نسخه چاپی

ديپلمات آمريكايي

كم حرف بزنیم تا طرف بازنده انتخابات ایران نباشیم

«واشنگتن باید بپذیرد كه انتخابات ایران، رویدادی ایرانی است نه مربوط به آمریكا و از لفاظی در این باره پرهیز كند در غیر این صورت بار دیگر مسئله‌ای مانند ایران كنترا و دیگر مسائل مشابه با شكست مواجه خواهیم شد.»

به گزارش نما به نقل از کیهان، اين مطلب را جان ليبرت دستيار پيشين معاون وزير و رئيس ميز ايران در وزارت خارجه آمريکا عنوان کرد. وي در خبرگزاري اينترپرس سرويس نوشت: نبايد به جمهوري اسلامي فرصت بدهيم تا انتخابات را به مسئله ما تبديل کند. نظريه‌پردازان در تهران دوست دارند اين مسئله را سيلي به گوش دشمن جهاني (آمريکا) تبديل کنند يا نامزد مدافع عقلانيت را عامل آمريکا جلوه دهند. اگر خواستيم صحبتي در مورد انتخابات بکنيم بايد تا حد امکان اندک باشد و مراقب حرفهاي‌مان باشيم.
ليمبرت با بيان اينکه اغلب صاحب‌منصبان کليدي در جمهوري اسلامي نظير مهدوي کني، محمد يزدي، احمد جنتي در کنار آيت‌الله خامنه‌اي ايستاده‌اند و کمترين تمايلي به تغيير سياست خارجي نشان نمي‌دهند، افزود: «ما مايليم انتخاباتي آزاد و مطلوب در ايران برگزار شود اما تا رسيدن به آن روز مجبور خواهيم شد با دنيايي نامطلوب و نه چندان ايده‌آل سر و کار داشته باشيم. چنانچه انتخابات ۱۴ ژوئن ايران در نهايت به خوبي برگزار شود (اگر بهتر از انتخابات سال ۲۰۰۹ ميلادي ايران بود و بدتر از انتخابات رياست جمهوري ۲۰۰۰ آمريکا نباشد)، اوباما بايد يک يادداشت تبريک براي فرد پيروز اين انتخابات ارسال کند. او در آن يادداشت بايد جملاتش را با دقت انتخاب کند و از عبارات توهين‌آميز اجتناب و بالحن معقولانه‌اي در مورد احترام و منافع متقابل صحبت کند».
اينترپرس سرويس خاطرنشان کرد: هرچند ايراني‌ها به خوبي (طي تجربه بيش از ۳۰ ساله) مي‌دانند که چگونه به توهين‌هاي آمريکا پاسخ دهند، ولي لحن مناسب آمريکا موجب کاهش لفاظي‌هاي آنان و خنثي کردن شعارهاي ضدآمريکايي آنان مي‌شود. در نهايت، چگونه جمهوري اسلامي مي‌تواند کسي را دشمن جلوه دهد که خواستار صحبت براساس احترام متقابل است، همان چيزي که ايرانيان هميشه گفته‌اند که به عنوان شرط تعامل، خواهان آن هستند؟ اين کار مستلزم آن است که تا حد امکان کمتر صحبت شود.
برخلاف توصيه ليمبرت مقامات خشمگين آمريکايي که از موضع قانوني و قاطع شوراي نگهبان شوکه شده بودند طي کمتر از ۳ روز بالغ بر ۴ بار عليه انتخابات ايران موضع گرفته و از جمله از ليدر جريان فتنه و حلقه انحراف با ذکر نام جانبداري کردند. اما پس از يک هفته جان کري در موضع‌گيري دوم خود تصريح کرد: انتخابات ايران احتمالاً هيچ تغييري در سياست خارجي و آمال هسته‌اي ايران ايجاد نخواهد کرد و ما انتظار چنداني نداريم که محاسبات اين کشور تغيير کند.

۱۳۹۲/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...