نسخه چاپی

با دستيابي ارتش سوريه به موشك‌هاي اس300

نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در قبضه ارتش سوریه

عکس خبري -نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي در قبضه ارتش سوريه

كارشناسان تاكید می‌كنند با دستیابی ارتش سوریه به موشك‌های «اس ۳۰۰» نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در قبضه ارتش سوریه است و هرگونه اقدام نظامی اسرائیل علیه سوریه به معنای خودكشی این رژیم است.

به گزارش نما به نقل از فارس، منظومه موشک‌های پدافند هوایی «اس 300» به دست ارتش سوریه رسید تا دیدگاه‌های آینده آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به آینده اداره بحران در سوریه را تغییر دهند و این تا حدود زیادی موجب می‌شود تا اوضاع میدانی و نظامی در جبهه سوریه آنگونه که باید بر اساس میل و خواست رژیم صهیونیستی نباشد.

منظومه دفاع موشکی روسیه معروف به «اس 300» که هم اکنون در اختیار ارتش سوریه است، مهمترین و اصلی‌ترین سیستم موشکی است که ارتش روسیه از آن استفاده می‌کند و از حیث قدرت دارای قدرت مشابهی همانند منظومه دفاع موشکی «پاتریوت» است که آمریکا و کشورهای غربی از آن استفاده می‌کنند، به همین دلیل و در اوج تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف و دخالت بیش از پیش در بحران سوریه این اقدام روسیه در واقع بسیاری از تلاش‌های تل‌آویو را می‌تواند برباد دهد.

مهمترین و اساسی‌ترین نکته در تبیین اهمیت موشک‌های «اس 300» در بحران سوریه که باید مورد نظر قرار گیرد این است که گروه‌های تروریستی وابسته به «ارتش آزاد سوریه» و همچنین گروه جهادی تکفیری «جبهه النصره» طی ماه‌های گذشته عملیات‌های خود را بر هدف قرار دادن سیستم و مجموعه پدافند هوایی ارتش سوریه از طریق حمله به پایگاه‌های هوایی نیروی هوایی ارتش سوریه یا قطع راه‌های ارتباط و تماس این پایگاه‌ها و نیروها و کادر فعال در این پایگاه‌ها متمرکز کرده بودند.

این یک ادعا و یک موضوع پنهان و پوشیده از انظار نیست، فیلم‌هایی که گروه‌های تروریستی در پایگاه‌های مختلف اینترنتی منتشر کردند، بیانگر این امر است که آنها آشکارا عملیات‌های خود را علیه پایگاه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه متمرکز کرده‌ بودند و بدون تردید این هدف فراتر از خواست این گروه‌هاست، چون دلیل اصلی این حملات را باید در اسرائیل جست‌وجو کرد که خواهان فلج کردن توان و قدرت پدافند هوایی ارتش سوریه است.

اما دستیابی ارتش سوریه به موشک‌های «اس 300» بسیاری از اهداف و چشم ‌داشت‌های ارتش رژیم صهیونیستی را بر باد داد، چون تکنیک‌هایی که این موشک‌ها به آن مجهز هستند، این توان را دارند تا در ابتدا جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و سپس موشک‌های بالستیک این رژیم را رهگیری و هدف قرار دهند تا آسمان سوریه در قبضه پدافند هوایی توانمند ارتش سوریه قرار داشته باشد.

از سوی دیگر دستیابی ارتش سوریه به موشک‌های «اس 300» به معنای از بین رفتن احتمال رویارویی دمشق و تل‌آویو در عرصه هوایی است و در میان هرگونه رویارویی احتمالی توسط دو طرف در عرصه زمینی روی خواهد داد و این موضوعی است که اسرائیل به شدت از آن دوری می‌کند، چون به خوبی از تفاوت توان و قدرت نیروی پیاده نظام و زره‌پوش خود در قبال ارتش سوریه و عدم توان رویارویی با ارتش سوریه آگاه است.

«سلیم حربا»، کارشناس امور استراتژیک و نظامی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید می‌کند که موشک‌های «اس 300» از جمله قدرتمندترین منظومه‌های پدافند هوایی در جهان چه از حیث قدرت دفاع و چه از حیث توان رهگیری به شمار می‌آید.



وی افزود: این موشک‌ها توان از بین بردن اهداف هوایی را دارند و در مقابل پدافند هوایی دشمن توان رهگیری و انهدام آنها و تحریف مسیر آنها را ندارد و این موجب می‌شود تا این موشک‌ها از اهمیت بسزایی در نیروی هوایی هر کشوری برخوردار باشند.

در این ارتباط این کارشناس امور استراتژیک و نظامی تاکید می‌کند که این توانمندی که موشک‌های «اس 300» از آن برخوردار است، موجب می‌شود، دستگاه نظامی و موسسات دفاعی و ساختارهای زیربنایی و نظامی هر کشوری تقویت شود و دستیابی ارتش سوریه به این موشک‌ها به این معناست که آسمان سوریه در تا مسافت‌های قابل اطمینان از گزند هر حمله و تجاوز هوایی از سوی رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای دشمن سوریه در امان باشد. این درحالی است که نیروی هوایی ارتش سوریه به موشک‌ها و سلاح‌های هوایی – دفاعی دیگری نیز مجهز است، اما دستیابی ارتش سوریه به موشک‌های «اس 300» به معنای از کار افتادن بازوی توانمند ارتش رژیم صهیونیستی یعنی نیروی هوایی این رژیم است که در تجاوزهای خود تکیه بسیاری بر آن دارد.

حربا همچنین تاکید کرد که با دستیابی ارتش سوریه به موشک‌های «اس 300» در کنار سلاح‌های پیشرفته و مدرن دیگری که در اختیار دارد، منطق علمی و نظامی حکم می‌کند که اسرائیل دیگر نه توان تجاوز به آسمان سوریه را داشته باشد و نه در اندیشه چنین اقدامی بیافتد. اما در این خصوص بدون تردید گزینه‌های جایگزینی ممکن است از سوی رژیم صهیونیستی جهت مقابله با دستیابی ارتش سوریه به موشک‌های «اس 300» تل‌آویو مطرح شود.

بررسی توانمندی‌های ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این ارتش بیش از هر چیز بر نیروهای هوایی خود تکیه می‌کند و در طول سال‌های گذشته نیز آمریکا همواره تلاش داشته این تفوق و برتری کیفی رژیم صهیونیستی در عرصه نیروی هوایی بر دیگر کشورهای منطقه حفظ شود. اما در مقابل و در عرصه نیروی پیاده نظام ارتش رژیم صهیونیستی تنها یگان نخبه پیاده نظام ارتش به نام «تیپ گولانی» را در اختیار دارد، در حالی‌که در عمل این تیپ بارها عدم موفقیت و ناکامی خود در رویارویی‌های نظامی در عرصه زمینی را به اثبات رسانده است.

به موازات عدم کارایی و توانمندی تیپ گولانی در رویارویی‌های زمینی باید از عدم توانمندی نیروی زره پوش ارتش رژیم صهیونیستی نیز نام برد که در سال 2006 در عمل مشاهده کردیم، این یگان نتوانست آنگونه که باید در عرصه زمینی در جنوب لبنان موفق عمل کند. به همین دلیل بار دیگر رژیم صهیونیستی در هر تجاوز نظامی خود باید روی به نیروی هوایی کند که درباره سوریه این اقدام به معنای خودکشی برای این رژیم به شمار خواهد آمد.

اما در خصوص گزینه‌های جایگزینی که ممکن است، درحال حاضر و با توجه به دستیابی ارتش سوریه به موشک‌های «اس 300» به آن روی آورد، سلیم حربا می‌گوید: در این شرایط دور از انتظار نیست که اسرائیل روی به استفاده از موشک‌های زمین به زمین آورد، اما روی آوردن تل‌آویو به این گزینه نیز به معنای گشودن درب جهنم به روی خویش است، چون توان تحمل ضربات و حملات موشکی سوریه برای اسرائیل بسیار سخت است.

بر این اساس این کارشناس امور نظامی و استراتژیک سوری تاکید می‌کند که سوریه می‌تواند بهره‌برداری‌های بسیاری از موشک‌های «اس 300» داشته باشد، از جمله اینکه می‌تواند با استفاده از این موشک‌ها به راحتی با موشک‌های پاتریوت آمریکایی و حتی اسرائیلی مقابله کند که ساختار اساسی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت که موشک‌های «اس 300» ناکامی نظامی بزرگی برای ارتش رژیم صهیونیستی به ویژه نیروی هوایی آن به شمار می‌آید.

در نتیجه می‌توان گفت که در این شرایط اسرائیل خود را در انزوای مطلق و ناتوان از انجام هر اقدامی خواهد دید و جز تسلیم شرایط شدن یا انتخاب رویارویی نظامی گزینه‌ای پیش روی این رژیم مطرح نخواهد بود که انتخاب گزینه دوم به معنای خودکشی اسرائیل است.

۱۳۹۲/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...