي ليکس محاکمه شد

بردلی منینگ، سرباز متهم به افشای اسناد ومدارك محرمانه وزارت دفاع آمریكا به وب سایت افشاگر ویكی لیكس محاكمه شد، وی احتمالا با حبس ابد مواجه می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، جف پاترسون، یکی از اعضای گروه "ترغیب برای احیا" و مدافع حقوق این سرباز جوان آمریکایی گفت: اگر شما یک جوان 22 ساله باشید و خود را در اتاقی تاریک در عراق ببینید و شاهد جرائم جنگی بوده و نگرانی‌هایتان را به مافوق‌های خود ارائه دهید اما آنها با بی‌تفاوتی به آنها بنگرند و هیچ اقدامی انجام ندهند، چه خواهید کرد؟

این عضو گروه ترغیب برای احیا افزود: بردلی منینگ در جریان هشت ماه خدمت خود در عراق بین سال‌های 2009 و 2010 با جنایات جنگی و اقدامات غیرانسانی نیروهای آمریکایی در این کشور مواجه بود. او متهم است که هزاران سند و مدرک محرمانه و دولتی را به وب سایت ویکی‌لیکس منتقل کرده و در اختیار جولیان آسانژ، موسس این وب سایت قرار داده است.

جف پاترسون از حامیان این سرباز جوان افزود: منینگ در جریان بازداشتش در ایالت ویرجینیای آمریکا و کمی پس از دستگیری از مه سال 2010 میلادی اوقاف بسیار سخت و زجرآوری را در بازداشتگاه نیروهای آمریکایی در این ایالت گذرانده به طوری که او را مجبورمی‌کردند تا زیر نور شدید بخوابد یا آنکه زمانی که با نگهبانان زندان با خشونت صحبت کرد عینک و لباس‌هایش را از او گرفتند. همچنین هر پنج دقیقه یک بار نگهبانان او عوض شده و او را تحت نظر قرار می‌دادند.

پس از اعلام وضعیت حبس این سرباز متهم به خیانت، خشم بین‌المللی برانگیخته شد و این اقدام باعث شد تا وزارت دفاع آمریکا در سال 2011 میلادی این سرباز را به یک زندان دیگر که از نظر امنیتی در سطح متوسط قرار داشت، منتقل کند.

خوان مندز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور شکنجه در مارس سال 2012 میلادی دولت آمریکا را به صورت رسمی به اقدامات غیرانسانی، وحشیانه و سوء رفتار علیه این سرباز جوان متهم کرد و این اقدام وی باعث شد تا یک میلیون نفر در سراسر جهان به ویژه در آمریکا خواستار آزادی این جوان آمریکایی شوند.

مایکل راتنر، رئیس مرکز اروپایی برای حقوق بشر و قانون اساسی در برلین که در جلسه محاکمه غیرعلنی پیش از برگزاری دادگاه اصلی این جوان آمریکایی حضور داشت، گفت: این بدترین روزی بود که من در دادگاه سپری کردم. تمام افرادی که در جلسه حضور داشتند نگران وضعیت این جوان بودند در صورتی که این جوان محکوم شناخته شود با مجازات سنگینی مواجه خواهد شد.

۱۳۹۲/۳/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...