نسخه چاپی

مسئله هسته‌ای محور كلیدی انتخابات ریاست‌جمهوری

پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 7 ژوئن 2013 (17خرداد) در مقاله‌ای به انتخابات ریاست‌جمهوری و آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: احتمال می‌رود انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده در ایران به یك همه‌پرسی ملی در مورد دیپلماسی هسته‌ای ایران بدل شود


گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 7 ژوئن 2013 (17خرداد) در مقاله‌ای به انتخابات ریاست‌جمهوری و آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: احتمال می‌رود انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده در ایران به یک همه‌پرسی ملی در مورد دیپلماسی هسته‌ای ایران بدل شود که البته دلیل آن، تفاوت تجویزهای سیاسی هشت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است. نکته مهم اینکه در میان این هشت نامزد، مذاکره‌کننده‌های قبلی و کنونی تیم هسته‌ای ایران نیز حضور دارند. در یک سو، حسن روحانی به‌عنوان یک عمل‌گرا، غنی‌سازی را به حالت تعلیق درآورد. روحانی نامزدی خود در انتخابات را با بیان این نکته آغاز کرد که ملت ایران علاوه بر حق هسته‌ای، حقوق دیگری نیز دارد که در واقع انتقادی سربسته از سیاست کنونی بود که به منافع هسته‌ای نسبت به سایر منافع ملی اولویت می‌دهد. روحانی که بسیار با هاشمی رفسنجانی همسو است، فردی میانه‌رو به شمار می‌رود. سعید جلیلی، مذاکره‌کننده کنونی تیم هسته‌ای ایران، همواره موضع‌گیری تندروانه‌ای در مورد برنامه هسته‌ای داشته و در عین حال، از «ایستادگی در برابر غرب» در صورت انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور سخن گفته است.
در ادامه مقاله آمده است: حامیان جلیلی، روحانی را متهم می‌کنند که در مسئله هسته‌ای بد عمل کرده است. علی‌اکبر ولایتی، نامزد دیگر نیز ظاهراً مواضعی در میانه مواضع روحانی و جلیلی دارد. ولایتی از چالش‌های خارجی بی‌سابقه انتقاد کرده و متعهد شده مسیری میانه‌روانه به منظور ارتقای روابط با جامعه بین‌الملل اتخاذ کند. ولایتی در مورد نقش خود در پایان یافتن جنگ ایران و عراق سخن گفته است و می‌گوید می‌تواند درس‌های گذشته را برای پایان بن‌بست هسته‌ای به کار بگیرد. آمریکا گویا به این منظور که به مردم ایران بفهماند در صورت انتخاب فردی تندرو در مسئله هسته‌ای باید هزینه گزافی بپردازند، تحریم‌های جدید علیه پول ملی و صنعت خودرو ایران تحمیل کرده است و در عین حال، معافیت‌های نفتی برای چین، هند و هفت کشور دیگر را تمدید کرده است.
در پایان مقاله آمده است: علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، نیز این نهاد را متهم کرده که اطلاعات غلطی را که محتوای آن را آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] تأمین کرده‌اند، منتشر می‌کند. این اتهام‌زنی سلطانیه پس از گزارش اخیر آسوشیتدپرس صورت گرفت که نقش سازمان سیا در انتقال اطلاعات در مورد برنامه هسته‌ای به آژانس هسته‌ای سازمان ملل را تأیید می‌کرد. مطابق گفته یکی از استادان دانشگاه تهران، نگرانی بسیاری در مورد قوانین تحریمی آمریکا به منظور قطع کامل درآمدهای نفتی وجود دارد که این مسئله به درخواست برخی سیاستمداران ایرانی برای بررسی و آماده‌سازی طرحی برای «اقتصاد بدون نفت» منجر شده است.

تحلیل‌: یکی از موضوعات مورد علاقه دشمن در مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، دیدگاه نامزدها درباره مباحث هسته‌ای است که متأسفانه برخی نامزدها در پرداخت به آن، امتحان خوبی پس‌ ندادند و در طرح نظراتشان، به مصالح و منافع نظام توجه نکردند و شاید بیشترین سود را از این مسئله، دشمن برد؛ بنابراین لازم است در فرصت باقی‌مانده با ارائه برنامه‌های جذاب، این نقاط ضعف، ترمیم و موضع اصلی نظام در بحث‌ هسته‌ای برجسته شود و طمع دشمن از بین برود و کامش تلخ گردد. دشمن باید یقین پیدا کند که بحث هسته‌ای موضوعی ملی و خارج از سیاست‌های متغیر دولت‌ها است تا از برخی نکاتی که از زبان بعضی‌ نامزدها شنیده، خیلی خوشحال نباشد.

۱۳۹۲/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...