نسخه چاپی

نظر آیت‌الله سبحانی درباره تشكیل دانشگاه آزاد

عکس خبري -نظر آيت‌الله سبحاني درباره تشکيل دانشگاه آزاد

آیت الله سبحانی یادآور شد: در آن زمانی كه دانشگاه آزاد اسلامی شكل می‌گرفت، در كنار موافقان، مخالفان زیادی هم داشت، اما ما از ابتدا هم موافق تشكیل این دانشگاه بودیم و می‌گفتیم كه باید مشكل كنكور به گونه‌ای حل شود تا برخی از افراد برای ادامه تحصیل به خارج از كشور نروند و در داخل كشور مشكلشان را حل كنند.

به گزارش نما به نقل از ایلنا، آیت الله سبحانی در دیدار فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: در آن زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی شکل می‌گرفت، در کنار موافقان، مخالفان زیادی هم داشت، اما ما از ابتدا هم موافق تشکیل این دانشگاه بودیم و می‌گفتیم که باید مشکل کنکور به گونه‌ای حل شود تا برخی از افراد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نروند و در داخل کشور مشکلشان را حل کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به مؤسسان دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: پایه گذار دانشگاه آزاد اسلامی یک روحانی با فضیلت بود اما باید توجه داشت که هیچ چیزی در این دنیا بی‌عیب و نقص نیست و دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشکلاتی دارد.

آیت الله سبحانی گفت: از جمله مشکلاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد، مسئله مدرک گرایی است که موجب شده بیشترین هدف برخی از دانشجوهای این دانشگاه، کسب مدرک و مشغول به کار شدن بر اساس آن مدرک باشد که این با هدف اولیه دانشگاه آزاد اسلامی مغایر است.

وی افزود: ما باید محققینی تربیت کنیم که در مسیر کسب معرفت و شناخت حقایق گام بردارند و اصولا دانشگاه آزاد اسلامی باید در این مسیر باشد. البته نمی‌گویم همه مخترع شوند اما باید گروه‌هایی علمی توسط دانشگاه آزاد اسلامی تربیت شوند که کشور را به سمت و سوی علمی جهت دهند، زیرا هر کشوری که در دانش و علم، به دیگر کشور‌ها دست درازی کند، مستقل نیست.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اگر دانشگاه آزاد در این مسیر نبوده، امیدواریم از این به بعد در این مسیر باشد و بوعلی سینا‌ها را تربیت و به جامعه تحویل دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پسوند اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پسوند اسلامی بهترین دلیل است که این دانشگاه باید اسلامی باشد به گونه‌ای که از مستخدم تا مدیر و اساتید آن همه این صبغه اسلامی را داشته باشند.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: توسط یکی از دوستانم شنیدم که در شهر خوانسار وضع حجاب و عفاف مطلوب بود، اما از زمانی که واحد دانشگاه آزاد در آن تأسیس شد رفته رفته بر وضع حجاب و عفاف این شهر اثر منفی گذاشت در حالی که نباید این گونه باشد.

وی تأکید کرد: باید حالت اسلامی در این دانشگاه آزاد اسلامی و در این مجموعه گل کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: مسئله اختلاط دختر و پسر هم از معضلات دیگر دانشگاه آزاد اسلامی ا ست و باید توجه داشت که بیشترین فساد هم در این حالت رخ می‌دهد چرا که قوای جنسی در این سنین در حال قلیان است و ما باید این موضوع را تفکیک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید واحد دختران دانشجو و واحد پسران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی از هم جدا باشد، تصریح کرد: نباید برای عدم اختلاط دختران و پسران به این نکته بسنده کنیم که دختران در این گوشه کلاس و پسران در آن گوشه کلاس بنشینند بلکه باید یک واحد و حتی یک شهر مخصوص دختران و یک شهر مخصوص پسران باشد. البته این امر به یک باره امکان پذیر نیست، بلکه باید آرام آرام این واحد‌ها از هم جدا شوند.

آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود مسئله خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را مورد توجه قرار داده و اظهار داشت: سابق بر این زمان، خوابگاهی برای دانشجویان تعریف می‌شد که نظارتی بر آن‌ها بود، اما اکنون دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح یک شهر پخش‌اند و این امر اشکالاتی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: اگر چه‌‌ همان حالت خوابگاهی اشکالاتی با خود به همراه داشت، اما با همه این احوال اگر یک خوابگاهی برای دانشجویان تعریف شود که نظارتی کلی هم روی آن‌ها و روی ساعت ورود و خروج آن‌ها باشد، بهتر است تا اینکه هر چند دانشجو یک اتاقی را در سطح شهر اجاره کنند و هیچ نظارتی روی آن‌ها نباشد.

این مرجع تقلید در بخش بعدی سخنان خود با تأکید بر اینکه باید نسبت به مسئله اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دقت شود، گفت: باید توجه داشت که هر استادی هر درسی که می‌دهد بدهد، اما نباید درس دادن او به گونه‌ای نباشد که دانشجوی ملحد و بی‌دین تربیت کند.

وی گفت: استاد دانشگاه در اسلامی کردن دانشگاه و در اخلاقی کردن آن بسیار مهم است و از این جهت اگر شکایتی از استادی شد که او بر خلاف اسلام گام بر می‌دارد باید فورا رسیدگی شود و اگر این گونه بود به خدمتش در دانشگاه پایان داده شود.

آیت الله سبحانی در پایان خطاب به رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در اتاقتان به روی مراجعینتان باز باشد، البته نه اینکه هر کسی بخواهد وقت شما را بگیرد، بلکه منظورم این است که اگر من یا آقای مکارم شیرازی حرفی یا پیشنهادی داشتیم به راحتی با شما در میان بگذاریم.

۱۳۹۱/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...